Actieve set voor huwelijken en bedrijfsevents Electrovoice

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefke
    • Sep 2003
    • 259

Actieve set voor huwelijken en bedrijfsevents Electrovoice

Heren,

Na lang weg geweest te zijn op het forum, bij deze weer eens een vraag naar meningen van collega's en liefhebbers.

Ik speel voornamelijk huwelijken en bedrijfsevents en heb me in een opwelling een deel van mijn passieve geluidsset verkocht en hiervoor actieve kasten gekocht.

Momenteel heb ik de Electrovoice ZXA5 speakers waarover de meesten laaiend enthousiast zijn.

De grote fout is echter dat ik de speakers telkens heb gehoord in direct contact met de grond of bovenop een stack subwoofers (die niet mee speelden).

Tijdens de testen leek me het laag nog voldoende om zonder subwoofers een kleiner huwelijk te kunnen draaien, maar eens zelf getest op paaltjes, viel me dat laag toch tegen.

Zijn er powered speakers die meer laag produceren zodat ik toch aanvaardbaar vol geluid heb zonder sub, of is dit weer een utopie van mijzelf om te willen wat niet kan?

Ik heb ook zo'n beetje het gevoel dat ev en andere amerikaanse makelij, allemaal zo agressief op het hoog klinkt.

In elk geval heb ik nu direct 2 mogelijkheden

1) ik koop 2de hands DB technologies Opera 15 subs (actief)
    2) Iemand wil mijn 2 ZXA5's ruilen voor een set Ev SXA-360 + SBA760

Wat zou een optie zijn?
    ah zo dan
  • timedriver
    • Sep 2010
    • 144

Mijn advies:

Zoek een setje RCF ART322 of 325, 522 of 525, 722 of 725.

Het geluid van deze kasten is imho zeer aangenaam, mooi vol en voorzien van voldoende laag. Enig nadeel is dat ze er niet als moeders mooiste uitzien. Wellicht kun je een mooie deal maken bij inruil van de ZXA5.
    I am a Timedriver!

Comment

• vdlaanlichtengeluid
      • Jun 2010
      • 640

Stefke,

ZXA5 zijn inderdaad erg leuke kasten maar komen wel wat te kort als ze idd niet op een stack of iets dergelijks staan.
      Ook vind ik het vrij lompe kasten om zo te zien staan ook kwa vorm edg.

De andere Electrovoice Combi van SXA/SBA zou wel aardig moeten werken lijkt me.
      De SXA360 top ken ik niet. Wij hebben de combi van SXA250 met SBA760 hier 3x staan en daar doen we gewoon bandjes en al op voor 100 a 150 man.
      Hoe de toppen stand alone presteren durf ik niet te zeggen omdat wij er gewoon standaard minimaal 1 SBA sub per kant onder hebben.
      Ook is die set gemakkelijk uit te breiden met een extra sub en dan kun je er toch wel echt serieus mee beuken, heb ik zelf al meerdere malen gedaan.
      De SXA250 top houd dit gemakkelijk bij. Daarom denk ik dat de SXA360 een beetje overkill is voor deze sub en dat hij er constant overheen zal vliegen.
      Ook kwa uiterlijk is een SXA250 veel mooier om te zien dan een SXA360.

Wel zit je kwa vermogen een stuk lager dan je met je toppen dan met die ZXA5 maar ja je moet het gewoon eens uitproberen.
      Weet niet waar je vandaan komt maar ik kan je wel een adres geven waar je evt een keer zo'n setje kunt huren dan kun je het eens uitproberen en vergelijken met je zxa5 toppen.

Je zou ook altijd nog op zoek kunnen gaan naar 2 RX118s subs voor onder de zxa5. Dit zou ook een erg goede combi moeten zijn met de zxa5. In de RX118s kasten zit ook een mogelijkheid voor een tussenpaal dus dat kan ook nog.

Comment

• DMiXed
        • Jan 2008
        • 370

Werk zelf regelmatig met een setje SXA-SBA, het gaat hard, maar er zit wel echt die EV klank aan vast. Van een afstandje klinken de toppen oké, maar als je kort bij de toppen staat zijn ze toch wel erg agressief op het hoog. Ook de bassen zijn aan de wollige kant voor mijn gevoel.
        Met wat EQ'en is dat allemaal wel te verhelpen en kan je met deze set een mooie sound neerzetten, maar als ik de keus had ging ik er niet voor. Voor het geld ga ik dan liever voor de eerder genoemde RCFjes oid. De duurdere/betere series van dB zijn ook zeker de moeite waard om eens te bekijken/naar te luisteren!
        Jeroen van Geffen

Comment

• dr. dre
          • Nov 2005
          • 49

Kijk eens naar de QSC K12, gebruiken wij naar alle tevredenheid.
          Zit ook een "deep" functie op, die je kan gebruiken als je geen sub mee hebt.

