Advies uitbreiding set

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj pr0flow
    • Mar 2011
    • 85

Het is ondertussen z'n beetje tot een beslissing gekomen. We verkopen onze Vibe's en houden enkel onze dap x-12T 's over. Hier komen dan 4 dap x-18B onder. Op termijn komt er dan opnieuw dezelfde set bij (2 x 12T 4 x 18B).
    Dan kunnen we ze mooi verhuren als een dap x-serie set en zelf 1 gebruiken. Of gewoon de 2 setten samen op grote fuiven.

Nu twijfelde we enkel nog tussen de x-15HL en de x-18B
    Ik heb al heel het forum doorzocht en het kwam er op neer dat de 15HL iets (3db) luider ging en de 18B iets (3hz) dieper gaat.
    Maar wat is nu het beste?

mvg
    Florian

Comment

• hardstyle
      • Jan 2010
      • 427

Er is een keuze die je moet maken, de HL versie is meer voor grotere afstanden. Door de Hoorn draagt de bass heel ver. De 18" heeft dit weer niet, maar is effectiever meteen al op korte afstand.

Comment

• dj pr0flow
        • Mar 2011
        • 85

Originally posted by hardstyle
        Er is een keuze die je moet maken, de HL versie is meer voor grotere afstanden. Door de Hoorn draagt de bass heel ver. De 18" heeft dit weer niet, maar is effectiever meteen al op korte afstand.
        Ik denk dat ik toch voor de x-18b ga. Aangezien 137db al meer dan luid genoeg is.

Maar nu zie ik dat ze een rating hebben van 600Wrms en 1200program. Mag ik er dan een versterker van 1200Wrms opzetten en deze dan tot 1000Wrms opendraaien? Of slechts tot 600Wrms?

Comment

• hardstyle
          • Jan 2010
          • 427

Heb je al een versterker voor deze subs liggen dan? Of moet er nog een aankoop gedaan worden?

Comment

• dj pr0flow
            • Mar 2011
            • 85

Originally posted by hardstyle
            Heb je al een versterker voor deze subs liggen dan? Of moet er nog een aankoop gedaan worden?
            Ik heb van de Vibes nog een American Audio vlp2500 liggen

750Wrms @ 8ohm
            1300Wrms @ 4ohm

Maar ik denk dat deze een beetje nipt is. Er is een budget voor een nieuwe versterker voorzien. Een verhuurbedrijf in de buurt gebruikt een behringer Ep2000 gebrugd (1000Wrms @ 8ohm) om elke x-18B aan te sturen. Zij draaien deze dan volledig open maar is dit wel zo verstandig?
            Last edited by dj pr0flow; 29-01-12, 14:48.

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

De vuistregel voor vermogen: de versterker moet 1,5 á 2 keer het vermogen van de luidspreker kunnen leveren (alle vermogens RMS).
              Met een te lichte versterker blaas je de boel net zo goed op als met een zware, probeer niet te clippen en zorg dat je gainstructuur goed voor mekaar is, dan ben je al een heel eind. In principe moet de VLP2500 het prima doen (2 subs per kantje, 4 ohm), maar iets meer vermogen kan geen kwaad hier, dan heb je wat meer headroom. Denk aan een amp van zo'n 2000wrms @4 ohm als je een andere/nieuwe gaat halen. Ook hier geldt: vaak is een tweedehandse A-bak beter dan een nieuwe B(ehringer) bak.

Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• dj pr0flow
                • Mar 2011
                • 85

Originally posted by djspeakertje
                De vuistregel voor vermogen: de versterker moet 1,5 á 2 keer het vermogen van de luidspreker kunnen leveren (alle vermogens RMS).
                Met een te lichte versterker blaas je de boel net zo goed op als met een zware, probeer niet te clippen en zorg dat je gainstructuur goed voor mekaar is, dan ben je al een heel eind. In principe moet de VLP2500 het prima doen (2 subs per kantje, 4 ohm), maar iets meer vermogen kan geen kwaad hier, dan heb je wat meer headroom. Denk aan een amp van zo'n 2000wrms @4 ohm als je een andere/nieuwe gaat halen. Ook hier geldt: vaak is een tweedehandse A-bak beter dan een nieuwe B(ehringer) bak.
                Groot gelijk. Ik had/heb een dap palladium p-2000 deze leverde 1025wrms @ 4ohm wat net genoeg was maar de vlp met 300 watt geeft toch dat net wat meer ruimte en bijgevolg een veel (veeeeel) mooier geluid en minder clip-gevaar.

Maar misschien een domme vraag. Stel je hebt een 500Wrms luidspreker. En je hebt een 1000Wrms versterker. Mag je deze versterker dan max 50procent zetten (1000/2 = 500) of mag deze versterker dan helemaal open (net onder clip)?

Comment

• Rolandino
                  • Mar 2007
                  • 1451

met een 1000W versterker onder de clip kun je met gemak een 500W RMS speaker gebruiken.

Als je speaker 500W rms is op 8ohm zou je een versterker die 750W op 8ohm is kunnen gebruiken maar een zwaardere is altijd beter mits je onder de clip blijft. Ook hoor je wel als een speaker te veel vermogen krijgt. Dit kan aan de speaker kwaliteit liggen of aan de tuning van de kast ( verkeerde speaker in de kast )
                  EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• dj pr0flow
                    • Mar 2011
                    • 85

Originally posted by Rolandino
                    met een 1000W versterker onder de clip kun je met gemak een 500W RMS speaker gebruiken.

Als je speaker 500W rms is op 8ohm zou je een versterker die 750W op 8ohm is kunnen gebruiken maar een zwaardere is altijd beter mits je onder de clip blijft. Ook hoor je wel als een speaker te veel vermogen krijgt. Dit kan aan de speaker kwaliteit liggen of aan de tuning van de kast ( verkeerde speaker in de kast )
                    Ik denk dat mijn vraag niet juist verwoord is. Ik weet dat ik een versterker van 1.5 tot 2 x het rmx vermogen van de speaker mag gebruiken.
                    Dus 750-1000W op een 500w speaker. Maar mag deze dan volledig openstaan? Of gaat dan de spoel beginnen op te warmen of andere worst-case scenario's?

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

In principe kan je versterker gewoon vol open, zolang je maar niet zo hard instuurt dat je in de clip gaat is er niks aan de hand. Wat warme spoelen etc. betreft ff wachten op een reactie van iemand met wat meer kennis van dat soort zaken.

Daan
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Originally posted by dj pr0flow
                        Groot gelijk. Ik had/heb een dap palladium p-2000 deze leverde 1025wrms @ 4ohm wat net genoeg was maar de vlp met 300 watt geeft toch dat net wat meer ruimte en bijgevolg een veel (veeeeel) mooier geluid en minder clip-gevaar.
                        Als beide versterkers van dezelfde kwaliteit zijn, dan zul je dat met veel moeite merken, (veeeel) mooier, zal aan andere dingen liggen...

Comment

• dj pr0flow
                          • Mar 2011
                          • 85

Originally posted by DJ Antoon
                          Als beide versterkers van dezelfde kwaliteit zijn, dan zul je dat met veel moeite merken, (veeeel) mooier, zal aan andere dingen liggen...
                          Waarschijnlijk ook aan de kwaliteits verschil tussen de dap en de vlp. Want de dap was op zijn laatste been en de vlp natuurlijk niet.

Comment

Working...