Verschil "bandpass" & "front loaded"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj empire
    • Mar 2006
    • 46

Verschil "bandpass" & "front loaded"

hallo,
    ik zit te twijfelen tussen 2 speakers, de ene is een bandpass model en de andere is gewoon frontgeladen. ze worden ingezet voor disco's (alle stijlen) en een aantal keer per jaar op kleine buitenlocaties. nu weet ik niet goed het vrschil tussen de 2 modellen, wat draagt het verst, wat heeft een betere "kick" of gaat mooier laag. hier de specs van de 2 subs. ben benieuwd of jullie me kunnen helpen...

het bandpass model:
    Vermogen: 800Wrms
    Muziekvermogen: 1600W
    Vermogen van de versterkers: 800 ? 1000W @ 8Ohm
    Frequentiebereik: 30Hz-130Hz
    Gevoeligheid: 99dB
    Max. geluidsdruk: 130 dB
    Impedantie: 8 Ohm
    Bass: 18" geoptimaliseerde woofer
    Vorm: Kubus
    Afmetingen: 590X480X590mm
    Gewicht: 34 kg
    Aansluitingen: 2X Speakon
    Statiefadapter: Ja

het "gewone" model:
    Vermogen: 600Wrms
    Muziekvermogen: 1200W
    Frequentiebereik: 20Hz-120Hz
    Gevoeligheid: 100dB
    Max. geluidsdruk: 131 dB
    Scheidingsfrequentie: 250 Hz
    Bass: 18" woofer
    Afmetingen: 540X550X685mm
    Gewicht: 45,5 kg
  • TCMC
    • Jul 2005
    • 56

Originally posted by dj empire
    hallo,
    ik zit te twijfelen tussen 2 speakers, de ene is een bandpass model en de andere is gewoon frontgeladen. ze worden ingezet voor disco's (alle stijlen) en een aantal keer per jaar op kleine buitenlocaties. nu weet ik niet goed het vrschil tussen de 2 modellen, wat draagt het verst, wat heeft een betere "kick" of gaat mooier laag. hier de specs van de 2 subs. ben benieuwd of jullie me kunnen helpen...

het bandpass model:
    Vermogen: 800Wrms
    Muziekvermogen: 1600W
    Vermogen van de versterkers: 800 ? 1000W @ 8Ohm
    Frequentiebereik: 30Hz-130Hz
    Gevoeligheid: 99dB
    Max. geluidsdruk: 130 dB
    Bass: 18" geoptimaliseerde woofer
    Vorm: Kubus
    Afmetingen: 590X480X590mm
    Gewicht: 34 kg

het "gewone" model:
    Vermogen: 600Wrms
    Muziekvermogen: 1200W
    Frequentiebereik: 20Hz-120Hz
    Gevoeligheid: 100dB
    Max. geluidsdruk: 131 dB
    Scheidingsfrequentie: 250 Hz
    Bass: 18" woofer
    Afmetingen: 540X550X685mm
    Gewicht: 45,5 kg
    Ik zie een aantal tegenstijdigheden in de specificaties.

- Bij het frequentiebereik zie ik niet of het om bijvoorbeeld -3 dB punten of -10 dB punten gaat. Ga er maar van uit dat het -10 dB punten zijn, ofwel onbruikbaar. Die 20 Hz bij het gewone model is zelfs complete onzin. Die 30 Hz zou nog net kunnen bij -10 dB als je ook nog en beetje roomgain hebt.
    - Bij het rendement staat niet aangegeven of het om full space of half space gaat. Als het om full space gaat dan zijn het bijzonder sterke 18 inch speakers. Als het om half space metingen gaat zijn het mietjes van woofers. Een goede (A-merk) 18 inch subwoofer heeft een rendement van 97 - 98 dB bij 1 Watt op 1 meter Full Space. Bij dubbele 18 inch subwoofers is dit zelfs 100 - 101 dB, mede door de 3dB winst bij akoestische koppeling. Bij Half Space mag je in beide gevallen nog 5 à 6 dB boven op tellen (gemeten, theoretisch is zelfs 6 dB).

Bandpass subwoofers hebben over het algemeen minder vervorming dan direct stralende basrelfex subwoofers. Dit heeft te maken omdat de bandpass kast zelf een bandpass filter vormt (de naam zelgt het al) en zodoende hogere harmonischen wat onderdrukt, zelfs als de versterker clipt.

Basreflex subwoofers hebben een iets groter afstralend oppervlak en dragen ietsjes verder.

Wil je het sub geluid echt verder laten dragen of ook er mee buiten werken, dan kom je toch op hoorngeladen subwoofers uit.

