Nieuwe aanhangwagen / Drive-in show PARTYROS

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

En denk niet dat je alleen een bekeuring riskeert, als je een ongeluk krijgt kun je erop wachten dat je verzekering er alles aan zal doen om niet uit te hoeven keren, je draait dus voor alle schade op, ook die van de tegenpartij.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hitvision
      • Jun 2003
      • 388

Heb hier jarenlang mee te maken gehad aangezien ik alleen rijbewijs B had destijds kan ik je hetvolgende melden.

Aanhangers zonder kenteken hebben een maximale massa van 750 totaal en is rijbewijs B voldoende OOK als de totale combinatie het gewicht van 3500kg overschrijdt. Voorbeeld hiervan zijn de campers die maximaal 3500kg mogen wegen (MTG). Hier MAG dus nog een aanhanger achter van 750 kg (zonder eigen kenteken dus)

Heeft de aanhanger wel een kenteken en heb je alleen B dan wordt het leuk rekenen. Als het trekkende voertuig 1000 kg totaal MAG trekken en het maximaal toelaatbaar gewicht van de aanhanger is 1100 kg dan heb je BE nodig OOK als de aanhanger LEEG is en misschien maar 350 kg weegt. Hier wordt niet gekeken naar het gewicht van de aanhanger maar puur wat deze maximaal mag wegen. Om die reden heb ik destijds mijn aanhanger terug laten keuren op kenteken tot 900 kg (origineel 1300 kg). Het trekkende voertuig mog 950 kg trekken dus was B voldoende.

Heb ik wel BE en weegt mijn aanhanger beladen totaal 900 kg en mag deze 1300 kg totaal wegen en mag het trekken de voertuin 950 kg trekken dan is dit toegestaan.

Het verschil zit hem dus duidelijk dat bij B wordt gekeken naar wat de aanhanger totaal MAG wegen (of hij nu leeg is of niet doet niet ter zake) en of dit de maximale treklast van het trekkende voertuig niet overschrijdt. Bij BE wordt gekeken naar wat de aanhanger werkelijk weegt en of dit gewicht niet het maximale trekgewicht van het trekkende voertuig overschrijdt en uiteraard of het gewicht van de aanhanger zijn eigen MTG niet overschrijdt.

De totale combinatie mag met een aanhanger op kenteken (dus zwaarder als 750 kg) volledig beladen niet meer dan 3500 kg wegen (trekkend voertuig + belading + aanhanger + belading).

Voor aanhangers onder de 750 kg geldt dit niet. Als het trekkende voertuig maximaal totaal 3500 kg is (zoals in mijn eerste voorbeeld een camper) dan mag daar nog steeds een aanhanger van < 750 kg achter. In theorie kom je dan dus uit voor een B of BE rijbewijs op maximaal 4250 kg. (Erg krom dat weet ik maar zo zit het wel)

Wat heb je dan aan BE? Nou heel simpel als jij een aanhanger hebt die 2000 kg mag wegen en jij wil hem trekken met een voertuig die maximaal 1000 kg mag trekken dan mag dit met BE wel en met B niet. Uiteraard geldt dan weer dat de aanhanger werkelijk niet zwaarder weegt dan 1000 kg en de combinatie de 3500 kg niet overschrijdt.

Op de site van ANWB of CBR kun je een heel stroomschema vinden waarin je mijn genoemde situaties kunt plaatsen. Ik heb nog niet alle varianten beschreven maar wel een paar leuke
      Last edited by Hitvision; 03-08-12, 22:36.
      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Originally posted by DJ Antoon
        Het is nog wat gecompliceerder, uit het hoofd, is het zoiets van:
        Als het ledig gewicht van de aanhangwagen + het laadvermogen minder is als dat van de auto en het totaal komt niet boven de 3600, dan mag het alleen met B...
        Bijna

TMM aanhanger + TMM trekkend voertuig(!) = treingewicht
        Waar TMM = toegestane maximum massa

