Heeft het zin om een EV Cross-over te gebruiken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Decibel
    • Mar 2005
    • 28

Heeft het zin om een EV Cross-over te gebruiken

Ik heb een vraagje waar ik al een tijdje mee zit.
    Ik ben in het bezit van de Electro Voice Gladiator set met 4 laag en 2 hoog en een versterker CP2200.
    Er zijn mensen die mij vertellen dat als ik een cross-over (byv.EV AC one)aanschaf het geluid nog beter klinkt.Andere vertellen mij dat je geen veschil hoort omdat ik al 4 subs hebt.
    Kan iemand mij hierover iets vertellen
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Weet je eigenlijk wel wat een crossover is en doet? Aan je reactie te zien is dat je nog niet helemaal duidelijk...

Een crossover scheidt het hoog en het laag van elkaar. Dat kan met een passieve crossover (ingebouwd in je luidsprekers) of met een actieve crossover (deze zet je vóór je versterkers, bijvoorbeeld de AC one).

Je subs kunnen geen hoog weergeven dus, dat is zonde van je versterkervermogen want je hoort het toch niet terug, aan de andere kant, je toppen zijn over het algemeen niet zo goed in het weergeven van laag, want daar heb je je subs immers voor. Dus uit je toppen filter je het laag weg.

Dat is wat een crossover doet, het voordeel van een passieve crossover is dat je slechts 1 versterker nodig bent, maar een passief filter, 'vreet' wel je versterkervermogen op, dus je zult een zeer krachtige eindtrap nodig zijn.

Een actieve crossover heeft als voordeel dat het geen versterkervermogen opneemt, want deze zit nog voor de versterkers geschakeld. Ook heb je hier vaak nog de mogelijkheid op om de frequentie af te regelen.
    Nadeel is dat je 2 versterkers nodig bent, één voor het hoog en één voor het laag.

Je kunt nu wel veel beter je vermogen richten op je speakers, en er dus meer rendement uit halen. Of het beter klinkt? JA, want hoog uit je subs horen komen klinkt niet lekker.
    Ook is je set krachtiger geworden, dus dat zal ook de klank wel ten goede komen.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Decibel
      • Mar 2005
      • 28

Ja ik weet ik ben een leek op dit gebied,maar ik doe mijn best.
      Misschien weer een rare reactie maar ik wil het weten.
      In mijn set,ev luidsprekers zitten volgens de gegevens passieve cross-overs ingebouwd.Het wordt dus al gefilterd volgens mij.Mijn vraag was dus of het dan nog zin heeft om er nog een actieve bij te nemen.(de ac-one)

Comment

• Kilian
        • Dec 2005
        • 179

Het kan natuurlijk ook zijn dat je kasten ook intern filteren. Dus voor je hoog, mid, laag en sub. Zo kan je bijvoorbeeld actief filteren tussen hoog en laag en dan weer passtief tussen laag en sub en hoog en mid.

Ik weet niet of het bij jouw set van toepassing is maar hoop dat het wat toevoegd.

Edit:
        Op google kwam ik dit plaatje tegen, het is ongeveer wat ik bedoelde.

Comment

• dj kevin kd
          • Jul 2004
          • 74

Originally posted by hugovanmeijeren
          Weet je eigenlijk wel wat een crossover is en doet? Aan je reactie te zien is dat je nog niet helemaal duidelijk...

Een crossover scheidt het hoog en het laag van elkaar. Dat kan met een passieve crossover (ingebouwd in je luidsprekers) of met een actieve crossover (deze zet je vóór je versterkers, bijvoorbeeld de AC one).

Je subs kunnen geen hoog weergeven dus, dat is zonde van je versterkervermogen want je hoort het toch niet terug, aan de andere kant, je toppen zijn over het algemeen niet zo goed in het weergeven van laag, want daar heb je je subs immers voor. Dus uit je toppen filter je het laag weg.

Dat is wat een crossover doet, het voordeel van een passieve crossover is dat je slechts 1 versterker nodig bent, maar een passief filter, 'vreet' wel je versterkervermogen op, dus je zult een zeer krachtige eindtrap nodig zijn.

Een actieve crossover heeft als voordeel dat het geen versterkervermogen opneemt, want deze zit nog voor de versterkers geschakeld. Ook heb je hier vaak nog de mogelijkheid op om de frequentie af te regelen.
          Nadeel is dat je 2 versterkers nodig bent, één voor het hoog en één voor het laag.

Je kunt nu wel veel beter je vermogen richten op je speakers, en er dus meer rendement uit halen. Of het beter klinkt? JA, want hoog uit je subs horen komen klinkt niet lekker.
          Ook is je set krachtiger geworden, dus dat zal ook de klank wel ten goede komen.

