Versterkerrekje voor Tour-X setje, meerbepaald QSC GX7?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Versterkerrekje voor Tour-X setje, meerbepaald QSC GX7?

Heyla,

Ik heb al een jaar of 3 een klein EV Tour-X setje (2xTX1122 en 2x TX1181, alle kastjes 500W RMS, 1000W program, 2000W peak) voor mijn discobar. Daar hangt nu een Ecler XPA11000 op (2x745W@8ohm, 2x1180WRMS@4ohm, 23,6kg). Geen actieve crossover dus.

Leuk setje, klink naar mijn oren en voor wat ik het gebruik loepzuiver. Wel wat scherp, maar zeker niet koppijn-scherp, en de sub mag een tikje meer. Daarom dat ik aan het denken ben om die set actief aan te gaan sturen: iets meer controle over de sub, en vooral minder overlap tussen top en sub, en met wat processing kan je dat scherpe er zeker uit krijgen.

Dan heb je natuurlijk een 2de versterker nodig, maar ik zie het niet zitten om nog eens 23,6kg in hetzelfde rekje te schroeven. Ik eindig dan met een rekje van over de 50kg (inclusief processor, hout en wielen), en dat vindt mijn rug dus absoluut niet leuk. Die XPA11000 op zijn eentje is al loodzwaar om het busje in te tillen. Vandaar dat ik een beetje aan het zoeken geweest ben naar lichtere versterkers in de prijsklasse van rond 700 euro.

Dan kom je een aantal modellen tegen, zoals de QSC GX7. Die QSC GX7 had voor mij de meest interessante specs voor een goeie prijs (2x725W@8ohm, 2x1000W@4ohm en 7,5kg voor rond de 700 euro). Nu weet ik wel dat QSC een naam heeft van lichte versterkers met een goed vermogen te bouwen (altijd jaloers geweest op de powerlights die andere firmas hadden, terwijl ik me bij de firma waar ik werkte suf getild heb aan macrotechs), maar als je het bakje bekijkt (25cm diep, til je met 1 hand op), is dit dan niet te mooi om waar te zijn? Ik weet wel dat technologie evolueert, maar toch begint een mens dan te twijfelen e....... Temeer omdat ik misschien ooit een extra subje per kant wil aanschaffen, en dan moet er toch 1 versterker wat vermogen leveren op 4 ohm...

Kortom, heeft iemand ervaringen met de QSC GX7? Hoe doet ie het in vergelijking met zijn zwaardere soortgenoten in die klasse? (EV Q1212, Ecler DPA11000, enzoverder)

Groetjes,
    Johan
  • soundsystem
    • Aug 2011
    • 73

Wel ervaring met de GX5, die gebruik ik hier vooral voor monitortoepasisngen of kastjes op statief voor toespraak, fullrange gebruik etc... De GX reeks is vooral bedoeld voor 8 ohm belasting per kanaal, als je deze met 4 ohm belast heb je bijna geen extra vermogen.
    Ik heb ook de plx versterkers, deze klinken op 8 ohm identiek aan de gx, alleen op 4 ohm blijven de plx'en doorgaan in tegenstelling tot de GX.
    Voor de zwaardere sets gebruik ik de DAP stageamps, deze hebben veel meer vermogen in huis, en toch slechts 14kg.

Persoonlijk vind ik de GX7 te duur voor wat het is, snap het hele verhaal ook niet goed, GX5 is echt goedkoop en GX7 is ineens 2x zo duur?

Comment

• Rolandino
      • Mar 2007
      • 1451

Tja wat is duur :

GX3 kost 289,00
      GX5 kost 369,00
      GX7 kost 589,00

Prijzen zijn in BTW.

Als je licht gewicht wilt en power kijk eens naar de Synq DIGIT amps.

Deze zijn opzich ook niet duur :

1K0 kost 239,00
      2K2 kost 509,00
      3K6 kost 575,00

Ikzou voor betrouwbaar gaan voor QSC maar deze synq amps gaan ook als een speeer mits ze goed blijven ( veel uitval )
      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

Waar heb jij die GX7 aan 589 euro gevonden? Laagste dat ik vind is 695?

Nuja, dat is ongeveer wel wat ik er wil aan uitgeven, dus op zich zit dat wel snor. Hij lijkt me alleen erg compact

Alternatief is een paar XTI2 4002, dan heb je meteen geen processor nodig, dus komt het wel overeen uit qua prijs...

Comment

• metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

Even een reactie hierop, ik heb sinds kort een QSC GX7, de versterker verrast mij. Een beetje te scherp in het hoog naar mijn smaak. Maar een gigantische bak vermogen. Die doet echt waar die voor staat. Heb ook anderen overwogen H&H, Synq en nog wat waarvan ik de namen vergeten ben. Ik heb voor de QSC gekozen omdat het een mooie simpele bak is zonder luxe extra's. Ik hoop dat de naam QSC wat gewicht in de schaal legt voor wat betreft de betrouwbaarheid. Op dit moment gebruik ik hem op de monitoren, ik wil er nog twee bij hebben eigenlijk. Ik heb hem naast een Crown MA5000I gebruikt en hij deed daar niet voor onder eigenlijk. En met 7kg een stuk beter voor je rug om te sjouwen. Zijn er ook anderen met ervaringen over deze versterker. Wil hem nog eens op de subs proberen, gewoon kijken wat er gebeurd.
          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

Working...