Treingewicht groter dan 3500kg -> BE
        TMM aanhanger hoger dan ledig gewicht trekkend voertuig -> BE
        TMM aanhanger lager dan ledig gewicht trekkend voertuig en treingewicht groter dan 3500kg -> BE
        TMM aanhanger lager dan ledig gewicht trekkend voertuig en treingewicht onder 3500kg -> B
        TMM aanhanger gelijk aan of lager dan 750kg -> B

In geen enkel geval mag je het maximale trekgewicht (al dan niet geremd) van het trekkend voertuig overschrijden.

Dus: VW T4 busje (1500kg ledig) + aanhanger met TMM 2000kg mag niet met B, want TMM aanhanger + TMM bus (iets van 2300kg) is groter dan 3500kg.

Dat betekend dat je met een aanhanger met TMM 2700kg een trekkend voertuig moet hebben met een TMM van maximaal 800kg EN 2700kg geremd mag trekken om met rijbewijs B weg te komen. Dat kan niet.

{EDIT}
        Hitvision is me net voor... maar volgens mij klopt het verhaal over de 3500kg kamper + 750kg aanhanger niet, dan ga je over het treingewicht van 3500kg heen wat maximaal is voor B.
        Zie ook:

{/EDIT}
        Last edited by renevanh; 03-08-12, 22:45.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Paul10
          • May 2012
          • 122

Originally posted by Hitvision
          Heb hier jarenlang mee te maken gehad aangezien ik alleen rijbewijs B had destijds kan ik je hetvolgende melden.

Aanhangers zonder kenteken hebben een maximale massa van 750 totaal en is rijbewijs B voldoende OOK als de totale combinatie het gewicht van 3500kg overschrijdt. Voorbeeld hiervan zijn de campers die maximaal 3500kg mogen wegen (MTG). Hier MAG dus nog een aanhanger achter van 750 kg (zonder eigen kenteken dus)
          dat mag dus niet! als de toegestane massa van het trekkende voertuig plus de aanhanger de 3500KG overschrijd heb je BE nodig (CBR http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard911.pdf)

En houden we ook rekening met de tachochraaf plicht bij het overschrijden van de 3500KG, uiteraard met BE?
          bekeurening loopt op tot 4400,- euro. ik heb al een waarschuwing gehad!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by Paul10

En houden we ook rekening met de tachochraaf plicht bij het overschrijden van de 3500KG, uiteraard met BE?
            Die verplichting geldt weer niet wanneer je aan kunt tonen dat je eigen voertuig en materieel bestuurt en daarvoor minder dan 12 uur per week achter het stuur zit.
            Met je administratie moet je dit kunnen aantonen waarbij er geen definitie wordt gegeven over hoe die administratie eruit zou moeten zien. Kan dus leuke discussies opleveren (nee meneer, ik zat aan 11 uur maar die file had ik niet op gerekend waardoor ik nu op 12 uur en 5 minuten uitkom.) waarbij onze beste vrienden natuurlijk altijd aan het langste eind trekken.
            (PFFFFF, die regels kunnen ook echt alleen maar door ambtenaren verzonnen zijn)

Comment

• Paul10
              • May 2012
              • 122

Originally posted by MusicXtra
              Die verplichting geldt weer niet wanneer je aan kunt tonen dat je eigen voertuig en materieel bestuurt en daarvoor minder dan 12 uur per week achter het stuur zit.
              Met je administratie moet je dit kunnen aantonen waarbij er geen definitie wordt gegeven over hoe die administratie eruit zou moeten zien. Kan dus leuke discussies opleveren (nee meneer, ik zat aan 11 uur maar die file had ik niet op gerekend waardoor ik nu op 12 uur en 5 minuten uitkom.) waarbij onze beste vrienden natuurlijk altijd aan het langste eind trekken.
              (PFFFFF, die regels kunnen ook echt alleen maar door ambtenaren verzonnen zijn)
              of als je binnen een straal van 50km van de standplaats van het voertuig blijft. "nee hoor meneer agent, ik woon in Amsterdam maar hij staat altijd in den haag"

Comment

• pilot
                • Nov 2003
                • 267

En de BE combinaties dan?Waarbij een bestelbus trekker met trailer totaal 7000Kg mogen wegen?
                master-qsc en de rest

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

of als je binnen een straal van 50km van de standplaats van het voertuig blijft.
                  Volgens mij bestaat die regel niet...

