ElectroVoice ETX Serie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DEFTECH
    • Jan 2015
    • 6

ElectroVoice ETX Serie

Beste forummers,

Momenteel maak ik gebruik van de volgende opstelling:
    - 4x Behringer B1800D
    - 2x dB Technologies F315

Geheel klinkt lekker, kun je met gemak 250 personen op goed volume mee aan. (Lees: piepende oortjes stand)

Toch ben ik aan het kijken naar een ander geluidsset, Behringer staat nou eenmaal niet bekend om zijn kwaliteit. Artiesten keuren je daar simpelweg ook op af. Nu hoor ik regelmatig een dB Technologies FlexSys Concert systeempje, wat klinkt als een klok. Ligt uiteraard ook aan de EQ'ing daarachter, maar dat even buiten beschouwing gelaten.

Een tijdje geleden hoorde ik de EV ETX 18sp icm de 15 inch topjes. Geheel klinkt lekker strak, maar als ik dan toch over stap ga ik liever voor een complete stack. Hierbij ga je dan automatisch voor 4 18sp's en 2 35p toppen. Nu vraag ik mij af waar jullie voor zouden kiezen:

- dB Technologies FlexSys Concert Systeem
    - ETX Set met 4 18sp's en 2 35p's
    - Iets anders in deze prijscategorie?

Daarnaast gaat het ETX set in theorie harder (resp 1 db per sub, 4db per top) dan dat dB set. Hoe kan ik van dit set de SPL berekenen op een meter of 10 afstand? En hoeveel personen zal ik hiermee aankunnen in een zaal met een hoogte van 3,2 meter? (Langwerpig, gaat om een schatting.)

Hopelijk kunnen jullie me hier meer advies over geven.

- Martijn
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Met genoemde sets zou ik 400-500 als max aanhouden, maar dit ligt 100% aan de situatie / muziek / eisen / etc.

De specs die dB en Ev geven zou ik niet te veel (lees: geen) aandacht aan geven, elke fabrikant meet anders.
    Als je wilt weten wat je nog overhoudt na 10 meter kun je zelf even de formule opzoeken (db calculator distance oid). In de iPhone app AV tools zit dit er overigens ook in.

Wat je ook doet, ga de sets die je in gedachte hebt naast elkaar beluisteren en baseer daar je oordel op, niet op de specs ;-)
    Last edited by sjig; 28-01-15, 07:37. Reason: typo

Comment

• DEFTECH
      • Jan 2015
      • 6

Originally posted by sjig
      Met genoemde sets zou ik 400-500 als max aanhouden, maar dit ligt 100% aan de situatie / muziek / eisen / etc.
      Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen, wat zou je mij aanraden om richting de 700 te gaan? Delay Stacks even daar gelaten, enkel twee traditional stacks. Gaat het me echt om 4 sub en 2 top.

De specs die dB en Ev geven zou ik niet te veel (lees: geen) aandacht aan geven, elke fabrikant meet anders.
      Als je wilt weten wat je nog overhoudt na 10 meter kun je zelf even de formule opzoeken (db calculator distance oid). In de iPhone app AV tools zit dit er overigens ook in.
      Thanks, ga even kijken. Kan alleen de sensitivity van EV nergens gevonden krijgen...

Wat je ook doet, ga de sets die je in gedachte hebt naast elkaar beluisteren en baseer daar je oordel op, niet op de specs ;-)
      Ga ik zeker doen, thanks voor de info. Als iemand een set in gedachten heeft die bovenstaande wel zou kunnen, hoor ik het graag.

Comment

• soundsystem
        • Aug 2011
        • 73

Originally posted by DEFTECH
        Thanks, ga even kijken. Kan alleen de sensitivity van EV nergens gevonden krijgen...
        Lijkt me ook moeilijk te vinden voor actieve kasten...

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Als iemand een set in gedachten heeft die bovenstaande wel zou kunnen, hoor ik het graag.
          Hiervoor kun je me het beste een PM sturen...
          Verder kan ik je alleen maar adviseren om je oren te gebruiken, twee sets met identieke specificaties kunnen nog steeds totaal verschillend zijn.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DEFTECH
            • Jan 2015
            • 6

Originally posted by MusicXtra
            Hiervoor kun je me het beste een PM sturen...
            Verder kan ik je alleen maar adviseren om je oren te gebruiken, twee sets met identieke specificaties kunnen nog steeds totaal verschillend zijn.
            Ga ik doen. Uiteraard moet je dat soort sets naast elkaar horen, ik ben eigenlijk wel benieuwd tot in hoeverre die SPL behaald kan worden onder echte omstandigheden.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
              • Jun 2010
              • 640

Volgensmij loopt die ETX serie van EV nog niet heel erg warm over de toonbank. De dB technologies set wel al regelmatig moeten beluisteren en daar word ik nooit helemaal 100% vrolijk van. Alles maakt en breekt met de Tech enz enz. Maar toch gewoon clean met een cdtje erop vind ik het al geen hele fijne set.

