Alles over muziek op (carnaval) wagens

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djdutch
    • Feb 2009
    • 8

Vraag betreft vermogen buitenklusje

Even een vraagje voor de echte kenners....

Ik sta normaal gesproken nooit buiten met klussen en heb daarom een technische vraag.

Voor de carnaval mats ik een paar vrienden om voor hun de set te regelen en daarnaast ook te draaien.
    Nu wil ik graag voor op de wagen een set huren, het budget is klein en de volgende set kan ik redelijk voordelig krijgen;

2x MPA Subwoofer 15” (2 x 400W aktief)
    4x MPA Topkasten 8” (2 x 200W)
    2x Speaker standaard
    2x Afstandhouder Sub-Top
    1x Alle bekabeling

Als DJ gear 2x CDJ1000 MK3 en een DJM800 plus actieve monitor, maargoed het gaat dus voornamelijk om de PA en het vermogen hiervan. Heb ik hier genoeg aan voor op een wagen???? De wagen is ongeveer 2,5m breed en 6m lang.

Thnx voor het advies alvast!

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

Originally posted by djdutch
      Even een vraagje voor de echte kenners....

Ik sta normaal gesproken nooit buiten met klussen en heb daarom een technische vraag.

Voor de carnaval mats ik een paar vrienden om voor hun de set te regelen en daarnaast ook te draaien.
      Nu wil ik graag voor op de wagen een set huren, het budget is klein en de volgende set kan ik redelijk voordelig krijgen;

2x MPA Subwoofer 15” (2 x 400W aktief)
      4x MPA Topkasten 8” (2 x 200W)
      2x Speaker standaard
      2x Afstandhouder Sub-Top
      1x Alle bekabeling

Als DJ gear 2x CDJ1000 MK3 en een DJM800 plus actieve monitor, maargoed het gaat dus voornamelijk om de PA en het vermogen hiervan. Heb ik hier genoeg aan voor op een wagen???? De wagen is ongeveer 2,5m breed en 6m lang.

Thnx voor het advies alvast!
      zeker gehuurt van een site met de naam huur een dj set [punt] ennel?
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• djdutch
        • Feb 2009
        • 8

Originally posted by dj-wojcik
        zeker gehuurt van een site met de naam huur een dj set [punt] ennel?
        Nee nog niet, heb een optie, zitten we wel aan te denken, maar hier heb ik nog geen antwoord op mijn vraag mee, ik wil voorkomen in het rood te draaien namelijk.

De set zelf lijkt mij inziens prima in orde, het is namelijk niet de bedoeling te gaan beuken met de set, maar puur ter ondersteuning van het geheel.

Ik weiger om in het rood te draaien en dus het risico te lopen dat er iets stuk gaat. Zat zelf te denken om dit te voorkomen door de uitsturing achter op de DJM800 terug te draaien. Ik zelf draai met de set dus dat scheelt wel weer en kan hier prima op letten.

De set is overigens netjes in gebouwd op de podiumwagen, staat droog in een nis en is aan de voorkant dicht met doek. Verdient toch ook wel een complimentje voor de organisatie.
        Last edited by djdutch; 05-02-09, 14:03.

Comment

• dj-wojcik
          • Jul 2008
          • 911

Nee nog niet, heb een optie, zitten we wel aan te denken, maar hier heb ik nog geen antwoord op mijn vraag mee, ik wil voorkomen in het rood te draaien namelijk.

De set zelf lijkt mij inziens prima in orde, het is namelijk niet de bedoeling te gaan beuken met de set, maar puur ter ondersteuning van het geheel.

Ik weiger om in het rood te draaien en dus het risico te lopen dat er iets stuk gaat. Zat zelf te denken om dit te voorkomen door de uitsturing achter op de DJM800 terug te draaien. Ik zelf draai met de set dus dat scheelt wel weer en kan hier prima op letten.

