Bose acoustic wave canon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ René Lust
    • Oct 2007
    • 14

Bose acoustic wave canon

Hoi,
    Al bijna 30 jaar draai ik langs de weg. Vele installaties gehad. o.a. SA.
    Tegenwoordig draai ik met Bose. Je kan blijven discuseren over het geluid ik ga voor het gemak.
    Ik draai met 12x Bose 802 4x Bose 302 en powersofts 2804.
    Ik ben super tevreden.
    Ik heb echter 2 acoustic wave canonnen op de kop getikt.
    Deze heb ik op een 802C type 2 controller met extra geluidskaart staan.

Nu valt het geluid tegen, Bij lage vermogens begint de pijp al te rommellen.
    Speaker is nog wel goed. Gekker nog zonder controller en rechtstreeks op de 31 bands EQ met boven de 125 hz op nul klinkt het veel beter. Sterker nog strakker en harder.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Ik hoor graag van jullie.
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Bij lage vermogens begint de pijp al te rommellen.
    Is dat niet de bedoeling bij zon pijp? En jammer genoeg geeft Bose hier weinig support meer op...Maar ik denk dat je sowieso een oudere, misschien wel wavecontrol controller moet gebruiken. Zover ik weet staat het wavecanon ook niet in de digitale controller...Het enige wat de Bose controller eigenlijk doet is bij het laag een boost geven rond de 60Hz en de juiste x-over en eq geven voor de toppen...Zoveel stelt het eigenlijk niet voor, als je het simpel bekijkt...Daarom werkt het met je eq ook gewoon goed. Ik heb zelf al een keer zitten bedenken om het een keer met een simpele DBX driverack te proberen, dit omdat Bose capitalen vraagt voor hun controller en dat je die verder nergens kunt inzetten...Beetje jammer..
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Zoals je zelf aangeeft, klinkt het 'los' op de EQ beter. Waarom niet gaan voor de quick-and-dirty oplossing: EQ of actieve crossover ertussen, en dan 'los' aansturen zonder de controller, apart van de Bose set?
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

die acoustic wave canonnen waren als "innovatie" niets meer of minder dan een baspijp waar ze nog nooit van het karlsonpricipe hebben gehoord. Daardoor heb je op twee cruciale knopen in de muziek een resonantie. De kick en de basgitaar. Door asymetrische plaatsing van de driver in een orgelpijp.

Met heel weinig vermogen knalt je muziek ineens enorm. Gigantische energie op je belangrijkste sub informatie. Indrukwekkend, dat wel. Net als een boomcar.

Een nadeel... het ding gaat dus gewoon akoestisch/mechanisch twee notchfilters toevoegen op je setup die je met een goede installatie en een EQ ook had kunnen horen uit de spullen die je hebt staan. In de praktijk zetten zaken waar die dingen hangen ze na een tijdje uit omdat het strontvermoeiend luisteren is naar een boombox-effect. Virgin recordstore in amsterdam? gingen ze na een dag uit. Havanna den haag? Zelden gebruikt. enz enz.

Met een karlson inkeping in de pijpen had bose die dingen om kunnen bouwen van "twee noten orgelpijpen" naar echte baspijpen. Maar de middeleeuwse techniek is verkozen boven "jaren vijftig innovaties". Met Werkelijke uitvinders waar bose zich altijd mee op de borst klopt heeft dit niets te maken. En de prijs voor een speaker in een plastic pijp is huge!
        Last edited by showband; 02-10-07, 08:46.
        lekker belangrijk!

Comment

• DJ René Lust
          • Oct 2007
          • 14

Citaat: Is dat niet de bedoeling bij zon pijp?

Dank, voor je reactie.
          Het rommellen van de speaker bedoel ik mee dat het geluid vervormd klinkt en zeker niet krachtig. Als ik m'n 302 erbij draai hoor je weer echt een bas.

Citaat: En jammer genoeg geeft Bose hier weinig support meer op...

Ik moet zeggen dat Bose erg met me meedenkt, daar heb ik geen klagen over.

Citaat: Waarom niet gaan voor de quick-and-dirty oplossing:

Dat kan maar dan wordt de speaker niet gecontroleerd door de controller.
          802cII controller met extra kaart is speciaal bestemd voor het wave canon. Een extra aansluiting op de uitgang van het speaker snoer houd het vermogen op de speaker in de gaten omdat één van de problemen bij vooral type 1 pijp (ik heb type) was dat de speakers snel werden opgeblazen.

Ik ga binnenkort met een DBX testen.

