knal ik zo m'n versterkers er uit?????

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patrick125
    • Jul 2012
    • 6

knal ik zo m'n versterkers er uit?????

Hallo allemaal ik ben Patrick

En helemaal nieuw hier op dit forum, en ik denk dat er wel genoeg personen tussen zitten die mijn kunnen helpen met......

De volgende vraag over vermogen en de weerstand van de speakers. (tegenover de versterker)

ik zal proberen het kort uitleggen waarvoor deze vraag,

we gaan binnen kort met de cv investeren in een grote pa set namelijk de dap stageblaster 2 set. 4 subs 4 tops. waarom zal je je wel afvragen, heel simpel we kunnen deze set stik goedkoop kopen. (de set hebben we buiten mogen beluisteren en er kwam wel een glimlach op ons gezicht)
    we zijn al in het bezit van 2 x dap vision 3500 mk2
    theoretisch gezien zou je met deze 2 versterkers de gehele set van genoeg vermogen kunnen voorzien. zie>>>>>>

dap vision 3500 mk2
    - vermogen @ 8Ohm: 2x 1200W RMS
    - vermogen @ 4Ohm: 2x 1920W RMS
    - vermogen @ 2Ohm: 2x 2850W RMS
    - stabiele werking, ook in 2Ohm
    - bridge modus: 3840W RMS @ 8Ohm, 5700W RMS @ 4Ohm

stageblaster 2

per speakerkast 1200 Wrms op 4 Ohm

dus als ik met 2x 4 aderige kabel (1 links 1 rechts)

+1 -1 tops
    +2 -2 subs
    en de kasten door lus kom ik op de rekensom

subs 1200+1200= 2400Wrms -------- dus een overschot van 450 Wrms
    4Ohm+4Ohm= 2 Ohm -------

tops is het zelfde.
    Het is niet het gebruikelijke 1,5 x pnom maar het lijk mijn wel voldoende voor onze doeleinden.

kan er iemand mijn zeggen dat ik zonder mijn versterkers naar de kl*ten te draaien deze set kan laten draaien op 2Ohm ?
    suggesties zijn natuurlijk welkom.
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

welkom patrick,
    Als ik het even goed gelezen heb begrijp ik dat je 2 maal de vision 3500 hebt.
    Waarom werken met 4 aderige kabel? gewoon een amp voor je tops en een amp voor je subs en een crossovertje ertussen.
    Volgens de specs die je opgeeft kan het geen kwaad om je amps op 2 ohm te laten draaien, houd er wel rekening mee dat het dap is en geen labgruppen, dus 2 ohm blijft altijd risky uiteraard.
    Dan zou ik in de toekomst nog kijken voor extra amps voor de subs. zodat je wat veiliger speelt op 4 ohm.

Comment

• Vss
      • Dec 2011
      • 33

In theorie moet dit lukken . Maar , hou er rekening mee dat gegevens opgegeven door een fabrikant meestal zijn gemeten onder optimale omstandigheden .
      ik zou in ieder geval proberen te vermijden om een versterker op 2ohm te laten draaien . Heb het vroeger ooit ook wel gedaan in noodgevallen omdat het niet anders kon op dat moment . En het was ( zonder afbreuk te willen doen aan jou set ) met top materiaal ( Labgruppen amp & 4 Focal CC30 ) .
      Verder zou ik er een actieve X-over tussen zetten en de toppen op één versterker en de subs op 2 andere , dan heb je wat speelruimte . Neem ook je luidsprekerkabel dik genoeg ( min. 2,5mm² ) .

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Originally posted by Ericsamandj
        welkom patrick,
        Waarom werken met 4 aderige kabel? Gewoon een amp voor je tops en een amp voor je subs en een crossovertje ertussen.

Omdat je dan met 2 kabels naar links en met 2 kabels naar rechts moet
        (1 voor sub en 1 voor top).

Als je dan toch speakon 4 pollig hebt, dan is met 4 aderige kabel werken
        juist extra handig.
        Op het 4 p chassisdeel zet je per kant, op 1+/1- mid/hoog en op 2+/2- laag
        (kan ook andersom) en je gaat met 1, 4 aderige, kabel naar je sub.
        (of je koopt een amp, die dit intern al zo heeft aangesloten )

In de sub wordt de speaker op 2+/2- aangesloten.
        1+/1- kan dan worden doorgelust naar een speakonchassisdeel
        om door te lussen naar je top.

