Versterker en crossover aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenzohendriks
    • Jan 2009
    • 126

Versterker en crossover aansluiten

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn DAP Palladium 2000 vintage binnengekregen en daarbij een DAP ACX-23S Active-X Crossover

Ik heb een Samick SM-820 mengpaneel (8 kanaals) en 2 toppen (JB Systems Pro Live 12) en 2 bassen (Omnitronic BX-1850)

De bassen zijn 600 watt rms per stuk, maar als ik ze ver opendraai heb ik nog niet het idee dat er echt super veel bassen uit komen.

Als ik gehurkt zit (op bas hoogte) voel ik ze goed, maar als ik sta is het bijna weg.

Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten of geeft het dan gewoon geen geluid.

Met die crossover moet ik alles goed kunnen regelen maar weet ook niet precies hoe ik dat moet doen.

Ook zit er een optie: Fuse op. (hier kan ik aan draaien, maar hoor geen verschil en durf ook niet echt eraan te gaan draaien.

Bedankt!

(owja, voordat mensen reageren met: "Dat is al honderd keer gevraagd", ik heb het niet gevonden tijdens het zoeken )
    Last edited by kenzohendriks; 23-01-09, 19:55.
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

Originally posted by kenzohendriks
    Ook zit er een optie: Fuse op. (hier kan ik aan draaien, maar hoor geen verschil en durf ook niet echt eraan te gaan draaien.
    mmwaah..

ik durf het bijna niet te vragen, maar zit in dat knopje FUSE een inkeping (zodat je hem met een (kruis) schroevedraaier kunt verdraaien)

Groeten John

PS, vriendelijk verzoek om je profiel in te vullen, dan snappen we waarom je (nog) geen ENGELS kent!
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• kenzohendriks
      • Jan 2009
      • 126

jah die zit er in...

fuse betekend zekering... (had ik kunnen opzoeken maar ben ik vergeten).

dus dat kan ik eruit draaien als de zekering is doorgebrandt? (ok)

dan is dat duidelijk, maar nog niet waarom mijn geluid niet zo goed is nog

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1067

nou jah als je aan fuse draait heb je helemaal geen bas meer das de zekering van je versterker!

maare je heb dus een crossover...met maar 1 versterker?

heb je actieve speakers?( spekares met een versterker erin?)

een crossover scheid de freqenties zodat ze naar de goeie versterker gaan...en vanaf de versterker 1 naar de top kasten , en vanaf versterker 2 naar de sub baskasten

mvg jens

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn DAP Palladium 2000 vintage binnengekregen en daarbij een DAP ACX-23S Active-X Crossover

Ik heb een Samick SM-820 mengpaneel (8 kanaals) en 2 toppen (JB Systems Pro Live 12) en 2 bassen (Omnitronic BX-1850)

De bassen zijn 600 watt rms per stuk, maar als ik ze ver opendraai heb ik nog niet het idee dat er echt super veel bassen uit komen.

Als ik gehurkt zit (op bas hoogte) voel ik ze goed, maar als ik sta is het bijna weg.

Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten of geeft het dan gewoon geen geluid.

Met die crossover moet ik alles goed kunnen regelen maar weet ook niet precies hoe ik dat moet doen.

Bedankt!

(owja, voordat mensen reageren met: "Dat is al honderd keer gevraagd", ik heb het niet gevonden tijdens het zoeken )
          Kenzo,

[1] Ben jij DEZE Kenzo ??
          We helpen iedereen graag, maar tik zo'n term als bijvoorbeeld 'FUSE' in Google of Wikipedia in en je krijgt exact de uitleg die je nodig hebt...

[2] Het 'knopje' FUSE dat je noemt is geen knopje, maar een schroefdop... hierachter zit de zekering.

Ik herhaal ook even wat ik eerder al vertelde (KLIK HIER), met de aanvulling dat andere bronnen op het waarachtige WWW (denk aan Google, Wikipedia, HowStuffWorks, etc, etc) dus ook heel vaak uitkomst kunnen bieden:

Welkom op dit forum !! Hopelijk ga je hier veel plezier beleven !!