Ik ben erg benieuwd naar bevindingen van mensen die ook een wave canon hebben

Comment

• DJ René Lust
            • Oct 2007
            • 14

Originally posted by showband

En de prijs voor een speaker in een plastic pijp is huge!
            De nieuw prijs zeker, maar voor de prijs die ik er voor betaald heb, kan je er geen bult aan vallen. Ik heb ze overigens uit Den Haag, een kleding zaak was dat Havana?
            Wat ik met de baspijp hoop te krijgen is dat ze het gebied onder de 302 afgefilterd op 50 hz kan oppakken. Dus het gebied 40/45 hz. Ik heb veel gedraaid met dubb glijbanen van SA die waren enorm groot maar hadden ook een behoorlijke basklap. Bijna zoals een w-bin.
            In mijn beleving zou dat met de baspijp ook moeten kunnen.
            Bij grotere en buiten optredens zou de baspijp dit moeten kunnen opleveren. Een stevig voelbare klap.
            Ik weet inmiddels wel dat het basgeluid ver draagt. De buren aan het eind van de straat kunnen daar over meepraten.

Comment

• DJ René Lust
              • Oct 2007
              • 14

Wie heeft er ervaring met wave canonnen?

Geduldig wacht ik op reacties.....

Comment

• beyma
                • Oct 2002
                • 1614

Ik heb ook een AWC I , met de specifieke controller er bij uiteraard, maar ik heb hem maar 1x gebruikt als drive-in toepassing, en oh oh wat viel dat tegen zeg... (hij is ook maar 400 watt)

Het leukste vond ik nog bij een vriend in een 'anti-kraak' kerk , we hebben hem toen gebruikt waar Bose hem in eerste instantie voor gemaakt heeft,namenlijk als sub bij een Dolby surround opstelling!
                Dat was wel heel leuk film kijken hoor (met 4x 802 om ons heen,en een 101 als center)

Wat mij opviel was dat de hele pijp aanvoelde alsof deze 'dikker' werd door de druk, m.a.w het plastic gewoon niet dik genoeg was.

Maar ja, nu hangt deze buis werkloos in me schuur en de controller heb ik zo af en toe eens gebruikt als subwoofer filter (wat redelijk goed werkt)
                Last edited by beyma; 07-10-07, 16:00.
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• DJ René Lust
                  • Oct 2007
                  • 14

Wave canon type 2

Dank voor je reactie Beyma. Ik heb echter 2 types 2 canon met 802c II controller met extra kaart. De 2 schijnen iets beter te zijn......
                  Ik wel al begrepen dat er mogelijk problemen kunnen zijn met de insteek kaart. Kent iemand dit probleem....

Comment

• DJ René Lust
                    • Oct 2007
                    • 14

Niemand anders ervaring?

Ik had meer reacties verwacht....

Wie o wie heeft ervaring op dit gebied

Comment

• DJ René Lust
                      • Oct 2007
                      • 14

nieuwe zeer goede ervaring, maar.....

[FONT=Helv]We zijn eruit, althans ........
                      Gisteravond hebben wij bijna letterlijk dansschool La Passe in Beverwijk opgeblazen.
                      Met slechts 4x 802, 2 x 302 met lab 12 speakers en 2 x wave canon type 2. Aangedreven door 2 powersoft 2804 versterkers.
                      Als controller bose 802C en 802C II met kaart en een DBX 120A
                      Alle aansluit varianten die we hebben gehad zal ik je besparen.
                      Uiteindelijk hadden we het beste geluid met de 802 en 302 via de oude controller 802c en de wave canonnen via een sub uitgang van de mengtafel tussen circa 30 en 60 hz die weer in de DBX 120 ging. Dan alles tegelijk aan en er gaat een wereld voor je open. Wat opvalt is dat de 4 802's met gemak al het bas geweld volgen.
                      De DBX bouwt volledig het sublaag opnieuw op. Alles staat te klapperen zelfs als de baspijpen op de grond liggen (de pijpen trillen enorm en de bas is goed te voelen). Bijna om bang van te worden. De 802's met alleen de canonnen is aardig maar om het beeld compleet te maken heb je echt de 302's nodig.
                      Wat ook opvalt is dat uit de oude controller 802c een beter geluid komt dan met het nieuwe type. Met het nieuwe type beginnen de 802's te vervormen. Iets wat we bij de canonnen al hadden geconstateerd. De controller heb ik wel op -10 db staan (zit knopje op met keuze -10/+4) dit moet echt wel anders heb je echt het gevoel dat de set met de handrem op draait.
                      [/FONT][FONT=Helv]Conclusie: Het wave canon voegt echt iets toe. Vreemd vind ik het dat het wave canon met een DBX beter klinkt dan met een controller.
                      Punt van zorg is ook het verschil tussen de 802c en 802cII controller, ik zou verwachtten dat laatste beter zou klinken.
                      Mogelijk heb je hier iets aan.

