Buma/stemra kosten/vragen

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dakpan
    • Aug 2009
    • 34

Buma/stemra kosten/vragen

[LEFT][FONT=Arial]Een tijd geleden heb ik een mail gestuurd naar BUMA/STEMRA omdat het mij nog niet duidelijk was hoe en wat over de kosten die het met zich meebrengt omtrent het muziek gebruik met een DRIVE IN.[/FONT]
    [FONT=Arial]Ik kreeg vandaag bericht terug van de buma /stemra en het is me iets duidelijker.[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]Alleen wat ik begrijp uit het antwoord dat als ik een licentie aanvraag van € 90 euro per jaar dat ik geen boete krijg bij controle.[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]Is dit controle op die 2500 nummers met uitloop van 1000 nummers ?[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]Moet ik die nummers apart opgeven bij buma ?[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]Zijn er mensen die zo,n licentie hebben en hoe gaat dat ?[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]En als je bij de kvk inschijft ben je dan gelijk bij de belasting ingescheven ?[/FONT][/LEFT]

[FONT=Arial]Alleen de zin : [LEFT][FONT=Arial]Wanneer u in huiselijke kring draait, bv op een bruiloft of verjaardag dat hoeft u niets af te dragen.[/FONT][/LEFT]
    [/FONT]

[LEFT][FONT=Arial]vind ik een breed begrip bruiloften draai je meestal in een aparte zaal en verjaardagen meestal in een te grote huiskamer en/of schuur of in de buitenlucht onder een party tent.[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]Wou dit antwoord met jullie delen omdat het de regels zijn die nu gelden voor een beginnede drive in zoals ik.[/FONT]
    [FONT=Arial]Hoop dat jullie er wat aan hebben en hoop op wat positive reactie,s op deze vragen.[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]dit was mijn vraag naar BUMA STEMRA[/FONT]
    [FONT=Arial][/FONT]
    [FONT=Arial]Hallo Ik wil beginnen met een eigen drive in show en heb jullie site bekeken en al wat dingen gevonden maar alles is me nog niet duidelijk. [/FONT]
    [FONT=Arial]orginele cd,s mag ik in het openbaar gewoon draaien maar gelden er voor gedownloade mp3 ook nog aparte regels. [/FONT]
    [FONT=Arial]En als ik draai voor familie en vrienden waar geen geld voor word gevraagt kan ik hier alle muziek en/of dvd,s draaien wat ik wil of zijn hier ook nog regels voor. [/FONT]
    [FONT=Arial]Als ik buma/stemra betaal wat voor voordelen zitten hier dan aan voor mijn drive in show want wil het legaal doen. wat zijn de regels bij een drive in show en kan ik overal draaien met en zonder betaling. hoor graag de reactie van u
    [/LEFT]
    [/FONT][LEFT][FONT=Arial][/FONT]
    [FONT=Arial][/FONT]
    [FONT=Arial]Hier onder reactie buma/stemra[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]Geachte heer XXX,[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]Bedankt voor uw bericht.[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]U hoeft alleen te betalen aan Buma/ Stemra, wanneer u muziek heeft vastgelegd. [/FONT]
    [FONT=Arial]Dit houdt bijvoorbeeld in dat u de muziek vanaf een originele cd als mp3 gebruikt. [/FONT]
    [FONT=Arial]Per jaar kost een licentie € 90,- voor [/FONT][FONT=Arial]2500 mp's en binnen dat jaar mogen er 1000 gewisseld worden.[/FONT]
    [FONT=Arial]De organisatie die de drive-in show inhuurt is verantwoordelijk voor de Buma afdracht.[/FONT]
    [FONT=Arial]Wanneer u in huiselijke kring draait, bv op een bruiloft of verjaardag dat hoeft u niets af te dragen.[/FONT][/LEFT]

[FONT=Arial]Het enige voordeel dat u heeft wanneer u Buma afdracht doet, is dat u geen boete bij controle ontvangt.[/FONT]
    [FONT=Arial]Het is namelijk een wettelijke verplichting om uw muziekgebruik op te geven bij Buma/ Stemra.[/FONT]

[LEFT][FONT=Arial]Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geinformeerd.[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]Met vriendelijke groet,[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]Service Muziekgebruikers[/FONT][/LEFT]
    Last edited by dakpan; 23-09-09, 13:49.
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Wat er gebeurd:

Als jij nummers KOPIEERT, van een originele CD (waar al rechten over zijn betaald), naar een MP3 speler of ander opslagmedium, moet jij daarvoor rechten betalen, namelijk die 90 euro p/j. Dit geldt ook voor gedownloade bestanden, daar zijn immers geen rechten over betaald in de winkel.

