Bestaande geluidsset uitbreiden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fritz
    • Oct 2001
    • 621

Bestaande geluidsset uitbreiden

Ik ben nu in het bezit van:

2x Behringer B1800x (sub)
    2x Behringer B1220 (top)
    1x Dynacord S1200

Ik ben best tevreden met dit setje, en nu wil ik dit gaan uitbreiden, zodat ik ook de wat grotere feesten aankan. Het liefste wil ik gewoon exact hetzelfde nog een keer aanschaffen. Zo kan ik ook 2 setjes tegelijk wegzetten.

Op de site van behringer wordt een 'grote set' als volgt aangegeven:

4x Behringer B1800x (sub)
    2x Behringer B1220 (top)

Ga ik dat met 2x Dynacord S1200 redden en zoja, hoe sluit ik dit dan op een juiste manier aan? 1x Dynacord voor de subs en 1 voor de tops? Of zie ik het verkeerd?
  • MC Party
    • Sep 2003
    • 481

Je lust nu door van je sub naar top als het goed is,
    in de situatie hierboven lus je de "oude" sub door naar de "nieuwe" sub.
    Vanaf je "nieuwe" amp ga je met een "nieuwe" kabel naar je toppen.
    Voor je amps zet je dan eventueel een x-over/processor.

Groeten,
    MC
    Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• Fritz
      • Oct 2001
      • 621

citaat:Geplaatst door MC Party

Je lust nu door van je sub naar top als het goed is,
      in de situatie hierboven lus je de "oude" sub door naar de "nieuwe" sub.
      Vanaf je "nieuwe" amp ga je met een "nieuwe" kabel naar je toppen.
      Voor je amps zet je dan eventueel een x-over/processor.

Groeten,
      MC
      Eeeuh dan heeft die ene amp 4 subs te 'voeden' en die andere amp krijgt het rustig met maar 2 topjes. Of zie ik dat fout?

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

goed gezien Fritz
        die basamp. krijgt 4 bassen te verwerken [)]
        effe rekenen: 2 per kant is 4 ohm , makkelijk toch
        sisiie
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Fritz
          • Oct 2001
          • 621

citaat:Geplaatst door sis

goed gezien Fritz
          die basamp. krijgt 4 bassen te verwerken [)]
          effe rekenen: 2 per kant is 4 ohm , makkelijk toch
          sisiie
          Waarom kan ik het niet beter zo verdelen?

1 amp: 2x sub
          1 amp: 2x sub en 2x top

het begint nu pas op te vallen dat ik echt meer van het licht ben [8D]

Comment

• DJ.T
            • Nov 2002
            • 1502

Omdat je sub appart aanstuurt kan dit niet, ik neem aan dat je niet mono wilt gaan draaien?
            Je gooit er dan gewoon een X-Over tussen, 1 amp voor 4 bassen gaat makkelijk.
            Je draait dan 4 Ohm per kant en dat moet zo'n 1200 echt wel aankunnen!
            Je andere amp gooi je dan gewoon op je toppen waar je op 8 Ohm draait, heb je het mooi verdeeld.
            Maare jij zegt dat je hetzelfde wilt als op het plaatje; daar staan B1520's op en niet de 1220's.
            Ik weet niet of de 1220 wel 2 subs trekt.
            Volgens Michael (de behringer freak ) trekt de B1520 nog maar net aan 2 stuks B1800X (ongemod natuurlijk, gemod trekt hij bij lange na niet)
            We're ready to party, are you?

Comment

• Fritz
              • Oct 2001
              • 621

mmm kijk zo'n dingen denk ik dus niet aan. Ik was wel van plan om die 1220 aan te gaan schaffen ja...

Comment

• Fritz
                • Oct 2001
                • 621

Is het misschien een optie om per kant ook met 2 topjes te werken?

