Nieuwe aanhangwagen / Drive-in show PARTYROS
Collapse
X
-
Wat een discussie is dit geworden..
Maar goed, we (mijn compagnon en ik) hebben beide BE.
Met ons standaard licht, geluid, meubel, truss (voor bruiloften, verjaardagen, etc.) is de totale massa van de aanhanger volgens de weegbrug 1500 kg (gaat per stappen van 20 kg.)
De Leon op de foto mag 1400 kg trekken, mijn maat heeft een A4 die 1500 mag trekken.
Laden we de aanhangwagen helemaal vol met Xa-2 set etc., dan zitten we op 2000 kg.
Hiervoor hebben we momenteel nog geen definitieve oplossing. Een witte Transporter zou er mooi voor passen..
En dat verhaal over de bedrukking op de aanhangwagen: het niet tonen van je bedrijf ter voorkoming van eventuele diefstal lijkt mij te rigoureus.Comment
-
gewoon blijven rijden op goed geluk... Misschien een weegbrief laten maken waar slechts 1500 of 1400 kg in staatWant dat moet officieel zoiezo als je met een aanhanger rijd die je niet mag trekken ivm het te laden gewicht wat de aanhanger mag hebben. Omdat de auto maar 1400 kg mag trekken moet je dus een weegbrief bij je hebben.
Daarintegen zou ik gewoon lekker blijven rijden en het risico nemen. Het gaat erom dat je je netjes gedraagt dan is er vaak niets aan de hand. Zo rijd ik al een tijdje BE trailer combi's, controles gehad en al mag gewoon doorrijdenIs maar net hoe je je opsteld.
Comment
-
Zoals al te lezen valt is er heel wat discussie over wat wel en niet mag. Het is ook erg lastig. Nog een leuke toevoeging is dat bij BE de combinatie de 3500 kg (dik) kan en mag worden overschrijden. Hierbij telt alleen dat het gewicht van het trekkende voertuig niet zwaarder mag zijn dan 3500 kg en dat er uiteraard niet meer getrokken mag worden dan op het kenteken van het trekkend voertuig wordt beschreven. Vandaar ook dat je tegenwoordig van die leuke BE combi's ziet rijden in de vorm van een mini vrachtwagen (trekker) met daarachter een gigantische aanhanger. Zit jij bijna aan de 7 ton wat dus is toegestaan.
Meer hierover EN over de verandering van regels in 2013 vindt je hier:
U heeft rijbewijs B, BE of B+ (code 96) nodig om met een aanhanger te mogen rijden achter uw auto. Welk rijbewijs u moet hebben, hangt af van de maximale toegestane massa en het voertuig dat de aanhanger trekt.
Ben het wel met Radioactive eens dat het risico om 'gepakt' te worden niet zo groot is als je gewoon de verkeersregels netjes naleeft. Wel kun je een groot probleem met de verzekering krijgen als blijkt dat jij de combi niet zou mogen rijden en betrokken raakt bij een ongeval. Dan loop je het risico dat alle schade op jou gaat worden verhaald en je dus NIET verzekerd bent. In het geval van TS is het gewoon simpel. Zorg dat je aanhanger + belading niet boven het aantal kilo's uitkomt wat je met het trekkend voertuig mag trekken (zie kenteken). Een weegbrief is overigens geen garantie. Bij de meeste politieauto's behoort een compacte weegschaal tegenwoordig als standaard uitrusting en kan het gewicht dus aan de weg worden vastgesteld.
Ik heb nog niets gezegd over de aanhanger qua 'nieuwe aanwinst' het is een prachtig bakkie zeker waar. Maar wel gevoeliger voor mensen die willen weten waar er iets mooi's te halen is. Qua veiligheid zou ik niet zo graag volledig bestickerd rond rijden. Na voldoende publiciteit en klantenbinding zou ik zeggen 'wit dat ding'.