TCMC
    Blijven lachen :)

Comment

• dj empire
      • Mar 2006
      • 46

hehe eindelijk een antwoord
      en dan ook nog gelijk een antwoord waar ik wat aan heb

Dat bandpass niet zo ver draagt als hoorn subs dat had ik al begrepen.
      Die specs kunnen afwijken aangezien het een budgetmerk is maar daar ging ik al vanuit. ik heb nu een duidelijk beeld gekregen van het verschil tussen bandpass en frontgeladen. heel erg bedankt hiervoor!
      Ik denk dat ik voor de bandpass subs ga. als jij er anders over denkt, let me know

Comment

• TCMC
        • Jul 2005
        • 56

hehe eindelijk een antwoord
        en dan ook nog gelijk een antwoord waar ik wat aan heb

Dat bandpass niet zo ver draagt als hoorn subs dat had ik al begrepen.
        Die specs kunnen afwijken aangezien het een budgetmerk is maar daar ging ik al vanuit. ik heb nu een duidelijk beeld gekregen van het verschil tussen bandpass en frontgeladen. heel erg bedankt hiervoor!
        Ik denk dat ik voor de bandpass subs ga. als jij er anders over denkt, let me know
        Ik houd het eerder op basreflex kasten. Deze hoor ik eerder vervormen en dan weet ik dat ik in de gevarenzone zit. Die vervorming, maar ook veiligheid en langdurige betrouwbaarheid kun je afvangen met goede limiting. Denk hierbij een Digitale Processoren, ook de budget dingen van Behringer, LEM, DAP enzo, of nog leuker (maar veel duurder), DBX Driverack PA of 260.

Een bandpass kast vraagt in de regel om een speaker met een zeer sterke aandrijving en het liefst een speaker met een 4-layer voice coil. Dit kun je bij budget bandpass kasten vergeten. Bij basreflex kasten maakt het niet zoveel uit of het een 2-layer of 4 layer VC is, hooguit dat een 2-layer VC wat meer power compressie heeft.

TCMC
        Last edited by TCMC; 26-01-08, 23:05.

Comment

• dj empire
          • Mar 2006
          • 46

oke, dus de andere (niet de bandpass) is een basreflex als ik t goed begrijp. die zou jij dus nemen

Comment

• TCMC
            • Jul 2005
            • 56

oke, dus de andere (niet de bandpass) is een basreflex als ik t goed begrijp. die zou jij dus nemen
            Je hebt geen merk en typenummers bij geplaatst.

Ik zou de budget reeks sowieso overslaan.
            Als je klein wilt beginnen, denk ik minimaal aan de DAP X-15B.

De gegevens die daar staan kunnen best wel eens kloppen.

Technische info X-15B fabrikant:

Nominal Impedance: 8 Ohm
            RMS Power Rating: 400 Watt
            Program Power Rating: 800 Watt
            Crossover Frequency L/H: 160Hz, 12/6 dB/oct
            Sensitivity (Half Space): 103dB/W/m
            Maximum SPL at 1m: 135dB
            Frequency Range: (-10dB): 35-160Hz
            Frequency Response: (±3dB): 42-160Hz
            Pin Connection: 1+/1-
            Dimensions (WxHxD): 500x710x600mm.
            Net Weight: 36Kg

Van deze speaker heb ik de TS Parameters ooit eens gemeten (spare speaker) en zien er zeer goed uit.

TS parameters X-15B speaker:

Qes: 0,356
            Qms: 10,31
            Qts: 0,344
            Fs: 41,6 Hz
            Vas: 141,4255 li.
            Mms: 107,5109 gr.
            Re: 5,5 Ohm
            BL: 21,778 T*m
            Sd: 855,301 cm²
            Le: 3,087 mH
            Pe: 400W
            X-max: 7,5 mm
            Ref Efficiency: 2,761 %
            no: 96,56 dB/W/m
            VC: Kapton 76 mm, 2-layer
            Double Spider
            EBP: 117,01

De duurdere spullen van DAP doen het best goed, maar je daar wel erg selectief in zijn omdat de kwaliteit nogal verschillend is.

TCMC

Comment

• dj empire
              • Mar 2006
              • 46

het bandpass model is de 4 acoustic FCS-118bp
              en het basreflex model is de 4 acoustic BCS-118b

Comment

• TCMC
                • Jul 2005
                • 56

het bandpass model is de 4 acoustic FCS-118bp
                en het basreflex model is de 4 acoustic BCS-118b
                Ik ken 4-Acoustic niet.
                Wel heb ik gehoord (maar dan ook gehoord) dat de OEM fabrikant van 4-Acoustic ook luidsprekers bouwt voor Cerwin Vega. Vaak is het ook nog zo dat elk B-merk verschillende OEM fabrikanten heeft en dus ook kwaliteits verschillen zijn.