Nog iemand input?
                      [/FONT]

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

je hebt een bose geluidsinstallatie, van een paar kw, die actief gescheiden is ,die je voor indoor gebruik mooi compleet maakt door twee subwoofers bij te hangen aan een forse versterker met een subharmonic generator ertussen.

Heb je dan niet het idee dat je inmiddels een beetje ver verwijderd bent van een set zuivere weergevers? Een enigsinds compacte setup? Eenvoudig op te zetten?

Als je echt drieweg, actief, zelf in te regelen met grote spullen gaat werken kun je toch ook een w-bin met een paar oude glijbaan EAW's neerzetten? Dan druk je ook het dak van een gebouw voor weinig geld.

Die cannon's zijn nou niet bepaald dingen die je in een klein busje meeneemt. Volgens mij zijn ze meer dan 2,5 meter lang. Max output 100 tot 109 dB, [FONT=verdana, arial, sans-serif]25Hz to 125Hz. 300W power handling en 84dB gevoeligheid.

In jouw configuratie is het wel correct om te stellen "
                        [/FONT][FONT=Helv]Het wave canon voegt echt iets toe" dat zijn nu dus gegenereerde subharmonischen[/FONT]
                        [FONT=verdana, arial, sans-serif]
                        Panaray Acoustic Wave Cannon System II loudspeaker - Bose Professional Products
                        (pagina van de VERBETERDE versie!)

Kortom. Voor het dak eraf en geweldige volle sound ervaringen waarbij subharmonicgenerators en knutsel-aansluitschema's toegestaan zijn weet ik niet of dit de goedkoopste en meest efficiente methode is.
                        [/FONT]
                        lekker belangrijk!

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Kun je de tekst wat duidelijker houden DJ René Lust?
                          Is voor het eerst dat ik CTRL+ moest gebruiken om het te kunnen lezen en mijn ogen zijn toch echt niet slecht. Zal niet direct aan puntgrote 8 liggen want dat van showband kan ik prima lezen maar het lettertype zal de boosdoener zijn.

Comment

• beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

Originally posted by DJ René Lust
                            [FONT=Helv] Wat opvalt is dat de 4 802's met gemak al het bas geweld volgen. [/FONT]
                            Dat had ik je zo ook al kunnen zeggen, ik heb er zelf ook vier en die moeten 4x 18 inch w bin achtige kasten bijhouden, nou dat doen ze fluitend sterker nog, de subs houden de 802's niet bij.....

hier (linkerkant) mijn setje :

Last edited by beyma; 07-11-07, 12:58.
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• DJ René Lust
                              • Oct 2007
                              • 14

Showband

Showband bedankt voor je reactie, handig linkje.
                              Groot genoeg zo, Vasco?

Heb je dan niet het idee dat je inmiddels een beetje ver verwijderd bent van een set zuivere weergevers? Een enigsinds compacte setup? Eenvoudig op te zetten?

Ik heb ooit voor Bose gekozen omdat de basis met de 802 zeer handzaam en flexibel is. Met de 12 x 802 en 4 x 302 kan ik zeer veel aan in grootte maar kan ook m'n zet in drieën verdelen, voor meedere locaties. Tuurlijk zijn er kleinere sets, mogelijk wel zwaarder in gewicht, maar die zijn lastig te verdelen.
                              De wave canonnen zie ik meer als speeltje. En inderdaad met hun 3.85 m1 zijn ze erg lang. Gelukkig kan ik ze in 2 verdelen. Kleine stuk met speaker gaan achter in de auto en het lange stuk 2.85 m1 op de alles dragers. Alles zeer goed tilbaar.
                              Als ik de canonnen nieuw had moeten kopen was dit een zeer dure oplossing, maar via marktplaats heb je soms masseltjes.

Ik heb in het verleden met een complete SA set gedraaid. PPA 1200 PPE 2410, De SA Hoorn en dubbele glijbanen.
                              Alleen het versterker rek was al 135 kg, Nu nog geen 20 kg en gaat 2x zo hard. Tuurlijk is de bas van een glijbaan, zekere van een dubble top, ik ken hem maar al te goed.
                              Maar wat ik gister heb gehoord ben ik in mijn bijna 30 jaar ervaring niet echt veel tegen gekomen.

Conclusie kan zijn, nieuw zal dit een dure oplossing zijn maar 2e hands zeer betaalbaar.
                              Regelmatig draai ik op avonden tot 100 man met 8 x 802 en in combinatie met de powersoft versterkers blijf ik mezelf elke weer verbazen, wat een sound voor disco en spraak. Als ik weer eens een avond heb waar alles staat, dus zeg maar 12x 700 watt, zal ik de ervaringen op het forum plaatsen.
                              Last edited by moderator; 18-10-07, 13:16. Reason: lettertype

Comment

Working...