Op dit forum is er veel informatie over zeer uiteenlopende onderwerpen te vinden en er lopen hier genoeg mensen rond die weten waar ze over praten en je graag helpen met vragen over het een of ander. Echter, wil je hier nu (en in de toekomst) optimaal gebruik van maken, dan raad ik je aan even een rem te zetten op het om de haverklap openen van nieuwe topics en eens rustig en grondig de diverse threads door te nemen die er reeds over vergelijkbare onderwerpen lopen. Als mensen op een gegeven moment namelijk door hebben dat je gewoon vraagt zonder eerst zelf (zelluf: pro-activiteit is hier een voorwaarde) naar het antwoord te zoeken, zul je merken dat de collega's hier steeds minder bereid zullen zijn je te helpen... ben je weer terug bij af ...

Ook als je een thread hebt gevonden die wel met je vraag te maken heeft, maar de lading nog niet helemaal dekt... dan kun je gerust in die thread je vraag posten ipv een nieuwe thread te openen... dat komt de leesbaarheid en overzichtelijkheid van dit forum alleen maar ten goede.

Hopelijk doe je je voordeel met deze tips !!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

En zoals ik in 1 van die andere posts al aangaf hebben je baskasten een MAX SPL va 99dB...

....MAX!!!...

da's nie veul!

...hahah
            sorry ik moet nog lachen... (fuse)

groeten John

ps WAAROM VUL JE JE PROFIEL NIET IN?? (vooral leeftijd)!!!
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• kenzohendriks
              • Jan 2009
              • 126

Originally posted by Whitefarmer
              En zoals ik in 1 van die andere posts al aangaf hebben je baskasten een MAX SPL va 99dB...

....MAX!!!...

da's nie veul!

...hahah
              sorry ik moet nog lachen... (fuse)

groeten John

ps WAAROM VUL JE JE PROFIEL NIET IN?? (vooral leeftijd)!!!

profiel heb ik toch al ingevuld? (user cp)

of zit ik op een verkeerd profiel
              en 99db moet toch genoeg zijn voor ongeveer 100 man?

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

profiel heb ik toch al ingevuld? (user cp)

of zit ik op een verkeerd profiel
                en 99db moet toch genoeg zijn voor ongeveer 100 man?
                Kenzo,

[1] (ik ga net zolang door, totdat ik antwoord heb, PM's hebben we niet meer, dus dan maar zo: ) Ben jij DEZE Kenzo ??

[2] De geluidsdruk die een speakerkast produceert wordt gemeten op 1 meter afstand van de kast op een bepaalde frequentie. Nu weet ik niet hoe de specs van jouw baskastjes eruit zien, maar het zou best kunnen dat als er 99 dB max staat... die 99 dB bij 800 Hz ofzo gemeten is... Bij <120 Hz (frequentiegebied waar je je basje in eerste instantie in zou gebruiken) hoeft daar dus niet zoveel van over te blijven.

Het is dus niet zo dat je met kasten waarvan in de specs staan dat ze 99 dB kunnen leveren, je in een zaal midden op de dansvloer 99 dB aan druk in het laag neer kunt zetten... zo werkt dat helaas niet.

Per verdubbeling van de afstand neemt de geluidsdruk met 6 dB af. Op 1 meter heb je dan misschien 99 dB... op 2 meter heb je daar nog maar 93 dB van over... en op 4 meter nog maar 87 dB... En 87 dB is echt niet veel helaas... en dan hebben we het hier nog maar over de maximale druk die jouw kast kan produceren (waarschijnlijk op een hogere frequentie gemeten), dus is de werkelijke geluidsdruk nog (veel) lager.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• kenzohendriks
                  • Jan 2009
                  • 126

Originally posted by berolios
                  Kenzo,

[1] (ik ga net zolang door, totdat ik antwoord heb, PM's hebben we niet meer, dus dan maar zo: ) Ben jij DEZE Kenzo ??

[2] De geluidsdruk die een speakerkast produceert wordt gemeten op 1 meter afstand van de kast op een bepaalde frequentie. Nu weet ik niet hoe de specs van jouw baskastjes eruit zien, maar het zou best kunnen dat als er 99 dB max staat... die 99 dB bij 800 Hz ofzo gemeten is... Bij <120 Hz (frequentiegebied waar je je basje in eerste instantie in zou gebruiken) hoeft daar dus niet zoveel van over te blijven.

