slechte klank bij laag volume

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • STINO
    • Feb 2004
    • 93

slechte klank bij laag volume

Graag even jullie advies,
    Eergisteren zijn we een trouwfeest gaan spelen.Normaal gezien doen we dit met onze Proel set : versterker PRL900 (2 x 450 Watt RMS op 4 Ohm) en 2 luidsprekers Smart 153 (3- weg ,15 inch woofer,8 inch midrange en driver, 350 Watt RMS op 8 Ohm , SPL1W/1m.: 101 db., max. SPL 126 db.) Gezien de oppervlakte van de zaal,de grootte van de dansvloer, het aantal uitgenodigden (150 a 170 man) en het feit dat men er een trouw-fuif wou van maken hebben we besloten om met onze zware installatie te spelen.Hierbij de specificaties :
    Versterker : STK VS 34 : digitale versterker 2 x 1700 Watt RMS op 2 Ohm, 2 x 1250 Watt RMS op 4 Ohm
    Luidsprekers : STK SP4733 : 2-weg , 2 x 15 inch woofer en 3 inch driver , 1200 Watt RMS continu op 4 Ohm, SPL 1W/1m. : 105 db. , max. SPL 135 db.
    In de namiddag gaan opstellen,kantelfrequentie iets afgevlakt op de equalizer, even doorspelen en terug weg.
    Tegen 7 uur terug in de zaal om wat achtergrondmuziek te brengen tijdens het eten en daar ging het mis.Bij laag volume zit nl. niets dynamiek in die kasten, ze geven geluid maar totaal geen volle klank,bij de openingsdans en het daaropvolgend uur zelfde scenario..Naarmate de feest vorderde werd er steeds harder en harder gespeeld vooral in het pop-en rock genre.Hoe harder we gingen (was al bij al nog geen 50 % van de capaciteit) hoe voller en natuurlijker de klank werd..
    Voor de volledigheid de rest van de geluidsinstallatie :
    -Denon D-4000 dubbele CD-MP3 speler
    -Rodec MX180 mkIII mengpaneel
    -DBX 1231 dubbele 31-kanaals eq.

Mijn vraag,wat is jullie idee hierover ? Kan het zijn dat ik met een analoge versterker een "vollere" klank krijg t.o.v. een digitale ?
    Is het normaal dat kasten met hoge SPL-waarden op laag niveau slecht presteren ? Aangezien men 3- weg Proel kast zelfs bij het laagste volume reeds een "hifi" klank voortbrengt zal ik dit wel niet mogen verwachten van een 2- weg ? Brengt een sub oplossing of ga ik enkel het probleem verdoezelen ? Indien oplossing : dubbele 15", enkele 15 ", enkele 18 " of dubbele 18 " ?
    Kunnen we dit probleem oplossen met behulp van de equalizer?

Alvast bedankt

Skyline forever
  • arie
    • Feb 2003
    • 550

probleem kan deels met je eindtrap te maken hebben, maar voor het grooste gedeelte licht het gewoon aan de kwaliteid van je speakers.Ik merk ook een groot verschil tussen men oude crest pro serie vesrterkers en nu mijn nieuwe labgruppen rackje.Oude cresten klonk met name op het laag veel voller en warmer, ook op lage vollumes.Waarschijnlijk is het fenomeen wat jij merkt dat bij hoge follumes de druk wie de luitspreker voortbrengn groter zal zijn en daardoor gaat een systeem vaak ook wat voller klinken, en heb je het idee dat dat beter klinkt.vaak draai ik dan als het zacht moet gewoon het laag wat extra op.groeten Arjan

Comment

• mverdult
      • Dec 2003
      • 123

zou het kunnen dat er een fase van je speakers omgedraaid was ? dan heb je dat namelijk ook......

Comment

• Roland
        • Jan 2001
        • 480

In een cafe waar ik werk moet ik in het begin van de avond ook beetje laag erbij draaien. Naarmate het voller wordt laag iets terug en je klank is weer normaal.
        Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

• Tofke78
          • Jan 2005
          • 504

Af en toe heb ik dit probleem ook als het heel zacht moet gaan. Mijn oplossingen:

1 koop een degelijke geluidsprocessor (vb XTA)

2 Haal het sub een beetje op wanneer je zacht moet spelen (niet op de grafische EQ, maar op mengtafel. Met de grafische maak je een klein bultje op 63hz

3 koop zwaardere (en betere) versterkers

Succes nog!

Kristof

Comment

• zjeten
            • Mar 2003
            • 331

ik wil zeker niet geleerd doen ze.
            heeft de fletcher kromme daar niets mee te maken of is het verschil te extreem?
            fletcher kromme heeft aan bij lage volumes je het laag en hi wat minder goed hoort.Hoe luider je speelt hoe gelijkmatiger je gehoor word ten opzichte van alle frequenties.
            Maar als dat echt extreem is van geen bas naar veel bas dan kan dit niet daar aan liggen.
            mvg
            jeffrey

Comment

• STINO
              • Feb 2004
              • 93

we hebben heel de avond op de mengtafel bas + mid voor 30% meer opgedraaid, dit zonder weinig resultaat...

