Digitaal scratchen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EL DJ
    • Sep 2003
    • 60

Digitaal scratchen

Wat vinden jullie van CD-spelers met scratch functie? Ik zou er mss wel een willen kopen, voor niet te veel geld, maar niet als blijkt dat het nergens op lijkt. JB heeft zo een nieuwe op de markt gebracht en American Audio heeft er ook een paar. Heeft iemand er een van deze merken, laat uw ervaringen maar horen.
    Is DAT muziek?
  • EL DJ
    • Sep 2003
    • 60

En dan heb je ook nog zoiets als de "tweakalizer" van Behringer, goed, niet goed???
    Is DAT muziek?

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

verwacht er niet te veel van, zeker de goedkopere modellen.

zelfs een pioneer voelt nog steeds stukker anders aan als een pickup.

finalscratch is zowat het enige systeem dat 100% gelijkaardig is aan een pickup, maar daar neem je dus ook ALLE nadelen van vinyl mee: skippen van de naald, geen loopfunctie/sampler,...

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Ik heb met een aantal collega's de cd-spelers van Denon, Pioneer, Technics en Numark naast elkaar gezet.

Beste resultaten gaf de Numark CDX-1 wat ons betreft, die lijkt het meest op de ouderwetse platenspeler. [8D]

Comment

• Master ®
          • Nov 2004
          • 96

JA de Cdx 1 geeft wel een goed scratch geluid maar wat dacht je van de Denon S5000 die is ook niet slecht tenminste wat de mensen er van zeggen en de Cdj 1000 die slaat echt alles wat een k*t geluid komt daar van af zeg als je daar mee gaat scratchen bah bah[xx(].

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

Het is een combinatie van factoren.

Als je zelfs alleen maar de platter kijkt (waar het om gaat bij scratchen), zie je dat ie bij Numark een goed formaat heeft (in tegenstelling tot bijv. Denon), goed op de tafel ligt (die van Technics vonden we bijv. net niet lekker vastzitten), goed reageert en ook daadwerkelijk meedraait (wat Pioneer bijv. mist). [8D]

Comment

• djbirdie
              • Oct 2002
              • 509

er heeft hier op het forum toch ook een keer een filmpje gestaan dat ze de pioneer, denon en technics vergeleken?

edit: dat filmpje is inmiddels offline
              grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

citaat:Geplaatst door djbirdie
                er heeft hier op het forum toch ook een keer een filmpje gestaan dat ze de pioneer, denon en technics vergeleken?
                Kon me herinneren dat ie was gemaakt door de Nederlandse importeur van Technics.
                Lekker objectief dus. [B)]

En daar komt die van Numark dus niet in voor.

Comment

• Master ®
                  • Nov 2004
                  • 96

@EL DJ
                  citaat:En dan heb je ook nog zoiets als de "tweakalizer" van Behringer, goed, niet goed???
                  Hier kunnen wij nog niks over weten omdat die pas in het eerste kwartaal van 2005 uit komt staat er ook goed bij.
                  Maar ik denk toch niet dat de tweakalizer het effectenblok van Pioneer gaat verslaan jullie wel ??.[8D]

Comment

• Joopknoop
                    • Dec 2004
                    • 78

Er waren 2 filmpjes op dit forum te zien. 1 van de importeur van technics waarop de SL-DZ1200 word geintroduceerd. Hierbij word gescratchd en geeft hij een goed geluid. Op het andere filmpje wat door dj scandal (zoals ze zichzelf noemen) is gemaakt worden de denon/technics/pioneer met elkaar vergeleken. Maar vooral op het vlak van key-adjust/pitch-lock/mastertempo. Het filmpje laat een scratch horen op alle drie. De Technics komt hier ronduit slecht uit! Zoals ze het zelf noemen een soort van pacman geluid, zelfs met pitch-lock uit is het nog gaar. Pioneer en Denon zijn hier goed in. Ik heb ooit iets gehoord dat Technics inmiddels iets aan de scratch functie gedaan (maar dat weet ik niet zeker, misschien kan iemand dit bevestigen/of ontkrachten).

http://www.djresource.nl/index.php?p...ads&info=81#81 See it for yourself.

