huidige mix setup showband

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

huidige mix setup showband

weer eens tijd om een fototje te plaatsen.

sinds een half jaar spelen we met in-ear voor 5 van de negen muzikanten. (Langzaam gaan de laatste het eens proberen)
    Daardoor is de setup lekker compact geworden. Dit is de standaard setup tot 250 personen publiek met de 9 personen bands D.I.S.C.O. en Accent Groove (ene is "thema band" andere "dansband die ook pussicat dolls e.d. doet)
    3 toeters 2 leadzang en 4 ritmesectie.

Foto op bedrijfsfeest rotterdam 300 bezoekers waarvan er net iets meer dan 200 in de zaal pasten waar wij stonden. PA doorgeprikt naar andere ruimtes.

lijstje:
    -rechtsonder het monitorrek van de band. Van onder naar boven.
    1x behringer composer voor op de leadzang
    3x EW100 draadloos voor 2x 1945 leadzang mic en 1x opplug voor koormic
    5x EW300 in-ear
    1x A&H monitor mixwizzard.
    1x alesis galm
    Deksel van het rek is de materiaal-kast met luik en schuimvakken. ingebouwde splitter en 1,5m XLR 16 kanaals "fanout" voor naar de zaal PA

-daarboven een gewone mixwizzard voor de zaalmix en de monitor van de drums en blazers. (drie groepjes. blazers X-acten en drums een drumfill) van de verhuurder

-links het effectenrek van de technicus.
    roland echo
    lexicon galm
    3x BSS compressors en gates.

-daaronder yamaha eindbak en EQ voor drumfill.

Als het groter wordt dan vervangt er een A&H 2200+multikabel de zaal-mixwizzard omdat dan toms van het drumstel meegenomen moeten worden. En meestal krijg je dan ook meer inprikkers op de avond zelf.

priklijst
    1 kick
    2 side
    3 hats
    4 OH L / mono
    5 OH R (niet in gebruik bij dit optreden)
    6 Bas
    7 Git
    8 Key L
    9 Key R
    10 spare (galm return bij monitorrek)
    11 trompet
    12 sax alt
    13 sax bariton / alt
    14 koorzang
    15 leadzang 2
    16 leadzang 1
    Last edited by showband; 29-09-07, 11:42.
    lekker belangrijk!
  • flash-a-new-generation
    • Nov 2006
    • 228

dat is wel handig!! zn monitorcase

twee bandjes waar ik de techiek voor verzorg zij ook allemaal geheel draadloos in-ear en zijn ook voorzien van een monitorrack waarbij bij de ene band een rack heeft met:
    -A&H wizzard 2 16 kanaals 6 auxilleries.
    -voorkant case aansluitingen voor input
    -achterkant case aansluitingen voor output na FOH
    -Onder in de case zit een multiblok die bij het drumstel ligt waarbij alles en iedereen op inprikt. ID-EAAL!! geen gezeur met kabels en alles netjes wegewerkt!!

het andere bandje is een feestband een 8-mans formatie. deze heeft ongeveer hetzelfde idee, alleen dan ipv een A&H een Soundcraft spirit 16 monitormixer. voor de rest precies dezelfde opzet.

dit is echt DÉ oplossing en scheelt veel kostbare opbouwtijd!! dan kunnen wij altijd rustig soundchecken.

een nadeel is dat het signaal via een "omweg" bij FOH komt.. er kunnen dus meerdere oorzaken zijn als er zich een probleem voordoet! maja dat neem ik voor lief!! top oplossing dit!
    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• Stage-Q
      • Sep 2007
      • 389

ons artiestenrack is ook tevens ons kleine monitortafeltje voor tape-artiestjes o.i.d.

( ja sorry, tis beetje een rommetje op de foto..maarja dat heb je wel eens na een stress momentje )

- Klark EQ's

- QSC & Dynacord Amps

- A&H Wizard 16:2

- En eigenlijk de andere basic stuff.

Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

klarks op en EV-s200 - monitor?? paar achter de wagen, denk ik/

Comment

• Stage-Q
          • Sep 2007
          • 389

Originally posted by MacGyverSounds
          klarks op en EV-s200 - monitor?? paar achter de wagen, denk ik/
          die EV's zijn de SX300 :P

En nee dit was alleen ff voor beetje side-fill voor een dansgroepje..

we hebben GAE's op front liggen.
          Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Ik heb het wel vaker gezien deze oplossing en vind het heel interessant vanwege de snelheid, continuiteit. En een hele band op IEM vind ik in de zaal vaak ook wel fijn..

"Wat waren de kosten die aan deze rekjes zaten?" is dan ook mijn vraag.

Ik zie dat de mixwizard meerdere malen genoemd word hier, zijn jullie er ook echt tevreden mee? Qua bedrijfszekerheid bedoel ik dan vooral.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Voor de drie mensen die de band normaliter mixen was het even wennen. als bas+toetsen+gitaar allemaal DI zijn "mengt" het toch niet zo mooi in een bruiloftzaaltje als de eigen versterkers. Dat is toch driedimensionaler. Het voordeel is natuurlijk wel dat de toeters niet meer tegen versterkers op staan te spelen en in de praktijk óók zachter gaan blazen. gemiddeld 95 dB met uitschieters naar 98dB met een grote band die earth wind en fire speelt is haalbaar. Dat maakt je concurerend met hele kleine acts en je zit op het volume waarop DJ´s meestal gevraagd worden te draaien.