De organisatie die jou inhuurt, moet betalen voor de rechten voor het afspelen van muziek in een openbare ruimte. Daar ben jij zelf niet verantwoordelijk voor.

Draai je dus met originele CD's, dan hoef jij niks te betalen.
    Zo lees ik het in de mail.

Die 2500 en 1000 betekend: Jij legt 2500 nummers VAST in de DATABASE van Buma/Stemra. Deze nummers zijn dan geregistreerd. Jij mag jaarlijks 1000 nummers wisselen in die database.
    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 23-09-09, 14:02.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• dakpan
      • Aug 2009
      • 34

He Mark bedankt voor je reactie

dus ik betaal alleen voor gedownloade nummers(die iedereen wel mee heeft) al zeggen ze het niet.
      orginele cd heb ik ook deze hoef ik niet om te zetten heb dubbele cd players.
      Heb ze ook bij me voor de (verzoekjes) Maar draai af en toe ook wel van computer.
      Vind het moeilijk want ik wil geen nummers vast leggen volgens mij werkt dit niet.
      Moet ik gokken of op safe ????

rene

Comment

• Mark-LED
        • May 2004
        • 822

Originally posted by dakpan
        Vind het moeilijk want ik wil geen nummers vast leggen volgens mij werkt dit niet.
        Moet ik gokken of op safe ????

rene
        De muzieksystemen zoals Eazis werken met zo'n database. Daar staan 2500 nummers in en daar kan je als optie mee downloaden. Op die manier wordt jouw database in de gaten gehouden. Er zit echter altijd een limiet aan.

Of je op safe moet spelen? Juridisch gezien zou ik ja moeten zeggen, maar in het achterhoofd houdende dat zij niet weten waar jij draait, er bijna geen enkele drive-in show buma/stemra betaald en het ambtenaren zijn en die in het weekend echt niet gaan werken zeg ik dus nee, ga gewoon je gang.

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Die 90 Euro per jaar is dus wat bij het maffiazusterbedrijf Sabam de "DJ licentie" noemt?
          Fijn daar bij jullie in Nederland. Hier kost deze grap dus 250 Euro per jaar.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

En wat betreft de definitie van 'huiselijke kring': Dat kun je begrijpbaarder maken door er "besloten feest" van te maken.

Een bruiloft of verjaardagsfeestjes is enkel voor genodigde, dat is huiselijke kring.
            Draai jij in tent X die voor iedereen tegen betaling toegankelijk is en waar men draait voor omzet, dan moet je afdragen.
            Draai je in tent X die gratis toegankelijk is, dan val je precies in een maas van deze wetgeving. Hij is vrij toegankelijk, dus geen huiselijke kring, maar dus ook geen omzet/winst. Je kan ervan uitgaan dat Buma je dan gewoon een boete oplegt, dus toch maar afdragen
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Roeltej
              • May 2001
              • 761

Hmz, en als je nu een 50.000 nummers hebt... van cd's geripped... die naast je staan ?

Moet je dan 50.000/2500=20*90=1800 euro op jaarbasis betalen... voor die max 10 openbare feestjes die je doet?

Terwijl je ook al voor de cd's betaald hebt

Dat zoiets zou zijn voor gedownloade mp3's, oke, dan is het eigenlijk een prikkie, 2500 nummers van het net af trekken, 90 euro betalen per jaar, klaar, geen gezeik meer.
              Maar voor nummers die je toch al netjes betaald hebt...
              Vitality Show