Het is dus niet zo dat je met kasten waarvan in de specs staan dat ze 99 dB kunnen leveren, je in een zaal midden op de dansvloer 99 dB aan druk in het laag neer kunt zetten... zo werkt dat helaas niet.

Per verdubbeling van de afstand neemt de geluidsdruk met 6 dB af. Op 1 meter heb je dan misschien 99 dB... op 2 meter heb je daar nog maar 93 dB van over... en op 4 meter nog maar 87 dB... En 87 dB is echt niet veel helaas... en dan hebben we het hier nog maar over de maximale druk die jouw kast kan produceren (waarschijnlijk op een hogere frequentie gemeten), dus is de werkelijke geluidsdruk nog (veel) lager.

Jah ik ben die kenzo (hoe kom je daarbij?) (en sorry, maar had in het profiel aanstaan dat geen leeftijd moest worden weergegeven, had hem wel al ingevuld),

en dat kan dat het geen super baskasten zijn, maar ik sta op mijn kamer van ongeveer 50 m2 en daar klinken ze nog niet echt super.

In de winkel heeft de eigenaar me ze laten horen in een grotere ruimte en toen voelde je echt de bassen. het zal dus echt met de aansluiting ofzo te maken hebben.

(ik heb even snel een schematische tekening gemaakt hoe ik ze heb aangesloten).

Misschien is het verkeerd?

(Sorry, maar kan de foto niet verkleinen)
                  Last edited by kenzohendriks; 23-01-09, 20:42.

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Officieel zit ik ook nog bij LFI, alleen ga ik bijna nooit meer mee... was mijn eerste bandje waar ik geluid deed... je zult me wel kennen ...

wbt jouw vraag: ik heb even gekeken... je hebt het in principe goed aangesloten...

HIER vind je de manual

In principe heb je dus niet een 2 x 2-weg cross-over, maar een 2 x 3-weg cross-over, waarvan de sub (laagste bandje L en R) mono is.

Stel de volgende dingen in:
                    CH1 en CH2 hetzelfde:
                    Gain input op 0 dB (12 uur)
                    Freq op 120 Hz
                    Phase op 0 (12 uur)
                    Gain low 0 dB (12 uur)
                    Mute low uit (output is aan)
                    Gain high 0 dB (12 uur)
                    Mute high uit (output is aan)

SUB freq op 40 Hz (helemaal linksom draaien)
                    SUB gain maakt niet uit (niet aangesloten)

Je basjes hebben nu 40 Hz - 120 Hz en je toppen >120 Hz. Je hebt nu 2 kanalen 2-weg crossover, en het sub-kanaal kun je nu gebruiken als high-pass filter voor je hele systeem. Officieel krijgen je basjes dus de laagste sub-tonen niet mee (<40 Hz), maar ik gok zo dat die kasten daar toch al niet zoveel vermogen leverde.

Succes ermee... zo zou het moeten lukken !!

Comment

• Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

Nog even de spec's van de basjes:

Rated power: 600 W RMS
                      Program power: 1200 W
                      Bass: 18''
                      Connections: 2 Speaker-sockets
                      Max. SPL (1 m): 99 dB
                      Impedance: 8 Ohms
                      Frequency range: 15 - 300 Hz
                      Dimensions (H x W x D): 675 x 545 x 455 mm
                      Weight: 30 kg

En Kenzo, misschien dat je een volgende post beter in het NEWBIE deel zet, want daar horen ze thuis

Als je de instructies van Berolios volgt, moeten op je versterker de 'signal' lampjes zeker gaan branden, schuif op het mengpaneel langzaam het volume (nog) hoger, waarschijnlijk gaan dan de 'clip' lampjes branden!
                      Schuif nu het volume een beetje terug, totdat de 'clip' lampjes HEEL AF EN TOE aangaan. (Harder dan dit gaan je speakers niet!)

Succes John
                      Groeten John

Comment

• jens
                        • Aug 2004
                        • 1067

hahaha volgens mij hebben sommige mensen niet echt veel te doen vanavond

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Originally posted by jens
                          hahaha volgens mij hebben sommige mensen niet echt veel te doen vanavond

Effe wat nutteloos af en toe ...ach ja, weer een goede daad verricht, toch? die jongen heeft ook een mooie website gebouwd voor ons ... maar ik ben er nu vandoor!

Comment

Working...