dempingsfactor versterker in bridge

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj boja
    • Apr 2006
    • 56

dempingsfactor versterker in bridge

Wanneer je een versterker in bridge mode zet wordt het vermogen verdubbeld maar wat gebeurd er met de dempingsfactor ?
    Zou dit graag eens willen weten
  • nijhuisr
    • May 2003
    • 182

De dempings factor halveert, maar is het een boeiende fator?

Nee, Strakke bas word bepaald door de speakerkwaliteit

Comment

• All-round Sound
      • Feb 2006
      • 289

Originally posted by nijhuisr
      De dempings factor halveert, maar is het een boeiende fator?

Nee, Strakke bas word bepaald door de speakerkwaliteit
      dit slaat natuurlijk nergens op

of de demping halveert weet ik eigenlijk ook niet

maar een lage demping zorgt voor flubber bas en andere narigheid
      hoe een goeie of dure speaker je ook hebt
      zeker met wat zwaardere vermogens

Comment

• dj boja
        • Apr 2006
        • 56

Daarom dat dit me intresseerd.
        Heb nu dempingsfactor 600 en zou die in bridge plaatsen . Als die dempingsfactor dan naar 300 gaat zal dit wel gevolgen hebben want het vermogen word dan 2000 w rms . Daar de dempingsfactor toch bij mijn weten hoe groter hoe beter is bij zware bassen lijkt me dat niet zo fijn .

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

in bridge ( dus amps in serie) verdubbelt je uitgangsimpedante, maar ook je inwendige weerstand. Derhalve verandert-ie niet.

Comment

• dj boja
            • Apr 2006
            • 56

das nu es ne logische uitleg.
            geen bla bla bla ma iets die kan . en verstaanbaar is

Comment

• nijhuisr
              • May 2003
              • 182

Originally posted by All-round Sound
              dit slaat natuurlijk nergens op

of de demping halveert weet ik eigenlijk ook niet

maar een lage demping zorgt voor flubber bas en andere narigheid
              hoe een goeie of dure speaker je ook hebt
              zeker met wat zwaardere vermogens

Slaat het nergens op?

Vergeet de Re van de speaker niet, of je deze waarde nou kortsluit (iedeale situatie) OF dat he hem kortsluit met bv 0,25 ohm (Uitgangsimpedantie versterker).

**************, de interne weerstand is hetzelfde als de uitgangsimpedatie.

Dempingsfator is de factor tussen de versterkeruitgangs impedantie en de aan te sluiten speaker impedantie. In brug modus zet je de eindtrappen in serie dus verdubbel je de uitgangs impedantie en HALVEER je de totale dempings factor van de combinatie.

Comment

• GvH-E
                • Feb 2007
                • 122

Originally posted by nijhuisr
                Slaat het nergens op?

Vergeet de Re van de speaker niet, of je deze waarde nou kortsluit (iedeale situatie) OF dat he hem kortsluit met bv 0,25 ohm (Uitgangsimpedantie versterker).

**************, de interne weerstand is hetzelfde als de uitgangsimpedatie.

Dempingsfator is de factor tussen de versterkeruitgangs impedantie en de aan te sluiten speaker impedantie. In brug modus zet je de eindtrappen in serie dus verdubbel je de uitgangs impedantie en HALVEER je de totale dempings factor van de combinatie.
                Neen, niet juist! De uitgangsimpedantie van de versterker verdubbeld maar ook je Ri van de versterker dus de dempingsfactor veranderd niet!
                Bij een versterker wordt deze factor bepaald bij een denkbeeldige uitgangsbelasting van nul ohm. En komt men bij een waarde van bijv. 300!!
                In dat geval is het de uitgangsimpedandie van de versterker gedeeld door de Ri van de versterker.
                De versterker blijft dezelfde en dus ook zijn dempingsfactor. Die 300 zegt dus in dit geval alles over de versterker en niets over de speakers.

Wil je de d.factor bij aangesloten speakers bepalen en je impedantie wordt het dubbele (zoals meestal bij brug) dan verandert je d.factor van enkel naar brug globaal gezien niet.

Overigens zullen zowel leidingweerstand (+ de Ri van evt. filters) en de spreekspoel weerstand van je speaker deze hoge waarde zeer snel verlagen naar een factor 1 of lager.
                Daarom is die dan nauwelijks meer interessant. GvH-E

Comment

• nijhuisr
                  • May 2003
                  • 182

Ik weet niet anders dat de dempings factor word berekend in combinatie de aan te sluiten impedantie en versterker impedantie.

Wat je met Ri bedoeld weet ik niet maar de totale uitgangs impedantie van de versterker en de aan te sluiten impedantie zijn van toepassing voor de factor.

Damping factor - Wikipedia, the free encyclopedia

Rane heeft ook nog een stukje

Rane Professional Audio Reference (D)

Kun je anders een artikel plaatsen hoe jij denk dat de factor berkend word?

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Denk dat jullie beiden hetzelfde bedoelen.
                    De een met Ri en de ander met uitgangsimpedantie.

Het is in ieder geval de weerstand(impedantie) van de versterker die in serie staat met de ideale spanningsbron van de versterker. Oftewel het electrische vervangschema van de versterker. Deze weerstand verdubbelt inderdaad doordat beide eindtrappen in serie komen te staan. Daar echter ook de optimale afsluitimpedantie van de brug verdubbelt, verandert de dempingsfactor niet!

