oplossing voor slechte acoustische ruimte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

En ga eens ergens langs om te meten,
    meten is weten.

Er zijn een aantal forumleden die erg goed met SMAART overweg kunnen
    en jou zo kunnen vertellen wat er aan scheelt.

grtz

Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Een centerstack is ook geen garantie voor een goede spreiding van het sub. Als ik twee subs heb en het is niet noodzakelijk dat deze links en rechts komen (dat is het nu eenmaal wel eens) dan verschuif ik de subs meestal totdat ik de verdeling heb die het best werkt. Ik weet dat dat niet bijzonder wetenschappelijk is. Maar ik ben dan ook geen echte systeemtech maar iemand die vaak op korte termijn resultaat nodig heeft.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat je onder de 100 Hz niet hoort waar het geluid vandaan komt, dit ligt eerder bij de 90Hz en als de toppen laag genoeg gaan, cross ik het liefst rond de 80Hz. Je moet dus bij de subs wel echte full-range kasten hebben, of losse laag en hoogkastjes. Bij C7/Source-achtige setjes gaat dit dus niet werken.

Ten slotte is het natuurlijk nooit verkeerd om wat meer subs te hebben liggen
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• gimmebass
        • Feb 2013
        • 37

@djspeakertje: ik had alleen 2 identieke subs met dezelfde woofers,die andere persoon had meerdere
        subs door elkaar staan.

En de time alligment tussen bijv een br en een hybride kast?als je die combi plaatst
        moet je dan bijv de br kast iets delayen?

Heb voornlopig nog een set b1800x subs staan zou het een verbetering zijn om die de volgende keer
        links en rechts te plaatsen en mijn hybride kasten als center stack.
        Tzt word er nog een set cyclops cbe kasten bijgebouwd,dat lijkt me zoiezo wel een goed idee om
        altijd iets over te houden.

en begrijp dus ook uit voorgaande verhalen dat ik beter tot 80a90 hz kan crossen ipv 116hz
        mijn toppen spelen stand alone vanaf 44hz zonder problemen,black widows kunnen verrassend veel
        hebben dus is geen probleem die vanaf 90hz te laten lopen.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by gimmebass
          @djspeakertje: ik had alleen 2 identieke subs met dezelfde woofers,die andere persoon had meerdere
          subs door elkaar staan.

En de time alligment tussen bijv een br en een hybride kast?als je die combi plaatst
          moet je dan bijv de br kast iets delayen? Dat is niet zo te zeggen, moet je dus echt meten.

Heb voornlopig nog een set b1800x subs staan zou het een verbetering zijn om die de volgende keer
          links en rechts te plaatsen en mijn hybride kasten als center stack. Zolang het fase gedrag niet matcht is het resultaat in beide gevallen niet goed.

en begrijp dus ook uit voorgaande verhalen dat ik beter tot 80a90 hz kan crossen ipv 116hz Nee, dat is niet gezegd, je hoort zelfs tot pakweg 300 Hz niet waar het geluid vandaan komt, dat heeft te maken met de golflengte en de afstand tussen je oren. Waar je last van krijgt wanneer je de subs aan één kant plaatst is de afval van 6 dB per afstandsverdubbeling, je zult dus aan de kant waar de subs staan meer druk hebben waardoor je het lastig wordt om het mooi in verhouding te krijgen.
          Zie blauwe tekst.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• gimmebass
            • Feb 2013
            • 37

sorry voor de late reactie,druk geweest.
            jullie kennen het wel,eerste dag vakantie en de wc gaat letterlijk kapot!dus eerste week vakantie nieuwe wc geplaatst.
            groot onderhoud aan de auto,schilderwerkzaamheden,zomerfeesten enz enz enz.

ik gaa zondag mijn berging uitruimen en dan zal ik de instellingen wel effe posten,ook wou ik zondag buiten rustig gaan afstellen.
            btw zou de 18sound 18wl1400 een goeie update zijn tov de rcf l18s801's? kon via via voor weinig een set kopen.

gr thomas

Comment

• AMX_Pete
              • Mar 2008
              • 79

Zolang je niet begrijpt dat de fysieke plaatsing van de subs in een bepaalde ruimte (afstand tussen subs en de zijwanden + achterwand en afstand tussen subs onderling), een grondig effect op de respons hebben, kan je eender wat van merken, types en monstervermogens in de mand gooien, het zal nooit goed werken.

Comment

• gimmebass
                • Feb 2013
                • 37

nee amx-pete,
                snap zeker wat er verteld is,maar bedoelde meer of het een goede upgrade zou zijn?
                dat het in die zaal zeker niet beter zal klinken ben ik mij volkomen van bewust.
                we hebben mijn set in een tent van 6x10 gebruikt en daar klonk het perfect en de subs drukte prima door.

toevallig dat een kennis van daar laatst een feest had met de synq dubbel 15 top en synq dubbel 18 hybride subs.
                hij had ze in het midden gestackt wat wel een verbetering was maar toch niet zo klonk als op andere locaties.

maar concreet is dus de enigste verbetering het stacken in het midden,verder is er niet veel aan te doen?mits de afstelling
                klopt?die zal ik eerst maar is posten dan is er vast wel iemand die daar iets meer over kan zeggen.

bij voorbaar dank!

Comment

• AMX_Pete
                  • Mar 2008
                  • 79

Originally posted by gimmebass
                  ...
                  maar concreet is dus de enigste verbetering het stacken in het midden,verder is er niet veel aan te doen?
                  mits de afstelling.. klopt?
                  Als je de onderlinge afstanden naar wanden in de gaten houdt en in een zeg maar "standaard" opstelling als LR of center stack zijn er wel wat variaties op het thema, maar in wezen maakt dat inderdaad allemaal niet het verschil tussen het gaat nu wél helemaal goed/beter <-> het gaat niet zo goed/slechter.

Maar er is wel zoiets als een end-fired array en dat kan je implementeren vanaf 2 subs in een center configuratie of vanaf 4 subs in een LR situatie. Is niet altijd doenbaar om het fysiek neer te zetten, omdat het plaats vraagt en mogelijk extra versterkerkanalen/processorkanalen, maar als het fysiek kan en versterkers/processing is voorhanden, biedt het één van de beste manieren om laag gericht te krijgen naar waar je het wil en minimaal naar waar het toestanden zou maken met rondomliggende muren. Ook de buren gaan dat prettiger vinden...

Comment

• gimmebass
                    • Feb 2013
                    • 37

Duidelijk!heb zelf nog wat getest buiten en idd deze subs willen graag bij elkaar staan,maakt een behoorlijk
                    verschil.
                    ook geprobeerd wat er gebeurd als ik ze midden in de garage of tegen de muur plaats,dat maakt wel een verschil.
                    ik ben langs sound solutions geweest en daar heb ik mijn settings voorgelegd en haha daar klopte geen
                    Bal van.
                    ik had op 50,60,70 en 80 hertz per stap ong +5db harder uitgestuurd.
                    setting is nu lr24 lo12 55hertz +3db wdt 0.800 en de rest helemaal laten vervallen.
                    dit gaat stukken beter,klinkt strakker en drukt veel beter door.

gr thomas

Comment

Working...