JBL 2225 vervangen in glijbaan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Volcano
    • Oct 2004
    • 10

JBL 2225 vervangen in glijbaan

Een vraagje in verband met het vervangen van mijn jbl 2225 luidsprekers.
    Ik heb een set met per kant 3 glijbanen (2225) met daarop 2 2inch hoorns (jbl 2446 driver + 2390 hoorn) en 4 supertweeters (2405).
    Ik speel al enkele jaren met deze set en het geluid is altijd heel goed geweest.
    Maar de laatste tijd heb ik wat last met het vermogen van mijn bassen. Ik verhuur nl vaak aan organisaties die vooral reggae, elektronica en andere muziek spelen met extra veel sublaag spelen.
    Mijn vraag is nu, als ik de drivers in de glijbanen vervang met zwaarder exemplaren (bv 800 w ipv 200 w), ga ik dan ook effectief wat luider kunnen of is het verschil enkel klein? en zo ja welke driver zou in aanmerking kunnen komen?

ps. mijn versterkers zijn voor de bassen 1x crown ma 1200 voor 2 kasten en 1x crown ma 2400 voor 2 kasten
  • RDH
    • Aug 2001
    • 298

je komt dan in de knoei met het ontwerp van je kasten. Deze kasten zijn natuurlijk ontworpen voor de driver die erin ligt en daar zijn de T/S parameters dan ook naar. Zomaar een andere driver erin steken lijkt mij niet de oplossing

Remco

Comment

• som
      • Nov 2002
      • 787

volgens mij kan je de 2225 gewoon vervangen door een 2226.
      effies bij jbl.com gekeken maar daar doet de helft het niet[B)]
      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Volcano
        • Oct 2004
        • 10

Ja, ik weet dat ik er de 2226 kan insteken, maar ik vroeg me af als dit nuttig is. 400 w voor de 2225 en 600w voor de 2226 met het zelfde rendament geeft maar een winst van ongv. 4 dB, niet echt ongeloofelijk veel meer dus. Ben eerder op zoek naar een ander beestje met meer vermogen en rendament (als dat bestaat).
        Een ander idee was om er een zwaare sub onder te steken, en dan met maar 2 glijbanen per kant te gebruiken. Dus een sub van 30 tot ongeveer 60 Hz. Iemand een idee voor zo'n model (een dubbele 18 inch misschien, of een bandpas?), de sub moet ongeveer even groot zijn als de glijbanen en het rendament kunnen bijhouden.
        Iemand ideeën of bedenkingen?

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

citaat:Maar de laatste tijd heb ik wat last met het vermogen van mijn bassen. Ik verhuur nl vaak aan organisaties die vooral reggae, elektronica en andere muziek spelen met extra veel sublaag spelen.
          Mijn vraag is nu, als ik de drivers in de glijbanen vervang met zwaarder exemplaren (bv 800 w ipv 200 w), ga ik dan ook effectief wat luider kunnen of is het verschil enkel klein?
          Wat wil je nu eigenlijk precies?
          Wil je meer subbas, dus meer diepgang, of wil je dat het harder gaat, maar is de klank zoals die nu is goed (enkel niet hard genoeg)?

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar. Een verhoogd rendement of meer vermogen zal de diepgang van je systeem niet of nauwelijks veranderen. Het zorgt er enkel voor dat het harder gaat.
          Een glijbaan is sowieso niet de meest geschikte kast voor subbas. Doordat de hogere bas wat meer benadrukt wordt, lijkt er veel sub aanwezig te zijn, maar is dit in feite niet.
          Door glijbanen te stacken krijg je al wat meer diepgang, maar niet substantiëel meer.

Als je wilt dat je systeem harder klinkt, bereik je dat veel makkelijker door 100 W extra naar je tops te sturen, dan door 400 W naar je subs (bij wijze van spreken). Het gaat dan harder, maar niet meer dan dat. De extra luidheid die je echter krijgt door substantiëel meer sub toe te voegen, kun je echter met geen mogelijkheid bereiken door je tops harder te zetten. Bovendien zullen schetterende tops veel slechter voor je gehoor zijn, dan een flinke lading sub. Maar hoe lager de frequentie, hoe relatief meer energie je erin zult moeten stoppen, voor een duidelijk verschil.

(Als ik me niet vergis, vereist reggae trouwens voornamelijk kickbass).

