Vraagje over compressor, limiter, eq bij Discobar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefaanv
    • Oct 2009
    • 24

Vraagje over compressor, limiter, eq bij Discobar

Besten,

Ik heb een dbtechnologies setje gekocht. 2x DVA S10 18" en 2x DVX D12 12" topkastjes.
    Ik wil hiermee kleinere fuifjes (tot een 300man) draaien.
    Nu zit ik al een tijdje te spelen met het idee om 'iets' te doen met het geluid dat uit mijn mixer komt, alvorens het naar de boxen te sturen.
    Heeft een compressor, limiter, eq zin bij discobar gebruik? Zijn er toestellen die hier geschikt voor zijn, en waarbij mijn geluid nog beter zou klinken? Het gaat dus over een actief systeem waarbij er per box al limiters aanwezig zijn.
    Wat zou ik kunnen doen?
    Groetjes,

Stefaan
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

volgens mij heeft dbx daar een apparaatje voor

dbx Professional Products DriveRack PX Powered Speaker Optimizer

Ik heb er aleen zelf geen ervaring mee mischien dat andere mensen er wat over kunnen vertellen.

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Ten eerst ben je er zelf bij begrijp ik?
      Dan lijkt een limiter/compressor me eigenlijk overbodig en het zal je geluid ook niet ten goede komen. Het enige wat zo'n ding doet is ingrijpen als je boven een treshold gaat draaien, hetzij door harde limiting (volume gaat duidelijk omlaag), hetzij door compressie.

Met een EQ kun je altijd wat. Net even een frequentie die jij vervelend vind ietsje eruit halen of juist een frequentie er net een paar db's bij zetten.

Of je aan een driverack veel hebt in dit geval weet ik niet... tenslotte zitten de crossovers al in de speakers...
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Stefaanv
        • Oct 2009
        • 24

Ik heb even gekeken op hun site en dit lijkt me inderdaad hetgene ik zoek. Even wat tonen regelen die ik minder ok vind, roze ruis of zo iets toestanden, automatische feedback weghalen.. coole filmkes trouwens op die dbx mannen hun site.
        Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Comment

• keenoncoolstuff
          • May 2003
          • 695

Originally posted by Stefaanv
          Even wat tonen regelen die ik minder ok vind, roze ruis of zo iets toestanden, automatische feedback weghalen..
          Was alles maar zo simpel... Gewoon op een paar knopjes drukken en alles wordt nóg beter dan het al was!

Iets met roze ruis ofzo... *ligt dubbel*

Rob.
          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Beckers Entertainment
            • Dec 2008
            • 650

Ook hebben de speakers van dB al een behoorlijk goeie limiter. Denk dat je inderdaad meer aan een degelijke Equalizer hebt.
            Zelf heb ik sinds kort een EQ van DBX (231) waar ik erg over te spreken ben!
            Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Stefaanv
              • Oct 2009
              • 24

Originally posted by keenoncoolstuff
              Was alles maar zo simpel... Gewoon op een paar knopjes drukken en alles wordt nóg beter dan het al was!

Iets met roze ruis ofzo... *ligt dubbel*

Rob.
              Erg grappig,

Mogelijk kan u de complexiteit van de materie beter duiden, omschrijven?
              En eventueel ook een antwoord op mijn vraag geven?
              Give it a shot, en zie dat ik niet dubbel lig ééh

Greetzz

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Wat 'keenoncoolstuff' hopelijk bedoeld is dat het niet een kwestie is van 'even wat tonen veranderen', het is gewoon een partij pielen om het precies zo te krijgen zoals je het wil.

Roze ruis (aka pink noise) is iets om je systemen te testen (door blazen hoor je wel eens), niet echt iets om je geluid te verbeteren maar soms wel handig.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Besten,

Ik heb een dbtechnologies setje gekocht. 2x DVA S10 18" en 2x DVX D12 12" topkastjes.
                  Ik wil hiermee kleinere fuifjes (tot een 300man) draaien.
                  Nu zit ik al een tijdje te spelen met het idee om 'iets' te doen met het geluid dat uit mijn mixer komt, alvorens het naar de boxen te sturen.
                  Heeft een compressor, limiter, eq zin bij discobar gebruik? Zijn er toestellen die hier geschikt voor zijn, en waarbij mijn geluid nog beter zou klinken? Het gaat dus over een actief systeem waarbij er per box al limiters aanwezig zijn.
                  Wat zou ik kunnen doen?
                  Groetjes,

Stefaan
                  Het enige waardoor je set beter zou kunnen klinken is een 31 bands EQ maar bij verkeerd gebruik is de kans groter dat het alleen maar minder goed gaat klinken. Niet lullig bedoelt hoor maar ik schat jouw kennis niveau nog niet zodanig in dat je in staat bent je set met een EQ optimaal af te regelen op de plaatselijke akoestiek.
                  Dat laatste kan inderdaad met roze ruis, dan heb je ook een analyser en een meetmicrofoon nodig en vooral veel kennis....
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stefaanv
                    • Oct 2009
                    • 24