Bij gebruik van een X-over wel het, eventueel, in de sub ingebouwde
        filter uitschakelen of los solderen.

Ben het met overige posters eens, dat het DAP is. Ik zou hier echt niet
        op 2ohm mee draaien. Kans op schade is enorm groot!

grtz

Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• patrick125
          • Jul 2012
          • 6

Alvast bedankt voor de snelle reacties,

Dat het geen labgruppen is dat zal ik ook niet gaan ontkennen of het daar mee gaan vergelijken, anders krijg je al heel snel andere discussies die niks meer met mijn vraag te maken hebben
          om het verhaaltje compleet te maken er zit inderdaad een actieve X-over in (behringer) maar wat ik al zij voor onze doeleinden is het goed genoeg. en een dap acu 2.

ik zal proberen om het zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik het wil aangaan sluiten.
          -------------------------------------------------------------
          eerst even correctie op de aansluiting voor tops en subs. ]
          ]
          +2 -2 tops ]
          +1 -1 subs standaard bij de dap acu 2 ]

------------------------------------------------------------
          Omdat er op de acu 2, ook 2 speakon aansluitingen zitten waarbij +1 -1 en +2 -2 beide bedraad zijn kan ik met 2 4 aderige kabels naar m'n speaker toren gaan, dus 1 kabel voor de linkse toren en 1 voor de rechtse toren. aan het einde van de kabel komt een speakon splitter daardoor kan ik de toppen onderling door verbinden en de subs onderling, anders zou ik van sub naar sub moeten gaan en van de laatste sub een cross kabel van +2 -2 naar +1 -1 naar de toppen moeten gebruiken, met een klein risico dat het kan gebeuren dat de toppen ook het laag vermogen krijgen, nu ben ik er eigenlijk altijd wel bij met aansluiten maar er zijn er altijd wel een paar die niet kunnen wachten en het zelf gaan proberen met de nadelige gevolgen.

Dat kan ook met de splitter kabel gebeuren zal je nu wel denken en dat klopt ook. maar ik zal op de speakon connector voor de toppen gele tape erom heen doen en bij de subs rood en bij de speakers zelf ook de bij behoren de kleuren. dus dat het bijna onmogelijk is om het dan nog verkeerd aan te sluiten.

ik zal het eerst even aanzien wat deze versterkers met deze speakers gaan doen, nu weet ik dat de vision 3500 mk2 echt wel een beest van een versterker is prijs kwantiteit verhouding, maar nu is het afwachten wat hij op deze set zal gaan presteren ik zelf ben er wel benieuwd naar.
          En mocht het goed gaan dan behoud ik ze, en mochten ze er echt zwaar onder te leiden hebben dan zal ik er aan moeten geloven om toch een zakcentje extra uit te moeten gaan geven aan een versterker en dan mischien wel een lab gruppen,
          (even tussen door, mocht ik daar voor gaan dan zal het waarschijnlijk 2 x de lab gruppen FP 10000Q gaan worden. omdat je dan met 2 versterkers klaar bent)

ik zou zeggen brand los op deze manier van aansluiten.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Wanneer je consequent het sub op 1+/1- en de toppen op 2+/2- aansluit maakt het niet uit waar je de kabels in steekt, er zal nooit sub op de toppen of vice versa kunnen komen.
            Verder sluit ik me aan bij de rest, je neemt een fors risico om met deze versterker op 2 Ohm te gaan draaien, al is het alleen al omdat je niet zeker weet of die 2 Ohm bij bepaalde frequenties niet per ongeluk 1,5 Ohm is.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Ale je de set ook op een carnavalswagen met een generatortje gaat gebruiken, dan zou ik persoonlijk nooit op 2 ohm gaan werken!
              Paul.
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• patrick125
                • Jul 2012
                • 6

Ik ben het helemaal eens met allemaal dat het inderdaad een risico is aangezien het van dap is, nu is het wel dat ik een keer bij een boeren tent feest was (weet even niet waar) maar daar hadden ze 3x de dap vision 3500 staan en daar hingen per versterker 2x ts2 subs aan (vergelijkbaar met jbl-hla) de subs waren dubbel 18'' 1600 Wrms per stuk, dat feest duurde z'n goed weg 6 uurtjes, en het ging er behoorlijk hard aan toe, en de versterker draaien toen wel op 4Ohm maar dan nog stond ik er wel van te kijken dat het dap versterkers waren. ik zal niet ontkennen dat ik regelmatig een clip lampje zag branden. maar toen was het laag ook echt duidelijk aanwezig.

