Set van Brain-Shake, aanvulling?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • brain-shake
    • Mar 2010
    • 4

Set van Brain-Shake, aanvulling?

Goede dag,

Om te beginnen, wil ik even zeggen, dat ik dit echt een relax forum vind.

Mijn naam is Bram. Ik ben 19 jaar. Sinds een anderhalf jaar muziek aan het draaien.

Heb inmiddels op 1 schoolfeest gedraaid voor +/- 200 man. En draai 4 keer in het jaar voor scouting +/- 100 man.

Mijn plan is om een "Drive-In" te starten. Heb me 3 maanden georiënteerd op PA sets. Ik ben meerdere keren bij 'Nederland Muziek' in Almere geweest. Vet relaxte studio met merken als; Powerworks, DAP, JBL, ElectroVoice, Dynacord. Ook ben ik bij Feedback in Utrecht geweest. Dat was vergelijkbaar.

Voordat ik de sets echt ging luisteren, mikte ik op DAP soundmate 2 mk2. Ik had hem getest met mijn eigen muziek. En daarna de ElectroVoice tour zx1 geluisterd. Ik was natuurlijk verkocht aan EV (ElectroVoice). Ik heb een paar weken gewacht en gespaard.

Vandaag ben ik weer naar 'Nederland Muziek' gegaan omdat ik op de site de 'EV Force luidspreker set' had gezien. Ik heb hem getest in de studio met de EV Q66 versterker. En ik heb ze gekocht. Hier een plaatje van de speakers.

Deze: http://cachepe.zzounds.com/media/qua...1c49219947.jpg

I.c.m deze: http://cachepe.zzounds.com/media/qua...695ea1d629.jpg

Dus mijn gear op dit moment:
    [LIST][*]Apple MacBook inc. Traktor Scratch Pro[*]Numark Total Control[*]Numark IO externe geluidskaart[*]Skullcandy TI Headphones[*]Shit Load of underground House music[*]Complete dj muziek collectie.[*]EV Force luidspreker set i.c.m. EV Q66 PA versterker.[/LIST]

Nu wil ik advies vragen. Wat is het beste om verder aan te gaan schaffen?

Brand maar los.

House is like a Drug! And i am the Dealer!!!
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

Beste Bram,

Wat er nu het verstandigst is om aan te schaffen?
    Ik kan nu heel flauw zeggen: beetje fatsoenlijke drive-in draait op Pioneer CD-spelers dus ga daar voor.

Echter wat verstandig is is een afweging van een aantal factoren als:
    - wat wil je bereiken
    - wat mag het kosten

Een Drive-In is over het algemeen meer dan een laptop al dan niet met audio-console die op een flinke speakerset is aangesloten.
    Een beetje DJ-meubel doet het altijd goed en ook een beetje verlichting mag eigenlijk niet ontbreken.

Eigenlijk zou je gewoon eens moeten rond kijken wat de drive-in shows hier op het forum zoal in huis hebben en wat jij daar mooi aan vind en wat je daar minder aan vindt.
    Dan kan je voor jezelf een (verlang)lijstje maken en kijken wat eventueel goede investeringen voor de toekomst kunnen zijn.

Comment

• Beckers Entertainment
      • Dec 2008
      • 650

Allereerst: Welkom op het forum!
      Goed dat je goed hebt georienteerd alvorens te kopen. Hierdoor heb je een goede beslissing kunnen maken.

Wanneer je Total Control voorlopig genoeg mogelijkheden biedt zou ik als ik jou was eens kijken naar een basis licht setje. Voor een 100 personen zouden 2 T-bar's met (led)parren al kunnen voldoen. Mijn tip die ik je dan wel geef: kijk direct voor de juiste statieven. Mocht je willen uitbreiden en een truss aan willen schaffen kun je de statieven blijven gebruiken.

Komt je Total Control toch wat te kort, zou je kunnen kijken voor een setje media/cd spelers en een losse mixer. Hierdoor heb je toch wat meer mogelijkheden wat toch goed van pas kan komen.

Wat is overigens vergeet is een eventueel meubel. Heb je al een meubel? Een meubel is erg belangrijk voor een drive-in show. Wanneer jij overal foto's hebt met een slecht afgewerkt meubel zullen mensen je minder snel boeken.