De prijs van het rek kun je makkelijk uitrekenen met de internetwinkels bij de hand. Dat is dus heel veel geld. Maar zet dat eens af tegen per optreden een geluidstechnicus +/-200eur. Plus 6 monitorspeakers én versterkers én kabels én EQ´s én groot mengpaneel huren voor uiteindelijk slechtere monitoring... We hebben wel 6 van de zenders tweedehands gekocht. En het rek plus de wireless microfoons en effecten hadden we nog staan. Maar goed de mengtafel is al een paar duizend euri.

Bedrijfszekerheid kunnen we nu natuurlijk weinig van zeggen omdat het nog erg nieuw is. De zaaltafels van het merk heb ik alleen problemen met de fantoom bij meegemaakt. Maar die ene tafel werd stevig misbruikt. (volgens mij fikken de fake SM58´s die je veel ziet fantoomkanalen van dit soort tafels uit. Omdat er een pootje naar aarde zit gesoldeerd)
              De mengtafel is eigenlijk erg stil. (dat merk je als je met een kabel inprikt) maar dat is dus totaal niet nodig omdat alle zenders die wij hebben geprobeert ruisen. We hebben wel bewust alle zenders en ontvangers van een merk gekozen. Om problemen te voorkomen.

De huidige tafeltjes van mackie hebben trouwens voor monitorwensen de fijne eigenschap dat je per aux pre/post kan schakelen. Met dezelfde 16 kanalen 19 inch configuratie als een A&H kun je dus 6 pre-auxen creeren. En dus inclusief een L/R kanaalfader kun je serieus monitorwerk voor best een behoorlijk grote band doen. voor relatief weinig geld. Met kleinere bands tot 7 man en kleiner budget is dat interessant. Voor ons was dat aantal auxen gewoon te weinig. (deze tafel heeft er 12 dus de hele band krijgt een privemix)
              Last edited by showband; 30-09-07, 11:33.
              lekker belangrijk!

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

Draai hier ook al geruime tijd met IE's van sennheiser.
                mits je een passend systeem samensteld en je de band op 1 lijn kruigt is het een geniale oplossing naar mijn ervaring... velen malen sneller in bouwtijd, veel gemakkelijker te vervoeren en goedkoper in aanschaf.. ga maar eens een setje monitors met fatsoenlijke eindbakken halen.. daar krijg je het klassieke monitorprobleem ook nog eens gratis bij. feedback, overstemmend podiumgeluid enz.. dit heb je met IE praktisch uitgesloten.. MAAR: Je moet wel de band eraan zien te krijgen en dat is nog niet altijd even gemakkelijk is mij gebleken..

@ showband: wat voor oortjes maken jullie gebruik van?
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by Upgrading your system
                  @ showband: wat voor oortjes maken jullie gebruik van?
                  Zie startpost (gearlist): Sennheiser EW300.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Robert H
                    • Jan 2006
                    • 378

Originally posted by Gino Krishnadath
                    Dit vraag ik mij echt af.

Heb je wel eens met een echte monitortechnicus gewerkt die en gewoon met fatsoenlijke stereo mixen werkt op in-ears en die ook echt 9 muzikanten kan voorzien van een goed geluid en een goede mix?

Ik ken ze niet hoor die dat voor 200,- euro doen...
                    Meer dan 200 euro voor een monitorman? Ik zou er in ons geval nog geen 75 euro voor over hebben. Die steek ik liever in mijn eigen zak. Een monitortechnicus bij een professionele coverband (met vaste monitorsetup) is uitzonderlijk en in mijn ogen volslagen onnodig. Het is inderdaad een wereldje waarin elke eurocent telt en ik geef dat geld liever uit aan andere 'belangrijke' dingen.

Voorwaarde is uiteraard wel dat de volledige band leert werken met de spullen. Wij draaien met een monitorset bestaande uit Sennheiser IEM's met aangemeten oortjes van Variphone (Shure tweeweg drivers). In de loop der tijd zijn we aardig aan het chiptunen geslagen en de randapparatuur zou inmiddels niet misstaan in menig FOH-rack. Zo hebben de stereo monitormixen alle vijf een eind-EQ. Op bepaalde signalen werken we zelfs met externe compressors en gates (kick, snare, vocalen, toms) en tot slot unnen we de boel ook nog voorzien van een Lexicon galmpje (vocalen, snare, toms). Alle podiumlijnen komen binnen op de monitortafel, waardoor we zelfs de overheads desgewenst stereo op onze oortjes kunnen krijgen. Ik durf te stellen dat wij een klus prima tot een einde zouden kunnen brengen mocht onze FOH-tafel het opeens begeven. Prik mijn monitormix in de PA en de show kan zo verder:-)