De set is overigens netjes in gebouwd op de podiumwagen, staat droog in een nis en is aan de voorkant dicht met doek. Verdient toch ook wel een complimentje voor de organisatie.
          [FONT=Verdana]Misschien dat ik een van de vele ben. Maar ik vind het dan nog een beetje absurd dat je een setje als DJM800+2x cdj1000 op enkel een carnavals wagen zet. Geef dat geld er niet voor uit en zorg dat je een wat krachtigere speakerset tot je bemachtiging krijgt. (of natuurlijk meer bier)[/FONT]
          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Beckers Entertainment
            • Dec 2008
            • 650

[FONT=Verdana]Misschien dat ik een van de vele ben. [/FONT]
            Ik hoor ook bij een van die vele. Op een carnavalswagen gaat het erom dat er goede muziek gedraaid word. Publiek gaat er heus niet op letten wat jij voor overgangen gebruikt. Een simpele dubbele CD speler met een kleine mixer voldoet denk ik nog wel beter. Bovendien hou je dan een gedeelte van je budget over om net iets betere speakers te huren.
            Het merk zegt me niets, maar dat je met 1,5 kw 400 personen van geluid kunt voorzien is toch wel een beetje overdreven. Achtergrond geluid misschien.
            Ik weet niet hoeveel je de set nodig hebt. Maar ik huur speakers die abnormaal hard gaan en dat voor 100 euro per dag.

Iets anders wat je moet meewegen is de controle. Word er streng gecontroleerd op aantal dB's kun je je geluidsset daarop aanpassen. Bij ons kun je de voorgeschreven 97 dB met een aanhanger zout nemen.

Groeten Jasper

PS. Wel wat foto's maken voor op "Het grote carnavalswagen topic"
            Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• dj-wojcik
              • Jul 2008
              • 911

ik denk ook dat deze post kan worden samengevoegd met het grote carnavals topic hierover.

verder nog een vraag....doelgroep? welke muziek? welk doel wil je bereiken? budget evt?

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

... ik wil voorkomen in het rood te draaien namelijk.

In het rood draaien, daar ben je zelf bij.

Set ter ondersteuning, ik ken het setje niet, maar DAT moet wel lukken

Groet John

ps. zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum( ook 'display age').
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• djdutch
                  • Feb 2009
                  • 8

als ik zou raden.... tussen de 10 en 18 in... en dan zit ik aardig kortbij ben ik bang voor
                  Beetje flauwe reactie.... Snap best dat iedereen hier de grote ''pro'' is, maar dit forum is toch ook bedoelt om van te leren en advies te vragen? Mijn profiel was nog niet ingevuld, omdat ik net 2 tellen lid was, inmiddels ga ik dit nu direct doen. Excuses hier voor.

In het rood draaien ben ik overigens inderdaad zelf bij dus dat zit wel snor.

Begrijp hier dus dat het wel mogelijk is en afdoende voor het doel (achtergrond muziek en geen gebeuk en knalhard).

Hier zitten ze erg streng op de regels (max 97 DB inderdaad) en komen ze zelfs van tevoren en tussendoor meten. Helaas kan ik dit dus niet met een kruiwagen vol zout nemen.

Kan ik dus aannemen dat het een prima set is voor dit doel?

Bedankt alvast mensen!

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

..... Snap best dat iedereen hier de grote ''pro'' is, maar dit forum is toch ook bedoelt om van te leren en advies te vragen?

Begrijp hier dus dat het wel mogelijk is en afdoende voor het doel (achtergrond muziek en geen gebeuk en knalhard).

Kan ik dus aannemen dat het een prima set is voor dit doel?

Bedankt alvast mensen!
                    .. nou, hier 'hangen' ook een HELEBOEL non-pro's rond hoor.

Nogmaals, ik ken het setje niet, kan er ook geen specs van vinden, maar een 100 dB moet toch wel lukken met 4 top/2 bas.
                    Ik zou alleen denk ik GEEN gebruik maken van de tussenstangen/statieven, want al rijdend lijkt me dat niet al te stabiel.

Lijkt mij een prima set, echter ik sluit me aan bij de opmerking dat ikzelf een andere DJ-set zou kiezen (zie topic over 'geluid op carnavalswagen').

