TSX 15 tweeters

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tvdh
    • May 2011
    • 7

TSX 15 tweeters

Hallo,

Ik gebruik al lange tijd de tsx15 van jb systems, maar ik vind dat de JB330 tweetertjes wel erg vlug kapot gaan. Ik heb ze al vaak moeten vervangen. Dit is nog de oude serie met de 4 piezo tweeters.

Wie weet er een ander type tweeter die ik er in kan zetten wat ook goed werkt?

Bijvoorbeeld de JB-Systems HT-30? Deze zit in de nieuwe serie tsx'en. Kan ik deze er zo maar inzetten of moet ik dan ook nog andere onderdelen vervangen zoals de filter?

Groeten Tim
  • Tom06
    • Aug 2009
    • 161

Nou ik zou toch nog even verder kijken, en dan gewoon in een keer kwaliteit kopen.
    Anders blijven ze stuk gaan.
    Echo! echo .. cho .. ho .. o ... , goede akoestiek!

Comment

• RonaldH
      • Aug 2009
      • 274

Hier al gekeken?
      Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• tvdh
        • May 2011
        • 7

Zou een 20 ohm keramische weerstand genoeg zijn om die dynamische tweeter te kunnen gebruiken?

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Neen, dan moet er een echt filter in!
          Je mag die 20 Ohm wel in serie zetten met die piëzo's...
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• RonaldH
            • Aug 2009
            • 274

Als het echt piezo tweeters zijn hoeft er geen filter in, maar een condensator in serie is vaak al voldoende om de lage tonen weg te filteren.

In plaats van een weerstand die ook de hoge tonen dempt is het beter om een condensator in serie op te nemen om zo een laag-af filtertje te maken.
            Ik soldeerde er 20 jaar geleden al een MKT condensator van 0,47uF in serie, weinig defecte tweeters en hoorntjes gehad destijds.

Wat zit er nu in als filter?

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Een condensator helpt een beetje en kan ervoor zorgen dat het hoog wat minder agressief wordt. Lage tonen wegfilteren met piëzo's is nutteloos: ze doen dat uit zichzelf al. Met 4 piezo's die toch een vrij hoog rendement hebben t.o.v. van een (Chinese) woofer die niet zo een hoog rendement heeft, zou ik eerder voor de condensator gaan, of een combinatie van. Doe het gewoon op het gehoor. Echt perfect kun je toch niet werken met piëzo's.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• RonaldH
                • Aug 2009
                • 274

Inderdaad geeft een piezotweeter geen laag weer, maar de condensator zorgt ervoor dat de spanning van die lage tonen niet op het element komen.
                De piezo kan slechts enkele tientallen volts verwerken, de lage tonen hebben de meeste energie (spanning) en veroorzaken dus het doorbranden van het element.

Comment

• tvdh
                  • May 2011
                  • 7

Oke, dus als ik er een condensator in zet is het prima?
                  Moet ik dan de weerstand blijven gebruiken? En wat moet het voor een condensator zijn?

Comment

• RonaldH
                    • Aug 2009
                    • 274

Originally posted by RonaldH
                    Ik soldeerde er 20 jaar geleden al een MKT condensator van 0,47uF in serie, weinig defecte tweeters en hoorntjes gehad destijds.
                    De condensator zorgt voor het filteren van de lage tonen, een weerstand kan het niveau van de hoge tonen t.o.v. de lage tonen aanpassen.

Comment

• RonaldH
                      • Aug 2009
                      • 274

O ja, per tweeter een condensator.

Comment

• tvdh
                        • May 2011
                        • 7

Oke dan zal ik 0,47uF gaan halen en die tweeters.
                        Dan hoop ik dat het weer een tijdje goed blijft.
                        bedankt!

Comment

• tvdh
                          • May 2011
                          • 7

Is het trouwens slim als ik er een jb systems cn3 crossover inzet ipv een losse condensator?

Comment

• RonaldH
                            • Aug 2009
                            • 274

Een x-over is bij piezo tweeters niet aan de orde, het gaat al fout met de impedantie. Een x-over wordt berekend met de impedanties van de aangesloten luidsprekers. Een piezo heeft een veel hogere impedantie dan een dynamische tweeter (met spoel).
                            Waarschijnlijk gaat het wel lukken als je dan een weerstand van 8 (of 4) ohm als belasting gebruikt.
                            Maar dan ben je veel duurder uit dan een MKT condensator.

Comment

• tvdh
                              • May 2011
                              • 7

Bedankt,
                              Ik ga er een HT-30 dynamische tweeter in zetten. Dus daarvoor zou die crossover wel goed zijn?
                              Maar een condensator doet hetzelfde en is goedkoper? of begrijp ik het fout? Op die crossover zit nog een spoel.

Welke condensator zou ik moeten hebben
                              http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=459935 goed?
                              Last edited by tvdh; 06-05-11, 10:45.

Comment

Working...