Ik heb elke klus exact dezelfde mix en kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een monitormannetje onze mix zodanig kan 'verbeteren', dat we daar meer dan 20.000 euro per jaar voor over hebben! Tenzij deze goeie man natuurlijk samen met twee collega's het hele zwikkie ook opbouwt en afbreekt. Tja, en dát is nu net een gedachte waar die meer-dan-200-euro-mannetjes spontaan misselijk van worden ;-)

Comment

• Robert H
                      • Jan 2006
                      • 378

Wat voor in-ears hebben jullie nou eigenlijk? Variphone's of Shure's?
                      Dit zijn twee verschillende merken en de Variphone's hebben zeker geen shure drivers, maar Westone's.
                      Klopt, het is Westone, maar ik heb het verschil met Shure nog niet kunnen ontdekken. Zelfs de universele oortjes van Shure en Westone klinken identiek (heb ze beide gehad).

omdat jullie vaak in kleine 'droge' zaaltjes spelen die met 250 man al vol zijn, dat geeft dan wel weer enige regelmaat.
                      Euh... Zo zie je maar weer hoe verrassend het fenomeen 'referentiekader' kan zijn. Ik noem het woord coverband en meteen spelen we in zaaltjes van amper 250 man, hehehehehe. We hebben ze doorgaans wel een stukkie groter hoor, Gino :-)

Gek genoeg maakt het qua monitoring verrekte weinig uit waar ik sta te spelen. Voor technici is dit moeilijk voor te stellen, maar ik maak helemaal niks mee van de buitenwereld. Ik heb in de hoek van een bruiloftzaaltje dan ook vrijwel dezelfde monitorsound als op een megapodium voor 3000 man publiek. Het enige merkbare verschil zit hem in het sublaag. De ambience is echt te verwaarlozen. Dit effect werd overigens nóg groter toen we een tijd geleden gates aan de kick en toms hebben gehangen. Toen was de 'troep' van buitenaf vrijwel helemaal geëlimineerd.

Er is maar één verrassende voorwaarde voor deze regelmaat in het monitorgeluid: Tenzij het écht niet anders kan, hangt er wat mij betreft altijd een backdrop! Reflecties van de achterwand in (vooral) de zangmicrofoons zijn dodelijk voor een inear-mix. In dat soort situaties moet ik dan ook een paar dingen gaan aanpassen op de tafel. Ik krijg het wel weer voor elkaar, maar het blijft zonde van de tijd en moeite. Dan toch maar liever even een doekje achterlangs hangen...

Veel speelplezier!
                      Laten we niet vergeten dat het daar natuurlijk allemaal om draait :-)

Comment

• purplehaze
                        • Jul 2004
                        • 692

In zo'n geval is een yamaha 01v96 dan weer handig: presetje met en 1 zonder backdrop.
                        Alleen 5 stereomixen is wat lastig zonder auxen voor FX op te offeren.
                        Wat voor tafeltje gebruiken jullie eigenlijk Robert?

Comment

• jadjong
                          • Oct 2003
                          • 654

Maar gaat soms de oplossing zijn doel niet voorbij? Een eigen monitormixer is leuk, maar als je de grootste problemen met acoustiek al hebt omzeilt door gebruik te maken van oortjes met eigen mixer, dan zou ik die 300.- per optreden liever willen gebruiken om een bus MET laadklep te huren
                          Het punt waarbij de verbetering niet opweegt tegen de kosten is naar mijn mening bereikt met het aanschaffen van een vaste podiumopstelling.
                          Last edited by jadjong; 01-10-07, 15:10.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

Ik endorst het bovenstaande verhaal van jadjong.

1) er zijn echt gruwelijk weinig goede monitormixers.
                            2) Met een ervaren band is je geluid gewoon behoorlijk constant. In coverbands zoals de onze is de instelling echt niet zo verschillend elke week. Ik zelf heb gewoon een POD op "standje fender blackface" met elke keer dezelfde gitaar. En vaste DI. De laatste keer dat ik aan de knoppen heb gedraait is juni geweest. Een stapje verder qua "niveau" zal je ook de frontset, de microfoons, de effecten, de instrumenten enz enz aan hogere eisen ophangen. Dan praat je over een onvoorstelbare investering. En die ga je niet terugverdienen.
                            3) de huidige setup door een dure monitorman laten bedienen is absurd. Zeker niet in verhouding met de kosten. En vooral. Er is vanuit de band geen hogere eis aan de monitoring. Dan weet je dat het voorlopig even tijd is de geldkraan dicht te draaien.
                            4) Als het over 200 a 300 euro per keer gaat? Dan huur ik liever stevige extra crew voor bouw breek en ondersteuning. Want dan kan ik optredens bovenaan trappen aannemen. En daar zou ik netto VEEL meer mee opschieten!..

Om het in verband te plaatsen. De band had eerder een behoorlijke lichtset dan eigen in ears. Dat heeft de beter betaalde gigs opgeleverd waarmee we nu verder investeren. Er is nog zo veel te investeren. Daarom doen we de dingen die flink opschieten. Daar merk je het meeste van.

oh ja... We spelen niet zo vaak bruiloften hoor.
                            Last edited by showband; 01-10-07, 17:55.
                            lekker belangrijk!

Comment

Working...