DJM800 gain structuur aanpassen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EricvD
    • Feb 2006
    • 21

DJM800 gain structuur aanpassen

Hoi,

Wij sluiten onze cdj1000's via de digitale coax lijn aan aan de Pioneer DJM800. Nu ontstaan er twee problemen. Beide zijn natuurlijk te wijten aan gebrekkige kennis van de heren en dames dj over hoe geluid nou werkt. Maar goed... deze dus:

Indien de gain draaiknop van een input van een kanaal te ver wordt geopend (dus dik in het rood op een kanaal) dan klinkt zelfs de beste cd helemaal nergens meer naar.

En natuurlijk ook... Wanneer de master volledig in het rood gedraaid wordt is het hetzelfde verhaal. Het wordt een vreselijk vervormd geluid.

Is het mogelijk om de gain van de input een dB of 9 terug te halen? Ik heb echt geen idee hoe dat werkt aangezien alles digitaal is geworden...

Is het mogelijk om ook de outputs verder te reduceren (naast de gain instelknop op de achterkant natuurlijk)

Dat dj's te hard willen draaien ook al hebben ze geen enkele invloed op het daadwerkelijke eindvolume is duidelijk (mr wix als'ie in z'n "zone" zit... *zucht*), maar ik wil graag dat probleem even buiten beschouwing laten. De dj's krijgen al voldoende aandacht...

Groeten,
    Eric
  • sjoerd
    • Apr 2004
    • 341

Dat blijft inderdaad een continu problemen zolang dj's niet weten waar een gain knop voordient en denken dat alle lampjes rood horen te branden... Zie ook het archief hiero, er is alle vaker over gesproken. Ik heb zelf nog steeds het plan om een weerstandje in een tulp plug te solderen (uiteraard bij een analoog signaal...) om het signaal te verzwakken zodat het kanaal niet meer kan clippen. volgens mij moet dit werken alleen heb ik nog geen idee welke waarde deze weerstand ongeveer zal moeten hebben. Misschien iemand een suggestie??

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

een simpel T netwerk is voldoende om het signaal te verzwakken.
      In de praktijk zal dit echter niet handig zijn.
      Namelijk: een DJ zal comentaar gaan leveren op het signaal wat niet hard genoeg binnen komt.

Je zal het signaal moeten verzwakken na de gain
      na de meter. Voordat het de sombus opgaat.

Comment

• EricvD
        • Feb 2006
        • 21

Uh... Waar zit de sombus in dit digitale gebeuren?

Kan je wellicht aangeven wie dit voor mij zou kunnen doen? Ik ben het met je eens wanneer je zegt dat de lampjes allemaal moeten blijven knipperen. Als deze kleine operatie dan toch een mooie verzwakking van het signaal oplevert vind ik het prima.

Overigens zie ik ook vrij vaak dat dj's de gain van een kanaal zo hard zetten omdat anders de monitor output niet voldoende signaal levert. Levert het verzwakken van het gain signaal op de manier zoals jij aangeeft ook een zwakkere output op de monitor uitgang op? (graag... is ook veels te hard en ook hier hebben dj's weer geen eindcontrole.)

Groeten,
        Eric
        Last edited by EricvD; 25-04-08, 10:01.

Comment

• martijn verkerk
          • Nov 2005
          • 300

wat nog altijd het makkelijkste blijkt is communicatie!!
          de dj uitleggen dat zijn manier van mixen zijn eigen sound vernaggeld en jij er bent om dj van de beste sound te voorzien , doet echt wonderen.
          normale manier van communiceren en laten merken dat jij de dj serieus neemt (of je dat nou wel of niet doet is een 2e).
          ik maak gelukkig niet zo heel veel dj meer mee maar dit heeft voor mij 9 van de 10 x gewerkt.
          lukt communiceren 10 van de 9 x niet dan kun je (kon in de 600 iig wel) de calibratie van je meters aanpassen
          (of een paar extra rode ledjes in solderen)

Comment

• sjoerd
            • Apr 2004
            • 341

Helaas blijkt dat dan bij vele dj's enkele minuten later alles weer open staat en meestal heb ik geen zin om er als een politie agentje bij te gaan staan...
            Deze mengtafel is digitaal Mattijs dus ik vraag me af waar/wat je dan wilt gaan verzwakken. De monitor output is nooit een probleem, die gaat echt wel hard genoeg (hangt natuurlijk ook af wat er aan hangt) Ik heb wel eens gehoor dat de koptelefoon output niet hard genoeg zou zijn, maar bij sommigen is t nooit hard genoeg

Comment

• Leks
              • Oct 2007
              • 330

rtfm? moet het instaan.

verder zou ik graag eens een full digital dj mixer zien die je dmv een laptop & usb/ethernet volledig kan besturen ( denk aan gain, master, ed) en daarna gewoon in kan stellen voor de dj ( gain bereik = 5 db, master max = -2 db, eq = +3 en - 10 etc..) ( minimaal 128 bit hex pw encryptie, dan blijven ze er wel vanaf met eigen laptop ed)

Je gaint em mooi af met je laptopje/admin-mode op de tafel zelf oid.
              En de dj weet dat ie geen full control heeft, maar genoeg gain om platen/cd's te compenseren ( daar is gain toch voor?! ),
              en genoeg speling op z'n master om vrolijk de zaal op te zwepen.

