Muziek. Waar haal ik het vandaan

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #31
    Er staat enorm veel onzinnige info/vervuiling in dit topic. Terwijl afdracht van rechten opdit forum vaak genoeg aan bod is geweest. Begin maar alle posts. Over sena te negeren
    lekker belangrijk!

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      #32
      Originally posted by showband
      Er staat enorm veel onzinnige info/vervuiling in dit topic. Terwijl afdracht van rechten opdit forum vaak genoeg aan bod is geweest. Begin maar alle posts. Over sena te negeren
      Als je dan ook zo vriendelijk en éénduidig wil aangeven hoe het dan wél zit, als je het blijkbaar zo goed weet?

      Bijvoorbeeld:

      Wanneer wordt er gesproken over een feestje in 'besloten kring', 'huiselijke kring' of allerlei andere kringen waar BUMA/STEMRA geen of andere tarieven voor hanteert?

      Mag je met een legale muziekdienst (zoals Spotify, iTunes, YouTube of zelfs een radiozender) dan wel feestjes draaien in óf huiselijke kring, óf in het openbaar als de daarvoor bedoelde rechten door de juiste partijen zijn afgedragen?

      Wat doet BUMA/STEMRA feitelijk aan controle op lokatie? Worden we strikt genomen verplicht om de aankoopbewijzen van al onze CD's ergens te bewaren?

      Wat verwacht BUMA/STEMRA dat we doen met muziekjes die nooit in Nederland zijn uitgebracht en we dus geen mogelijkheid hebben om ze legaal te kopen? Dan maar nee zeggen als iemand ze aanvraagt?

      Het is gewoon zo dat er zo veel grijze gebieden zijn dat ze bij de auteursrechtorganisaties soms zélf geen eenduidig antwoord kunnen geven. Hoe worden wij dan verwacht de regels strikt na te leven?
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #33
        o.k. nog een keer een best of:

        in principe claimen alle organisaties van alles geld. Dus ondanks het feit dat er meer amateurbands zijn dan dat er professionele acts bestaand. En dus dat het net vol staat met legale opnames van niet geregistreerde nummers. Van zelf gemaakte muziek. Van bands die hopen een publiek te vinden. Zelfs dan nog claimt de industrie dat "muziek downloaden van het internet zonder te betalen is altijd illegaal". Wat dus totale bullshit is.

        De lobby van rechtenbezitters is een van de krachtigste op de planeet. Denk je in ALLE media is rechthebbende. Alle kranten, TV zenders, Uitgeverijen, filmmakers, journalisten, fotografen, videospelletjesmakers enz zijn rechthebbende. Er bestaat over rechtmatig omgaan met copyright geen onafhankelijke media. En met alle tv, film, radio, videospelletjes, computerprogramma's en muziek gaat het over onnoemelijk grote bedragen. Alle redelijkheid loopt tegen een muur van "maar alles is toch voor bassie" standpunten op. Zelfs een firma zo groot als apple die op de verkoop van kranten een stuk geld wilde verdienen werdt ineens als onredelijk en evil neergezet. En is in nu time op het netvlies van de burger gewoon neergezet als "ook steve jobs blijkt een vieze bill gates achtige"
        Terwijl het gewoon een "pot verwijt de ketel" stelling is. De kranten moesten al begin twintigste eeuw door "citaatrecht" ingeperkt worden. Omdat de boel toen al uit de hand liep!

        extreme voorbeelden:
        -Een filmmaker die 20 jaar dood is, wiens kinderen inmiddels dood zijn. Zijn salaris uit "intellectueel eigendom" loopt gewoon door. Walt disney company heeft ervoor gezorgd dat ook nu nog een kinderdagverblijf die een 70 jaar oude tekening van walt op de muur zet een rechtzaak aan zijn reet krijgt. (dit is echt zoals het er staat!)
        -als jij bij de kapper de radio op een locale zender een liedje hoort spelen is er drie keer voor betaald. Een keer bij het kopen van de plaat. Een keer om het uit te zenden en een keer door de kapper om de radio aan te mogen zetten. De kapper krijgt preventief rekeningen. Van de organisaties "omdat ie waarschijnlijk de radio aan heeft staan"

        Hoe zit het nu? Er zijn terechte systemen die door de politiek zijn ingesteld waardoor de eigenaren van "intellectueel eigendom" (muziek bijvoorbeeld) er geld voor kunnen vragen. En begin twintigste eeuw is er een wet gekomen om het innen ervan centraal te kunnen doen. Anders bleek dat toen al totaal onmogelijk. Niets mis mee.

        voor muziek heb je er drie
        buma - doet het liedje.
        stemra - doet de opname van het liedje
        sena - doet de muzikanten die het liedje hebben ingespeeld.
        kerrrrrTsjinggg!

