Clip-on mic en toch schildje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • deurklink

Clip-on mic en toch schildje

Ik had een vraag over dit screenshot (gemaakt van de live dvd van marco). Ik heb ooit een keer gehoord dat het gat in het plastic? plaatje voor de microfoon was en lijkt mij ook erg logisch. Nu zie je toch heel duidelijk een microfoon op de trompet vast gemaakt en niet 1 in het gat. Wat is hier de reden voor? Dat het plastic plaatje toch gebruikt word?
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Onderwerp even wat gespecificeerd...was wel erg mager zo in 1e instantie.

Over het waarom:
    1. Bij deze productie gekozen voor een clip-on
    2. Kan met showelement te maken hebben (maar dat kan jue zien op de dvd)
    3. Wel irritant als de trompet voor overlast zorgt bij andere mics....van andere ionstrumenten, dus wel het schildje ervoor...

kappen met editen van het onderwerp deurklink
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Daan Hoffmans
      • Aug 2000
      • 1225

Schildje werkt als soort monitor. Het geluid uit de trompet wordt via het schildje terug richting de oren van de muzikant gereflecteerd.
      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Het belangrijkste doel van het perpex schildje is:
        Dat de muzikant zichzelf goed kan horen. Ook onder slechte acoustische omstandigheden. En dat is openlucht zeker.

Het gebruik van een clipje of van een vaste mic, doet wat dat betreft niet veel terzake. Clipje geeft alleen extra bewegingsvrijheid en een gegarandeerde input op de tafel..
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Niels1987
          • Oct 2004
          • 57

zou het zo kunnen zijn dat hij bij dit nummer rond loopt met z`n trompet ? heb namelijk ook gezien dat er bij x aantal nummers muziekanten rondliepen enz. wat Daan zeg kan indd ook heel goed !
          lijmklem rigging :S

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

inderdaad om via reflectie jezelf beter te horen. En ook in de praktijk handig omdat je niet een "streep trompetgeluid" de zaal in duwt. Wij gebruiken ze ook voor trompet en trombone. Eigen baksel van restplaat bij de bouwmarkt. (je schrikt wat muziekzaken voor zoiets durven te vragen!)

Vroeger had je ook opclip modelletjes voor op je sax. Maar die kan ik nergens meer vinden. Weet iemand een adresje? We hebben nu een eigen baksel voor op statief maar de sax beweegt eigenlijk iets teveel voor dat werk.

lekker belangrijk!

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Als die trompetist rondloopt heeft ie weinig tot geen rendement van de "monitorfunctie"van dat schildje hoor :-)

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

dat is correct.

Net zo goed als dat je van een vloermonitor weinig hoort als je gaat rondlopen.

Je hebt met een vloermonitor wel een grotere "hotspot" maar ook excessief meer herrie op het toneel.

Als je met zo een plaatje de basis kan horen is er vrijwel geen monitoring voor het koper meer nodig. Rietblazers is een ander verhaal helaas.
                lekker belangrijk!

Comment

• deurklink

Bedankt voor het antwoord!! (Had het ook al aan mijn audio leraar gevraagd en die wist het niet zo 1,2 drie!) Wat mij betreft mag het op slot tenzij er nog meer overgezegd moet worden. En o ja zijn dit soort vragen zinvol? Want het staat mij soms een beetje tegen om iets te vragen. Omdat er soms nog wel eens vel gereageerd word.

Off topic:

citaat:Geplaatst door moderator

Onderwerp even wat gespecificeerd...was wel erg mager zo in 1e instantie.

Over het waarom:
                  1. Bij deze productie gekozen voor een clip-on
                  2. Kan met showelement te maken hebben (maar dat kan jue zien op de dvd)
                  3. Wel irritant als de trompet voor overlast zorgt bij andere mics....van andere ionstrumenten, dus wel het schildje ervoor...

kappen met editen van het onderwerp deurklink
                  O ja dat editten was ik aan het doen omdat ik m'n taalfouten eruit ging halen en zag plots een ander onderwerp! Had al het vage vermoeden dat dit niet door het forum zelf genereerd was (A)

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Onderwerp laten we open...wie weet wil er iemand anders nog wat vragen

Vragen zijn nooit te dom, vaak zijn er verschillende mogelijkheden enzo, of verschillende inzichten[]

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

vroeger, in de goeie ouwe tijd, werden trompetten gebruikt als signaalhoorn op het slagveld, om de soldaten en huzaren links dan wel rechts te laten gaan . Conclusie: zo'n ding draagt op fortissimo wel heel erg ver. Dat effect wordt met zo'n schildje toch behoorlijk teniet gedaan, omdat de geluidskegel nou reflecteert in het achterdoek.

Voordeel : zelfs in de kuip zou een trompet makkelijk over de PA heen gaan, en daar heb je nou minder last van.

(onlangs op een bigbandfestival Jan W en Rini S ff op hi-blow-FF-niveau gehoord, en die gingen makkelijk over een 3000-man-PA heen.....

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

citaat:Geplaatst door **************

vroeger, in de goeie ouwe tijd, werden trompetten gebruikt als signaalhoorn op het slagveld, om de soldaten en huzaren links dan wel rechts te laten gaan

Van de akoestische trompetmonitorfunctie had ik geen weet! alleen van het trompet tegenhouden richting zaal...

Overigens nooit problemen ondervonden met monitoring van trompetten... knetterhard die dingen[8D]
                        knoppen en waarden :)

Comment

Working...