Succes!
      Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• brain-shake
        • Mar 2010
        • 4

Fantastisch!
        Nu al 2 fijne reacties.
        Ben even gaan spitten in het onderwerp "foto's van Drive-In". En ben tot de conclusie gekomen, dat ik nog een lange weg te gaan heb.

Het begin is er. Ik vond persoonlijk de PA set het belangrijkste. Nu kan ik mezelf nog niet verhuren, maar ik heb wel iets te bieden voor kleine feestjes.

Mijn doel: Mensen vermaken op feestjes.
        Wel erg kort door de bocht. Dat is wel wat ik wil. Het gaat mij niet om het geld.

Ik heb heel lang getwijfeld, wat ik zou doen. Namelijk, een PA set of draaitafels/cd spelers. Ik heb gekozen voor de PA set. Omdat ik nu een feestje zou kunnen geven.

Wat ik graag zou willen weten is; Wat ga ik er op vooruit als ik CDJ's gebruik? een mengpaneel snap ik. Maar ik kan alles met mijn Numark Total Control.

Mijn plan is om het 'voorlopig' zo te houden. En rustig te gaan kijken wat ik qua licht wil.
        Lasers en scanners spreken me eigenlijk meer aan dan parren. Wat ik al zei. Ik wil eerst goed kijken wat er representatief uit ziet.

Over dat DJ-meubel. Ik ben meubelmaker van beroep. Het ontwerp is voor mij lastig. De uitvoering geen probleem!

Op het moment geen cent meer... Dus eerst maar weer eens sparen voor licht.
        Ik wacht op jullie tips/adviezen.
        Last edited by brain-shake; 25-03-10, 20:33.

Comment

• Roel K
          • Feb 2008
          • 55

Aangezien ik zelf ook digitaal draai met extern mengpaneel zou ik je net NIET aanraden om cdj's te kopen. Ze kosten een redelijke duit + als jij digitaal draait heb je het simpelweg niet nodig.
          Een extern mengpaneel is wel altijd handig, zo kan je eventueel nog iets extra hierop insteken. Zoals: microfoon, back up cd spelers, aux kabeltje,...
          Als je je set ooit gaat verhuren zal dit noodzakelijk zijn.

Ivm het licht, Parren zijn de basis van 90% van alle lichtinstallatie's. De standaard parren met spotje en kleurenfilter zien er tegenwoordig een beetje suf uit. Daarom zeg ik ga voor LED, mooi effect, mooie lampen, veel meer mogelijkheden mee en ze gaan een hele tijd mee. eventueel op een dmx bar of met losse controller.
          TIP Bij licht en geluid loopt een hele goede actie !

Als je dan inderdaad 2 goede statieven bij koopt waar je nu je parren op kan zetten en later je truss brug. Dan ben je goed op weg

Comment

• brain-shake
            • Mar 2010
            • 4

Ik heb een algemene vraag: Hoe hebben jullie het gedaan met dj monitor speakers?

Originally posted by Roel K
            Aangezien ik zelf ook digitaal draai met extern mengpaneel zou ik je net NIET aanraden om cdj's te kopen. Ze kosten een redelijke duit + als jij digitaal draait heb je het simpelweg niet nodig.
            Een extern mengpaneel is wel altijd handig, zo kan je eventueel nog iets extra hierop insteken. Zoals: microfoon, back up cd spelers, aux kabeltje,...
            Als je je set ooit gaat verhuren zal dit noodzakelijk zijn.

Ivm het licht, Parren zijn de basis van 90% van alle lichtinstallatie's. De standaard parren met spotje en kleurenfilter zien er tegenwoordig een beetje suf uit. Daarom zeg ik ga voor LED, mooi effect, mooie lampen, veel meer mogelijkheden mee en ze gaan een hele tijd mee. eventueel op een dmx bar of met losse controller.
            TIP Bij licht en geluid loopt een hele goede actie !

Als je dan inderdaad 2 goede statieven bij koopt waar je nu je parren op kan zetten en later je truss brug. Dan ben je goed op weg
            Thanks voor je feedback.
            Een externe mixer lijkt me zeker handig zo niet noodzakelijk.

Mijn verlanglijstje tot nu toe:
            [LIST][*]Externe mixer[*]2 goede statieven met parren[*]Een mic[*]Een professionele koptelefoon[/LIST]
            De rest is van latere zaak. Uiteindelijk is een EQ ook erg fijn.
            Last edited by brain-shake; 25-03-10, 21:17.