Groeten Hugo
          nu heb ik ook toch wat meer zicht over een crossover wat het juist doet.
          Nu ik beschik over bose panaray 802 geluid installatie.
          Daar zit voor de versterk een bose 802 serie II controller.
          Die ook hier het laag en het hoog verdeeld indien ik dan ook een bass kast zou hebben of niet, dit is dan ook intestellen met een schroefdraaier.
          verdere afregelingen zijn er niet mogelijk.

nu ik zou graag men bose installatie in verhuur zetten.
          en zou graag alles zodanig kunnen afregelegen dat als ik men installtie verhuur ze niet in clip kunnen draaien of gewoon weg niet kunnen doorblazen.

Wat zou ik daar best voor men versterker of voor de controller nog kunnen steken. ??.

vgr
          kevin

Comment

• Leks
            • Oct 2007
            • 330

er zijn 2 optie voor je Dj Kevin

A Als eerste kun je 1 limmiter/compressor Voor je bose controller zetten
            maar ik denk dan dat je wel alles uit je sub of top kan halen maar de andere onnodig gelimmit word ( je controleerd het signaal Voor je controler)

B Of je doet het netjes en je zet na zowel je sub out als je top out van je controller een compressor/limmiter.
            Dit is de netste optie, nu kan je netjes verhouding tussen sub en top compressen/limmiten

Dit kan met vanalles van goedkoop tot achterlijk duur.

Cheapste optie in mij ogen: Behringer MDX2600 dual com/lim
            Anders: DBX 166 XL

Linker kanaal mdx -> L van de mixer(optie A)
            Rechterkanaal mdx -> R van de mixer(optie A)
            Uitgangen naar je controller

Linker kanaal mdx -> Top mono (optie B)
            Rechter kanaal mdx -> Sub mono (optie B)
            (voor stereo koop een 2e MDX2600)
            Uitgangen naar je versterkers

Ga je hier verder mee.... Of moet de limmiting beter? dan moet je eens gaan denken aan een systemcontroller oa DBX Driverack/behringer DCX2469 etc.
            dan kan je bose controller de deur uit.
            ( maar heb je het snel over meer geld)

Leks

Disclaimer: Behringer ruist een beetje, is niet goed voor je dynamiek, en kan snel kapot gaan.
            Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• dj kevin kd
              • Jul 2004
              • 74

Originally posted by Leks

maar ik denk dan dat je wel alles uit je sub of top kan halen maar de andere onnodig gelimmit word ( je controleerd het signaal Voor je controler)

B Of je doet het netjes en je zet na zowel je sub out als je top out van je controller een compressor/limmiter.
              Dit is de netste optie, nu kan je netjes verhouding tussen sub en top compressen/limmiten

Ga je hier verder mee.... Of moet de limmiting beter? dan moet je eens gaan denken aan een systemcontroller oa DBX Driverack/behringer DCX2469 etc.

Leks

Disclaimer: Behringer ruist een beetje, is niet goed voor je dynamiek, en kan snel kapot gaan.

klinkt goed.

nu optie b in stereo moet ik al 2 van dien compressors hebben.

men versterkers knoppen scherm ik altijd af zodat de volume instellingen niet kunnen gewijzigt worden.
              maar bij verhuur van installatie's is men soms geneigt nog al te morsen met de gain knopjes op het mengpaneel.

nu zou ik of wel men toppen ofwel men baskast niet kunnen limiten.
              met zo 1 compressor. zodat.
              als ik men controller instel op (geen baskast) dan vliegen de toppen rapper in clippen dan als ik men controller instell op met basskast.

dus zou mss aan te raden vallen om enkel de bass kast te gaan compresseren. of ben ik verkeerd.
              technisch heb ik er niet veel kennis van.

2de.

onlangs heb ik ook ergens inzaak geweest waar er ook bose installatie's gangen.
              en alle versterkers staan volledig open gedraait.
              Maar er zit voor de controller ee audio lock.
              is dat geen oplossing gewoon geluids begrenzing. die ik kan in stellen just voor het clippen van de versterkers.

Of vreed dit echt aan het kwaliteit van het geluid ?.

Comment

• dj kevin kd
                • Jul 2004
                • 74

Originally posted by Leks

Leks

hey ik heb die mdx 2600 eens bekeken.
                nu veel kennis heb ik er (nog niet) van.

Maar zie aan de achter kant.
                die out en in uit gang in xlr aansluiting.
                dit voor 2 channels.

nu als ik deze mdx 2600 voormen controller steek.

dus van de mengtafel ga ik met left xlr naar ? (is dat channel one)
                en van de mengtafel ga ik met de right xlr naar ?. (is dat channel two)

en vandaar ga ik dan naar men bose controller
                zelfde aansluting channel one mdx naar left bose controller
                en channel two mdx naar right bose controller .

is dit dan de juist aansluiting.?

Comment

Working...