Wanneer ik een licht stofferige plaat afspeel met mijn ORtofon concorde pro naalden dan hangt er na 1 minuut als veel stof aan de naald en vervormd het geluid.Wanneer ik diezelfde plaat afspeel met een Stanton AL500 naald dan heb ik dit probleem niet.Hoe zou dit kunnen.Staat de naalddruk van mijn Concordes misschien te laag, staat nu op 4 gram.Is thans normaal volgens mij.
Stof aan concorde pro naald
Collapse
X
-
ik gebruik altijd de concorde pro(is voor mij persoonlijk de beste naald voor het DJ-en) en heb eigenlijk nooit last van stof aan de naald tijdens het draaien (i.i.g. niet meer of minder dan met andere naalden)
waarschijnlijk omdat ik mijn platen regelmatig afstof of in lauw water met een klein beetje dreft afspoel eens in de zoveel tijd heb ik er geen last van.
met schone of i.i.g. redelijk schone platen zou je geen problemen moeten hebben (ongeacht je naalddruk!)
mvg,
Bart
Bart -
Versleten kunnen mijn naalden nog niet zijn, zitten er pas 3 maanden op en ik doe geen zotte dingen met mijn draaitafels en ook zo heel veel gebruik ik ze niet(hoogtens 2 uurtjes per week).Afstoffen van de platen doe ik ook altijd eerst met zo een borsteltje alvorens de plaat te draaien.Het vreemde vind ik dus gewoon dat de Stanton 500AL er geen problemen mee heeft en de Ortofon concorde pro wel.Comment
-
Dat kan ik idd eens proberen.Ook had ik al gedacht aan de naalddruk?Als die te laag is en er stof aan de naald hangt dan drukt te naald misschien niet meer genoeg op de plaat?Maar de naalddruk staat al op 4 en als ik die nog hoger ga zetten is het misschien slecht voor mijn platen?Het probleem doet zich dus voor op beide draaitafels (SL-1200MKII)Comment
-
Ik weet niet hoor, maar misschien is de naalddruk te hoog? (ik weet niet hoeveel een concorde zou moeten hebben). maar op mijn shure naalden staat maar 2 gram en zij pakken minder stof de de Stanton 500AL naalden die ik ook heb liggen (staan op 4 gram).
Ik vermoed dat het gewoon de aard van het beestje is, sommige naalden nemen gewoonweg meer stof dan andere. (laat alleszinds nooit platen een nacht (of een hele week)op de draaitafels liggen, daar worden ze echt stoffig van)
En inderdaad, hoe zwaarder de naalddruk is, hoe mee de platen verslijten (grijs draaien) en hoe minder helder de hoogste tonen worden.Comment
-
die naald druk van 4 gram is toch standaard voor de pro's.
Ik denk persoonlijk dat de vorm van het diamantje(op de naald)
hier van belang is.Zou het kunnen zijn dat die van de pro iets
langer is? (en dus iets dieper in de groeve steekt?) en hierdoor
meer stof en dergelijke uit de groeve "trekt"?Aan het gewicht
zou ik niet direct denken (bij stof, wel bij het uitkrassen van de plaat).
Die concorde pro's zijn behoorlijk goeie dingen! Ik zou nie direct veranderen als ik jouw was ...
Ikzelf gebruik de nightclubs (E) (die staan op standaard 3 gram)
soms nemen ze wat stof op, maar dit blijft beperkt ...
groetjes !!!computergame's don't effect kid's, i mean, if pac-man affected us as kid's, we would all be running round in darkened rooms, munching magic mushrooms and listening to repetitive electronic music ...Comment
-
stof ophoping heeft weinig te maken met naald druk hoor, jullie gaan me toch niet vertellen dat naalddruk het probleem helpt voorkomen?
maak gewoon je platen schoon! je moet je platen flink stoffig hebben wil de naald overspringen. koop gewoon een goede plaatenborstel.Comment
-
Maar wat ik dus vreemd vind is dat dezelfde plaat, als ik die afspeel met de concorde pro heb ik dadelijk stof ophoping en vervorming van het geluid als gevolg en als ik dan dezelfde plaat afspeel met een Stanton 500AL zie je ook wat stof aan de naald maar minder snel en het geluid blijft nog goed.Ik gebruik een platenborstel maar het is dan precies het stof wat nog diep in de groeven zit.En het probleem doet zich uiteraard niet met elke plaat voor.Maar dus het verschil in afspelen tussen deze 2 naalden snap ik niet.Comment
-
mijn reactie gelezen masterboy?
Wat denk je van die uitleg?
greetz !!!computergame's don't effect kid's, i mean, if pac-man affected us as kid's, we would all be running round in darkened rooms, munching magic mushrooms and listening to repetitive electronic music ...Comment
-
Inderdaad Scouzy.Die uitleg zou wel eens kunnen kloppen.Terug veranderen naar de 500AL ga ik zeker niet doen.Ik heb deze naald 12 jaar gehad en ben daarna overgeschakeld naar de Concorde Pro, deze klinkt beter en ligt ook vaster op de plaat dan de 500AL.Alleen dus dat ik met sommige (oudere)platen wat problemen heb met het stof aan de naald.Comment
Comment