Waarop staat je lowcut ingesteld?

citaat:Ja, ik weet dat ik er de 2226 kan insteken, maar ik vroeg me af als dit nuttig is. 400 w voor de 2225 en 600w voor de 2226 met het zelfde rendement geeft maar een winst van ongv. 4 dB
          Als het rendement hetzelfde is, dan krijg je 1 á 2 dB winst. Dat is dus nauwelijks hoorbaar. 3 dB staat voor een verdubbeling van het vermogen.

citaat:Ben eerder op zoek naar een ander beestje met meer vermogen en rendement (als dat bestaat).
          Als je er op puur door meer vermogen, serieus op vooruit wil gaan, dan ben je opzoek naar ongeveer 4 x zoveel vermogen (6 dB). Dat is duidelijk hoorbaar.

citaat:Een ander idee was om er een zwaare sub onder te steken, en dan met maar 2 glijbanen per kant te gebruiken. Dus een sub van 30 tot ongeveer 60 Hz.
          Op speakerplans.com (en het erbij horende forum, is de X1 erg in trek.
          Dit is een 6de orde bandpass subwoofer met -3 dB punt van ca. 30 Hz.
          Toch kun je hier ongeloofelijk hoge SPL uitkrijgen 130 dB+. De kast heeft slechts één 18" nodig. Vereiste is dan wel dat je of de SD18 van P.Audio gebruikt of beter de V18-1000 van Void Acoustics. De eerste is een beest, de tweede is een monster. Je moet dan wel denken aan zo'n 1 á 2 kW per kast.

Een ander optie, is om de glijbanen in een monostack te plaatsen, het gaat dan ietsje lager en ietsje harder, gratis en voor niets [8D].
          Datzelfde effect krijg je ook, als je meer glijbanen toevoegt aan je huidige systeem.

Mvg Johan

Comment

• Volcano
            • Oct 2004
            • 10

Mij low cut staat op 40hz. Ik ben niet op zoek naar sub bas het geluid nu is ok, maar ik dacht door een sub kist te gebruiken dat ik van twee walletjes kon eten, de glijbanen kunnen dan harder omdat ze geen sub 60Hz meer hoeven te spelen en die sub frequenties kunnen zeker geen kwaad!!!
            Ik dacht aan deze oplossing omdat het niet meer hoeft te kosten dan 6 nieuwe 15 inchers te kopen. (Is het een goed idee om 4 X1 met 4 glijbanen en 4 2inch driverste gebruiken, is dit een goede verhouding?)
            Heb op een Britse site http://www.proaudioparts.co.uk/ gezien dat de void goedkoper is dan de Paudio???? dacht dat de void een beter geluid had. Weet iemand meer?
            Dank Johan voor de info

Groetjes

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

citaat:Mij low cut staat op 40hz. Ik ben niet op zoek naar sub bas het geluid nu is ok, maar ik dacht door een sub kist te gebruiken dat ik van twee walletjes kon eten, de glijbanen kunnen dan harder omdat ze geen sub 60Hz meer hoeven te spelen en die sub frequenties kunnen zeker geen kwaad!!!
              Dat is inderdaad de gangbare theorie.

citaatIs het een goed idee om 4 X1 met 4 glijbanen en 4 2inch driverste gebruiken, is dit een goede verhouding?)
              Ik denk dat 4 glijbanen geen 4 X1's bijhouden. Maar wellicht kun je die vraag gewoon het beste stellen op het forum, van de maker van de X1 (en vele andere ontwerpen).
              his is a discussion forum powered by Web Wiz Forums. To find out about Web Wiz Forums, go to www.WebWizForums.com

Wat trouwens ook erg vaak wordt gedaan (eveneens mijn eigen opstelling), is dat de subs rond de 100 á 120 Hz (of lager) worden gecrosst. Vaak wordt de bas/sub hier strakker door (in dit geval de glijbanen). Je hebt dan wel 12" of 15" mid speakers/kasten nodig om het gat tussen de sub en de 2" te vullen.

citaat:Heb op een Britse site http://www.proaudioparts.co.uk/ gezien dat de void goedkoper is dan de Paudio???? dacht dat de void een beter geluid had.
              Dat is de prijs van Pro Audio Parts, als je kijkt naar R.R.P. dan zie je dat de Void een stuk duurder is.

Of de Void beter klinkt, weet ik niet. Ik heb ze geen van beide gehoord. Maar als je naar de T/S-parameters (en specs) van de Void kijkt, zie je dat de Xmax 10,5 mm is, de BL 35, de Qts 0,21, een 5"! voicecoil heeft (en maar liefst 17,8 kg weegt).

Dit maakt de Void zeer geschikt voor hornloading of 6de orde bandpass. Door de hoge belastbaarheid, gecombineerd met de erg grote voicecoil, grote Xmax en de No, kun je zien dat deze erg hard zal gaan, met minder last van powercompressie op hoge vermogens.

De SD 18 is ietsje minder zwaar, maar nog steeds een bovengemiddelde speaker, eveneens bedoeld voor hornloading.

Mvg Johan

Comment

• Volcano
                • Oct 2004
                • 10

Wat is R.R.P.? kent iemand een verdeler van Void in België (of Nederland)
                Johan, zeer verhelderend, dank. Ik heb de vraag op het forum gesteld.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:Wat is R.R.P.?
                  De adviesprijs.

citaat:kent iemand een verdeler van Void in België (of Nederland)
                  http://www.speakerstore.nl

Mvg Johan

Comment

Working...