Zoals ik al eerder zei vind ik de specificaties een beetje dubieus en gaan tegen de natuurkundige wetten in.

TCMC

Comment

• djempire
                  • Jun 2006
                  • 11

over het bandpass model staan er een aantal grafieken op de 4-acoustic site. misschien dat je hieruit iets op kan maken

[FONT=Verdana]Frequenzkurve

[/FONT]
                  [FONT=Verdana]Impedanzkurve

[/FONT]
                  [FONT=Verdana]Wasserfalldiagramm

[/FONT]

Comment

• TCMC
                    • Jul 2005
                    • 56

Originally posted by djempire
                    over het bandpass model staan er een aantal grafieken op de 4-acoustic site. misschien dat je hieruit iets op kan maken
                    Aan de frequentie grafiek te zien heeft deze subwoofer helemaal geen diepgang en is het rendement in het sub bas gedeelte erg laag.

Aan de impedantie grafiek zie ik dat het om een speaker unit gaat met een vrij lage Le, ofwel een 2-laags VC. Bandpass subwoofers hebben liever een 4-laags VC.

Ik heb de indruk dat 4-Acoustic nog in een pioniers stadium is en dat er nog wat fouten gemaakt worden bij de keuze van de componenten, het ontwerpen zelf en de manier van meten.

Als ik bij een live event met Sia Smaart Live 5 aan de slag ga, dan heb ik vaak een lineaire grafiek met tussen de 35 Hz en 100 à 125 Hz een boost van 12 - 18 dB. Oorzaak van de boost is de extra gain (akoestisch en processor technisch) in het sub bereik en het feit dat subwoofers zijn als in een half space omgeving gedragen.

TCMC

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

Het grafiekje ziet eruit alsof het een low-mid kast is..
                      Erg slechte prestaties, zeker met TCMC eens!

Ga voor safe, probeer Ivo.

Dave
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

Zulke slechte prestatie's geeft 4 Acoustic niet hoor.

Heb al een aanta;l sets gehoord en was erg onder de indruk ervan !

De bandpasskasten word meer aangeraden dan de hoorns van 4 acoustic ikzelf heb de reflex kasten gehoord.

4 acoustic is een eigen fabriek die voor veel merken bouwt en ontwerpt.

Hier komt ook de DAP series vandaan !

Check maar bij de Soundmate sets ( de oude DAP versie Soundmate 1 ) wordt nog steed door 4 ACoustic geleverd voor een veel lagere prijs als DAP !!!! Het leuke is dat het exact hetzelfde is !

Ikzelf heb dus alleen de sets gehoord uit de First Class serie's mat name de PA3200 W sets ( 4x 18 reflex met 12" hoorn geladen top ) en dat gaat echt als een speer.

klinkt echt goed voor dat geld ( veel druk en zuiver )

Er is in Nederland een bedrijf die verkoopt het vanuit 4 Acoustic zelf voor minder geld ( prijs is gelijk als op de site alleen inclusief verzending )

MSs interessant.
                        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Hansound
                          • Apr 2006
                          • 832

Originally posted by TCMC
                          Ik zie een aantal tegenstijdigheden in de specificaties.

- Bij het frequentiebereik zie ik niet of het om bijvoorbeeld -3 dB punten of -10 dB punten gaat. Ga er maar van uit dat het -10 dB punten zijn, ofwel onbruikbaar. Die 20 Hz bij het gewone model is zelfs complete onzin. Die 30 Hz zou nog net kunnen bij -10 dB als je ook nog en beetje roomgain hebt.
                          - Bij het rendement staat niet aangegeven of het om full space of half space gaat. Als het om full space gaat dan zijn het bijzonder sterke 18 inch speakers. Als het om half space metingen gaat zijn het mietjes van woofers. Een goede (A-merk) 18 inch subwoofer heeft een rendement van 97 - 98 dB bij 1 Watt op 1 meter Full Space. Bij dubbele 18 inch subwoofers is dit zelfs 100 - 101 dB, mede door de 3dB winst bij akoestische koppeling. Bij Half Space mag je in beide gevallen nog 5 à 6 dB boven op tellen (gemeten, theoretisch is zelfs 6 dB).