Levert vast de eerste 2 keer een stomverbaasde dj op... maar daarna .... nooit meer gezeur & gedoe ( wel zorgen dat z;n monitor goed is ( lees:hard!) en hij niet een Nog eens gecompressed word zodra ie de zaal in gaat. En last but not least; z'n mixer moet netjes afgesteld worden door de tech)

Als ik moet gaan babysitten op prof dj's... dan maar zo.

leks

( of bestaat dit al? :P.. pioneer toevallig?)
              Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Originally posted by Leks
                rtfm? moet het instaan.

verder zou ik graag eens een full digital dj mixer zien die je dmv een laptop & usb/ethernet volledig kan besturen ( denk aan gain, master, ed) en daarna gewoon in kan stellen voor de dj ( gain bereik = 5 db, master max = -2 db, eq = +3 en - 10 etc..) ( minimaal 128 bit hex pw encryptie, dan blijven ze er wel vanaf met eigen laptop ed)

Je gaint em mooi af met je laptopje/admin-mode op de tafel zelf oid.
                En de dj weet dat ie geen full control heeft, maar genoeg gain om platen/cd's te compenseren ( daar is gain toch voor?! ),
                en genoeg speling op z'n master om vrolijk de zaal op te zwepen.

Levert vast de eerste 2 keer een stomverbaasde dj op... maar daarna .... nooit meer gezeur & gedoe ( wel zorgen dat z;n monitor goed is ( lees:hard!) en hij niet een Nog eens gecompressed word zodra ie de zaal in gaat. En last but not least; z'n mixer moet netjes afgesteld worden door de tech)

Als ik moet gaan babysitten op prof dj's... dan maar zo.

leks

( of bestaat dit al? :P.. pioneer toevallig?)
                Grappig Ik dacht precies hetzelfde, toen ik de openingspost las. Zo'n "gemodereerde" tafel zou geweldig zijn voor iedereen: bezoekers, organisator, verhuurbedrijf, technicus en ja ook voor de DJ zelf. Op deze manier zouden DJ's eindelijk echt gedwongen worden te leren omgaan met de gainrange die ze hebben, wat hen betere artiesten zou maken.

Maar het grote obstakel voor de ontwikkeling van zo'n tafel lijkt me maar al te duidelijk: Het zijn DJ's die de markt voor DJ-meuk bepalen, niet de verhuurbranche, technici of organisatoren. DJ's zijn nu al niet blij met inmenging van technici, dus zullen ze niet zo snel bereid zijn nog een stuk controle uit handen te geven. Tenzij de grote jongens overtuigd raken van het nut hiervan, het voordeel voor de DJ zou immers zijn dat hij zich minder zorgen hoeft te maken over oversturing. Mocht dat geen argument zijn -het is duidelijk dat dit velen geen fuck kan schelen- dan is het feit dat er geen tech meer op hun nek zit misschien wel overtuigender.

Het zou ook een tafel moeten zijn die DJ's aanspreekt, waardoor deze kan concureren met de industriestandaard pioneers of zelfs naar de kroon steekt. Om die reden zul je eerst de grote jongens moeten overtuigen, dan komen de mindere ***en en wannabees vanzelf.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Ik heb ooit op een luxe analoge tafel vca's gebouwd op de gain. Zolang de ingang niet piekte (clip) / overstuurd werd had de DJ de volledige controle. Op het moment dat er te lang een oversturing was werd de VCA gain op een heel rustige manier geknepen alsof iemand de gain weer terug draaide. (very slow release)
                  De DJ die verstand had en er goed mee omging die had het meest transparante geluid door de instelbare maar wel fixed gain. De DJ die alleen maar hard wilde die had hier bovenop een soort van fast attack, slow release compressor/limiter op de ingang zitten. Aangezien de detectie hiervan zowel na de gain trap als ook na de EQ als ook post fader (Fader +10dB) kon je het nergens meer verzieken.

Dit zou op een digitale tafel met gebruik van digitale ingangen naar mijn inzien erg makkelijk in de DSP opgelost moeten kunnen worden. Echter de fabrikant moet maar op het idee komen / gebracht worden.

Comment

Working...