Ervaringen/tips/tricks Martin Mach MS1262 Slingshot toppen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martinn
    • Jan 2013
    • 7

Ervaringen/tips/tricks Martin Mach MS1262 Slingshot toppen?

Geachte forummers,

Zal gelijk even melden dat ik een nieuwkomer ben en nog een echte beginner in de professionele audio. Ik heb besloten om de professionele kant op te gaan en de bijbehorende apparatuur aan te schaffen voor Drive-inn doeleinden.

Nu is mijn oog gevallen op twee Martin Mach MS1262 toppen die ik i.c.m. twee Meg 1802 subs en een wil gaan gebruiken. Per sub een eigen versterkers en de slingshots samen op 1 versterker. Dit i.c.m. een DBX driverack

Nou ligt het waarschijnlijk aan mij dat ik noobie ben maar de slingshots brengen mij toch in verwarring. Het is een 3-weg systeem met de volgende specificatie's:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Power rating, AES/Program
    12”: 350/700W
    6½”: 125/250W
    2”: 140/280W

Recommended crossover points
    12”: 190-1.3kHz
    6½”: 1.3-3.6kHz
    2”: 3.6kHz-infinity

Nominal impedance
    12”:8 ohm
    6½”: 8 ohm
    2”: 16 ohm

Wiring(active):
    High input - Speakon 4+/4-
    Upper-mid input - Speakon 3+/3-
    Lower-mid input - Speakon 2+/2-
    2” + Orange HIGH A2
    2” - Blue HIGH A1
    6½” + Brown LOW A
    6½” - White LOW -
    Jumper wire between HA and HA

All SlingShot models feature an 8-pole Speakon® plug. The 1+, 1- pins are linked on all terminals to enable linking between subs and top-boxes. We recommend the special 8-pole Mach speaker cable, which is a professional 4
    mm2 rubber cable with low capacitance, inductance, and impedance.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nou wil ik de slingshots aan 1 versterker hangen, maar ik heb het idee dat het niet even kabeltje erin prikken en klaar is... Ik begrijp niet of ik per driver een aparte versterker nodig heb(ivm verschillende wattages drivers) of dat alles door dezelfde versterker kan worden aangestuurd? Ik weet dat er een standaard scheidingsfilter in de slingshots zit.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van de slingshots of een vergelijkbaar systeem en mij wellicht kan vertellen wat ik het beste kan doen?

Ik vraag mij de volgende dingen af:

- Is het mogelijk de slingshots op 1 versterker aan te sluiten?
    - Welk wattage moet de versterker ongeveer hebben?
    - Wat is de beste manier van aansluiten (gebrugd/doorgelust)
    - Moet ik perse een speakon 8 kabel gebruiken?

Ik heb jaren met skytec rommel gedaan dus dit is voor mij even andere koek. Daarom graag tips van mensen die er verstand van hebben!

Groeten, Martin
  • Rolandino
    • Mar 2007
    • 1451

De toppen zijn 3-weg aktief dus je hebt 3 versterkers nodig voor enkel je toppen aan te sturen.

1 versterker voor de 12"
    1 versterker voor de 6"
    1 versterker voor de 2"

Je kunt natuurlijk ook een 3-weg filter maken die aan de specificaties voldoet wat de fabrikant voor schrijft dan kun je de toppen op 1 versterker gebruiken maar dan heb je niet het rendement wat de kast moet geven.
    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Martinn
      • Jan 2013
      • 7

Okee dan was ik dus toch niet gek

Maar waar dienen de filters in de box zelf voor dan? Want ik ben gewend dat je via 1 versterker het signaal erin jaagt en dat de filters het verdelen. Of gaat dat niet op hoge vermogens?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

In de Mach slingshot zit volgens mij helemaal geen filter en als er al een filter in zit dan raad ik je aan deze niet te gebruiken.
        Die Slingshot set is overigens de beste set ooit door Mach gemaakt, niet zo heel moeilijk want alle andere kasten van ze vielen bijna spontaan uit elkaar.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Een enkele condensator om de hoogdriver te beveiligen tegen DC en LF zou ik laten zitten...
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Fairlight uit Bemmel was destijds de importeur, wellicht dat die nog wat documentatie hebben.
            Overigens is het bij deze set heel belangrijk dat de time-alignement klopt anders klinkt het nergens naar.