Tachograafregels zijn best duidelijk, in principe moet iedere bedrijfsauto in de klasse N1 (bestelauto) of M1 (van een personenwagen afgeleide bedrijfsauto) die in combinatie met een aanhanger de maximale toegestane massa van 3.500kg overschrijdt, een tachograaf hebben.

Er zijn een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld als de bestuurder van deze combinatie:
                  - eigen vervoer verricht
                  - aantoonbaar minder dan 12 uur per week op een dergelijke voertuigcombinatie rijdt en als het maximum toelaatbaar gewicht van de combinatie onder de 7.500kg blijft.

Eerste uitzondering gaat hier dus vaak op, want het is je eigen bedrijf dus eigen combi.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by renevanh
                    Volgens mij bestaat die regel niet...

Eerste uitzondering gaat hier dus vaak op, want het is je eigen bedrijf dus eigen combi.
                    Die regel bestaat wel degelijk, maar bedoelen ze daarmee de hemelsbrede afstand of de kortste route?
                    Die eerste uitzondering dat het eigen vervoer betreft is ook geen probleem, het aantonen dat je niet meer dan 12 uur per week in een dergelijk voertuig rijdt is veel lastiger aan te tonen.
                    Degene die deze regel heeft verzonnen heeft er gelijk bij bedacht dat de bewijslast bij de bestuurder ligt. Volgens mij is dit recht tegen de grondwet in (je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is).
                    Het had zo makkelijk kunnen zijn.....
                    Zwaarder dan 3500 kg en geen eigen vervoer: Tachograaf verplicht.
                    In alle andere gevallen is er geen verplichting.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

bij de belastingen is het gebruikelijk dat je een schatting krijgt en de bewijslast bij jou komt te liggen om aan te tonen dat deze schatting fout is.

Dat is de basis van de adviezen om alle bonnen te bewaren.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by showband
                        bij de belastingen is het gebruikelijk dat je een schatting krijgt en de bewijslast bij jou komt te liggen om aan te tonen dat deze schatting fout is.

Dat is de basis van de adviezen om alle bonnen te bewaren.
                        klopt, had je maar aangifte moeten doen....

die 50 km vanaf standplaats is nieuw voor me, het eigen vervoer ook, ( de slager die met een zware koelbus de hele week zn vlees naar de klanten rijdt is toch echt tacho CCV-B etc verplicht).
                        Maar de 12 uur per week, (of werkzaamheden die het vervoer noodzakelijk maken, zoals het zijn van geluidstechnicus, die de vrachtwagen bestuurt) is aantoonbaar met een ontheffing van de arbeidsinspectie, die je gewoon bij de arbeidsinspectie kunt aanvragen.
                        Leukje : de reizende gezelschappen voor kunst en cultuur zijn ( waren?) standaard in de wet ontheven van het gehele rij-en-rusttijden besluit, waarin deze maatregelen werden geëist.
                        Circussen zie je dan ook nog regelmatig met 3 aanhangwagens rijden...
                        Last edited by Gast1401081; 04-08-12, 12:12.