        Bij een liveband betaal je dus GEEN stemra
        Bij een opname van een natuurgeluiden CD heb je dus geen sena en is de buma twijfelachtig... (bij twijfel innen ze altijd wel)

        In de praktijk wordt er gecontroleerd. JA
        soundhound e.d. zijn ontwikkeld om dat zelfs te kunnen automatiseren. (monitoren DJ sets, radiokanalen, gratis buma scans op GPS positie!)

        wat int deze groep?
        ALLES
        als jij in italie een straatmuzikant met je telefoon opneemt. En dat op je vacantiesite zet? Dan krijg je een rekening van de stemra. Waarom? De stemra int in nederland. zij hebben verdragen met vrijwel alle andere landen dat zij dat namens hen doet. Zij gaan er van uit dat het geld wat ze van jou afpersen...eh..innen na aftrek van kosten netjes aan die muzikant zal worden uitbetaald door de italiaanse stemra. (na aftrek van kosten). Als die muzikant niet is aangesloten zal die om dat geld te moeten krijgen daar wel even lid moeten worden. Anders is het aan de organisatie om te beslissen wat ze ment het geld doen. Iedereen begrijpt als je dit hoort waarom muzikanten van de 140 miljoen omzet zo weinig geld krijgen. immers directeuren dienen voor hun zware werk drie ton per jaar te krijgen.

        De directie van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra verdient fors meer dan de balkenendenorm. Dit blijkt uit het jaarverslag over 2010.


        ooit column over geschreven:


        nu terug naar de vraag:
        voor het openbaar maken van muziek heeft buma/stemre/sena een sleutel. Die brengen ze bij de zaalhouder/festival organisatie in rekening. In theorie kun je als DJ/band op safe spelen door na gebruik je playlist af te geven / aftekenen.

        de muziek die je gebruikt moet legaal zijn. Als band is dat niet moeilijk, je maakt het ter plaatse. En de keyboardfabrikanten betalen de sequences in je begeleidingsautomaat of maken rechtenvrije.
        Als DJ echter zit je met een vet probleem. Omdat de industrie nog vind dat je LP's of bladmuziek moet kopen. En als ze heel hip zijn CD's. Loopt de regelgeving achter. Het aanbod is er bijna niet. Itunes en cafe-databases werken wel maar de prijs hangt erg aan hardware die meeverkocht wordt. En bijvoorbeeld als de 70-jarige huidige beheersinversteringsfonds van het werk van beatles geen zin hebben komen ze niet legaal in de winkel. Jawel toekomstige nummers van bijvoorbeeld david bowie zijn via aandelen reeds verkocht! Bowie denkt er zo meer voor te krijgen. En boeit het niet of iemand ze al-dan-niet ooit hoort.

        Voorlopig is het dus een onderdeel van je vak als DJ om aan te kunnen tonen dat je muziek legaal is. En JA als je I-tunes, CD's en whatever door elkaar gebruikt dien je desnoods van een miljoen nummers de administratie te hebben. Het gaat op werk lijken heren? Jammer, maar de stand van zaken is zo.

        dit scheert langs de toppen van de waanzin die rechten op muziek heet.

        Je hebt net zo een verhaal over boeken en kopieerapparaten enz.
        Last edited by showband; 27-11-11, 17:44.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #34
          Originally posted by Stoney3K
          Als je dan ook zo vriendelijk en éénduidig wil aangeven hoe het dan wél zit, als je het blijkbaar zo goed weet?

          Bijvoorbeeld: Wanneer wordt er gesproken over een feestje in 'besloten kring', 'huiselijke kring' of allerlei andere kringen waar BUMA/STEMRA geen of andere tarieven voor hanteert?
          dat is als er geen "openbaar karakter" is. Kenmerken: er wordt geen entree geheven, er is geen beroepsmatig personeel aanwezig, er zijn geen "introducees". Kort gezegd : vreemden kunnen niet naar binnen.
          jurisprudentie noemt specifie: Bruiloft, verjaardag en NIET sportclub.