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

Het zou kunnen datbde filters die jij ziet beveiliging is van de componenten of heeft de persoon waarvan jij deze kasten hebt gekocht zelf filters erin gezet om zoals jij wilt fullrange te gebruiken.

Deze kast is dus NIET fullrange te gebruiken enkel vanaf 190hz zoals je eerdere hebt aangegeven.

Mss beter even Fairlight bellen maar ik denk dat ie weinig te melden heeft ........
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• RenéE
                • Oct 2006
                • 291

Als je de manual erbij pakt dan blijkt dat er weldegelijk een filter in zit waarmee je de top 2-weg aktief in plaats van 3-weg aktief kunt aansturen.

Comment

• Martinn
                  • Jan 2013
                  • 7

Ja ik was er wel al van op de hoogte dat ze vanaf 190Hz gebruikt kunnen worden, daarom zet ik er 2 dubbele subs onder en indien nodig nog een extra set voor mid-low. Maar denk niet dat het nodig is voor drive inn binnenfeestjes.

Okee maar de slingshots kunnen dus tweeweg, ik had zelf die handleiding ook 10x doorgenomen en dat leidde bij mij dus tot verwarring:

- Want welke wiring diagram uit de manual moet ik nu aanhouden voor 2-weg aansturing met het originele filter?
                  - Welke speakon kabel kan ik daar het beste voor gebruiken(en is het beter om door te lussen of om ze stereo te doen, meningen??)
                  - Wat is wijsheid qua vermogens van de 2 versterkers?

Dit zijn de laatste dingen waar ik zelf niet met ZEKERHEID uitkom, ik heb begin februari een feest staan en ik ga daar het liefst met een lekker gevoel heen i.pv. "ik heb maar wat gedaan we zien wel". Denk dat het de geluidskwaliteit niet ten goede komt!

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Doorlussen van links en rechts is een wat vreemde configuratie, beter dus van niet.
                    Overigens vind ik de keuze voor de Slingshot ietwat vreemd voor een drive-inn show, de kasten hebben een horizontale spreiding van slechts 55° wat nogal weinig is voor gebruik met één top per kant.
                    Daarbij is het een long-throw systeem en bedoelt voor grotere evenementen vanaf pakweg 1000 man.

Comment

• Martinn
                      • Jan 2013
                      • 7

Ja daar ben ik me ook van op de hoogte, maar mijn belangrijkste vaste klant moet ik bijna maandelijks in een ruimte opbouwen waar ik weinig spreiding nodig heb. In de toekomst wil ik wel uitbreiden, daarom hou ik liever de mogelijkheid voor nog grotere evenementen open, maar voor nu houden we het even bij 1 top per kant.

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Waar zit je ergens in Nederland? Misschien zit er iemand in de buurt die je er mee kan helpen?

Daan
                        Last edited by djspeakertje; 20-01-13, 21:38.
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Martinn
                          • Jan 2013
                          • 7

Ik zit in Zwolle. Maar ik heb alleen even een advies nodig wat ik aan moet schaffen voor aansturing van de toppen, welk vermogen versterkers en welke speakon kabels. Rest kom ik nu wel uit.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Die 'rest' is juist het moeilijke deel van het geheel.
                            Je hebt twee versterkers nodig en een processor, minimaal 2 in 4 uit maar zou je aanraden met deze set een 4 in 8 uit processor aan te schaffen.

Comment

• Martinn
                              • Jan 2013
                              • 7

Ik heb er een DBX processor tussenhangen met 2 in en 6 uit. Ik heb 1 versterker per sub en ik heb nog wel een 2x 300W voor de 2" en de 6".

Alleen dus nog op even een 2x700 versterker erbij hangen voor de 12" en dan het hele spul bedraden.

Welke speakon kabel heb ik dan nodig?

ik heb er geen verstand van maar ik ga uit van:
                              + 6" en 2"
                              - 6" en 2"
                              + 12"
                              - 12"

Dus speakon 4 zou ik het wel mee moeten redden?

Ben overigens wel blij dat er een beetje geduld te vinden is op dit forum

Comment

Working...