Lay out DJ booth

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cherry69
    • Nov 2004
    • 15

Lay out DJ booth

Hoi ik ben aan mijn lay out aan het werken voor een nieuwe DJ booth .
    Ik zou graag een paar ideeen hebben, want het zijn toch redelijk veel grote apperaten die je allemaal makkelijk moet kunnen bedienen(aub niet reageren met : "hoe dat je het zelf makkelijk vind" , want ik staat er niet zelf achter)

product list:

BPM studio 19" + Keyboard + 15" TFT
    2x Denon S500
    2x ADJ HTD 4.5 turntables
    Rodec MX300 Mixer

Alvast bedankt
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

ga je met het ding onderweg?( het is drive in forum, maar ik vraag het maar ff )

neem een voorbeeld aan: http://www.licht-geluid.nl/forum/top...TOPIC_ID=13097

indien je niet onderweg gaat dan is deze indeling wel wat voor je:

sorry voor het bibberige beeld

de draaitafels kan je naast de mixer kwijt,
    ipv van de Numark op de foto kan je daar je BPM controler kwijt...

Help me ff op weg met het type Denon, is dat een 19" speler of zijn dat de losse denons?

Voor losse cd spelers zijn leuke steuntjes te maken waardoor je cd spelers op een voetje schuin boven je mixer staan, werkt lekker overzichtelijk

Comment

• Roeltej
      • May 2001
      • 761

Denon S spelers zijn losse, D is dubbele 19" uitvoering ...

TFT kan je naast controller/mixer kwijt evt erboven, hangt vanaf of het mobiel is of gewoon thuis.

moet je alleen nog je toetsenbord ergens parkeren...
      Vitality Show

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Dank voor de info Roel!
        Toetsenbord plaatsing lijkt mij bij voorkeur op een 1HE lade onder de mixer in geval van touring, los op de dj balie zou kunnen bij vaste installatie.

Graag weer ff reactie van de topic founder!

Comment

• cherry69
          • Nov 2004
          • 15

Hoi

Het is een vaste install. maar weinig plaats zo'n 2.5 mtr voor DJ en LJ

Comment

• KoenB
            • Mar 2003
            • 453

welke tafel moet er dan voor de LJ staan?
            Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• cherry69
              • Nov 2004
              • 15

Dat gaat me allemaal wel lukken .
              Het probleem is de DJ zo compact mogenlijk te krijgen

voor wie het toch wil weten : Martin LJ Touch / Fingers / GLP 1224 house lights

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Goed, das duidelijke taal.

Jammer dat je voor twee losse cd spelers hebt gekozen, maar dat is nu eenmaal zo[:I]
                waarom jammer: met en 19 inch cd speler was het geheel netjes in 1 19ich rack weg te bouwen geweest.

We hebben het dus over een discotheek-bar-club opstelling.
                mijn advies:
                * links en rechts van de mixer een draaitafel, geen id van de volumes waarop wordt gedraaid, maar plaats de beide draaitafels bij voorkeur niet op een plank, blad of wat dan ook. Plaats de draaitafels op een stuk beton, iets wat geen resonantie doorlaat...

* tussen je draaitafels de mixer
                Laat de mixer verzinken in het bovenblad.

* Laat een creatieve lasser een steuntje maken voor je denons.
                tip: voet met daarop gelast een holle buis, bovenzijde plateau voor de cd spelers.
                Aan de bovenkant van de holle buis een gat laten snijden voor de stroom en signaal bekabeling van de cd spelers. De bekabeling hierdoorheen voeren en onder het bovenblad verder distribueren..

* de 19"controller voor je BPM bouw je boven de mixer zoals ik op de foto heb laten zien.

* De 15"TFT plaats je achter een draaitafel, mixer en cd spelers worden dieper dan de draaitafels, ontstaat dus ruimte achter die draaitafels...benutten!
                tip: plaatsing links of rechts hangt weer af van de plaats van de lichtman, de opbouw van de booth.
                TFT moet niet gaan dienen als plaat voor de kop van de dj....

Onder de mixer bouw je een 19"rack (lekker simpel) waarin je de computer van je BPM kwijt kan, het toetsenbord leg je op een uitschuifplateau.

Verder heb je dan nog ruimte over hieronder om netjes je electra weg te werken, en te voorzien van stickers! ( niets zo erg als pielen in het donker)

nog meer gratis advies: Ga geen gebruik maken van snake lights om de dj zijn plaatjes uit te laten zoeken, zorg voor voldoende (dimbare!) lichtpunten boven de dj booth
                Deze verlichting niet op de dmx kringen van de lichknakker plaatsen...die hebben de irritante gewoonte om de dj op de verkeerde momenten in het donker te zetten [B)]

Nog meer advies: Zorg ervoor dat je dj in het zicht staat voor je publiek, zie het als een artiest...je betaald er geld voor, dus laat maar zien dat je hebt betaald [8D]

Maak de dj booth hoger dan de vloer, valt meer op, maar ook: dj ziet of hij goed bezig is, een goeie dj draait niet voor zichzelf, maar voor zijn publiek en wil dus zien hoe een plaat aanslaat.