          Originally posted by Stoney3K
          Mag je met een legale muziekdienst (zoals Spotify, iTunes, YouTube of zelfs een radiozender) dan wel feestjes draaien in óf huiselijke kring, óf in het openbaar als de daarvoor bedoelde rechten door de juiste partijen zijn afgedragen?
          Je mag met alle legale muziek draaien. Echter bij veel legale muziekdiensten staat door alle gezeik van rechthebbenden in de kleine letters dat het alleen legaal is op het stuk waar nooit discussie over is. en ze sluiten dus "openbaarmaking" uit. DUS op het moment dat je als DJ ERMEE GAAT DRAAIEN IS HET GEEN LEGAAL MATERIAAL.

          Originally posted by Stoney3K
          Wat doet BUMA/STEMRA feitelijk aan controle op lokatie? Worden we strikt genomen verplicht om de aankoopbewijzen van al onze CD's ergens te bewaren?
          Technisch zijn ze grote stappen aan het maken. Binnekort verwacht ik de eerste testprocessen op basis van soundhound bewijsmateriaal. "volgens 20 mobieltjes is door de DJ het nummer xxxx in uw discotheek gedraait. Dat is klasiekke muziek, u betaald voor populaire muziek." kerrrTsjinggg.

          Originally posted by Stoney3K
          Wat verwacht BUMA/STEMRA dat we doen met muziekjes die nooit in Nederland zijn uitgebracht en we dus geen mogelijkheid hebben om ze legaal te kopen? Dan maar nee zeggen als iemand ze aanvraagt?
          common misconception. Muziekrechten gaan niet over muziek. Het gaat over geld. Als iemand vind dat jij je favoriete muziek niet mag beluisteren, dan dien je er maar van af te zien. Wat denk je wel. Dat al die amateurbands spelen om hun publiek een plezier te doen? Hun eigen beheer youtuberegistratie moet je gewoon over betalen. En dat geld gaat dan in de pot waar ze het niet uit kunnen krijgen. En als DJ of horecabaas ben je verplicht aan te tonen dat die filmpjes legaal zijn. Dat kan niet DUS je mag het niet aan je vrienden laten horen.

          Het gaat echt al jaren niet meer om muziek begrijp dat toch eens!

          Originally posted by Stoney3K
          Het is gewoon zo dat er zo veel grijze gebieden zijn dat ze bij de auteursrechtorganisaties soms zélf geen eenduidig antwoord kunnen geven. Hoe worden wij dan verwacht de regels strikt na te leven?
          Ze kunnen vaak geen eenduidig antwoord geven omdat ze nu miljoenen krijgen over muziek waar zij geen beheer voor voeren. Die ze niet kunnen afdragen. Dat is een vet probleem want de muziek waar ze wel de rechten voor beheren lukt het beheren steeds slechter van. Ze roepen steeds vaker onterechte zaken omdat het tapijt onder de reet vandaan getrokken wordt. Terwijl ze onmachtig zijn er iets aan te doen.

          wat ze wel hebben is simpele bewijslast. Als zij een (1) illegaal nummer vinden dan zijn ze klaar.
          Horeca Nederland hebben ze zo ooit tegen de grond weten te werken. Die had een enorme database met rechtenvrije muziek laten maken. Waarmee restaurants rechtenvrij muziek konden gaan draaien. De maffiapraktijken die er toen losgelaten zijn waren stuitend maar helaas effectief. Ze vonden iets wat op hun database leek. En daarmee konden ze door miljoenen over de balk te gooien een hele industrie om zeep helpen.

          overigens, als je muziek in china gemaakt wordt....is het veilig want geen copyrightverdragen.
          Last edited by showband; 28-11-11, 06:27.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #35
            Originally posted by Falkor
            Misschien moet je dan even beter lezen en wat verder nadenken dan je neus lang is.
            Het gaat om de rechtskwestie en dat ik niet duizenden euros aan muziek wil uitgeven.
            Ik weet heus wel waar ik een cdeetje vandaan kan halen, maar ik wil juist niet eerst zelf al die cds moeten aanschaffen.

            Hopelijk zitten je ogen nog in je kassen.
            dus het moet weer veel opleveren, maar mag geen cent kosten.