Comment

• Paul10
                          • May 2012
                          • 122

Originally posted by MacGyverSounds
                          klopt, had je maar aangifte moeten doen....

die 50 km vanaf standplaats is nieuw voor me, het eigen vervoer ook, ( de slager die met een zware koelbus de hele week zn vlees naar de klanten rijdt is toch echt tacho CCV-B etc verplicht).
                          Maar de 12 uur per week, (of werkzaamheden die het vervoer noodzakelijk maken, zoals het zijn van geluidstechnicus, die de vrachtwagen bestuurt) is aantoonbaar met een ontheffing van de arbeidsinspectie, die je gewoon bij de arbeidsinspectie kunt aanvragen.
                          Leukje : de reizende gezelschappen voor kunst en cultuur zijn ( waren?) standaard in de wet ontheven van het gehele rij-en-rusttijden besluit, waarin deze maatregelen werden geëist.
                          Circussen zie je dan ook nog regelmatig met 3 aanhangwagens rijden...
                          het gaat om uitzinderingen op de rijtijdenwet!

Voertuigen of combinaties van voertuigen met een toegestaan maximummassa van ten
                          hoogste 7,500 kg., die worden gebruikt:
                          o Door leveranciers van de universele dienst als gedefinieerd in artikel 2, onder 13, van
                          Richtlijn 97/67/EG betreffende gemeenschappelijke regels voor de ontwikkeling van
                          de interne markt voor postdiensten in de Gemeenschap en de verbetering van de
                          kwaliteit van de dienst voor het bezorgen van goederen in het kader van de
                          universele dienst; of
                          o Voor het dragen van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder
                          beroepshalve gebruikt.
                          Deze voertuigen mogen alleen binnen een straal van 50 km rond de vestigingsplaats van het
                          bedrijf worden gebruikt en op voorwaarde dat dit vervoer niet de hoofdactiviteit van de
                          bestuurder is;

(bron EVO)
                          de slager moet zich houden aan de rijtijdenwet, dus tachograaf plicht (denk ik)
                          zal hemelsbreed zijn (straal 50km rond)

even in het kort,
                          zover ik weet zijn er voor mij 2 uitzonderingen op de rijtijden-wet, als ik onder de 7500KG blijf en apparatuur vervoer die ik beroepshalve gebruik. en vervoer niet mijn hoofdactiviteit is

- binnen een straal van 50 km rond de vestigingsplaats
                          - minder dan 12uur per week.

Maar om geen last te krijgen heb ik gewoon een bedrijfs kaart en chauffeurs kaart, met wat software gekocht, zo duur is het niet en je hebt meteen een kloppende rit administratie,

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Maar wat als je incidenteel eens verder gaat dan die 50 km?
                            Moet je dan voor die ene keer een tachograaf aanschaffen?

Comment

• Paul10
                              • May 2012
                              • 122

als dat incident meer dan 12uur per week is (inclusief de tijd die je binnen de straal van 50KM hebt gereden) volgens mij wel.

Comment

• Hitvision
                                • Jun 2003
                                • 388

dat mag dus niet! als de toegestane massa van het trekkende voertuig plus de aanhanger de 3500KG overschrijd heb je BE nodig (CBR http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard911.pdf)

bekeurening loopt op tot 4400,- euro. ik heb al een waarschuwing gehad!
                                Wel het HELE document lezen dan zie je op pagina 6 voorbeeld 4 dat je met een trekkend voertuig van 2800 kg een aanhanger met een maximaal gewicht van 740 kg mag trekken (Reden: Max Toelaatbaar Gewicht aanhanger is minder dan 750 kg). Zo kom je dus BOVEN de 3500 kg uit. Ik heb er bijna een studie van gemaakt om alle situaties uit te zoeken vandaar dat ik dit zo stellig weg durf te schrijven. Er gaan trouwens wel regels veranderen in 2013 waarbij er o.a. een B+ catagorie bij komt voor de 3500 - 4250 kg combinaties. Juist om deze situaties ook vast te leggen.

Wel behoorlijk of-topic inmiddels maar wel een belangrijk topic omdat er veel mensen toch met aanhangers vervoeren.
                                Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

Working...