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Volgens mij, en voor zover ik dat uit de reactie van Buma begrijp wordt dat bevestigd, is de gelegenheid waar je draait verantwoordelijk voor de Buma afdracht en dus niet degene die draait.
                Is ook wel logisch, het gebeurd meer dan eens dat de eigenaar van de apparatuur niet degene is die draait en ook draaien er regelmatig meerdere DJ's op hetzelfde feest. Daarbij stelt de zaalbeheerder de zaal beschikbaar voor publiek en is hij dus verantwoordelijk.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dakpan
                  • Aug 2009
                  • 34

denk dat ik gewoon ga draaien met mijn orginele cd,s en iets op de pc en dan maar een 16 gb stikkie mee voor de verzoekjes.
                  of dat dan hiermee verholpen is i don,t no
                  bij twijfel je cd opzetten en geluid van de pc weg draaien en je stikkie er uit halen.
                  of ik ben al gespot maar dat stikkie zien ze niet onder mijn tafel of ze moeten me binnenstebuiten trekken hahahahahah
                  ze maken het je niet makelijk hier in nederland om voor de hobby iets te doen.
                  gaat me niet om die 90 euro dat is niks maar wat schiet ik er mee op aan de reactie,s te zien.
                  gewoon op besloten feesten draaien en op feesten waar niks word betaald aan entree
                  ben zeer tevreden met de reacties
                  lekker positief zie wel anders op andere vragen
                  ga zo door mischien leren we hier allemaal wel van
                  heb trouwens een betaal server van 7.50 per maand betaal ik eer dan al voor ?

groeten

rene
                  Last edited by dakpan; 24-09-09, 07:06.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Buma is zelf ook niet duidelijk wanneer je nu wel en niet moet betalen.
                    Heb jaren een bedrijf gehad waar een stereo installatie stond om het personeel van muziek te voorzien (radio) en kreeg regelmatig verzoeken van Buma om te betalen. Heb dit dus nooit gedaan en ook nooit controle gehad behalve één keer een telefoontje. Daarin vroeg een dame van Buma waarom ik niet betaalde, ik vertelde daarop dat de werkplaats in principe niet direct toegankelijk was voor anderen dan mijn personeel. Zij wist zelf ook niet of ik dan moest betalen en liet het vervolgens maar zoals het was, daarna ook nooit meer betalingsverzoeken ontvangen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Noobie
                      • Dec 2007
                      • 223

Originally posted by MusicXtra
                      Volgens mij, en voor zover ik dat uit de reactie van Buma begrijp wordt dat bevestigd, is de gelegenheid waar je draait verantwoordelijk voor de Buma afdracht en dus niet degene die draait.
                      Correct, heb dit jaren geleden ook eens nagevraagd bij de dames en heren van buma. Bleek dat je in principe niets af hoeft te dragen. Inderdaad is de zaal/terrein eigenaar verantwoordelijk. Wat betreft kopieën van CD (die je legaal gekocht hebt) ; Het is toegestaan om data en dus ook muziek te kopiëren als backup, mits alleen voor eigen gebruik! Geloof niet dat je daar iets mee doet wat niet mag. Dus als je kopiën gebruikt, gewoon zorgen dat je originele CD's Achter de hand hebt!

Lijkt me sterk dat je überhaubt controle krijgt. Sinds een jaar of 3 gestopt met DJ bezigheden, maar voor die tijd ruim 15 jaar elke week weg geweest. Ik heb nog nooit iets van controle gehoord of gehad. Maar ja in het verleden behaalde resultaten......

Bands betalen ook geen Buma, ook daar geld de zaal betaald. Gewoon op je op al je communicatie naar klanten toe vermelden dat alle BUMA rechten door hun dienen te worden betaald. Je zou kunnen vermelden in je voorwaarden dat je niet aansprakelijk kunt worden gehouden voor boetes door het niet afdragen van BUMA oid.

Overigens is die E 90,- een standaard bedrag dat elk bedrijf met een radio in de werkplaats/winkel/kantoor/enz. heeft staan, moet betalen. Dit is dus ook weer lokatie gebonden. Ik zou toch nog even goed navragen, volgens mij wordt je met die E 90,- nog op onnodige kosten gejagen ook!

Comment

• Beatpower
                        • Aug 2007
                        • 23

Een beetje wazig nog allemaal.
                        Wie kent er iemand die ooit gepakt/ gecontroleerd is tijdens het draaien?
                        Zijn ze daar actief in?
                        Zaanstad

Comment

Working...