You're welcome

groeten John
                    Groeten John
                    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Beckers Entertainment
                      • Dec 2008
                      • 650

Precies. Een onbekend merk. Misschien zou je eens kunnen vragen of je kunt luisteren? Zeker als je toch niet te hard kunt draaien is het misschien beter om juist op de kwaliteit te letten.
                      Wou je de speakers gewoon op elkaar plaatsen? Of verdeeld over de wagen. Zorg wel dat ze goed vastzitten. (slechte ervaringen met schuivende topkast)
                      Als jou budget groot genoeg is om een kwalitatieve set speakers en toch nog pro CD spelers/mixer te huren, zou ik dit zeker niet nalaten. Direct een nadeel zul je niet hebben aan een dure set, als het budget aanwezig is.

In ieder geval, alstublieft

Groeten Jasper
                      Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• djdutch
                        • Feb 2009
                        • 8

Bedankt mensen voor de reacties. De tussenstangen gaan we niet gebruiken. Voor op de wagen plaats ik twee toppen schuin naar voren gericht.
                        Achter op 2 subs en 2 toppen op elkaar geplaatst. Waarschijnlijk naar achteren gericht voor het groepje achter de wagen of schuin naar achteren, maar dat is afhankelijk wat beter klinkt.

Betreft losraken of schuiven hoef ik mij geen zorgen te maken. Ze hebben er een speciale nis voor gebouwd, waardoor de speakers volledig klem staan en geen kant op kunnen. Als extraatje sjor ik ze ook nog aan elkaar vast en dan vast aan de wand (er loopt een stalen balk vanuit de carrosorie naar boven en hier komen ze dus aan vastgejsord.) Gaat dus geen kant op.

Bedankt voor de hulp!

Comment

• sjorsw
                          • Jan 2009
                          • 11

Speakers op accu (carnaval)

Beste mensen,

Wat zijn de mogelijkheden wat betreft het aansluiten van een versterker + speakers op een (auto)accu? (Zal gebruikt worden in een kleine optocht van drie uurtjes)

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by sjorsw
                            Beste mensen,

Wat zijn de mogelijkheden wat betreft het aansluiten van een versterker + speakers op een (auto)accu? (Zal gebruikt worden in een kleine optocht van drie uurtjes)
                            Het meest voor de hand liggende zijn dan 100V versterkers met hoorns. Vele typen 100V versterkers hebben een DC aansluiting voor accu's.
                            Soms met 2 accus uitvoeren om 24V te krijgen.

Je kunt als het niet hard hoeft ook een converter van 12V naar 230V gebruiken, let echter wel op dat vele van dit soort converters, storen (geen mooie sinusspanning produceren) en soms problemen hebben met wisselende belastingen.

Comment

• sjorsw
                              • Jan 2009
                              • 11

Originally posted by DJ Antoon
                              Het meest voor de hand liggende zijn dan 100V versterkers met hoorns. Vele typen 100V versterkers hebben een DC aansluiting voor accu's.
                              Soms met 2 accus uitvoeren om 24V te krijgen.

Je kunt als het niet hard hoeft ook een converter van 12V naar 230V gebruiken, let echter wel op dat vele van dit soort converters, storen (geen mooie sinusspanning produceren) en soms problemen hebben met wisselende belastingen.
                              Bedankt voor je reactie. Ik zal eens in de loods kijken of ik ergens iets heb liggen. Ik denk echter dat ik alleen 230V heb liggen. Zijn gewone tweeter-hoorns voldoende voor wat geluid? Moet gewoon goed hoorbaar zijn.

Comment

• koentjes
                                • Dec 2007
                                • 333

Originally posted by sjorsw
                                ....Ik denk echter dat ik alleen 230V heb liggen......

volgens mij heb je het niet door dat het hier over een 100 volt versterker (uitgang) gaat... en niet over een versterker die maar 100 volt nodig heeft (voeding)

en de hoorns, worden 100volt hoorns mee bedoeld... een dat zijn geen piëzo hoorns zoals jij bedoelt.
                                (klopt wel dat er voornamelijk hoog en mid door gereproduceert wordt)

* 100 volt hoorn.

Comment

Working...