Comment

• Beckers Entertainment
              • Dec 2008
              • 650

Monitor bij een Drive-in?

Is niet bepaald noodzakelijk. Op de meeste feesten kun je je eigen goed genoeg horen.

Overigens: Externe mixer? Er zijn er genoeg met een ingebouwde EQ.
              Mic moet je eigenlijk ook wel direct hebben. Desnoods koop je een simpel microfoontje om te beginnen, maar die heb je écht nodig.
              Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• stainz
                • Sep 2009
                • 609

Equalizer is voor een drive-in geen must, dit kan op voldoende manieren zelf geregeld worden (op je macBook of op je eventueel aan te schaffen externe mengpaneel)

Als meubelmaker kan je dus handig overweg met gereedschap en materiaal, ik heb hier wel een aantal handvaten voor een succesvol DJ-meubel:

- houdt waar mogelijk breedtes van 19" aan in verband met het inbouwen van apparatuur
                - stevig materiaal (liefst flightware)
                - verplaatsbaarheid
                - ordelijkheid

Als je alles in 19" hebt staat het netjes als je 2 of meerdere kisten bouwt (hierin je apparatuur en alles vervoeren natuurlijk, liefst inbouwen wat mogelijk is) als je een plaat maakt die hier precies op kan liggen heb je al een meubel. Netjes afrokken aan de voorkant en je bent klaar.

Verder kan je het zo ingewikkeld maken als je wilt, alleen moet je er wel rekening mee houden dat het dan ook lastiger te vervoeren + op te bouwen is.

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by brain-shake
                  Fantastisch!
                  Lasers en scanners spreken me eigenlijk meer aan dan parren. Wat ik al zei. Ik wil eerst goed kijken wat er representatief uit ziet.
                  Denk er wel aan dat lasers en scanner voortdurend gewapper is, eigenlijk zijn het effecten.
                  Een setje parren (2x fourbar bijvoorbeeld) geeft je lichtshow een solide basis en bij allerlei aparte feestjes kun je er ook ietsje meer mee, even rust creëren bijvoorbeeld. Scanner en laser geweld tijdens de openingsdans op een bruiloft of tijdens het 'schuifelen' bij een klassenfeestje is niet altijd een succes...
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Big Bang
                    • Apr 2008
                    • 652

kijk eens naar een eurolite kls-800 set. Mooie basis set voor niet al te veel geld en toch flexibel.
                    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

welkom op het forum,

tip met stip. (kan dat niet sticky? )

Als je nog weinig spullen hebt. Koop alleen goede basisdingen
                      1) je platencollectie
                      2) een set spelers met mixer om thuis goed te kunnen oefenen.

en ga dan gewoon draaien op een soos / cafe / buurthuis op de bestaande installatie

Je kan veel meer en leukere klussen krijgen als je jezelf als meesjouwende DJ verhuurt aan een goed draaiende drivein in de buurt dan als je zelf met moeizaam bijelkaar gespaard geld weer een drive in van de grond probeert te tillen.

Zo hou je jouw geld in de zak tot het moment dat je er achter bent wat je het leukste vind om te doen. licht, techniek, draaien, bruiloften, flightcases bouwen whatever. DAAR koop je dan met het gespaarde geld professioneel spul voor. Dan win je op punten.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by Beckers Entertainment
                        Wat is overigens vergeet is een eventueel meubel. Heb je al een meubel? Een meubel is erg belangrijk voor een drive-in show. Wanneer jij overal foto's hebt met een slecht afgewerkt meubel zullen mensen je minder snel boeken.

Succes!
                        Een lege flightcase kan, als alles goed in elkaar past, trouwens ook prima dubbel dienst doen als meubel (zie bv. fotos van Sussudio). Mocht het toch rommelig worden, dan kun je altijd een paar kisten naast elkaar parkeren, en een zwart doek eroverheen voor een effen zwarte disco-bar, geen klant die gaat zien dat je daar troep onderin maakt

Wat wel belangrijk is: Een rijbewijs en eventueel een eigen auto (stationwagen of klein bestelbusje) als je regelmatig klussen gaat draaien. Of je moet een vader hebben die heel veel tijd heeft.

In je afwerking is het belangrijk dat je een representatieve indruk maakt. Afrokken, bedrijfs-shirts, visitekaartjes en een banner met je logo, geven je show een professionele uitstraling.

