Ik heb een vraag mijn versterker stoort en volgens anderen ligt het aan de aarde. Maar hoe leg ik de aarde aan ik zie achter op de mixer, versterker, draaitafel van die schroefjes waar je kabels aan kunt doen maar is er nog een bepaalde volgorde voor. Wie helpt mij uit de suis uuhhh uit de brand
Hoe zit het met aarde op apparatuur
Collapse
X
-
Die mensen die zeggen dat het aan de aarde ligt... Weten die de oplossing niet?! Meestal is het probleem dat je "aardingsplan" niet klopt.... Aarde blijft een raar fenomeen waar de beste zelfs last van hebben... Vele mogelijkheden, voor elk probleem een eigen oplossing... Dus experimenteren is het beste advies! -
Het hoeft niet perse een aarde probleem te zijn; het kan ook een defect in 1 van de apparatuur zijn die de ruis veroorzaakt: slechte contacten, versleten faders ed.
Je kunt kijken of er een aarde probleem is door alles op 1 stopcontact te laten uitkomen. Daarbij aardt je de draaitafels alleen aan de mixer en niet nog eens aan de versterker. Als er dan nog steeds een brom is kun je er wel van uit gaan de er geen aarde probleem is (het kan nog steeds iets met de aarde zijn maar die kans is dan niet zo groot meer)
Verder kun je zoeken naar slechte contacten of ruisende mixer faders.
Sluit een draaitafels eens aan op de versterker (dan wel even op de versterker aarden) als er dan geen ruis/brom meer is zit het in de mixer.
Het is vooral een kwestie van uit proberen, dan kom je er op een geven moment wel uit.Comment
-
Heb bij mij thuis gehad dat ik ruis had wanneer ik op het geaarde wcd op mijn kamer aansloot. Toen eens wezen experimenteren en een beetje illegaal een rechtsreekse aarde draad naar het aardblokje in de meterkast gelegd en deze in de wcd gemonteerd. Geen ruis meer te bekennen. Kwam doordat de bestaande aarde in de centraaldoos opgelast zat met de wasmachine en nog allemaal dingen. Nu rechtsreeks naar aarde blokje bleek ik daar geen last van te hebben ( inprincipe zit het dan nog steeds verbonden met elkaar maar mijn ruis was wel weg )Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!Comment
-
Ook al geƫxperimenteerd met een ongeaard stekkerblok? Heeft me ook al een aantal keren uit de brand geholpen.Comment
-
Wanneer je het hebt over aarden van je platenspelers en aarden van het spanningsnet dan moet je wel zeker weten waarover je het hebt. Er is namelijk een verschil tussen de aarde van het net en de ground(gnd) van je elektronische aparatuur. Daarom dat er op veel elektronische geluidsaparatuur een ground lift schakelaar zit. Deze schakelaar stelt ons in staat om de ground van je aparaat te verbinden met de aarde van het lichtnet of niet. Hier is het ook waar veel fouten gebeuren en verwarring ontstaat. De uitleg zou te lang worden om dit allemaal uit te leggen, maar experimenteer met deze schakelaars. In sommige gevallen ga je merken dat de ground liften helpt, in andere gevallen zul je juist de ground aan de aarde moeten leggen met die schakelaar.
Hoe zit het in vele mengtafels ineen dan:
sommige hebben geen ground lift schakelaar. Hierbij is de metalen behuizing standaard verbonden met de aarde van het lichtnet en de ground van het systeem dan ook, want de metalen buitenkanten van je aansluitingen zijn in contact met je behuizing van je mengtafel. Ook de aansluitschroefjes voor de grounds van je mengtafels zijn in contact met je behuizing en liggen dus bijgevolg aan de aarde van het lichtnet.
belangrijkste om te onthouden in ieder geval is dat de ground niet hetzelfde is als de aarde van het lichtnet. En met de ground bedoelen we dan de massa van je signaaldraden. Zoals de buitenkanten van rca kabels en drgelijke...
mvg
ronnyLast edited by ronny; 05-06-06, 13:11.niet zagen, gewoon doen!Comment
Comment