Drive-in Pr0flo-W Sound & light

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj pr0flow
    • Mar 2011
    • 85

Drive-in Pr0flo-W Sound & light

Hallo allemaal

Ik doe al enige tijd (jaartje of 2) enige drive-in werk bij voornamelijk vrienden, familie, school galabal. Niet echt heel vaak omdat ik zelf nog geen rijbewijs of auto had maar ook omdat ik het erg druk had met mijn studies. Maar deze problemen zijn ondertussen al van de baan. Ik studeer ondertussen aan de universiteit van Hasselt (België - limburg) en heb ik mijn eerste auto (peugeot camionette) gekocht.

Afgelopen 2 jaar leerde ik (relatief) veel mensen kennen die al langer bezig waren met drive-in shows. Ik kon veel (bij)leren van hun wat mij zeker zal helpen in de toekomst. Natuurlijk heb ik ook mijn beginnersfouten gemaakt al waren deze echter beperkt (in mijn ogen).

Een van de belangrijkste mensen die ik heb leren kennen (en ondertussen al een goede vriend) was Koen.

Koen en ik zijn van plan om nu samen ons drive-in werk op te pakken. Aangezien Koen altijd met licht bezig was gaat hij dit werk ook voort zetten.
    Daarnaast ben ik Dj en geluids-technicus.
    We gaan natuurlijk een bedrijf (eenmanszaak, bvba,...) moeten opstarten. Alleen weten we nog niet direct hoe en wat precies. Misschien iemand die ons hier bij kan helpen? Link forum bericht/website?

Daarnaast zijn we ons ook bewust een drive-in zonder materiaal echter moeilijk zal zijn. Gelukkig hebben we al een klein lijstje.

Geluid:
    4 x Vibe18s Mk2 600Wrms 131Db spl theoretisch @ 1m
    2 x Dap x-12T 450Wrms 131,5 Db spl theoretisch @ 1m
    1 x Dbx 223XL
    2 x American Audio VLP2500 2 x 1300Wrms @ 4ohm
    Pioneer set: djm700, cdj400(2x) + Reloop RP4000(2x)

Licht:
    4 x Par 64
    4 x Par 56
    2 x Jb Systems Micro led scanner
    2 x Jb Systems The winner
    1 x rookmachine 1200watt
    1 x Stroboscoop 750watt
    1 x Dmx controller (HQ power VDPC145)

Daarnaast ook:
    Flightcases voor alles te vervoeren
    Truss Prolyte x30V (2 x 3m) + adapters
    Adj Wind-ups + T-adapter (bijgeleverd)
    2 x laptop/cd speler statiefje

Al bij al denken we dat we al een mooi lijstje hebben. We weten (denken) dat we natuurlijk geen drive-in shows voor 500mensen kunnen bedienen. We denken (hopen) dat we drive-in shows tot 200mensen kunnen verzorgen. Of zitten we hier fout volgens jullie?

Dit weekend hebben we een leerlingen fuif (100 leerlingen) die we samen gaan doen (voor de aller eerste keer). We denken/hopen dat mijn geluidsinstallatie zal volstaan voor deze fuif. Wat denken jullie hiervan? Misschien toch maar snel een jbl-srx set proberen te huren?
    Foto's volgen uiteraard.

Hebben jullie misschien al advies, tips,...?

Laat maar horen!!
    Last edited by dj pr0flow; 17-01-12, 13:12.
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

Wat betreft het volume e.d. hoef je je geen zorgen te maken. Ik denk dat ook 200 personen nog prima te doen is met deze set. Wel zul je misschien de top iets hoger moeten zien te krijgen om er voor te zorgen dat de hoogdriver boven de mensen uit komt.

Wat vaak het probleem is de eerste keer is dat het er allemaal maar wat rommelig uitziet. Zorg er vooral op dat je alle kabels netjes wegwerkt en dat je de booth op z'n minst afrokt me een doekje. Verder zou ik als eerste aanpakken (met de eerste centjes ;-) in deze volgorde:

- (Geen idee of dit al zo is) Zorg voor betrouwbare en fatsoenlijke kabels en kisten om alles in te vervoeren. Je verkleint dan de kans op storingen aanzienelijk.
    - Zorg voor een meubeltje oid, daarmee zorg je voor herkenbaarheid.
    - Zorg voor wat meer eenheid in je licht, dus dezelfde fourbarren en scanners.
    - Analoge crossover vervangen door een processor ter bescherming van je speakers. Ook is er vaak dan wat meer uit je set te halen. Dit vereist echter wel enige tijd en research voordat je zo'n ding helemaal ingesteld hebt...

