Production Services / Servodrive geluidsset - FOTO's !!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JVS
    • Mar 2004
    • 317

Production Services / Servodrive geluidsset - FOTO's !!

Enkele dagen geleden eens het geluidssetje getest waar ik reeds een tijdje mee bezig was om alles op orde te brengen.

Toppen zijn Production Services LS2 kasten. Geladen met DAS 2x15" (bandpass), DAS 2x10" (hoorngeladen) en een DAS 2" driver. Staat in totaal ruim 2,5kW versterkervermogen achter elke topkast.

Subkasten zijn van een collega, dit zijn Servodrive SDL-5 kasten. Grote hoornkasten met ditmaal geen normale drivers met spreekspoelen, maar met servomotor aangedreven konussen.

Versterkerrack is gevuld met een XTA DP-226 processor, een LAB1300C voor het hoog, LAB2002 voor mid en LAB2002 voor laag. De Servodrive subs worden aangestuurd met Crown/Amcron MA-2401 amps. ca. 800Wrms per Servodrive is meer dan genoeg vanwege het hoge rendement. Verdere foto's van de versterkerracks volgen nog..

Klank is erg netjes met amper equalizing toegepast, enkel een hoop geëxperimenteerd met crossover types / slopes.
    Spreiding is ook prima met de topkasten onder de juiste hoek geplaatst, en het klankbeeld stond ca. 40 meter verderop nog heel erg netjes overeind. Mede door de dubbel15" in de topkasten is ook het 90-250Hz gebied heerlijk aanwezig waardoor een lekker warme sound mogelijk is. Iets wat ik bij veel (line-)arrays met té kleine LF-drivers heel erg mis..
    Sublaag is uiteraard met deze kasten ook meer dan voldoende aanwezig, zelfs op 40meter nog een lekker voelbare bas.
    Foto's :

Een kantje http://www.proaudioservice.nl/newline/LS2/stack-1.jpg

Topkast zonder grille http://www.proaudioservice.nl/newlin...op_front_2.JPG

Topkast met frontplaat verwijderd http://www.proaudioservice.nl/newline/LS2/top_front.JPG

Binnenkort wordt deze set ingezet (dus in totaal 6 stacks) in een feesttent, foto's daarvan volgen !
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha Joost, lekker aan het knutselen geslagen zie ik !

Lijkt me idd wat experimenteren om die 15" bandpasses goed aan te laten sluiten met de overige componenten, had de fabrikant geen parameterlijstje voor de controller ?

Die servodrive; in het verleden wel eens wat over gelezen maar het lijkt me dat zo'n kreng 1 piek / resonantie frequentie heeft en daarnaast veel minder rendement. Hoe zitten die dingen in de kast geplaatst, is dat gelijk aan een "conventionele" driver ? Wat is het oppervlak van die servodrive ?

Interessant ... ben benieuwd wat 't doet ... !

Groeten en succes, we zien de resultaten wel verschijnen.

ps wat weegt zo'n kastje eigenlijk ?!
    Last edited by Koen van der K; 31-05-07, 18:34.
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• JVS
      • Mar 2004
      • 317

Wat foto's van de exotische Servodrive-ontwikkeling: http://www.proaudioservice.nl/newlin...servo_3_gr.jpg

Exotisch, maar het werkt prima !
      De processorsettings heb ik zelf uitgemeten / geluisterd. Gemeten is m.b.v. Smaart / Easera. De response van de servodrive's is op de metingen toch aardig vlak (+/-3dB van ca. 37-100Hz met vier bij elkaar).

Licht zijn de kastjes niet, een servodrive doet zo'n 120Kg aan de haak, en de tops zitten rond de 85-90Kg/stuk...

Maar als je hoort wat eruit komt is het dat sjouwen wel waard

Comment

• Funmaker
        • Jun 2006
        • 922

zet dat prachtig geluid op wieltjes he das al iets minder sjouwen
        Nice work btw
        Hold on a second, relax and listen...

Comment

• JVS
          • Mar 2004
          • 317

Originally posted by Funmaker
          zet dat prachtig geluid op wieltjes he das al iets minder sjouwen
          Nice work btw
          thnx
          Er zitten trouwens overal wielen onder. Op de achterkant van de subs zitten vaste wielen. De tops zijn voorzien van losse wielplaten die je tegen de voorkant klikt (is de grille ook gelijk beschermd). Desondanks is het zetten van de top op de sub nog een aardig tilwerkje..

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

... dat Servodrive gebeuren ziet er tamelijk "mechanisch" uit, best heftig !
            Ik heb tot dusver nog geen tekening of principe-uitleg gezien op de site van de fabrikant, maar de amp stuurt een servomotor aan die via een belt de conussen aandrijft ?

Ben trouwens benieuwd wat zo'n stackje er aan SPL's uitgooit ... hou je er een dB meter bij, leuk voor bij de plaatjes ;-)

Ohja, topjes van 90kg ... een ontwerp van voor het ARBO tijdperk, kon trouwens weinig vinden over Production Services, allang failliet neem ik aan ?

Groeten !
            Meer is minder, minder is meer

Comment

• bewap
              • Jun 2002
              • 239

He Joost, mooi om te zien dat de toppen weer worden ingezet. Ga je toevallig nog iets doen met de originele LS2 sub kasten? Veel succes verder mee.

Comment

• JVS
                • Mar 2004
                • 317

Hee Eric !

Da's alweer een hele tijd geleden ! Ik zag laatst dat je je KF750 systeem alweer te koop hebt staan.. Weer tijd voor wat anders, of wat is de reden ? Zijn toch hele mooie kastjes !

