pinbezetting unbalanced stereo op 5 pin XLR

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

pinbezetting unbalanced stereo op 5 pin XLR

Hellow peepels

Ik ben van plan in men discobar-flightcase enkele 5pins XLR te voorzien om zonder openvijzen ongebalanceerd signaal naar binnen te kunnen brengen. Ik weet dat 5pins XLR normaal gebruikt wordt voor stereo gebalanceerde signalen, en ik weet ook dat bij mono signalen voor overgang van balanced naar unbalanced pin 1 en 3 normaal samengesoldeerd worden.

Als ik dit zo doe op een 5pins XLR, dan heb je een gemeenschappelijke massa van je cinchkabels. En ik ben dan aan het denken: wat als in je apparaat wat je erop hangt die massas ook samenkomen? Heb je dan geen aardlus in het slechtste geval? of is dit te verwaarlozen?
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

Kun je misschien iets preciezer vertellen wat je er mee wilt (lengte kabel, van welke stekker naar discobar... etc.) Je introduceert namelijk wel weer een niet-standaard aansluiting dus... misschien is dat niet zo handig.

Groetjes,
    Sjoerd

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

van cinch buitenaf via een XLR naar binne brengen.
      binnen wordt dat terug cinch en opt mengpaneel geprikt.
      kabel zou zo een 2 a 3 meter zijn

Niet standaard valt nog te bezien: 5pins XLRs worden ondermeer gebruik voor stereo gebalanceerde signalen. Dit is alleen ongebalanceerd.

Het is dus de bedoeling dat mijn kabelkes compatibel zijn met de manier van werken voor stereo balanced aansluitingen (al zie je ze niet zoveel). Maar dan ben ik mijn screen van de 2 kanalen samen aan het solderen op pin 1, 3 en 5. Als die screen in het apparaat waar ik het op hang ook samengenomen wordt, heb ik dan geen aardlus? Of is dit net te verwaarlozen?

Comment

• SjoerdOptLand
        • Jul 2003
        • 261

Okee, dat is niet zo'n probleem. Ga maar na: bij een totaal verbinding met twee cinch-cinch kabeltjes is je aarde ook bij de zender en ontvanger aan elkaar:
        [code]
        CD-speler Ontvanger
        L ---------------------- L
        | |
        R ---------------------- R
        [/code]
        Nu ga je onderweg nog eens een aardverbinding maken:
        [code]
        CD-speler Ontvanger
        L ---------------------- L
        | | |
        R ---------------------- R
        [/code]

Je maakt het effect van de aardlus die je toch al had denkelijk kleiner.

Op deze afstand zal het waarschijnlijk (tenzij je boven een ringleiding zit) toch geen probleem zijn.

Groetjes,
        Sjoerd

Comment

• badboyscrew
          • Aug 2000
          • 304

Maar al met al is 5 polig xlr standaard nog altijd een DMX stekker.
          Ken eigenlijk niemand die hem voor audio gebruikt word verwarrend als je ook 5 polig dmx hebt.

groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

ken jij veel movingheads met 5pins XLRs? professionelere merken misschien wel, maar dingen als futurelight ed. niet hoor

De standaard voor stereo balanced over 5pol XLR heb ik zien staan op een concurrerend forum. En veel verwarring zal er niet zijn > steekt er een MH in mijn discobar? Ik wil 5pins gebruiken, juist omdat er anders verwarring ontstaat met de microfooningangen en de gebalanceerde uitgangen die allebei op 3pins zitten.

Misschien ben ik idd paranoia over ruis... op 3-4 meter zal er idd nie zoveel mislopen...

Comment

• LodeS
              • Jan 2005
              • 45

Ik ben 5 polig ook nog nooit tegen gekomen voor geluid. Enkel bij profesioneel licht en licht besturing, zoals MA tafels e.d. Maar waarom niet gewoon een 3 polige en fatsoenlijk labeltje erbij oid?

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

buh.. duidelijk onderscheid maken? Der is zoiezo geen standaard voor stereo signaal over 3polig, dus veel maakt het niet uit... en verwarren met licht zal men ook nie doen

Comment

• SjoerdOptLand
                  • Jul 2003
                  • 261

citaat:Geplaatst door Poelmans
                  Der is zoiezo geen standaard voor stereo signaal over 3polig, dus veel maakt het niet uit... en verwarren met licht zal men ook nie doen
                  Ik weet niet op welk niveau het standaard is maar volgens mij is
                  1 - aarde
                  2 - links
                  3 - rechts
                  (op XLR-3) misschien wel even standaard als gebalanceerd over XLR-5, dus... daar is ook wel wat voor te zeggen. Het voordeel is dat je dan compatibel bent met gebalanceerde jack naar XLR verloopjes (is dan hetzelfde als stereo-jack naar stereo-XLR).

Groetjes,
                  Sjoerd

Comment

• Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

poelmans:
                    citaat:ken jij veel movingheads met 5pins XLRs? professionelere merken misschien wel, maar dingen als futurelight ed. niet hoor
                    kijk jij met je oren ofzo.. het is te bezien wat jij onder profi merken ziet, Martin gebruikt ze, Robe gebruikt ze, ik gebruik ze

xlr 5 pole is idd de standaard DMX stekker, en sommige lichtboeren zijn de 3 pole gaan gebruiken uit kostenoverweging, maar ik vindt het maar een raar en verwarrend verhaal, alle gebalanceerde audioverbindingen zijn met XLR 3 pole hier, en als ik dan mijn Dmx lijnen dan ook over een 3 pole ga sturen, dan sta ik binnen de kortste keren via een microfoon mijn mac's te bediennen.

nee, doen mij maar normaal, dan is het al ingewikkeld genoeg[]
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• LodeS
                      • Jan 2005
                      • 45

citaat:Geplaatst door Upgrading your system
                      kijk jij met je oren ofzo.. het is te bezien wat jij onder profi merken ziet, Martin gebruikt ze, Robe gebruikt ze, ik gebruik ze

xlr 5 pole is idd de standaard DMX stekker, en sommige lichtboeren zijn de 3 pole gaan gebruiken uit kostenoverweging, maar ik vindt het maar een raar en verwarrend verhaal, alle gebalanceerde audioverbindingen zijn met XLR 3 pole hier, en als ik dan mijn Dmx lijnen dan ook over een 3 pole ga sturen, dan sta ik binnen de kortste keren via een microfoon mijn mac's te bediennen.

Dan heb je iig geen lichtsturing nodig..

Comment

• shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

misschien is dit de manier waarop je dan letterlijk tegen je movinghead kan zeggen wat ie moet doen
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Percy
                          • Jan 2005
                          • 80

citaat:Geplaatst door LodeS

citaat:Geplaatst door Upgrading your system

Dan heb je iig geen lichtsturing nodig..
                          Wel lichtsturing, maar dan op een andere manier..

Comment

Working...