Groetjes Christian.Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!Comment
-
Lees ik nu hier een advies om
wel VCA conform te werken op locatie
maar dat je onderweg niet VCA conform je
behoeft te gedragen?
mmmmm, hebben die beladingen etc. ook niet
te maken met beremming en geremdheid van zowel
het trekkend- als het getrokken voertuig?
Natuurlijk weet ik wel dat de kans dat je gepakt wordt,
miniem is, maar dat ontslaat je idd niet van je
verantwoording naar je medeweggebruiker,
ook naar die mevrouw die net op het zebrapad
oversteekt met haar tweeling kinderwagen...........
In de huidige discussie over zorgkosten, kan het dus makkelijk
gebeuren dat bij overtreding/-schrijding, straaks ook de zorgverzekering
niet meer uitkeert
grtz
NesWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Helemaal mee eens vandaar ook mijn verhaal over verzekering. Jij haalt hier terecht ook je morele plicht bij. Je moet dit gewoon niet willen.Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!Comment
-
gewoon blijven rijden op goed geluk... Misschien een weegbrief laten maken waar slechts 1500 of 1400 kg in staatWant dat moet officieel zoiezo als je met een aanhanger rijd die je niet mag trekken ivm het te laden gewicht wat de aanhanger mag hebben. Omdat de auto maar 1400 kg mag trekken moet je dus een weegbrief bij je hebben.
Daarintegen zou ik gewoon lekker blijven rijden en het risico nemen. Het gaat erom dat je je netjes gedraagt dan is er vaak niets aan de hand. Zo rijd ik al een tijdje BE trailer combi's, controles gehad en al mag gewoon doorrijdenIs maar net hoe je je opsteld.
Comment
-
Wat Nes zegt!!
Daarbij: op goed geluk rond blijven rijden kan zolang je niet opvalt/aandacht trekt en het veilig is.
Dat kleine auto'tje kan de 2700kg aanhanger nooit volgens de norm beremmen (niet veilig dus) en je komt ook niet vlot mee met het verkeer. Hierdoor trek je de aandacht van zowat elke passerende verkeersagent en ga je elke rit van 100km minstens een keer langs de kant gezet worden.
Blijk je dan overbeladen te zijn dan pleeg je een economisch delict, en die boetes zijn gigantisch!Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Wat ik al eerder schreef, een boete is een risico dat nog te overzien is, de kosten vanwege een verzekeraar die niet uitkeert bij letsel zijn dat niet.
En reken er maar op dat je dan persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld als er aangetoond wordt dat je niet aan de regels voldeed en dat verband kan houden met het ongeval.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Wat Nes zegt!!
Daarbij: op goed geluk rond blijven rijden kan zolang je niet opvalt/aandacht trekt en het veilig is.
Dat kleine auto'tje kan de 2700kg aanhanger nooit volgens de norm beremmen (niet veilig dus) en je komt ook niet vlot mee met het verkeer. Hierdoor trek je de aandacht van zowat elke passerende verkeersagent en ga je elke rit van 100km minstens een keer langs de kant gezet worden.
Blijk je dan overbeladen te zijn dan pleeg je een economisch delict, en die boetes zijn gigantisch!
Met een paar 1000€ te betalen, en een paar weken je rijbewijs kwijt ben je er van af.
Maar niet op tijd kunnen remmen omdat je te zwaar geladen bent, en iemand wegmaaien op een oversteekplaats is een ander paar mauwen.
En denk maar niet "ik rij voorzichtig", een aanhangwagen van 1700kg die begint te slingeren, hou je niet makkelijk onder controle. Zelfs bij 50km/h.Last edited by frederic; 06-08-12, 00:27.Comment
-
-
een aanhanger die slingert is meestal toch eigen schuld, of te weinig druk op de kogel of een flink bandenspanning verschil..Comment
-
Hoeft niet altijd, plotseling ergens voor uit moeten wijken, lekke band, flinke windvlaag, enzovoort.
Met een relatief lichte auto heb je dan al snel een probleem.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
Comment