Wat Paul zegt daar durf ik nog niks over te zeggen ik weet dat er het afgelopen jaar een aggregaat van volgens mijn 16kva op stond.
                maar wat ik wel graag zou weten waarom je het niet aanraad om dan op 2 Ohm te gaan draaien of wat er dan juist fout kan gaan.

Comment

• patrick125
                  • Jul 2012
                  • 6

nog even over de ts2 subs.

Het totaal vermogen was 1600Wrms per sub.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by patrick125
                    maar wat ik wel graag zou weten waarom je het niet aanraad om dan op 2 Ohm te gaan draaien of wat er dan juist fout kan gaan.
                    Omdat de stroom die de versterker dan moet leveren dubbel zo hoog is als bij een 4 Ohm belasting, dat kan weleens teveel van het goede zijn.
                    Je belast de versterker dan helemaal tot het uiterste van zijn specificaties.
                    Een klein beetje marge op je spullen zorgt voor heel veel meer bedrijfszekerheid.
                    Daarnaast hang je alles op aan die ene versterker, kapt die ermee dan heb je gelijk niks meer.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• patrick125
                      • Jul 2012
                      • 6

Daar ben ik het met je eens dat mocht ik het toch op 2 versterkers willen laten draaien op 2 Ohm per kanaal, dat ik wel het uiterste vraag van de versterkers. Ik zal wel versteld staan als ze het dan ook daad werkelijk vol houden.

Maar waar ik eigenlijk op duiden was waarom het volgen Paul niet verstandig is om op 2 Ohm te draaien met een aggregaat, waarschijnlijk is het omdat het amperage nog al hoog zal zijn en de aggregaat het niet zal trekken. mocht het wat anders zijn hoor ik het graag

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

ik zou zeggen brand los op deze manier van aansluiten.
                        Ergens zit er een denk fout?

Als je je laag op 1+/1- uitstuurt en je mid/hoog op 2+/2-
                        dan heb je geen crosskabel nodig.
                        Je stuurt mss wel laag naar de speakonaansluiting van je topkast,
                        maar dit laag zit op 1+/1-. Zorg er dus voor dat je top z'n
                        signaalvoeding haalt van 2+/2-.
                        (MusicXtra schreef ook al zoiets).

Ook het splitblokje is niet nodig.
                        (tenzij een speaker maar 1 speakon ch. deel heeft)
                        Je gaat 4 aderig je sub in en je gaat er ook weer 4 aderig uit.
                        Je kunt uit naar zowel een sub als een top.
                        De speaker bepaalt zelf wat hij consumeert,
                        of 1 of 2.

Splitblokjes worden eigenlijk pas interessant,
                        wanneer je met 8 parige kabel werkt.

Zelf snap ik deze (laag op 1) aansluiting niet helemaal,
                        want monitorspeakers zijn altijd aangesloten op 1+/1-.
                        Als jouw hulpje jouw 4-aderige speakon van je PA in een
                        monitor steekt, dan heb je dus volop laag op je monitor.
                        Heb je op 1+/1- van je PA mid/hoog staan, dan kan dat bij je
                        monitor veel minder kwaad.
                        Maar ja, da's mijn redernatie.

Wat jij overigens schrijft over de crosskabel, als je dat zo nodig hebt,
                        betekent dit dus dat je tops (ook) op 1+/1- aangesloten zitten?
                        If so, dan zette ik het laag snel op 2+/2-.

Nog even over de 2 Ohm.
                        Ohm is weerstand. Hoe minder weerstand je versterker ondervind
                        bij het leveren van aan een speaker, des te warmer zal hij worden.
                        Een Crown, Crest, Lab en MC2 kunnen daar erg goed tegen,
                        DAP zegt er tegen te kunnen, maar ja, DAP zegt wel meer.........

Van de
                        MC2 E100 (4 x 2800 watt/4Ohm) weet ik dat deze de
                        kanalen A + B en C + D op de uitgangen A en C heeft staan.
                        Scheelt je zelf crosssoldeerwerk in je aansluitpanel

grtz

Nes
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Richnies2000
                          • May 2008
                          • 204

Originally posted by NesCio01
                          Zelf snap ik deze (laag op 1) aansluiting niet helemaal,
                          want monitorspeakers zijn altijd aangesloten op 1+/1-.
                          Als jouw hulpje jouw 4-aderige speakon van je PA in een
                          monitor steekt, dan heb je dus volop laag op je monitor.
                          Heb je op 1+/1- van je PA mid/hoog staan, dan kan dat bij je
                          monitor veel minder kwaad.
                          Maar ja, da's mijn redernatie.