Qua licht: Twee DMX T-barren met PAR56 zijn de 'klassieke' start, overal goed te gebruiken en genoeg basislicht. Starten met LED-parren kan eventueel ook, die geven je iets meer flexibiliteit in kleuren, maar er komen minder mooie strakke bundels uit.

Als je voor CD-spelers en een mengpaneel gaat kijken, fixeer je niet te zeer op merken, maar ga vooral kijken welke spelers voor jou het beste werken. Doe je meer aan beatmixen, dan kun je wat geld steken in duurdere Pioneers (bv. CDJ-900 of -1000MK3), of een tweetal draaitafels (Super OEM zoals Synq XTRM-1 of Reloop RMP6000) omdat je toch al Traktor Scratch gebruikt. De draaitafels werken dan als controller voor je laptop.

De keus aan DJ-apparatuur ligt maar net aan je muziekstijl, smaak en wat voor jou het lekkerste werkt. Ik draai zelf enorm graag met de Behringer DDM4000, andere DJ's zouden me erom achter het behang plakken ... wat je uiteindelijk voor geluid in je PA systeem stopt staat eigenlijk gewoon los van de opbouw van je show.
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• brain-shake
                          • Mar 2010
                          • 4

Originally posted by Stoney3K
                          Een lege flightcase kan, als alles goed in elkaar past, trouwens ook prima dubbel dienst doen als meubel (zie bv. fotos van Sussudio). -------------------------------------- wat je uiteindelijk voor geluid in je PA systeem stopt staat eigenlijk gewoon los van de opbouw van je show.
                          Die Drive In Show van 'Sussudio' is een erg mooi voorbeeld. Een voorbeeld van een representatieve Drive In!

Echt weer een paar goede tips! Dit staat er op dit moment op mijn verlanglijstje qua audio:

[LIST][*] [FONT=Cambria]Torq Xponent €399[/FONT][*] [FONT=Cambria]Sennheiser HD-25-C II €189[/FONT][*] [FONT=Cambria]M-Audio Fast Track Pro USB audio interface €149.95[/FONT][*] [FONT=Times]Prodjuser USB hub viervoudig € 24.95[/FONT][/LIST]
                          [LIST][*][FONT=Times]Totaal €762.90
                          [/FONT][/LIST]
                          [FONT=Times][FONT=Verdana]Mijn plan is om eerst al mijn audio in orde te hebben. Dus als ik alles heb wat hierboven nog staat. Want licht kan ik tot die tijd lenen van mensen. Als ik alles voor me kaar heb. Dan ga ik een eigen lichtplan maken. Een paar mooie parren met bedieningspaneel. 2 mooie statieven met een trus. Scanners, rookmachine, lasers, enz.

Nu heb ik van jullie al een paar hele goede tips voor het maken van een meubel gekregen. Dus als ik daar tijd voor heb ga ik beginnen met ontwerpen. Een paar eisen.

[/FONT]
                          [/FONT][LIST][*]Het moet in de auto passen, samen met me speakers.[*]Hij moet voldoende blad bieden voor alle zooi die er bovenop komt.[*]Hij mag niet te zwaar zijn.[*]Hij moet mooi zwart zijn.[*]Ik denk dat het een opberg meubel wordt. (dus niet alleen een tafel).[/LIST]
                          Maar goed. Bedankt voor jullie reacties. Ben benieuwd naar de volgende.

Piezzz

btw. sorry voor het lettertype, kreeg het ff niet goed. :P

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Klinkt goed. Vergeet niet, als je je geluid op orde hebt (een goeie basisset), dan kun je altijd bij collega's licht bijhuren als je het nodig hebt.

Een kistje met je DJ-set en geuid wat je in rap tempo ergens neer kan zetten, heb je altijd veel aan.

Licht kun je er altijd voor grotere klussen bijzetten, en per klus doorberekenen aan de klant.
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• glennwestlander
                              • Aug 2009
                              • 91

[QUOTE=Beckers Entertainment;530160]Monitor bij een Drive-in?

Is niet bepaald noodzakelijk. Op de meeste feesten kun je je eigen goed genoeg horen.

hier ben ik het echt niet mee eens, ik heb altijd en overal een monitor bij me. met een drive in weet je soms niet in wat voor tent je terrecht komt en vaak is mixen over je geluidsset voor de zaal niet echt heel erg handig.

ik heb altijd een monitor bij me voor een klein feest tot een groot feest!

Comment

Working...