Nieuwe aanhangwagen / Drive-in show PARTYROS

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul10
    • May 2012
    • 122

Originally posted by Hitvision
    Wel het HELE document lezen dan zie je op pagina 6 voorbeeld 4 dat je met een trekkend voertuig van 2800 kg een aanhanger met een maximaal gewicht van 740 kg mag trekken (Reden: Max Toelaatbaar Gewicht aanhanger is minder dan 750 kg). Zo kom je dus BOVEN de 3500 kg uit. Ik heb er bijna een studie van gemaakt om alle situaties uit te zoeken vandaar dat ik dit zo stellig weg durf te schrijven. Er gaan trouwens wel regels veranderen in 2013 waarbij er o.a. een B+ catagorie bij komt voor de 3500 - 4250 kg combinaties. Juist om deze situaties ook vast te leggen.

Wel behoorlijk of-topic inmiddels maar wel een belangrijk topic omdat er veel mensen toch met aanhangers vervoeren.

Je hebt gelijk man!! waar kan je de nieuwe regels vinden?

Comment

• JanFryslan
      • Mar 2010
      • 43

Wat een discussie is dit geworden..

Maar goed, we (mijn compagnon en ik) hebben beide BE.

Met ons standaard licht, geluid, meubel, truss (voor bruiloften, verjaardagen, etc.) is de totale massa van de aanhanger volgens de weegbrug 1500 kg (gaat per stappen van 20 kg.)
      De Leon op de foto mag 1400 kg trekken, mijn maat heeft een A4 die 1500 mag trekken.

Laden we de aanhangwagen helemaal vol met Xa-2 set etc., dan zitten we op 2000 kg.
      Hiervoor hebben we momenteel nog geen definitieve oplossing. Een witte Transporter zou er mooi voor passen..

En dat verhaal over de bedrukking op de aanhangwagen: het niet tonen van je bedrijf ter voorkoming van eventuele diefstal lijkt mij te rigoureus.

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Dat de discussie over het vervoer gaat is niet onlogisch.
        Het is een niet onbelangrijk deel ivm een mobiele geluidsset.

Comment

• Hitvision
          • Jun 2003
          • 388

Originally posted by Paul10
          Je hebt gelijk man!! waar kan je de nieuwe regels vinden?
          Moet ik even opzoeken ben het linkje even kwijt. Kom er nog op terug.
          Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• vdlaanlichtengeluid
            • Jun 2010
            • 640

gewoon blijven rijden op goed geluk... Misschien een weegbrief laten maken waar slechts 1500 of 1400 kg in staat Want dat moet officieel zoiezo als je met een aanhanger rijd die je niet mag trekken ivm het te laden gewicht wat de aanhanger mag hebben. Omdat de auto maar 1400 kg mag trekken moet je dus een weegbrief bij je hebben.

Daarintegen zou ik gewoon lekker blijven rijden en het risico nemen. Het gaat erom dat je je netjes gedraagt dan is er vaak niets aan de hand. Zo rijd ik al een tijdje BE trailer combi's, controles gehad en al mag gewoon doorrijden Is maar net hoe je je opsteld.

Comment

• Hitvision
              • Jun 2003
              • 388

Zoals al te lezen valt is er heel wat discussie over wat wel en niet mag. Het is ook erg lastig. Nog een leuke toevoeging is dat bij BE de combinatie de 3500 kg (dik) kan en mag worden overschrijden. Hierbij telt alleen dat het gewicht van het trekkende voertuig niet zwaarder mag zijn dan 3500 kg en dat er uiteraard niet meer getrokken mag worden dan op het kenteken van het trekkend voertuig wordt beschreven. Vandaar ook dat je tegenwoordig van die leuke BE combi's ziet rijden in de vorm van een mini vrachtwagen (trekker) met daarachter een gigantische aanhanger. Zit jij bijna aan de 7 ton wat dus is toegestaan.

Meer hierover EN over de verandering van regels in 2013 vindt je hier:

U heeft rijbewijs B, BE of B+ (code 96) nodig om met een aanhanger te mogen rijden achter uw auto. Welk rijbewijs u moet hebben, hangt af van de maximale toegestane massa en het voertuig dat de aanhanger trekt.

Ben het wel met Radioactive eens dat het risico om 'gepakt' te worden niet zo groot is als je gewoon de verkeersregels netjes naleeft. Wel kun je een groot probleem met de verzekering krijgen als blijkt dat jij de combi niet zou mogen rijden en betrokken raakt bij een ongeval. Dan loop je het risico dat alle schade op jou gaat worden verhaald en je dus NIET verzekerd bent. In het geval van TS is het gewoon simpel. Zorg dat je aanhanger + belading niet boven het aantal kilo's uitkomt wat je met het trekkend voertuig mag trekken (zie kenteken). Een weegbrief is overigens geen garantie. Bij de meeste politieauto's behoort een compacte weegschaal tegenwoordig als standaard uitrusting en kan het gewicht dus aan de weg worden vastgesteld.