            Jammer, Buma / Sena / Stemra zijn daar erg gemakkelijk in.
            Hoe je het ook speelt, betalen doe je toch. Of door de CD's te kopen, of door de boete.

            Je kunt ook lid worden van bv Eazis, Alcas etc etc. Kost ook een paar knaken, maar dan heb je ook wat.

            oh, btw , ze hebben vorige week Rene Froger aangeslagen, die nota bene voor zijn eigen liedjes moest afdragen. Die mannen zijn niet mals. Leef je uit. En betaal.
            Last edited by Gast1401081; 28-11-11, 00:00.

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #36
              Originally posted by showband
              Je mag met alle legale muziek draaien. Echter bij veel legale muziekdiensten staat door alle gezeik van rechthebbenden in de kleine letters dat het alleen legaal is op het stuk waar nooit discussie over is. en ze sluiten dus "openbaarmaking" uit. DUS op het moment dat je als DJ ERMEE GAAT DRAAIEN IS HET GEEN LEGAAL MATERIAAL.
              Dat telt dus voor iTunes, Spotify, Beatport, etc.
              Maar ook voor het CD'tje uit de winkel, dat is ook voor 'non commercial use'. Dat staat er bij sommige labels zelfs op.

              Ergo: in feite is elke DJ bezig met een illegale activiteit, of de locatie nou afdraagt aan Buma of niet.
              Tjsa, dan kan ik net zo goed alles niet-legaal opzoeken, ik heb sowieso een probleem bij controle...
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • Falkor
                • Nov 2011
                • 10

                #37
                Het hoeft niet gratis, maar ook niet voor 10 euro per cd.
                Wat heb jij een nare toon van communiceren zeg. Zo negatief, terwijl ik gewoon de opties aan het onderzoeken ben.
                En ja, uiteraard geef ik niet meer uit dan nodig. Wellicht heb jij een geldboom. Ik niet.

                Originally posted by MacGyverSounds
                dus het moet weer veel opleveren, maar mag geen cent kosten.

                Jammer, Buma / Sena / Stemra zijn daar erg gemakkelijk in.
                Hoe je het ook speelt, betalen doe je toch. Of door de CD's te kopen, of door de boete.

                Je kunt ook lid worden van bv Eazis, Alcas etc etc. Kost ook een paar knaken, maar dan heb je ook wat.

                oh, btw , ze hebben vorige week Rene Froger aangeslagen, die nota bene voor zijn eigen liedjes moest afdragen. Die mannen zijn niet mals. Leef je uit. En betaal.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #38
                  Originally posted by Falkor
                  ...
                  Wat heb jij een nare toon van communiceren zeg.
                  .
                  dat heb je snel door... nou de inhoud van dat berichtje ff goed doorlezen...

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #39
                    ondertussen weten we ook waarom dat zo is...

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #40
                      Originally posted by Falkor
                      Het hoeft niet gratis, maar ook niet voor 10 euro per cd.
                      Wat heb jij een nare toon van communiceren zeg. Zo negatief, terwijl ik gewoon de opties aan het onderzoeken ben.
                      En ja, uiteraard geef ik niet meer uit dan nodig. Wellicht heb jij een geldboom. Ik niet.
                      Het heeft niks met geldboom te maken maar heel simpel met bedrijfsvoering. Jij probeert met een particuliere regeling weg te komen terwijl jij openbaar wil draaien. Je hoeft het hier niet te vragen maar als je dan gedegen antwoorden ontvangt moet je achteraf niet huilen als Mac e.a. hier de derde lachende zijn en zeggen "We told you!".

                      Comment

                      • Falkor
                        • Nov 2011
                        • 10

                        #41
                        Ik probeer niet met een particuliere regeling weg te komen. Mijn vraag was dat ik me afvroeg of er geen gemakkelijke plek waar was ik mijn muziek vandaan kon halen (legaal).
                        Met de eenvoud van de muzieksystemen die in kroegen staan. Meer niet.
                        En ik heb hier ook al heel veel goeie dingen gelezen, dus mijn dank is groot!