Zoals ************** al aangaf...................

Alleen.. meestal wordt een amp in brug gebruikt, om voldoende vermogen te leveren in 8 ohm.
                    m.a.w. de GEBRUIKTE afsluitimpedantie verandert niet.
                    Dat betekent dat in zo'n situatie de werkelijke dempingsfactor halveert...!

Paul.
                    Last edited by SPS; 21-08-07, 21:06.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• GvH-E
                      • Feb 2007
                      • 122

De dempingsfactor is een gegeven wat bij een versterkereindtrap kan worden opgegeven. Dat zegt iets over zijn inwendige weerstand (Ri) in relatie met zijn uitgangsimpedantie.
                      De output weerstand wordt hierin niet betrokken en wordt op nul gesteld.
                      De dempingsfactor is nu de nominale uitgangsimpedandie gedeeld door de totale Ri (weerstand keten) Bijv. 4 ohm : 0,0133 (Ri) = factor: 300

Wanneer je de externe keten er in betrekt wordt die waarde zeer laag.
                      Stel speaker weerstand + weerstand kabel is totaal 2 ohm.
                      Dan is de d.factor: 4 : (0,0133+2)= 4: 2,0133= 1,986
                      En in deze situatie, dus met aangesloten luidsprekers is die waarde van die dempingsfactor niet relevant.
                      GvH-E

Comment

• JeroenVDV
                        • Mar 2004
                        • 963

Volgens mij zijn er wat mensen hier die niet meer helemaal vooraan hebben zitten wat de "dempingsfactor" of "damping dactor" is.

Even een patent van Peavey erbij gepakt (en laten we voor het gemak ervan uit gaan dat deze heren uitgebreid onderzoek hebben gedaan alvorens een patentaanvraag te doen....), met de simpele doch treffende zin:

Generally, the damping factor of a power amplifier is defined as the ratio of the load impedance to the output impedance of the amplifier
                        (Bron: Audio power amplifier system with frequency selective damping factor controls - US Patent 5197102 )

De "load impedance" is bij gebruik een vast getal, bijvoorbeeld 8 ohm of 4 ohm. Als dan de uitgangsimpedantie van de versterker verdubbelt, halveert toch zeker de dempingsfactor??
                        Creating shows beyond Imagination

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Goed, om nog even wat directer te reageren op GvH-E z'n post:
                          The damping factor is not a constant size, as it is often written. It stands in dependence to variable internal resistance and loudspeaker impedance
                          output resistance and damping factor

De damping factor wordt bij een versterker opgegeven voor een bepaalde frequetie, voor een bepaalde load impedance (vaak 8 ohm). Dat betekent niet dat die dempingsfactor hetzelfde blijft bij een andere load impedance? Dan zouden ze die 8 ohm er namelijk ook helemaal niet bij hoeven zetten.
                          Last edited by JeroenVDV; 22-08-07, 09:03.
                          Creating shows beyond Imagination

Comment

• nijhuisr
                            • May 2003
                            • 182

Kijk, ik dacht dat ik gek werd.

Nu zou ik graag een bericht van GvH-E willen zien met een link naar een bron die zijn verhaal uitlegt over de "nul stellen van de uitgang" ik kan me er niks bij voorstellen.

tot die tijd blijf ik bij mijn eigen verhaal

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

volgens mij staat in iedere amp's manual dat als je m in bridge zet je de minimale impedantie ook moet verdubbelen. ..

dus ,
                              of 4 ohm parallel, (l en r zien ieders 4 ohm)
                              of 8 ohm in bridge (l+r zien 8 ohm. l 4 en r 4)

we hebben het hier niet over een of andere magische truuk om de versterker-specs te veranderen, maar over een spec die dus niet kan veranderen. Alleen de belasting is een variabele, en die moet je eigenlijk verdubbelen bij bridgen.

Hiermee zien we de vervangingsimpedantie dus verdubbelen, maar ook de interne vervangingsweerstand. En hebben we derhalve een constante dempingsfactor.

Edit::

jaja, nou snap ik hem...

sommige mensen hebben een ander idee dan dat het manual voorschrijft...
                              Hoe ze die dempingsfactor berekenen is dan eigenlijk van belang.. Een eerlijke versterkerboer zet de dempingsfactor er in bij de minimale belasting.
                              zou je er een 1000 ohm speaker aanhangen dan heb je ineens een dempingsfactor van een miljoen ofzo...En dat staat leuk in je spec.
                              Kortom de crown : dempingsfactor bij 2 ohm, = minimale belasting. Bij bridgen wordt die minimale belasting 4 ohm, en is er niks aan de hand.

Van de andere kant : een baskastje van 1600W-8ohm doet veel meer op een 2x 800W bridge-amp dan op een 1x 800W mono-amp. En daar wordt je dan verneukt. Daar halveertie wel.

daarom gaan we lievere mono-parallel, somige eindbakken hebben de mogelijkheod om het signaal er 2x in te sturen, en dan de uitgangen aan elkaar te knopen. Omgekeerde verhaal : verdubbeling van je feitelijke dempingsfactor, en halveering van je minimale last-impedantie. (GELDT NIET VOOR IEDERE EINDBAK!!!!)
                              Last edited by Gast1401081; 22-08-07, 10:09.

Comment

Working...