Welke versterker moeten wij hebben?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #46
    Originally posted by sjig
    Versterker op 1/4 open, stuurde -10db uit en de clip begon al ( helemaal bypass, geen eq oid ).
    Dat zegt hooguit iets over het signaal dat je op de ingang hebt gezet, lukt met iedere versterker.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • sjig
      • May 2012
      • 909

      #47
      Originally posted by MusicXtra
      Dat zegt hooguit iets over het signaal dat je op de ingang hebt gezet, lukt met iedere versterker.
      Gezien je ervaring met dit hele gebeuren wil ik je met alle plezier geloven, maar zou je kunnen uitleggen hoe dat dan zit

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #48
        Wat jij doet is zeggen dat iets een meter lang is volgens een meetlat van elastiek, je moet dus wel ergens vanuit refereren.
        Is heel simpel, de volume regelaars van een eindversterker zijn op geen enkele manier geijkt, die moet je dus altijd volledig open zetten.
        Bij de volume regelaars open zal de versterker normaal gesproken bij een ingangssignaal van 0 dB tegen het clippen aan uitgestuurd worden.
        Dat is dus ook niet afhankelijk van je EQ omdat bij het boosten van frequenties je 0 dB punt simpelweg eerder bereikt wordt.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          #49
          Begrijp het!

          Maar alsnog, al stonden deze volledig open kon ik niet verder dan ± -30 db uitsturen of de rode lampjes gingen al aan. De dap gaat daar echt stukken beter mee om.
          Last edited by sjig; 26-01-13, 11:42.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #50
            Bij een verschil van 3 dB geloof ik je, een verschil van 30 dB denk ik dat jij ergens een fout maakt.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • sjig
              • May 2012
              • 909

              #51
              Ik dacht er ergens nog een filmpje van te hebben ( als 'bewijs' voor het geval dat! ). Zal even kijken!

              Comment

              • Luckyluuk
                • Jan 2013
                • 32

                #52
                Ik heb gelezen dat er iets van een 'passieve' crossover IN de Omnitronic subs zit, weet iemand wat dit inhoud, en hoe dit te gebruiken is?
                (Zou dit misschien op de kosten besparen door één 2ohm versterker met 1500w-1600w te kopen, door te lussen en dan geen crossover?)

                MVG Luuk

                Comment

                • sjig
                  • May 2012
                  • 909

                  #53
                  Ja, dit moet wel gaan werken. Al zullen je toppen dan wel fullrange werken. Want het filter haalt alle lage tonen eruit voor de sub, maar hij stuurt wel gewoon een fullrange signaal uit. Waardoor je toppen ook lage tonen moeten gaan produceren, en ik weet niet hoe die dat zullen vinden...

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #54
                    Zou eerst maar eens onderzoeken of dit filter inderdaad alleen het sub filtert of ook een high-pass heeft voor de toppen.
                    In het laatste geval hoef je geen 2 Ohm belastbare versterker te kopen omdat de impedantie dan gelijk blijft.
                    In het eerste geval krijg je een heel erg vreemde configuratie van je set waarbij je subs weinig zullen doen.
                    Je gaat dan dus 8 Ohm subs parallel zetten op twee parallel geschakelde toppen van 8 Ohm, in het deel waarin de subs meedoen heb je dan dus een impedantie van 2,6 Ohm waarbij je subs slechts 1/3 van het totaal vermogen krijgen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Luckyluuk
                      • Jan 2013
                      • 32

                      #55
                      Originally posted by MusicXtra
                      Zou eerst maar eens onderzoeken of dit filter inderdaad alleen het sub filtert of ook een high-pass heeft voor de toppen.
                      In het laatste geval hoef je geen 2 Ohm belastbare versterker te kopen omdat de impedantie dan gelijk blijft.
                      In het eerste geval krijg je een heel erg vreemde configuratie van je set waarbij je subs weinig zullen doen.
                      Je gaat dan dus 8 Ohm subs parallel zetten op twee parallel geschakelde toppen van 8 Ohm, in het deel waarin de subs meedoen heb je dan dus een impedantie van 2,6 Ohm waarbij je subs slechts 1/3 van het totaal vermogen krijgen.
                      Google zegt:

                      High-pressure basondersteuning voor alle topluidsprekers

                      en

                      Passieve, schakelbare crossover

                      Met dat bovendte wordt dan (denk ik) een high-pass filter bedoeld, of niet?