Ik heb nog niets gezegd over de aanhanger qua 'nieuwe aanwinst' het is een prachtig bakkie zeker waar. Maar wel gevoeliger voor mensen die willen weten waar er iets mooi's te halen is. Qua veiligheid zou ik niet zo graag volledig bestickerd rond rijden. Na voldoende publiciteit en klantenbinding zou ik zeggen 'wit dat ding'.

Groetjes Christian.

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Lees ik nu hier een advies om
                wel VCA conform te werken op locatie
                maar dat je onderweg niet VCA conform je
                behoeft te gedragen?

mmmmm, hebben die beladingen etc. ook niet
                te maken met beremming en geremdheid van zowel
                het trekkend- als het getrokken voertuig?

Natuurlijk weet ik wel dat de kans dat je gepakt wordt,
                miniem is, maar dat ontslaat je idd niet van je
                verantwoording naar je medeweggebruiker,

ook naar die mevrouw die net op het zebrapad
                oversteekt met haar tweeling kinderwagen...........

In de huidige discussie over zorgkosten, kan het dus makkelijk
                gebeuren dat bij overtreding/-schrijding, straaks ook de zorgverzekering
                niet meer uitkeert

grtz

Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 388

Originally posted by NesCio01

Natuurlijk weet ik wel dat de kans dat je gepakt wordt,
                  miniem is, maar dat ontslaat je idd niet van je
                  verantwoording naar je medeweggebruikers
                  Helemaal mee eens vandaar ook mijn verhaal over verzekering. Jij haalt hier terecht ook je morele plicht bij. Je moet dit gewoon niet willen.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by radioactivediscoshow
                    gewoon blijven rijden op goed geluk... Misschien een weegbrief laten maken waar slechts 1500 of 1400 kg in staat Want dat moet officieel zoiezo als je met een aanhanger rijd die je niet mag trekken ivm het te laden gewicht wat de aanhanger mag hebben. Omdat de auto maar 1400 kg mag trekken moet je dus een weegbrief bij je hebben.

Daarintegen zou ik gewoon lekker blijven rijden en het risico nemen. Het gaat erom dat je je netjes gedraagt dan is er vaak niets aan de hand. Zo rijd ik al een tijdje BE trailer combi's, controles gehad en al mag gewoon doorrijden Is maar net hoe je je opsteld.
                    Dat vind ik nu niet meteen een gezonde ingesteldheid als ondernemer.

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Wat Nes zegt!!

Daarbij: op goed geluk rond blijven rijden kan zolang je niet opvalt/aandacht trekt en het veilig is.
                      Dat kleine auto'tje kan de 2700kg aanhanger nooit volgens de norm beremmen (niet veilig dus) en je komt ook niet vlot mee met het verkeer. Hierdoor trek je de aandacht van zowat elke passerende verkeersagent en ga je elke rit van 100km minstens een keer langs de kant gezet worden.
                      Blijk je dan overbeladen te zijn dan pleeg je een economisch delict, en die boetes zijn gigantisch!
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Wat ik al eerder schreef, een boete is een risico dat nog te overzien is, de kosten vanwege een verzekeraar die niet uitkeert bij letsel zijn dat niet.
                        En reken er maar op dat je dan persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld als er aangetoond wordt dat je niet aan de regels voldeed en dat verband kan houden met het ongeval.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Originally posted by renevanh
                          Wat Nes zegt!!

Daarbij: op goed geluk rond blijven rijden kan zolang je niet opvalt/aandacht trekt en het veilig is.
                          Dat kleine auto'tje kan de 2700kg aanhanger nooit volgens de norm beremmen (niet veilig dus) en je komt ook niet vlot mee met het verkeer. Hierdoor trek je de aandacht van zowat elke passerende verkeersagent en ga je elke rit van 100km minstens een keer langs de kant gezet worden.
                          Blijk je dan overbeladen te zijn dan pleeg je een economisch delict, en die boetes zijn gigantisch!
                          Die boete is nog het minste probleem.
                          Met een paar 1000€ te betalen, en een paar weken je rijbewijs kwijt ben je er van af.

Maar niet op tijd kunnen remmen omdat je te zwaar geladen bent, en iemand wegmaaien op een oversteekplaats is een ander paar mauwen.

En denk maar niet "ik rij voorzichtig", een aanhangwagen van 1700kg die begint te slingeren, hou je niet makkelijk onder controle. Zelfs bij 50km/h.
                          Last edited by frederic; 06-08-12, 00:27.

Comment

• JanFryslan
                            • Mar 2010
                            • 43

Inderdaad radioactive, we hebben altijd weegbrief (1500 kg) en kentekenbewijs bij ons.

Comment

• Richnies2000
                              • May 2008
                              • 204

een aanhanger die slingert is meestal toch eigen schuld, of te weinig druk op de kogel of een flink bandenspanning verschil..

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Hoeft niet altijd, plotseling ergens voor uit moeten wijken, lekke band, flinke windvlaag, enzovoort.
                                Met een relatief lichte auto heb je dan al snel een probleem.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...