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by Stefke
            Heren,

Na lang weg geweest te zijn op het forum, bij deze weer eens een vraag naar meningen van collega's en liefhebbers.

Ik speel voornamelijk huwelijken en bedrijfsevents en heb me in een opwelling een deel van mijn passieve geluidsset verkocht en hiervoor actieve kasten gekocht.

Momenteel heb ik de Electrovoice ZXA5 speakers waarover de meesten laaiend enthousiast zijn.

De grote fout is echter dat ik de speakers telkens heb gehoord in direct contact met de grond of bovenop een stack subwoofers (die niet mee speelden).

Tijdens de testen leek me het laag nog voldoende om zonder subwoofers een kleiner huwelijk te kunnen draaien, maar eens zelf getest op paaltjes, viel me dat laag toch tegen.

Zijn er powered speakers die meer laag produceren zodat ik toch aanvaardbaar vol geluid heb zonder sub, of is dit weer een utopie van mijzelf om te willen wat niet kan?

Ik heb ook zo'n beetje het gevoel dat ev en andere amerikaanse makelij, allemaal zo agressief op het hoog klinkt.

In elk geval heb ik nu direct 2 mogelijkheden

1) ik koop 2de hands DB technologies Opera 15 subs (actief)
            2) Iemand wil mijn 2 ZXA5's ruilen voor een set Ev SXA-360 + SBA760

Wat zou een optie zijn?
            Het is idd een utopie dat je dezelfde sound kunt krijgen zonder afzonderlijke sub.
            Voor dat "kick some ass" gevoel heb je een afzonderlijke sub nodig.
            Voor jou doelstelling is 1 actieve sub voldoende.

Zoek eens naar een tweedehands MAcke SWA1801. Die lijkt me qua vermogen het best aan te leunen bij jou Electrovoice ZXA5 toppen.
            Last edited by frederic; 24-02-12, 18:32.

Comment

• Stefke
              • Sep 2003
              • 259

Alvast dank voor de verschillende reactie's

Klein vraagje, wat moet ik begrijpen onder "imho"?

Vermits mijn rug ouder is dan mijn werkelijke leeftijd, is het doel om lichter in gewicht te werken maar niet (te veel) in te perken op geluidskwaliteit.

Ik moet dringend eens naar een dealer om wat oplossingen te beluisteren, maar nu kwam ik op het net de dB Tehnologies SUB05 d tegen. licht hanteerbaar en toch 129dB SPL. Hierdoor zal ik niet het volle vermogen van de ZXA5 kunnen benutten, maar zou ik het geluid toch wel vol moeten krijgen tot zo'n 200 personen?

Iemand al ervaring met de SUB05 d? Ik zag ook de nieuwe ev ZXA1 SUB, maar vrees met een 12" sub onder een 15" top, nogal rare dingen te krijgen. Ook de SPL van 126dB lijkt me gewoon te krap, tenzij ook hier iemand al ervaring mee heeft.

De SBA kasten van EV lijken me zeker ok, maar die 42kg zie ik niet zitten. Niet dat ik ze constant moet dragen, maar ik sta nu regelmatig in een nieuwe locatie waar ik trappen op moet met het materiaal. (vandaar dat ik aanvankelijk enkel met de toppen wilde toekomen)

Voor wie het wil weten, ik kom vanuit België en de dichtsbijzijnde dealer heeft nu geen geweldig aanbod in deftige speakers meer, maakt het allemaal niet makkelijker.
              Last edited by Stefke; 25-02-12, 10:13. Reason: typfout
              ah zo dan

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

De ZXA1 sub is echt bedoeld voor de ZXA1. Vormt samen een heel mooie combi. (12 inch sub onde de 8 inch ZXa1)
                Is kansloos bij een ZX5. Kijk alleen al het rendementverschil tussen de ZX1 en ZX5.
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• timedriver
                  • Sep 2010
                  • 144

Originally posted by Stefke
                  Alvast dank voor de verschillende reactie's

Klein vraagje, wat moet ik begrijpen onder "imho"?
                  IMHO = In My Humble Opinion...oftewel: naar mijn bescheiden mening.
                  I am a Timedriver!