Even een rijdtje van voordelen en nadelen (naar mijn inziens)

Pioneer:

Pioneer beweert in hun handleiding dat hun draai-schijf kleiner is dan een normale 12-inch schijf omdat dit lekker is om mee te scratchen.
                    Ook is de pioneer lekker eenvoudig in de bediening, een kind kan de was doen.
                    en hij heeft een memory slot met sd-cards

Denon:

Zelf ben ik niet zo fan van de denon omdat pitch-benden naar mijn inzicht lastig gaat met de schijf (misschien ook de reden dat ze pitch bend knopjes aan de zijkant hebben geplaatst)
                    ook back-spinnen gaat er niet erg lekker mee (op de denon s-3000)
                    en functies selecteren vind ook niet eenvoudig (allemaal dubbele functies).

Technics:

Technics heb ik zelf nooit mee gedraaid wel heel even geprobeerd. De speling van de "plaat" viel me wel gelijk op. Echt heel groot. Maar hij heeft ook weer een sd-card mogelijk om loop/cue points op te slaan. Slechte pitch-lock.
                    Maar sommige dj's vinden de technics heel fijn omdat hij zo lijkt op de technics sl1200. (even gepraat met Erik E, die vond hem na één keer gebruiken helemaal geweldig)

Numark:

Numark heeft een ontzettend mooie speler op de markt gezet (waarvan ik de mastertempo toch nog iets minder vind dan die van pioneer en denon) maar ik denk dat deze inderdaad ook het beste lijkt op een echt platenspeler (jammer dat ze er geen element op hebben gezet zodat je platen en cd's kan spelen[]).

Toch denk ik dat de pioneer het het beste blijft doen omdat ze gewoon simpelweg als eerste er waren (met echte scratch) en veel discotheken en bedrijven deze al hebben (net als de technics sl-1200). Over de goedkopere merken kan ik niet oordelen omdat ik ze nooit heb geprobeerd.

Tascam heeft trouwens ook een mooi apparaatje. http://www.tascam.com/Products/TT-M1.html Kan je aansluiten op de dubbele-cdspeler van tascam. Het apparaatje bestaat uit een wieltje dat je op de plaat zet (dus geen skippen van de plaat zoals bij finalscratch)Vond ik zelf ook heel goed klinken. Maar niet ontzettend handig voor 'on the road' want je hebt weer 2 apparaatjes nodig, 1 cd-speler en 2 platenspelers en weer 2 apparte kabeltjes.

Comment

• EL DJ
                      • Sep 2003
                      • 60

Goed. Ik kan dus wel aannemen dat die van JB (de 200) nergens op lijkt, als zelfs de betere merken er niet in slagen het goed te laten klinken.
                      Is DAT muziek?

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

citaat:Geplaatst door EL DJ

Goed. Ik kan dus wel aannemen dat die van JB (de 200) nergens op lijkt, als zelfs de betere merken er niet in slagen het goed te laten klinken.
                        Ga het eens uitproberen in een showroom, zou ik zeggen.
                        Dat is de enige manier om zeker ervan te zijn dat je krijgt wat je wilt. []

Comment

• Joopknoop
                          • Dec 2004
                          • 78

Goed klinken alle dure spelers wel (dat pioneer niet goed zou klinken is naar mijn mening onzin, de enige speler waarvan de scratch niet goed klinkt is de technics) alleen bediening is nog niet helemaal hetzelfde als platenspelers. Test je JB spelers eens een keer als je de mogelijkheid er toe hebt.

Comment

• Dj Nvie
                            • Dec 2004
                            • 161

->>>>>> dubbele of tabletop?????
                            hebben het t.n.t. alleen nog maar over de tabletops gehad!
                            er is tegenwoordig ook al ruime keus in het assorti van merken met dubbelecds. met scratchfunctie... om een vb. te noemen, pioneer, tascam met z'n combo ttm1, ze zijn er allemaal... meeste mensen vinden dat ze "minder werken dan...", denk ook dat dat 1 van de redenen is dat ze nog niet genoemd zijn!
                            Hier staat iets, maar het gaat over niets...

Comment

• DJ.T
                              • Nov 2002
                              • 1502

Heb zelf een CMX-3000 met scratch functie.
                              Let wel: scratch FUNCTIE.
                              Het is niet anders dan een leukigheidje erbij, je scratcht dmv een soort van scratch sample.
                              Als je de jog op dezelfde plaats heen en weer haalt hoor je gewoon je CUE=punt verschuiven, erg jammer.
                              Het zou echt wat zijn als Pioneer nog eens een update uitbrengt voor de CMX-3000 (tot nu toe nog niet gedaan) waarbij dit foutje herstelt zou worden.
                              Een tabletop is nou een keer fijner, alleen al door de grotere jog.
                              We're ready to party, are you?

Comment

Working...