TCMC
                          even off topic:
                          Inderdaad is er een groot verschil tussen half of full space meting,
                          Dat goedkope merken op deze manier hun boxen goed op papier zetten, oke weet iedereen.
                          Maar als ik op de site van BV Turbosound kijk, zie ik ook niets over full of half space meting, en daar staan ook behoorlijk hoge waarden bij de kasten.
                          Dus wat zeggen die waarden op papier eigenlijk nog.........

Comment

• TCMC
                            • Jul 2005
                            • 56

Originally posted by Hansound
                            even off topic:
                            Inderdaad is er een groot verschil tussen half of full space meting,
                            Dat goedkope merken op deze manier hun boxen goed op papier zetten, oke weet iedereen.
                            Maar als ik op de site van BV Turbosound kijk, zie ik ook niets over full of half space meting, en daar staan ook behoorlijk hoge waarden bij de kasten.
                            Dus wat zeggen die waarden op papier eigenlijk nog.........
                            Nou, voor subwoofers is half space nuttig en stemt ook het meeste overeen met de realiteit. Vele basreflex subwoofers halen vaak ook SPL van 101 - 104 dB/W/m.

Turbosound maakt veelal gebruik van hoorngeladen systemen. Bij Full Space kom je dan uit tussen de 100 - 102 dB/W/m

Voor topkasten geldt dan Full Space. Bij direct stralende topkasten ligt dat meestal tussen de 95 - 100 dB/W/m.

HK Audio maakt daar een potje van en geeft doodleuk Half Space waardes op die in het geheel niet met de realiteit overeenstemmen. Trek daar dus gerust 6 dB van af voor het werkelijke rendement.

E.e.a kun je zelf ook nameten met een dB meter van bijvoorbeeld NTI en de combinatie met Sia Smaart Live 5. Neem je een gewone dB meter, dan kun je Sia Smaart Live 5 nog altijd caibreren en zo het rendement van een speaker eenvoudig aflezen.

Een andere methode om het rendement te bepalen is het opmeten van de Thiele Small parameters met Sia Smaart Live 5 en simulatie software te gebruiken. Dit stemt aardig overeen met de werkelijkheid.

TCMC
                            Last edited by TCMC; 26-04-08, 03:09.

Comment

• TCMC
                              • Jul 2005
                              • 56

Originally posted by Rolandino
                              Zulke slechte prestatie's geeft 4 Acoustic niet hoor.

Heb al een aanta;l sets gehoord en was erg onder de indruk ervan !

De bandpasskasten word meer aangeraden dan de hoorns van 4 acoustic ikzelf heb de reflex kasten gehoord.

4 acoustic is een eigen fabriek die voor veel merken bouwt en ontwerpt.

Hier komt ook de DAP series vandaan !
                              Dit is een understatement waar ik het in zijn geheel niet mee eens ben. IN China wordt er ook onderling gekopieerd bij het leven. Zo heb ik al een imitatie Soundmate 1 gezien van Stageline die in het geheel niet overeenstemde met die van de oude DAP Soundmate 1. Bovendien is de geluidskwaliteit van Stageline een stuk slechter.

De enige oveenkomstige oude Soundmate 1 die ik ken is de oude B-52 Matrix 1000.

Bij bandpass kasten kom nog andere problemen om de hoek kijken. Voor bandkast kasten geldt dat je een speaker nodig hebt met een enorm hoge BL fasctor en ook een een 4 Layer Voice Coil. Doe je dat neit, dan kijg je gegarandeerd een zware en erg trage basweergave. Bovendien ontbreekt het ook nog in de kick bass. Ik denk eerder dat 4 Acoustic om prijstechnische redenen een 2 Layer Voice voil gebruikt.
                              Ikzelf heb dus alleen de sets gehoord uit de First Class serie's mat name de PA3200 W sets ( 4x 18 reflex met 12" hoorn geladen top ) en dat gaat echt als een speer.

klinkt echt goed voor dat geld ( veel druk en zuiver )

Er is in Nederland een bedrijf die verkoopt het vanuit 4 Acoustic zelf voor minder geld ( prijs is gelijk als op de site alleen inclusief verzending )

MSs interessant.
                              Ik zou de ontwikkelingen eens verder afwachten.

Ik zou ook een vaker gaan luisteren naar de echte merken, of leiver nog er mee werken. Wanneer je daar veel ervaring hebt mee opgebouwd, dan kun je ook een beter oordeel vellen over de B-merken. Met name daar zitten enorme verschillen in van slecht tot best wel goed.

TCMC
                              Last edited by TCMC; 26-04-08, 03:25.

Comment

Working...