Wanneer heb je beter geluid?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nls-nls
    • Dec 2008
    • 128

Wanneer heb je beter geluid?

even een kort vraagje:
    wanneer heb je het mooiste geluid. in welke 2 situaties?

a 1: versterker hard, mengpaneel zacht
    a 2: versterker zacht, mengpaneel hard

b 1: keyboard hard, versterker zacht
    b 2: keyboard zacht, versterker hard

dank je wel!

m.v.g. Niels
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Je hebt het mooiste geluid wanneer:

a. Je versterker(s) aan staat/staan, potmeters helemaal open
    b. Je geen overstuurt signaal van je mengpaneel naar je versterker(s) stuurt

Mooi geluid gaat over klankkleur? of over volume?
    Wat mij betreft alleen het eerste.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by moderator
      Je hebt het mooiste geluid wanneer:

a. Je versterker(s) aan staat/staan, potmeters helemaal open
      b. Je geen overstuurt signaal van je mengpaneel naar je versterker(s) stuurt

Mooi geluid gaat over klankkleur? of over volume?
      Wat mij betreft alleen het eerste.
      Dit ben ik niet helemaal met je eens....
      Wanneer je de volumeregelaars van de versterkers helemaal open hebt en vervolgens een zacht signaal instuurt heb je de minst goede signaal/ruis verhouding.
      Neemt niet weg dat dit normaal gesproken wel de werkwijze is, dus versterkers vol open en met je signaalsterkte het volume regelen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Beckers Entertainment
        • Dec 2008
        • 650

Bij mijn actief setje zorg ik eerst voor een 0 dB signaal alvorens ik de versterkers van mijn speakers ga opendraaien.
        Klank is inderdaad belangrijker dan het volume. Wanneer het hard gaat en voor geen meter klinkt zul je geen klanten binnenhalen. Ken genoeg voorbeelden in de buurt, die op een zondagmiddag wat speakers in elkaar hebben gezet en vervolgens alleen dB's eruit pompen. Ligt er uiteraard wel aan wat voor feestje het is.
        Examenfeest --> Volume.
        Bruiloft --> Kwaliteit.

Wel mooi onderwerp om over te discussieren.

Groeten Jasper
        Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by nls-nls
          even een kort vraagje:
          wanneer heb je het mooiste geluid.
          als ik in bed lig en mn vriendin hijgt in mn oor... perfect geluid...

musixExtra doelt op een installatie met ouwe versterkers, die brommen en ruisen nog ouderwets,...

gewoon amps open, faders allemaal op half, en gaan met die banaan.

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

De eindversterkers helemaal opengooien hoeft -zoals al gemeld- geluidstechnisch niet per se de juiste keus te zijn. Het is vaak wel de meest praktische keus, vooral als je met een grote PA en dus nogal wat versterkerkantjes werkt. Zeker als je met meerdere mensen aan een PA werkt. Je neemt dan namelijk een element weg waarmee je de mist in kunt gaan.

Maar als antwoord op je vraag: probeer alles zo rond de 0dB te houden en regel je geluidsnivo met de master(s) van je mixer. Dit geld voor het DJ en dance gebeuren. Voor bandjes gelden wat afwijkende handigheden.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Boys; er zijn merken zoals D&B (D12/D6) die geen output knop hebben en dus staat de versterker gewoon 'open'. Jah er zit een digitale attenuation op maar das niet hetzelfde.
              Dus ik ga voor 90% met de mod mee. Versterkers open en dan vanaf de mixer netjes werken en proberen onder de 0dB uitsturing te blijven.

Echter.... vroeger hadden we een zelfbouwset met EV toppen die lekkerder klonk wanneer de Dynacord P1050 die eraan hing net niet helemaal open stond. De processor moest dan harder werken om het setje 'netjes' te houden. Werkte perfecte voor een iets betere klank.

Dit bovenstaande stukje ervaring gaat natuurlijk niet voor alle sets op. Dit was een toevalligheid die goed uitkwam en 'mooier' geluid opleverde.

Zegt dus verder niks over de set van de TS waar we niks van weten.

En jah, sommige amps ruisen lekker als ze vol open staan.
              d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
                als ik in bed lig en mn vriendin hijgt in mn oor... perfect geluid...

musixExtra doelt op een installatie met ouwe versterkers, die brommen en ruisen nog ouderwets,...

gewoon amps open, faders allemaal op half, en gaan met die banaan.
                Dat eerste zal best waar zijn, ga maar niet vragen of ik ook eens mag luisteren
                Niet alleen ouwe versterkers hoor, zet maar eens een paar dikke LAB's met echt een goeie processor ervoor vol open, het ruist dat het een lieve lust is.
                Als je dan een net hoorbaar geluid uit je speakers wilt horen doe je er beter aan de versterkers flink dicht te draaien en harder in te sturen.
                Zou alleen niet weten waarom je 4kW versterker aansluit om vervolgens nog geen halve watt te gebruiken.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by MusicXtra
                  Zou alleen niet weten waarom je 4kW versterker aansluit om vervolgens nog geen halve watt te gebruiken.

i rest my flightcase....

Comment

• Roelande
                    • Jan 2009
                    • 140

kan je eigenlijk een versterker doen peaken, zonder zwaar te oversturen als de potmeters maar 3/4 open staan?

ok dan benut je 75% van je beschikbaar vermogen maar uiteindelijk is dat misschien ook beter voor je speakers?

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Ja, waarom niet? Een potmeter op een professionele versterker is gewoon een ingangsverzwakker. Dus als je die bv. 3 dB minder zet maar je stuurt 3 dB meer in dan komt er uit je versterker nog altijd even veel.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

EN je benut dan dus ook niet maar 75%, maar gewoon 100%. Je moet alleen iets harder uitsturen om aan die 100% te komen.

Comment

• Roelande
                          • Jan 2009
                          • 140

dat was snel beantwoord

dus het haalt eigenlijk niets uit om de versterker terug te draaien, als ze luid willen, gaan ze luid, mits véél vervorming?

Roeland

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Het haalt wat uit in de zin dat je de versterkers zelf uit de limiters of zelfs clip kunt houden, wat je wel mee in de hand kunt werken zijn overstuurde DJ mixers. Werken met DJ's houdt nu eenmaal helaas vaak in dat je op schoudertjes moet tikken met het verzoek uit het rood te blijven.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...