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                    • Jun 2010
                    • 640

Originally posted by SPS
                    De ZXA1 sub is echt bedoeld voor de ZXA1. Vormt samen een heel mooie combi. (12 inch sub onde de 8 inch ZXa1)
                    Is kansloos bij een ZX5. Kijk alleen al het rendementverschil tussen de ZX1 en ZX5.
                    Lekker laten staan die 12 inch subs met zxa1!
                    Heb ze gehoord icm zx1 en is totaal niet wat je ervan verwacht. Zit totaal geen "kracht" in.

De SBA subs zijn daar integen echt een aanrader. Het "hoge" gewicht valt erg mee zeker doordat het zo'n compact subje is, is die goed te handelen als je met 2 man bent steld het geen reet voor! Wel moet je echt even luisteren of hij onder je ZXA5 ook nog goed presteerd want dat zou ik niet weten. De combinatie met een SXA250 top is wel een erg goede match. Wat ik al eerder zei, die combi is evt zelfs te gebruiken met een 2tal subs en 1top per kant.

Maar de enige manier om te testen hoe die subs het doen onder een zxa5 is testen.

Comment

• Stefke
                      • Sep 2003
                      • 259

Ondertussen heb ik wat testen kunnen doen.

Het is duidelijk dat als je rechtstreeks vanuit de mengtafel naar de speakers wil, je ondersteuning nodig hebt van 2 stevige subs per kant. Dan kan je doorblazen met zo'n set, niet normaal. (test met 2x SBA-760 per kant) Hier doe je zo 500 man mee denk ik.

MAAAAR, zo'n events doe ik niet en het was echt de bedoeling om enkel met de 15" toppen een huwelijk te kunnen draaien tot zo'n 100 - 150 man. Moet niet killing hard gaan, maar mag een beetje aankomen.

Ik heb nadien enkel de ZXA5's op een paaltje gezet en mijn DBX driverack PA even een auto EQ laten instellen en wat kleine smaak aanpassingen gemaakt. Dan weet je ook niet wat je meemaakt.

Toch ben ik zo een moeilijk persoon om te zeggen dat het niet de bedoeling is om nog elke keer die DBX mee te pakken en dan liggen kabeltjes leggen en doorlussen. Nee ik wil rechtstreeks uit mijn mixer naar de speakers.

Ondertussen ben ik verder gaan kijken en ben op JBL PRX615 gekomen die een stukje DBX processor aan boord hebben. Op eerste zicht lijkt me dit meer wat ik zoek, maar heb geen echte a/b test kunnen doen.

Zou ik een goede ruil doen met de EV's of moeten we zeggen dat de ZXA5 toch nog een stukje hoger ligt dan de JBL PRX615? (in prijs in elk geval wel)
                      Last edited by Stefke; 05-03-12, 23:26. Reason: stuk bijgezet
                      ah zo dan

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

ik zou die toppen lekker zelf houden, en er één klein maar fijn subje bij pakken. Crossovertje ertussen : klaar is klara.
                        Onthoud dat Dolby de 5.1 heeft, en niet de 5.2....

Kleine fuif : subje thuislaten, crossovertje stand-by, grotere klussen : subje in een hoek gooien, en ff scheiden rond de 100 - 125 Hz.

Comment

• drummerke
                          • Oct 2006
                          • 432

inderdaad ... huur eens of test eens met een paar subjes binnen uw budget (kan ook 2dehands).

Comment

• Stefke
                            • Sep 2003
                            • 259

EV's terug verkocht aan een live band. Compleet wat ze zochten. Klonk als een bel!

Ondertussen dus op zoek naar de ultieme gepowerde speaker voor no-sub gebruik en voor dj gebruik.

Luistertest voor QSC K12, JBL PRX 615M en RCF Art 725A plannen en kiezen maar.
                            ah zo dan

Comment

• dj1
                              • Jul 2012
                              • 6

Ik huur vaak de DB Technologie 605D toppen voor dj optredens zonder subs, draai ik makkelijk 70 man mee! op statief...
                              specificaties zijn ook niet slecht! check: http://www.verhuurlichtgeluid.nl/lic...n-verhuur.html

Comment

Working...