Comment

• DEFTECH
                • Jan 2015
                • 6

En waar ligt dat dan aan als ik vragen mag? Pure mening of is die mening ook nog gebaseerd op bijvoorbeeld een bepaald frequentiegebied? En wat is in jouw visie wel een set waar je 100% vrolijk van wordt?

Comment

• sjig
                  • May 2012
                  • 909

Over die dB set, de "subs" heb ik wel eens gehoord. Ten eerste; das geen sub. Met moeite haal je 45 hz. Ten tweede; hij staat stijf van de poortruis (= hinderlijke bijgeluiden veroorzaakt door een te snelle luchtsnelheid in de poorten).
                  Zet je die naast bv een 8003 van RCF (ook geen hemels kastje) dan valt die dB helemaal in t niets.

Als je echt een set zoekt waar je een smile van krijgt moet je bij BA zijn (MusicXtra), heb het zelf nog niet gehoord maar het wordt vergeleken met merken als Meyer Sound, dus dat is zeker de moeite waard om naar te luisteren.
                  Prijzen ben ik niet bekend mee, maar als je de set in de verhuur gooit heb je het binnen no time terug verdiend

Comment

• DJ Paul M
                    • Mar 2011
                    • 70

Als je echt een set zoekt waar je een smile van krijgt moet je bij BA zijn (MusicXtra), heb het zelf nog niet gehoord maar het wordt vergeleken met merken als Meyer Sound, dus dat is zeker de moeite waard om naar te luisteren.
                    Prijzen ben ik niet bekend mee, maar als je de set in de verhuur gooit heb je het binnen no time terug verdiend
                    Hoe kun je nou een set aanbevelen die je nog niet hebt gehoord en niet weet hoe duur dat ie is...
                    Je hoort vaak zeggen dat geluk niet zo te koop is
                    Maar geld doet wonderen en vooral als het een hoop is!

Comment

• sjig
                      • May 2012
                      • 909

Originally posted by DJ Paul M
                      Hoe kun je nou een set aanbevelen die je nog niet hebt gehoord en niet weet hoe duur dat ie is...
                      Het feit dat deze door de meerderheid als een van de beste sets op de markt wordt beschouwd, alle informatie erover hier op dit forum te vinden/vragen zegt wat mij betreft genoeg. Er is ook geen negatief woord over te vinden.
                      Is het dan echt zo vreemd dat ik voorstel om er een keertje naar te luisteren ...?

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                        • Jun 2010
                        • 640

En waar ligt dat dan aan als ik vragen mag? Pure mening of is die mening ook nog gebaseerd op bijvoorbeeld een bepaald frequentiegebied? En wat is in jouw visie wel een set waar je 100% vrolijk van wordt?
                        Geluid is en blijft ook een stukje smaak die ook weer word bepaald aan de status van je gehoor Zoals omschreven is het sub niet echt sub en heb ik sterk het gevoel als die dB set echt zijn werk moet gaan doen dat de interne limiters enz gewoon wel erg strak erop zitten waardoor de set erg onnatuurlijk gaat klinken. Maar ook daarvoor is het al niet mijn smaak.

Ik vind het altijd moeilijk te omschrijven en het is lastig want jou oren zijn de mijne niet en die van het publiek ook niet de jouwe. Kortom het blijft lastig, ik ben al lang tevreden met EV maar ken ook sets van EV die ik totaal nergens naar vind klinken en dat zijn dan ook nog eens dezelfde spullen als waar ik ook mee werk. Het ligt echt volledig in de handen van je (systeem)tech hoe de set is in geregeld.

Comment

• BSS
                          • Oct 2010
                          • 5

Het feit dat deze door de meerderheid als een van de beste sets op de markt wordt beschouwd, alle informatie erover hier op dit forum te vinden/vragen zegt wat mij betreft genoeg. Er is ook geen negatief woord over te vinden.
                          Is het dan echt zo vreemd dat ik voorstel om er een keertje naar te luisteren ...?
                          Ja dat is vreemd. Het is geen bijdrage om anderen hun mening te gaan herkauwen zonder dat je zelf iets toevoegt.
                          Je kent de prijzen en de producten niet.

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Ik vind het ook een beetje vreemd dat je iets voorstelt dat je nog van haar nog pluimen kent.
                            Zeker als de TS een prijscategorie aangeeft, en van het geen je voorstelt geen notie van prijs hebt.

En dan de 'meerderheid' wie is dat? Wat ik wel weet is dat de meerderheid niet eens die set gehoord of gezien heeft.
                            Hoe kunnen ze het dan goed of afkeuren?

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Prijs indicatie volgens wat de TS voorstelt: 4x ETX-18SP en 2x 35P= 10.194€
                              Maw als de set kwa prijs/ kwaliteit beter scoort binnen die vooropgestelde budget van 10-11k kun je debatteren.

PS, merk op dat de 35P maar 60° spreiding heeft op papier.
                              Om dan maar 1 top per kant te gebruiken lijkt me dit niet erg geschikt.
                              Last edited by frederic; 03-02-15, 12:52.

Comment

Working...