Originally posted by sfvb
Wat is dit? - Een ASL Beacon
Collapse
X
-
-
Originally posted by sfvbdan niet, maar we gebruiken het ook voor de mensen op het podium en de camera mensen ( en die rennen wel de hele tijd rond)Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape actComment
-
ASL is te gek. Heerlijk om tijdens de pauze (als de DJ staat klaar te komen) over leuke meisjes in de zaal te praten
Als je echter in je eentje op FOH staat, word je echt knettergek van dat ge "wieuwieuwieuw knipperknipperknipper". Headset ligt ergens op de grond tussen de haspel en... talk knopje was nog ingedrukt dus jij vist dat ding tussen de spaghetti vandaan.. kloenk kloenk! "AUW AUW" zeurt je monitorman want die is nu doof door dat gebeuk met de microfoon... En dan wil hij alleen even zeggen dat de gitaar niet op 14 zit maar op 15... daar was je natuurlijk al achter, maar nu heb je door dat ge-emmer mooi wel even die solo gemist...
Wij nemen meestal twee actieve monitortjes mee (X-actjes o.i.d.). Via de talk input, output, en bijbehordende "bral" knop op je mixer, en kanaal 46 van de multi (want 47 en 48 is al DMX) stuur je een ouwehoersignaal naar een Behringer mixertje bij de monitorman. Die stuurt dat uit naar zijn monitortje. Hij gebruikt dan weer een aux output via multi 45 naar mijn monitortje toe en zo heb je een instant "klaaglijn". Als er stront aan de knikker is: talk knoppie indrukken en brallen maar. "Toetsen vervormen, padjes indrukken op de DI's!" Duurt hooguit twee seconden.
Als je het dan helemaal sjiek wilt doen, neem je een statief waarin je die 58 klemt op je mixpositie. Stress? Knop induwen en zeuren. Geen gezoek meer naar die mic die in de klep van je mixer ligt ingegraven tussen ipods, sleutelbossen, telefoons, rollen tape, priklijsten...
En als je een leuke band hebt die covers speelt, kun je samen met je mixerman mooie tweede stemmetjes doen. Gegarandeerd dolle boel.Comment
-
Originally posted by gertgeluidEn als je een leuke band hebt die covers speelt, kun je samen met je mixerman mooie tweede stemmetjes doen. Gegarandeerd dolle boel.SR20DETComment
-
Hebben wij ook wel eens, maar dat valt reuzen mee hoor. Vooral in feestzalen of tenten. Theater zal ik het niet zomaar gebruiken.Licht is altijd zwaar.Comment
-
asl is gewoon zeer handig, wanneer je met meerdere mensen een productie doet die ieder een vaste post hebben.
de dingen die gert hierboven allemaal opnoemt zou ik dus nooit doen over een asl omdat ik vind dat ie daar niet voor bedoelt is....
in een feesttent is het een zeer mooi hulp middel om (voor mij) contact te houden met foh, mocht er wat mis gaan dan kun je ingrijpen zonder gebaren taal te gebruiken omdat je foh-man anders niks ziet / hoort
een talkback op het podium vind ik eigenlijk heel normaal, ik plant er dan vaak ook even een statiefje neer met een mic en laat die over de in-ears gaan zodat het publiek er geen last van heeft en de band precies weet wat er eventueel aan de hand is
in theater wordt het altijd gebruikt om cue's door te geven, ook in theater heeft het zijn nut meerdere malen bewezen vind ikFreelance monitormixer / Geluidstechniek / tape actComment
-
Originally posted by shure-fande dingen die gert hierboven allemaal opnoemt zou ik dus nooit doen over een asl omdat ik vind dat ie daar niet voor bedoelt is...
@Freek Fokker:
Het valt erg mee. Als je dat X-actje naast je op je effectenhok zet, staat hij lekker in je rechteroor te tetteren, maar de lichtman die twee meter verderop zit, hoort hem al niet meer.
De grap is natuurlijk dat het geluid uit een andere richting komt dan het PA en dan kunnen je twee oren en je hersenen er vaak wel iets van maken. Het hoeft niet eens hard te staan. Ik heb in ieder geval nog nooit rare blikken rond de hut mijn kant uit zien starenComment
Comment