muziekcomputer geeft ruis over PA

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bommen
    • Nov 2009
    • 37

muziekcomputer geeft ruis over PA

Beste forumbezoekers

in de kroeg waar ik werk hebben we een setup waar de dj vanaf een muziekcomputer met MixMeister Fusion de plaatjes draait. Nu ben ik er vandaag achter gekomen dat de nare brom die door de speakers te horen is door de computer komt. Tussen de pc en de eindtrap zitten twee mengpanelen, eentje in de dj-booth en eentje achter de bar. De verbinding hiertussen gaat via twee DAP stagecubes om het signaal gebalanceerd te maken.
    In de pc zit een ESI Maya44 PCI geluidskaart.
    Als ik op het mengpaneel achter de bar de ingang van de dj-booth volledig open zet en de versterkers ook volledig open draai, maar op het mengpaneel in de dj-booth de ingang van de computer helemaal dicht heb is de ruis er nog, maar als ik dan de kabel uit de pc haal is de ruis weg. Dit lijkt dus aan te geven dat het vanaf de pc komt maar ik heb geen flauw idee hoe dit te fixen is.

Weet iemand hoe dit te verhelpen is? Ik heb al geprobeerd om de aarde van de pc af te plakken, maar dit is eigenlijk niet heel wenselijk ivm staitische electriciteit e.d.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, zo niet: vraag maar raak!

Avast bedankt!

Bart

ps. Versterkers zijn van QSC en hangen 4 Mackie ART-300 achter.
    Last edited by bommen; 14-04-10, 17:16. Reason: foutje
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Was de brom/ruis weg toen je de aarde had afgeplakt ?

Als dat het geval is zou je een aardlift in je signaalkabel kunnen gebruiken, dmv een DI-box of scheidingstrafo.

Comment

• bommen
      • Nov 2009
      • 37

De brom was toen helaas niet weg.

Comment

• JohanH
        • Mar 2010
        • 98

PC-DI van Radial doet wonderen bij zulke problemen.

Originally posted by bommen
        Beste forumbezoekers

in de kroeg waar ik werk hebben we een setup waar de dj vanaf een muziekcomputer met MixMeister Fusion de plaatjes draait. Nu ben ik er vandaag achter gekomen dat de nare brom die door de speakers te horen is door de computer komt. Tussen de pc en de eindtrap zitten twee mengpanelen, eentje in de dj-booth en eentje achter de bar. De verbinding hiertussen gaat via twee DAP stagecubes om het signaal gebalanceerd te maken.
        In de pc zit een ESI Maya44 PCI geluidskaart.
        Als ik op het mengpaneel achter de bar de ingang van de dj-booth volledig open zet en de versterkers ook volledig open draai, maar op het mengpaneel in de dj-booth de ingang van de computer helemaal dicht heb is de ruis er nog, maar als ik dan de kabel uit de pc haal is de ruis weg. Dit lijkt dus aan te geven dat het vanaf de pc komt maar ik heb geen flauw idee hoe dit te fixen is.

Weet iemand hoe dit te verhelpen is? Ik heb al geprobeerd om de aarde van de pc af te plakken, maar dit is eigenlijk niet heel wenselijk ivm staitische electriciteit e.d.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, zo niet: vraag maar raak!

Avast bedankt!

Bart

ps. Versterkers zijn van QSC en hangen 4 Mackie ART-300 achter.

Comment

• bommen
          • Nov 2009
          • 37

Die PC-DI van Radial zou het probleem oplossen ware het niet dat het mengpaneel in de dj-booth enkel tulp ingangen heeft. Dan zou daar dus weer een DAP stagecube tussen moeten, wat me ook niet bevordelijk lijkt voor het signaal...
          Is de DAP Stagecube 24 geen optie? Het lijkt me dat deze dan tussen het mengpaneel achter de bar en de eindtrap geplaatst moet worden.

Comment

• stainz
            • Sep 2009
            • 609

Als ik het goed begrijp is het dus als volgt:

PC > DJ-Mixer > (FOH) Mixer > Versterker(s)/speakers

DJ-Mixer heeft alleen Tulp ingangen zeg je, daar kan dus nooit een gebalanceerd signaal in, misschien eens tijd om de DJ-mixer te vervangen..

Comment

• qvt
              • Oct 2009
              • 721

Probeer eens om ervoor te zorgen dat de computer maximaal output geeft! Dan is de signaal/ruis verhouding vaak het beste en hoef je in je mixer minimaal te versterken
              There is no substitute for imagination

Comment

• daveyb
                • Aug 2009
                • 150

Dit verschijnsel komt best vaak voor, vooral bij laptops.
                Hoe dit precies op te lossen is weet ik niet, maar ik weet wel dat er aparte apparaatjes voor te verkrijgen zijn.
                We doen het goed, of gewoon niet !

Comment

• Whitefarmer
                  • Oct 2003
                  • 1244

Originally posted by stainz
                  DJ-Mixer heeft alleen Tulp ingangen zeg je, daar kan dus nooit een gebalanceerd signaal in, misschien eens tijd om de DJ-mixer te vervangen..
                  En welke DJ-mixer zou dat dan moeten worden (welke wel gebal. ingangen heeft)?? Ik ken er zo geen, ofja je moet de mic ingangen tellen.
                  Groeten John
                  ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                  Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• bommen
                    • Nov 2009
                    • 37

Originally posted by stainz
                    Als ik het goed begrijp is het dus als volgt:

PC > DJ-Mixer > (FOH) Mixer > Versterker(s)/speakers

Bijna geen enkele dj-mixer heeft gebalanceerde ingangen. Daarnaast zou dit probleem bij kabeltjes van 1 meter ook amper van toepassing moeten zijn.

Ik ga vandaag even kijken of ik de DAP Stagecube 24 ergens kan regelen, kijken of dat het probleem oplost.

groet,

Bart

Comment

• bommen
                      • Nov 2009
                      • 37

Originally posted by qvt
                      Probeer eens om ervoor te zorgen dat de computer maximaal output geeft! Dan is de signaal/ruis verhouding vaak het beste en hoef je in je mixer minimaal te versterken
                      De computer staat al volledig open, was een van de eerste dingen die ik gechecked heb..

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

ho ff,

hebben we nou brom, reutel, of ruis?
                        3 verschillende geluiden, met 3 verschillende oorzaken..

brom : aardlus, oid, 50 Hz, en meer niet. A~ardlus / DI ertussen, en weg is het
                        reutel : soort van fax-lijn, of dmx geluidje, beetje knorrig, komt uit de voeding van de laptop / PC. Voeding stabiliseren, of trafovoeding nemen. Ook DI werkt goed.
                        ruis : gesis in het hoog. inderdaad: te ver openstaande voortrappen, enzo. Alles opengooien dus.

Comment

• stainz
                          • Sep 2009
                          • 609

misschien voor deze verwarring handig:
                          Brom, ruis, kraak, reutel, storing
                          Staat meteen de oorzaak bij vermeld.

Comment

Working...