Zorg dat je mooie foto's maakt (promotie!) van je eerste feest en laat ze hier ook zien . Veel succes!
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• dj pr0flow
      • Mar 2011
      • 85

Bedankt voor je snelle reactie!

Het hoogte-probleem van mijn stack heb ik al opgelost Ik heb in de doe-het-zelf enkele 'doosje's in elkaar geknutselt eentje voor op de grond en een andere net onder de top. Zo komt de tweeter toch op 2.1m. Misschien dat ik nog eentje bij bouw per kant zodat de tweeter op 2,20m komt. Of is dit misschien te hoog?

Deze ochtend is een 10U flightcase aangekomen waar de versterkers en cross-over in gemonteerd zullen worden. Leek ons toch het makkelijkste en veiligste voor deze te kunnen vervoeren.
      Op dit moment hebben we ook flightcases voor de mixer , platenspelers en cd-spelers. We laten deze hier ook instaan tijdens onze shows omdat je dan toch een stuk minder ziet van de aansluitingen. Omdat we nog geen dj-meubel hebben plaatsen we gewoon tafels op het podium dit weekend die we dan mooi verbergen achter een zwarte doek.
      We gaan proberen zo snel mogelijk een Prodjuser Dj stand te kopen. De reviews zijn veel belovend en de prijs valt ook goed mee.

Voor in de nabije toekomst dachten we aan een dbx driverack Px. Deze heeft een cross-over en compressor en Eq ingebouwd. Ook de reviews van dit product zijn positief Natuurlijk blijven er voorstanders van analoge apparaten maar dit vereist weer een getraind oor en dat heb ik jammer genoeg nog niet echt.

Comment

• Hitvision
        • Jun 2003
        • 388

Wellicht in het verkeerde deel van het forum gepost. Deze staat nu gepost onder 'foto's'. Die had ik dan ook graag willen zien. Deze vraag hoort eigenlijk niet in dit deel thuis. Vraagstelling begrijp ik overigens wel en vind het ook prima om hier feedback over te vragen op dit forum. Doe zelf geen drive in dus ga er ook inhoudelijk niet op reageren maar ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes en succes!
        Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• dj pr0flow
          • Mar 2011
          • 85

Originally posted by Hitvision
          Deze staat nu gepost onder 'foto's'. Die had ik dan ook graag willen zien. Deze vraag hoort eigenlijk niet in dit deel thuis.
          Groetjes en succes!
          Onze eerste drive-in show is nu zaterdag (leerlingen fuif 100personen) hier zullen genoeg foto's van volgen.
          Geduld is een mooie zaak

Comment

• Hitvision
            • Jun 2003
            • 388

Hehe of het een mooie zaak is moeten we nog afwachten maar met de tips hier boven moet het goed komen.

Even zonder dollen ik ben benieuwd
            Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• Copains Deluxe
              • Dec 2009
              • 293

Ben benieuwd naar deze zaterdag, maak voldoende foto's , ik woon in Diepenbeek , en is dus vlakbij jullie !

Staan er werkelijk nog nergens foto's online?
              Knallen maar

Comment

• dj pr0flow
                • Mar 2011
                • 85

Originally posted by Copains Deluxe
                Ben benieuwd naar deze zaterdag, maak voldoende foto's , ik woon in Diepenbeek , en is dus vlakbij jullie !

Staan er werkelijk nog nergens foto's online?
                Zaterdag is iets wat ons misschien niet zo goed ligt. Het is onze eerste keer dat we zowel geluid-, licht technicus en dj zijn. We hebben al eerder op verschillende fuiven gedraaid en ook al eerder licht en geluid geïnstalleerd op verschillende fuiven. Zo werkten we al mee aan Rock Sint-Truiden misschien zegt dit jullie iets?

We zijn nog wat aan het wikken en wegen of we terug enkel naar het technische gedeelte gaan ofwel een volledige drive-in.