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

citaat:Geplaatst door Fritz

Is het misschien een optie om per kant ook met 2 topjes te werken?
                  Kan nooit kwaad voor de spreiding
                  sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2139

ik denk zelfs dat dat een zeer goede oplossing is. zoals sis al zei kan je nu meer spreiden, maar je moet je topkes nu ook niet meer de ganse avond op hun max drijven...

met 2 topjes per 2 bassen krijg je een veel beter klinkend systeem als behringer origineel aanraad. Je hebt nu ook het voordeel dat als je de subs al gemod hebt(of dat misschien nog van plan zijt), je met 2 topjes deze veel beter kunt bijhouden[^]

mvg
                    ronny
                    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• DJ.T
                      • Nov 2002
                      • 1502

Je hebt dan wel 2 stuks 1220 he, en niet 1520!
                      De 1520 houd 2 subs (ongemod) net bij, ik denk dat de 1220 het bij lange na niet red.
                      Misschien wel 2 stuks 1220 met 2 subs ongemod.
                      Ik denk dat je het met 2 gemodde subs en 2 stuks 1220 niet red.
                      Ik moet bekennen dat ik deze laatste combinatie niet heb uitgeprobeerd maar met een beetje logisch redeneren denk ik toch dat je dit mag concluderen.

Comment

• Fritz
                        • Oct 2001
                        • 621

Heb het net bij de dealer allemaal ff aan kunnen horen

Zowel 4x B1800x +2x B1220 als +2x B1520 en tussen deze topjes kon je bijna geen verschil horen. Ik denk dat ik dus maar voor de B1220 ga, dan heb ik 2 precies dezelfde setjes.

Het geheel klonk wel netjes. Ik kan d'r altijd nog 4 topjes opzetten ipv 2

Comment

• DJ.T
                          • Nov 2002
                          • 1502

Als er voor je gevoel toch geen verschil tussen zit, waarom zou je dan niet de B1520 nemen?
                          Op die manier kan je ook alleen de top meenemen als je niet een keer dat subgeweld nodig hebt.
                          Voor feestjes tot 30 man volstaat een B1520 wel, scheelt je veel sjouw werk, een 1220 red dit helaas niet.
                          Mocht je van plan zijn altijd met een sub te werken dan zou ik ook de 1220 nemen denk ik, dit omdat je dan toch meer mid hebt wat je met de 1520 combi wel een beetje mist.

Comment

• Fritz
                            • Oct 2001
                            • 621

citaat:Geplaatst door DJ.T

Als er voor je gevoel toch geen verschil tussen zit, waarom zou je dan niet de B1520 nemen?
                            Op die manier kan je ook alleen de top meenemen als je niet een keer dat subgeweld nodig hebt.
                            Voor feestjes tot 30 man volstaat een B1520 wel, scheelt je veel sjouw werk, een 1220 red dit helaas niet.
                            Mocht je van plan zijn altijd met een sub te werken dan zou ik ook de 1220 nemen denk ik, dit omdat je dan toch meer mid hebt wat je met de 1520 combi wel een beetje mist.
                            Ja, ik wil toch die B1220 kopen. Omdat ik het op deze manier wel een net setje vind, en ik de topjes tot nog toe nog nooit alleen gebruikt heb.
                            In combinatie met alleen een subje en een paaltje, vind ik die B1520 ook wat aan de grote kant...

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

Het grote voordeel van een 12/1" combinatie is dat de crossoverfrequentie hiertussen beter uitkomt. Daarom kom je ook vrijwel nooit 15/1" comb. tegen als topkast. De 15" moet te ver doorlopen voor zijn grote oppervlak en de 1" wordt vaak te laag gecrosst.

Een 12" gaat minder laag, maar kan ietsje verder door lopen naar het mid/hoog als een 15". Hierdoor komt er meestal een beter geluid uit. En meer rust in het mid/hoog.
                              Een sub neemt energie voor de 12 of 15 incher weg, maar er gaat nog steeds evenveel (en in verhouding zelfs meer) naar de 1".
                              Bij een 15/1" comb. heeft de 1" het dus vaak extra moeilijk en al helemaal als deze als top wordt gebruikt.

Mvg Johan

Comment

Working...