De LS2's heb ik weer allemaal volledig in orde gemaakt. Was wat werk, maar het resultaat mag er zijn :-) Verder nog de twee andere stacks die in NL ronddwaalden erbijgekocht, en het setje is nu redelijk compleet.
                De LS2 subs gebruik ik eigenlijk niet. Ik heb er twee met 18sound drivers welke in voor wat kleinere klusjes wel eens gebruik. De rest staat leeg zonder drivers. Wellicht nog eens handig als "ophoogdoos" voor de tops.

Comment

• bewap
                  • Jun 2002
                  • 239

Je hebt mail.

Comment

• seppe30
                    • Dec 2007
                    • 248

hallo

zijn er nog mens die met de LS2 set werken ?
                    of nog hebben staan ?

Comment

• Rv
                      • Feb 2001
                      • 1086

Sja, enkele jaren geleden, voor we al onze kasten aan bewap hebben verkocht, hebben wij ook een tijdje met dat systeem gedraaid. De set kwam van Peter van Euro-PA uit deinze. Eerlijk? We hebben de set niet lang genoeg gehad om ze volledig op punt te stellen. Wel viel het op dat de baskasten weinig rendement hadden naargelang het vermorgen we erin staken. De klank zelf vond ik erg goed, maar van zoveel speakers en zoveel vermogen had ik toch meer verwacht ...
                      Achja, is al even geleden. Ik zal eens even snorren voor enkele foto's en die hier toevoegen als je interesse hebt ... staan er enkele tussen zonder grill/cover.

al de foto's? Kijk hier dan, minder werk voor mij ... www.soulpawer.be/rommel/rommel.html

____
                      Rv.
                      ____

Comment

• Juce
                        • Aug 2001
                        • 203

Hier sé !!! Den RV. Man, dat is lang geleden.

Om eerlijk te zijn, ik vond dat systeem echt niet goed klinken.
                        De topkasten vielen nog mee, maar de subs waren echt verschrikkelijk. Ik heb daar nooit een fatsoenlijke kick weten uitkomen, wat je ook probeerde.
                        De topkasten vielen van klank goed mee, maar de spreiding van de verschillende speakers viel dan weer tegen.

En zoals RV al zei: als je ziet welk versterker-vermogen achter de boxen stak, viel het serieus tegen welk rendement ze haalden.

Comment

• Watt Xtra
                          • Oct 2004
                          • 1119

Originally posted by Juce
                          Hier sé !!! Den RV. Man, dat is lang geleden.

Om eerlijk te zijn, ik vond dat systeem echt niet goed klinken.
                          De topkasten vielen nog mee, maar de subs waren echt verschrikkelijk. Ik heb daar nooit een fatsoenlijke kick weten uitkomen, wat je ook probeerde.
                          De topkasten vielen van klank goed mee, maar de spreiding van de verschillende speakers viel dan weer tegen.

En zoals RV al zei: als je ziet welk versterker-vermogen achter de boxen stak, viel het serieus tegen welk rendement ze haalden.
                          Als er alleen met die digams werd gewerkt snap ik wel waarom er weinig laag was met hetgeen er werd ingestoken..... Die digam 7000 rackjes doen ook geen drol op het laag.

Ik heb er ook een tijdje een aantal gehad, nu een stel ampjes erop die minder vermogen geven op papier maar het stukken beter doen.
                          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• DMiXed
                            • Jan 2008
                            • 370

Originally posted by Watt Xtra
                            Als er alleen met die digams werd gewerkt snap ik wel waarom er weinig laag was met hetgeen er werd ingestoken..... Die digam 7000 rackjes doen ook geen drol op het laag.

Ik heb er ook een tijdje een aantal gehad, nu een stel ampjes erop die minder vermogen geven op papier maar het stukken beter doen.
                            nou, heb al vaker met digams (3000 dacht k) een stel grannit C4 subjes geknald, klonk toch altijd wel lekker hoor weet niet of goldsound toevallig ook dit topic leest, die kan je vertellen welke digams t zijn, maar ben tog wel te spreken over die combo!
                            Jeroen van Geffen

Comment

• goldsound
                              • Jan 2003
                              • 429

Originally posted by DMiXed
                              nou, heb al vaker met digams (3000 dacht k) een stel grannit C4 subjes geknald, klonk toch altijd wel lekker hoor weet niet of goldsound toevallig ook dit topic leest, die kan je vertellen welke digams t zijn, maar ben tog wel te spreken over die combo!
                              offtopic:
                              Ik lees ongeveer elke topic op dit forum

ontopic:
                              We gebruikte eerst altijd een digam 5000 op deze bassen. 2500 watt op 2 ohm per kast. Nadat we meer informatie over deze bassen hadden gevonden (heb ik nog eens een topic over geopend), hebben we de set geupgrade. Nu staat er per bas 3400 watt te draaien. En ja, weer digitale eindtrappen. De 5000 is naar de toppen doorgeschoven.

toevoeging:
                              Wat mij wel opvalt is dat iedereen altijd zo negatief over Digam is. Ik weet dat een "ouderwetse" vetter klinkt. Het is van de andere kant ook wel lekker om een kistje van 30 kg in je handen te pakken en weet dat er 10kw inzit.
                              Wat ik dan ook zo tegenstrijdig vind is dat op de Messe bij weet ik hoeveel merken eindtrappen van Powersoft werden gebruikt, Lab was overigens ook veel aanwezig.
                              Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

Working...