Comment

• Copains Deluxe
                  • Dec 2009
                  • 293

Dit zegt me wel iets , maar ik ben er zelf nog nooit geweest, hoe is het meegevallen afgelopen zaterdag?
                  Knallen maar

Comment

• dj pr0flow
                    • Mar 2011
                    • 85

Wel onze eerste drive-in zit er op. Hoe het ging moeilijk te zeggen. Wij waren beetje teleurgesteld omdat 2 van de 6 scans niet wouden werken zoals we wouden. Ook het geluid bleef wat te scherp terwijl je toch omver geblazen werd door de subs. We vonden geen mooi evenwicht er tussen.
                    Maar als feedback kregen we het volgende:

Hallo,
                    vooreerst nog eens geweldig bedankt voor de avond van gisteren .
                    Ik stond aan uitgang bij het weggaan van de leerlingen en hoorde
                    dat ze het heeeeel goed vonden :"keitof, veel beter dan anders, echt
                    goed, geweldige belichting...".
                    Wij hopen dan ook dat we jullie ook volgend jaar (laatste of voorlaatste
                    zaterdag van januari ,dat ligt nog niet vast) mogen boeken .
                    groetjes

Foto's worden ons nog bezorgd door onze fotograaf. Misschien een kleine how-to zodat ik de foto's kan plaatsen als ik ze heb ontvangen?

P.s Komende vrijdag galabal (enkel licht plaatsen) te Landen.
                    Last edited by dj pr0flow; 24-01-12, 11:30.

Comment

• dj pr0flow
                      • Mar 2011
                      • 85

Zoals jullie weten beschikken we voor onze drive-in show 4 x Vibe18s van Jb systems
                      in kort:
                      - 600Wrms
                      - 131db spl
                      - 18'
                      - 57kg
                      - vanaf 40hz (gemeten op ? db)

We kunnen er fuiven tot 250man mee doen met de juiste tops er bij en natuurlijk afhankelijk van de zaal. Maar we zouden willen uitbreiden tot fuiven van 500personen. Nu dachten we om eerst onze baskasten te vervangen (aangezien onze tops momenteel overdreven zijn t.o.v de subs).

Zelf dachten we aan de db Technologies Arena SW18 Pro (ook passief)
                      -1000Wrms
                      - 134db spl
                      - 18'
                      - 43kg
                      - vanaf 28hz (-10db) en 35hz (0db)

Enkel al het verschil van bijna 15kg is al reden genoeg om over te schakelen. Maar we vragen ons af hoeveel effect heeft dit kwa vermogen (aantal extra personen op een fuif)?

Iemand die ons hierbij misschien kan helpen?

Comment

• dj pr0flow
                        • Mar 2011
                        • 85

Enkele foto's van het galabal afgelopen nacht.

Even voor de duidelijkheid we verzorgde enkel het licht niet het geluid. De dj verantwoordelijk voor het geluid had (volgens hem geweldige) omnitronic DX-1222 luidsprekertjes van (volgens hem) 600Wrms bij.

Foto van vanachter in de zaal:

Foto van de Dj zoals hij heel de avond/nacht er heeft gezeten:

Comment

• hardstyle
                          • Jan 2010
                          • 427

Hahah, goed dat je erbij zegt dat het licht alleen van jou was, vind het wel wat weinig, maar zal wel zo bedoeld zijn?
                          Verder had ik als tip nr 1 voor de dj: afrokken.

Comment

• Big Bang
                            • Apr 2008
                            • 652

Originally posted by hardstyle
                            Verder had ik als tip nr 1 voor de dj: afrokken.
                            Hmm, stoel aan de kant gooien zou ik op nr 1 zetten, daarna pas afrokken. Maar ook daarvoor geldt dat de OP zich dat niet aan hoeft te rekenen. Het licht ziet er netjes uit.
                            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                              • Jun 2010
                              • 640

die stoel is zelf bij mij uit den boze momenteel... en dan heb ik nog wel een rugprobleem...
                              Licht ziet er netjes uit maar lijkt weinig maar komt zat licht vanaf. Dat kan dus ook, Less is more?
                              Goed bezig, volgende keer ook gewoon het geluid erbij verhuren hè.

Comment

Working...