Skyline forever

Comment

• Tofke78
                • Jan 2005
                • 504

citaat:Geplaatst door zjeten

ik wil zeker niet geleerd doen ze.
                heeft de fletcher kromme daar niets mee te maken of is het verschil te extreem?
                fletcher kromme heeft aan bij lage volumes je het laag en hi wat minder goed hoort.Hoe luider je speelt hoe gelijkmatiger je gehoor word ten opzichte van alle frequenties.
                Maar als dat echt extreem is van geen bas naar veel bas dan kan dit niet daar aan liggen.
                mvg
                jeffrey
                Dit klopt wel een beetje, maar inderdaad een extreem verschil maakt dit niet.

Comment

• Tofke78
                  • Jan 2005
                  • 504

citaat:Geplaatst door STINO

we hebben heel de avond op de mengtafel bas + mid voor 30% meer opgedraaid, dit zonder weinig resultaat...

Wanneer je zacht speelt, hoe ga ja dan te werkt? Zet je gewoon de gain van de versterker minder, doe je dit met de masterfader van mixer of doe je dit met de met kanaalfader? Sommige mixers regearen namelijk pas op een bepaald punt. Doe een keer de test met eerst even de versterker minder te zetten en je mengtafel meer uit te sturen en vice versa. Wanneer je er een geluidsmanagementsysteem ertussen hebt, kan je daar misschien de outputs even laten zakken. Het inputniveau zou ik hoog genoeg houden.

Succes nog!

Kristof

Comment

• STINO
                    • Feb 2004
                    • 93

hey kristof, wanneer we zacht speelden, hebben we zowel de kanaal als de master fader lager gezet. de versterker is heel de avond op 50% blijven staan.
                    we gaan je voorstel zeker eens uitproberen, we zullen laten weten wat het resultaat is.
                    alvast bedankt voor de tip
                    Skyline forever

Comment

• Tofke78
                      • Jan 2005
                      • 504

citaat:Geplaatst door STINO

hey kristof, wanneer we zacht speelden, hebben we zowel de kanaal als de master fader lager gezet. de versterker is heel de avond op 50% blijven staan.
                      we gaan je voorstel zeker eens uitproberen, we zullen laten weten wat het resultaat is.
                      alvast bedankt voor de tip
                      Zeker uitproberen want je kanaalfader moet je steeds toch rond de 0 db houden (dacht ik toch). Ik vermoed dat dit al een heel verschil zal maken...

Succes

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 806

je gebruikte als processor toch een analoge of digitale 24 bits processor?

Met oudere 16bits processors heb je op lagere volumes last van een kleiner aantal bits om je signaal te beschrijven: In principe verlies je bij elke -6dB 1 bit (halvering van de spanning, de hoogste bit wordt niet meer gebruikt, zie cursus binair tellen )

Comment

• STINO
                          • Feb 2004
                          • 93

hey Poelmans, we hebben geen processor gebruikt. het uitgangssignaal van de rodec ging naar de eq van DBX en zo naar de versterker. zou een goede processor een oplossing bieden????
                          Skyline forever

Comment

• timmel
                            • Sep 2004
                            • 111

De duurdere processoren kunnen hiermee rekening houden. Je EQ wordt dan aangepast aan het geluidsniveau. De oorzaak dat je vind dat je geluid geen dynamiek heeft, heeft te maken met je gehoor. Zoals al eerder gezegd is, is je oor op lage geluidsniveau's niet zo gevoelig voor het laag en het hoog. Je hoort het mid dus beter. Daarom zit er op vele hifiversterkers en autoradio's een loudness knop. Hiermee wordt het laag en het hoog versterkt zodat ook op lage geluidsniveau's het geluid vol klinkt.
                            niet genoten is altijd mis

Comment

• STINO
                              • Feb 2004
                              • 93

hey iedereen, het probleem is opgelost
                              we hebben derjuist, zoals kristof had voorgesteld, de versterker minder gezet en de schuiven op de mengtafel volledig open maar dit zonder reslutaat...
                              vervolgens hebben de de STK boxen aangesloten op onze PROEL versterker( analoge ipv digitale versteker), muziek opgezet en de klank was echt veel beter dan met de STK versterker!!! de klank was vol en de minste toonregeling op de rodec had effect.
                              de reden van de slechte klank van vorig weekend had dus, volgens ons, te maken met het feit dat onze digitale versterker slecht presteert bij laag volume.
                              Is dit een kenmerk van digitale versterkers of ligt het aan het merk???? :s
                              Skyline forever

Comment

Working...