Nes

en andersom dan, dan heb je je hoog op 1 zitten, steekt je hulpje een fullrange signaal in je hoog driver denk dat die eerder weggerookt is als een monitor die fullrange kan hebben dus ook wel een beetje sub kort..

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

Daar ben ik het met je eens dat mocht ik het toch op 2 versterkers willen laten draaien op 2 Ohm per kanaal, dat ik wel het uiterste vraag van de versterkers. Ik zal wel versteld staan als ze het dan ook daad werkelijk vol houden.

Maar waar ik eigenlijk op duiden was waarom het volgen Paul niet verstandig is om op 2 Ohm te draaien met een aggregaat, waarschijnlijk is het omdat het amperage nog al hoog zal zijn en de aggregaat het niet zal trekken. mocht het wat anders zijn hoor ik het graag
                            Ik vind dat om de volgende redenen niet zo verstandig - Uitgaande van de meeste aggregaten die in carnavalsoptochten worden gebruikt (el cheapo),
                            > moet je rekening houden met flinke spanningswisselingen. (beperkte stabilisatie)
                            > Bij gebruik van 2 versterkers (ieder een eigen groep / fase) wordt de generator flink scheef belast
                            > Zijn goedkope versterkers die tot het uiterste worden belast extra gevoelig voor zowel te lage alsook te hoge spanning.

Kijk, als je op een lokatie staat met een gerenommeerd merk aggregaat dat flink is overgedimensioneerd, dan is er sprake van een redelijk normale stroomvoorziening a-la indoor en ligt de zaak anders. m.a.w. als je niet goed weet wat voor kwaliteit voeding je krijgt zou ik het niet aandurven.
                            Dan maar een ampje meer mee.

Paul
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• patrick125
                              • Jul 2012
                              • 6

Hey Nes,

wat jij zegt kan ook inderdaad ik heb al het een en ander gelezen op dit forum en er zijn nog al wat personen die dit allemaal anders aansluiten dan anderen. er is een standaard maar er word nog al van afgeweken hier en daar.....ook door mijn zal het niet ontkennen.

De reden dat ik voor de splitter kies is eigenlijk van wegen mijn oude installatie, dat waren 2x de stageblaster 2 subs en 2 ev toppen er op, Toen ik het voor het eerst aansloot via een 4 aderige kabel klonk het voor geen meter. En ik ging toen met 4 aderige kabel de sub in en een cross kabel uit naar de top. maar ik kreeg door mijn sub ook het mid/hoog. eerst gedacht dat het aan de kabel lag. maar toen ook eens het aansluitpaneel van de sub open gedraaid en daar zit dan gewoon een simpel printplaatje met daar op de speakon connectoren gesoldeerd, maar dat was niet echt al te best de verbindingen kwamen tegen elkaar aan +1 en +2 de -1 en -2 die waren los van elkaar (dacht ik zo is al lang geleden) . de eerste gedachten even op nieuw solderen, maar de vorige eigenaar die had het al wat verprutst waardoor ik de connectoren met geen mogelijkheid van het printplaatje kreeg, en aangezien ik al een keer 2 splitkabels had gekregen was dat een hele snel simpele oplossing, want de ev toppen die waren ook +1 -1 aangesloten (nooit open gemaakt) dus vandaar dat ik met splitkabels werkte is gewoon uit gewenning, maar het zal mischien dan wel beter zijn om dan gewoon volledig met 4aderige kabels te gaan werken.(dat word dus bij bestellen)

Denk dat dit het wel iets duidelijker heeft maakt waarom ik deze keuze maakte qua kabels en aansluitingen. overigens de nieuwe set die we willen gaan halen is zo goed als nieuw en dus daar zal ik geen problemen mee hebben als ik alles 4 aderig aansluit. ga ik van uit tenminste

en Paul ook bedankt voor jou uitleg over de aggregaat ik duf nu niet te zeggen welk merk aan aggregaat er op de wagen heeft gestaan of welke er volgend jaar op komt te staan. maar ik zal dit zeker meenemen in het gesprek dat we daar dan maar een paar 10tjes meer aan uit moeten gaan geven, of wat je al zegt een extra amp.
                              Last edited by patrick125; 26-07-12, 21:30.

Comment

Working...