                        Originally posted by vasco
                        Het heeft niks met geldboom te maken maar heel simpel met bedrijfsvoering. Jij probeert met een particuliere regeling weg te komen terwijl jij openbaar wil draaien. Je hoeft het hier niet te vragen maar als je dan gedegen antwoorden ontvangt moet je achteraf niet huilen als Mac e.a. hier de derde lachende zijn en zeggen "We told you!".
                        Last edited by Falkor; 04-12-11, 16:59.

                        Comment

                        • Devon
                          • Aug 2011
                          • 21

                          #42
                          Net als velen van jullie ben ik gek van muziek en ik heb besloten ook 'platen' te gaan draaien.
                          Ik zit alleen met het probleem dat ik niet goed weet waar de muziek vandaan te halen.
                          Natuurlijk kan ik allemaal zelf cds kopen, maar ik vroeg me af of ik niet ergens muziek vandaan kan huren of zoiets dergelijks.
                          Ik denk dan aan al die systemen in kroegen enzo. Dat wil ik ook wel. Zij hebben heel veel nummers, ook alvast in playlists.
                          Kan ik dit ergens regelen? Ik neem aan dat die muzieksystemen hun muziek ook niet allemaal op cd's hadden..
                          Eazis Music & Systems is vergelijkbaar met BCM.
                          Hier heb je veel mogelijkheden mee, daar moet je maar naar informeren

                          Wil je een drive-in beginnen dan, of heb je er al een?
                          Kun je doen, kun je laten, kun je laten doen

                          Comment

                          • dj-inkognito
                            • Jun 2011
                            • 416

                            #43
                            Originally posted by Devon
                            Eazis Music & Systems is vergelijkbaar met BCM.
                            Hier heb je veel mogelijkheden mee, daar moet je maar naar informeren

                            Wil je een drive-in beginnen dan, of heb je er al een?

                            uhu idd ja!
                            en NIET geschikt voor drive in gebruik
                            "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

                            Comment

                            • renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

                              #44
                              Uit deze discussie wordt dus eigenlijk duidelijk dat er GEEN legale bron is voor drive-in DJ's die muziek in de door hun gekozen software (Virtual DJ, Traktor, Tplayer voor mijn part) willen gebruiken.
                              Beatport, iTunes, Spotify, Grooveshark, Amazon, Rara, Google Music, etc, etc... hoe je het ook wendt of keert, je mag het niet gebruiken voor commerciële doeleinden. Dat telt meestal ook voor CD's van de grote 4 platenmaatschappijen (Emi, Sony, Universal, Warner), tenzij je bij deze platenmaatschappijen een licentie afneemt (of zoiets, kan geen recente regelingen vinden). Sommige indie platenlabels doen er zover ik kan zien niet zo moeilijk over, maarja, dat draait de doorsnee drive-in niet.

                              De enige echte mogelijkheid voor commercieel gebruik lijkt een 'kroegsysteem' zoals Eazis, Alcas en anderen aanbieden. Daarmee kunnen wij als DJ's niet werken (niks, noppes, nada aan controls wat betreft loops, pitch, cuepoints, etc, beperkte catalogus, geen eigen nummers toevoegen).

                              Aangezien alles tegenwoordig richting streaming gaat kunnen we een dienst die iets dergelijks aanbied (bij voorkeur net zo eenvoudig als het niet-legaal downloaden van de nieuwste entries van de top40 enz.) waarschijnlijk wel vergeten.

                              Now what??
                              Last edited by renevanh; 14-12-11, 00:06.
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                              Comment

                              • dj-inkognito
                                • Jun 2011
                                • 416

                                #45
                                wereldje zit dus eigenlijk maar vaag in elkaar,
                                ik ga me eens indiepen hoe dit nu allemaal werkelijk zit,
                                heb nogal wat connecties in het grote drive in circuit. ( radio nl zomer/winter tour.. 538 drive in on tour... )
                                vraag me af hoe hun dit dan wel doen.

                                @renevanh.

                                eazis mag je net zoals spotify ook niet gebruiken voor commerciele doeleinden helaas.

                                enige mogelijkheid die er in mijn ogen dan overblijft?
                                draaien met orginele cd's & EXTRA buma/stemra etc afdragen voor het aantal personen wat op feest aanwezig zal zijn, evenals alle benodigde vergunningen.
                                geen doen dus voor drive in lijkt me?

                                ik ben het pad even volkomen beister wat betreft afdracht rechten en plichten

                                Rick
                                "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

                                Comment

                                Working...