                      Comment

                      • sjig
                        • May 2012
                        • 909

                        #56
                        Zoals ik al zei: Er zit een filter in voor de sub ( low pass / high cut ). Maar de uitgang is gewoon helemaal ongefilterd.

                        Heb een hele tijd terug deze subs in mijn handen gehad, en dit is zoals het is!

                        Comment

                        • Luckyluuk
                          • Jan 2013
                          • 32

                          #57
                          Originally posted by sjig
                          Zoals ik al zei: Er zit een filter in voor de sub ( low pass / high cut ). Maar de uitgang is gewoon helemaal ongefilterd.

                          Heb een hele tijd terug deze subs in mijn handen gehad, en dit is zoals het is!
                          Hiermee bedoel je dus te zeggen dat de lage tonen niet gefilterd worden door de sub en alsnog doorgestuurd worden naar de toppen?
                          En low pass/high cut, wat houdt dat precies in?

                          Comment

                          • sjig
                            • May 2012
                            • 909

                            #58
                            Juist. De subs krijgen enkel de lage tonen, maar de toppen krijgen zowel de lage tonen als de hoge tonen.

                            Low pass, letterlijk: laag passeert. De lage tonen mogen passeren, de rest ( hoog dus ) heeft pech.
                            High cut, hoog weg. Zelfde verhaal. Maar andere verwoording.
                            Weet niet zeker of dit helemaal juist is. Dit is wat ik overal oppik hier en daar met een beetje logisch denkwerk

                            Comment

                            • Luckyluuk
                              • Jan 2013
                              • 32

                              #59
                              Originally posted by sjig
                              Juist. De subs krijgen enkel de lage tonen, maar de toppen krijgen zowel de lage tonen als de hoge tonen.

                              Low pass, letterlijk: laag passeert. De lage tonen mogen passeren, de rest ( hoog dus ) heeft pech.
                              High cut, hoog weg. Zelfde verhaal. Maar andere verwoording.
                              Weet niet zeker of dit helemaal juist is. Dit is wat ik overal oppik hier en daar met een beetje logisch denkwerk
                              En dit betekent dus (in newbie-taal) dat de subs de lage tonen krijgen en die filteren uit de rest van het signaal, en de rest (mid/hoog) als het ware 'weigert' en doorstuurt naar de toppen (als je die zou doorlussen)

                              Comment

                              • sjig
                                • May 2012
                                • 909

                                #60
                                Zucht, het blijft lastig om dit uit te leggen ( ligt niet aan jou hoor, heb het al wel vaker gehad ).

                                Je moet het zo zien:
                                Je gaat vanuit je versterker naar de ingang op je subs ( linkse of rechtse maakt nie uit ). Eerst gaat het signaal naar de andere aansluiting en daarna pas naar het filter. Dat filter haalt het mid/hoog weg ( high cut of low pass dus). Dat mid/hoog verdwijnt gewoon, is weg. Foetsie.
                                De woofer krijgt dus alles onder de 300 Hz. Maar uit de uitgang ( die je dan dus zou doorlussen naar je toppen ) komt zowel al het hoge als het lage geluid. Je hebt dan dus ook geen 8 ohm meer. Maar 2,6666666 enz. ohm.

                                Ik vind dit zelf ook erg vreemd van omnitronic, want voor budget setjes is het juist handiger om juist alleen het mid hoog uit de uitgang te laten komen. Zal vast wel een reden achter zitten.... (geld!!!)

                                Daarom denk ik ook dat je beter uit bent als je een actieve crossover neemt, met 2 versterkers. Je hoeft ook niet zo laag te crossen, want een 15" kan wel wát laag hebben.

                                Comment

                                Working...