Originally posted by MusicXtra
                    Het enige waardoor je set beter zou kunnen klinken is een 31 bands EQ maar bij verkeerd gebruik is de kans groter dat het alleen maar minder goed gaat klinken. Niet lullig bedoelt hoor maar ik schat jouw kennis niveau nog niet zodanig in dat je in staat bent je set met een EQ optimaal af te regelen op de plaatselijke akoestiek.
                    Dat laatste kan inderdaad met roze ruis, dan heb je ook een analyser en een meetmicrofoon nodig en vooral veel kennis....
                    Wel, ik heb eens wat opzoekwerk gedaan over dbx driverack PX systeem.
                    Ik heb hier 2 reviews over gelezen:
                    DriveRack PX Review
                    en
                    Hands-On Review: dbx DriveRack PX Powered Speaker Optimizer | Musician's Friend

Volgende zaken zitten er op:

- auto EQ dual 28 bands met roze ruis en RTA micro => werkt vrijwel goed als ik het lees
                    - feedback filter => is bruikbaar aangezien ik vaak een micro meeheb
                    - 120A subharmonic synthesizer => laat de bas nog voller klinken als ik het goed begrepen heb?
                    - limiter => misschien overbodig, maar beschermd de speakers dan toch nog iets beter?
                    - compressor => kan handig zijn wanneer ik er bandjes mee versterk, mss minder nuttig bij discobar?

Soit, no pain no gain, ik denk dat ik dat eens ge proberen dat ding

Comment

• keenoncoolstuff
                      • May 2003
                      • 695

- auto EQ dual 28 bands met roze ruis en RTA micro => werkt vrijwel goed als ik het lees
                      Past dit apparaat het geluid automatisch naar jouw smaak aan? Of naar een neutrale stand, die jij misschien helemaal niet fijn vindt klinken?

- feedback filter => is bruikbaar aangezien ik vaak een micro meeheb
                      Helaas zal het apparaat eerst een paar seconden feedback moeten waarnemen, voordat het die kan wegtrekken. Dus hoop er maar niet op dat je NOOIT meer feedback hoort. Tevens reageren zulke apparaten vaak ook op gitaarsolo's en baspartijen, die ook doodleuk worden gekilld.

- 120A subharmonic synthesizer => laat de bas nog voller klinken als ik het goed begrepen heb?
                      Dit kan werken, maar kunnen jouw subkasten dat ook aan?

- limiter => misschien overbodig, maar beschermd de speakers dan toch nog iets beter?
                      Misschien handig als iemand anders op je set draait. Maar probeer het gebruik ervan te vermijden.

- compressor => kan handig zijn wanneer ik er bandjes mee versterk, mss minder nuttig bij discobar?
                      Aangezien ik lid ben van de actiegroepering "Red de Dynamiek" zie ik het nut van een compressor op de eindmix (die niet binnen handbereik is, en waar je dus zelf tijdens het mixen niks aan kunt veranderen) niet.
                      Als je CD's draait is het helemaal onzin, omdat er in 95% van de gevallen op de CD al geen dynamiek aanwezig is...

Ik sluit me bij Beckers aan, doe mij maar een fatsoenlijke 31-bands.

Vriendelijke groet,
                      Rob.
                      Last edited by keenoncoolstuff; 14-10-09, 10:22. Reason: kleine aanpassing en typo
                      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Ik heb hier 2 reviews over gelezen:
                        DriveRack PX Review
                        en
                        Hands-On Review: dbx DriveRack PX Powered Speaker Optimizer | Musician's Friend

- auto EQ dual 28 bands met roze ruis en RTA micro => werkt vrijwel goed als ik het lees Niks gaat vanzelf, je zult zelf toch echt moeten weten waar je mee bezig bent.
                        - feedback filter => is bruikbaar aangezien ik vaak een micro meeheb Tuurlijk, nooit meer rondzingen, apparaat ziet dit van tevoren aankomen
                        - 120A subharmonic synthesizer => laat de bas nog voller klinken als ik het goed begrepen heb? Topfunctie om je subs in recordtempo op te blazen.
                        - limiter => misschien overbodig, maar beschermd de speakers dan toch nog iets beter? Euhhh, een limiter voor een andere limiter zetten? Misschien een beter plan om je set gewoon ietsje zachter te zetten, dan blijft het ook heel.
                        - compressor => kan handig zijn wanneer ik er bandjes mee versterk, mss minder nuttig bij discobar? Een hele band door een compressor trekken wordt het niet echt mooier op.

Soit, no pain no gain, ik denk dat ik dat eens ge proberen dat ding
                        Ik zeg dus niet dat het een waardeloos apparaat is, alleen denk ik dat jouw verwachtingen te hooggespannen zijn.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Mijn onderbuikgevoel zegt mij dat jij verwacht dat dit "the magic box" is. Mijn verstand zegt dat jij niet hieraan moet beginnen maar gewoon een 31 bands EQ moet nemen voor wat je wilt gaan doen en waar je wel wat aan kan hebben.

Het is een mooi apparaat maar de meeste functies heb jij niet nodig of zal je (nog) niet begrijpen. Daarnaast zitten er functies op die geen enkele techneut zou willen gebruiken zoals het feedback filter. Redenen, lees het stukje van keenoncoolstuff.

Comment

Working...