Maak de dj booth zo hoog dat publiek niet vanaf de vloer bij de knoppen en de spullen kan. Niets irritanter dan 1 dronken sukkel die de sfeer vergalt...( geeft de dj ook meer vrijheid om cd's, vinyl neer te leggen zonder het risico dat het wordt meegeklauwd...

Heel verhaal, kan er nog veel meer over vinden. Alles wat je wil hangt af van de stijl van jouw locatie.
                De beperkende factor qua breedte zijn in dit geval de draaitafels, je ontkomt er niet aan om deze op gelijk niveau met je mixer te plaatsen, dus neemt je dj al snel 1.20 in beslag van je hele booth.
                Door de oplossingen met de denons op een stokkie en de tft achter een draaitafel is het compact te houden.
                Blijf altijd de ergonometrie in acht houden, neem aan dat jouw dj de hele avond draait...niet de bedoeling dat ie daar een hernia aan overhoudt.

Vragen? ik lees ze wel weer [8)]

Comment

• FiëstaLj
                  • Oct 2000
                  • 2068

Verhaal van ralph lijkt me idd duidelijk en de beste oplossing.

Op die manier heb je 1.20m voor de dj in gebruik... lj heb je dan ook nog zat plek voor.(neem aan dat die met 2 tft's zit ? eentje voor lj en eentje voor touch)
                  Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• cherry69
                    • Nov 2004
                    • 15

OK tabletop CD's afbesteld ivm ruimte gebrek.
                    Nu volgende vraag : Denon 6000 of 9000 ?

Comment

• ralph
                      Banned
                      • Aug 2000
                      • 2649

overleg dat met je dj's...voor de ruimte maakt het geen flaus aus

Comment

• Controller
                        • Apr 2002
                        • 745

Waarom geen Pioneer CMX-3000 of CMX-5000??

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 806

das ook een mogelijkheid. Zolang het maar pioneer of denon is... Die merken hebben een naam opgebouwd qua betrouwbaarheid van het loopwerk. (je wil niet dat je rechter CD speler eruit flikkert tijdens de fuif. Ik heb het een keer voorgehad met een goedkoper merk, en was ik blij dat ik voor die ene keer geen allround avond was aan het draaien, anders was ik vies de zak)

Ik zou voor de Denon D6000 gaan... 9000 is nog een overblijfsel van een vorige generatie (zen kleine broer was de 2100, wat dan weer de voorloper van de 4000 is, en de 4000 zijn grote broer is de 6000, dus die laatste is de opvolger van de 9000 )

Eventueel kan je een minder brede mixer nemen zoals een ecler nuo 5, pioneer DJM serie, die mixer van denon... Dan moet je wel een beugel maken dat je bediening van de CDspeler hoger komt dan je PUs, en het risico inschatten dat je tijdens de bediening hiervan de platter of de toonarm van de PUs raakt. Dus veiligste is nog altijd een 19" mixer, die je laat verzinken in het tableau.

Een andere optie is, en volgens sommigen was dit de betere optie, andere hebben dan liever bovenstaande. Heel persoonlijk dus:
                          *2 tabletops en een smalle mixer naast mekaar, en dan een verhoog dat iets naar achter staat met de PUs op... Ik zeg het: heel persoonlijk, en zeker niet voor mensen met korte armpjes!!!

*edit: je kan trouwens ook eens nadenken om de consoles van de LJ boven mekaar te plaatsen op een soort rek. LJ consoles kan je zo schuin zetten als je wil, een PU of een tabletop niet (te fel). Dus bij de LJ kan je het korte-armen probleem wel zo oplossen

Comment

• DJ.T
                            • Nov 2002
                            • 1502

Volgens mij is de D6000 toch een tussenstap om te kunnen concureren met de CMX-3000 van Pioneer hoor.
                            De 9000 is een stuk duurder, de 4000 zit er een paar 100 euro onder.
                            De 6000 is gewoon een leuke tussenstap om het grote gat te dichten.
                            Net als dat de S1000 uitgebracht is om een beetje het onderste segment op te vullen.
                            Dit is een waardige broer van de 3000 en 5000.
                            Pioneer 5000 zou ik niet doen, doe dan de 3000, dit is toch de nieuwste dubbele speler van Pioneer met de meest bruikbare functies.
                            We're ready to party, are you?

Comment

• Poelmans
                              • Feb 2004
                              • 806

oeps, idd... kheb de 9000 beetje verward met een vorig model [:I]

Mja blijkbaar is de 9000 iets als een 2x5000 in 1 jasje, zonder scratch weel. Out of the box ondersteunt ie blijkbaar (net als de 5000) ook geen MP3, maar je kan em upgraden.

6000 ondersteunt wel MP3 out of the box, die is er blijkbaar gekomen samen met de 3000...

De 9000 heeft bijvoorbeeld 2 uitgangen per speler: kan je een 2de track van dezelfde CD draaien, of de sample die je heb opgenomen op het 2de kanaal afspelen. Of zelfs dezelfde track net iets verschuiven (1/4, 1/2, 1, of 2 beats) om dan zo die effectjes te doen dat DJ Glenn van baccardis vroeger altijd deed met 2 platen...

Comment

Working...