Graag even jullie advies,
Eergisteren zijn we een trouwfeest gaan spelen.Normaal gezien doen we dit met onze Proel set : versterker PRL900 (2 x 450 Watt RMS op 4 Ohm) en 2 luidsprekers Smart 153 (3- weg ,15 inch woofer,8 inch midrange en driver, 350 Watt RMS op 8 Ohm , SPL1W/1m.: 101 db., max. SPL 126 db.) Gezien de oppervlakte van de zaal,de grootte van de dansvloer, het aantal uitgenodigden (150 a 170 man) en het feit dat men er een trouw-fuif wou van maken hebben we besloten om met onze zware installatie te spelen.Hierbij de specificaties :
Versterker : STK VS 34 : digitale versterker 2 x 1700 Watt RMS op 2 Ohm, 2 x 1250 Watt RMS op 4 Ohm
Luidsprekers : STK SP4733 : 2-weg , 2 x 15 inch woofer en 3 inch driver , 1200 Watt RMS continu op 4 Ohm, SPL 1W/1m. : 105 db. , max. SPL 135 db.
In de namiddag gaan opstellen,kantelfrequentie iets afgevlakt op de equalizer, even doorspelen en terug weg.
Tegen 7 uur terug in de zaal om wat achtergrondmuziek te brengen tijdens het eten en daar ging het mis.Bij laag volume zit nl. niets dynamiek in die kasten, ze geven geluid maar totaal geen volle klank,bij de openingsdans en het daaropvolgend uur zelfde scenario..Naarmate de feest vorderde werd er steeds harder en harder gespeeld vooral in het pop-en rock genre.Hoe harder we gingen (was al bij al nog geen 50 % van de capaciteit) hoe voller en natuurlijker de klank werd..
Voor de volledigheid de rest van de geluidsinstallatie :
-Denon D-4000 dubbele CD-MP3 speler
-Rodec MX180 mkIII mengpaneel
-DBX 1231 dubbele 31-kanaals eq.
Mijn vraag,wat is jullie idee hierover ? Kan het zijn dat ik met een analoge versterker een "vollere" klank krijg t.o.v. een digitale ?
Is het normaal dat kasten met hoge SPL-waarden op laag niveau slecht presteren ? Aangezien men 3- weg Proel kast zelfs bij het laagste volume reeds een "hifi" klank voortbrengt zal ik dit wel niet mogen verwachten van een 2- weg ? Brengt een sub oplossing of ga ik enkel het probleem verdoezelen ? Indien oplossing : dubbele 15", enkele 15 ", enkele 18 " of dubbele 18 " ?
Kunnen we dit probleem oplossen met behulp van de equalizer?
Alvast bedankt
Comment