AMP Porn

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

    Originally posted by DJ Paul M
    Ho ho ho. Sorry als mijn reactie negatief overkwam, was totaal niet de bedoeling! Ben het met je eens dat elkaar afbranden totaal geen nut heeft, dus ben dit zelf ook niet echt van plan om te doen. Nogmaals verontschuldiging!

    Excusus geaccepteerd! Helemaal goed. Ben blij dat we het zo oplossen...zo hoort het.

    MusicXtra: perfecte uitleg! Geeft mij weer stof tot nadenken.. In de tijd dat ik vaak weg was met geluid kwamen dit soort systemen net op de markt en peperduur. En werkte alles nog met een annaloge x-over..

    Nu zijn versterkerrackjes al snel aan te sturen met een pc of tablet....en dat is voor mij weer nieuw..en weer interessant.

    Wel interessant om te zien dat inderdaad krachtstroom steeds vaker nodig is voor geluid ipv licht...
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

    Comment

    • PvG
      • Sep 2012
      • 979

      @Sander: Ah, die 8080 had ik gemist. Ik besef me nu ook dat je ook nog een line-array hebt om aan te sturen en dan zijn de 4080s natuurlijk voldoende. Mooie sets!
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

      Comment

      • jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

        Originally posted by MusicXtra
        Enige wat ik echt mis is eigenlijk een soort database waaruit ik voor iedere luidspreker die ik eraan hang snel het juiste processing kanaaltje kan selecteren, nu moet ik moeilijk doen door een virtuele processor te openen, daar een preset in laden en vanuit die preset de juiste kanalen naar de juiste plek kopiëren.
        is inderdaad erg hinderlijk op de Xilica's... Ook dat op de X-Console versie op de MAC de window/screen size niet aangepast kan worden: is altijd beeldvullend.

        Zelf heb ik een 4080 en een 8080 in een rack zitten. De 4080 als proc voor de EAW set, en de 8080 voor mons.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          De Xilica's zijn echt geweldige processors, betrouwbaar en klankmatig erg goed.
          Alleen de remote software lijkt door een kleuter te zijn geschreven, buiten de bugs die door de fabrikant ontkent/onontdekt blijven is het enorm onoverzichtelijk en gebruikers onvriendelijk.
          De Mac versie is overigens nog in de Beta fase, was me ooit beloofd dat er in december een update zou komen, tot op heden blijft het echter akelig stil.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

            Originally posted by MusicXtra
            De Mac versie is overigens nog in de Beta fase, was me ooit beloofd dat er in december een update zou komen, tot op heden blijft het echter akelig stil.
            Welk jaar december.....???
            Een voordeel van de MAC versie is dat de (input) EQ's goed zijn te wijzigen...

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              Het nadeel van de Mac versie is dat je geen preset op kunt slaan en ook geen andere preset kunt laden.
              Voor mij onbruikbaar dus.
              Nadeel van de PC versie is dat je binnen 1/2 seconde de waarde die je wilt wijzigen moet intikken anders reageert het venstertje niet meer.
              In de praktijk moet je dus iedere waarde met de pijltjes wijzigen wat niet handig is.
              Verder is de optie dat je kanalen aan elkaar kunt linken erg handig alleen zie je dat nergens aan.
              Is me al verschillende keren overkomen dat ik bijvoorbeeld het sub bij het ene rackje wil wijzigen en plots het hoog van een topkast die op een ander rackje zit raar begint te doen.
              Blijkt dus dat ik op een vorige klus die kanalen aan elkaar gelikt heb, zou heel handig zijn als gelinkte kanalen bijvoorbeeld een ander kleurtje krijgen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • qvt
                • Oct 2009
                • 721

                Kanalen/units linken daar blijft Lake toch wel het beste in, maar dat is dan ook een van de weinige dingen waar ik een lake voor zou gebruiken..
                There is no substitute for imagination

                Comment

                • Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

                  Originally posted by MusicXtra
                  Inmiddels behoorlijk achterhaald met 'slechts' 1200 Watt@4Ohm in 3HE met een gewicht van 13kg.
                  Met één ampje nog niet zo'n probleem maar waar je met de D12 12HE nodig hebt voor 8 kanaaltjes heb je met mijn ethisch onverantwoorde clones niet meer dan 4HE nodig bij de helft van het gewicht en het dubbele vermogen.
                  Eén nadeel; op mijn amps kun je geen ping-pong spelen.
                  Qua formaat is de D12 idd achterhaald, qua klank echter niet: Blijft naar mijn mening 1 van de beste versterkers op de markt en was ivm ingebouwde digitale processor bij introductie destijds ook aardig vernieuwend/trendsettend.

                  BTW: Heb je wel eens een D12 vanbinnen gezien? Behalve dat het een schoolvoorbeeld van overzichtelijk en netjes bouwen is, is de helft van de behuizing leeg. Wat overigens weer wonderen voor de koeling en betrouwbaarheid doet...

                  BTW: Outline heeft een 4 in/12 out-processor. Iets voor jou?


                  Originally posted by Peter Vanhove
                  Hier heb ik geen foto's van, is niet echt spannend ook, gewoon een aansluitplaat met 8 speakons erin, in 4 groepjes van 2.
                  De kabels zijn niet gesoldeerd, maar hebben faston schuifconnectoren. Hier bestaan versies van waar je 2 kabels kan insteken, gemakkelijk om door te lussen dus.
                  Als ik morgen wat tijd over heb, probeer ik een foto te maken.
                  Ik vraag het omdat ik deze compacte rackjes nou niet bepaald handig bedacht vindt met speaker voorop en de rest van de aansluitingen achterop. Dit los van de vraag of je de Speakons in deze configuratie echt nodig hebt.

                  Had van iemand met ervaring iets slimmere racken verwacht! Zie foto's van Tobias z'n tourende verleden op 1 van de eerste pagina's van de catalogus maar eens!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    Originally posted by Outline
                    BTW: Heb je wel eens een D12 vanbinnen gezien? Behalve dat het een schoolvoorbeeld van overzichtelijk en netjes bouwen is, is de helft van de behuizing leeg. Wat overigens weer wonderen voor de koeling en betrouwbaarheid doet...

                    BTW: Outline heeft een 4 in/12 out-processor. Iets voor jou?
                    Da's helemaal triest dat ik racken vol met lucht mee aan het nemen ben.... Echt niet meer van deze tijd dus.
                    En nee, die Outline processor mist een aantal cruciale functies waardoor hij voor mij onbruikbaar is.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Peter Vanhove
                      • Jun 2002
                      • 347

                      Originally posted by Outline
                      Ik vraag het omdat ik deze compacte rackjes nou niet bepaald handig bedacht vindt met speaker voorop en de rest van de aansluitingen achterop. Dit los van de vraag of je de Speakons in deze configuratie echt nodig hebt.

                      Had van iemand met ervaring iets slimmere racken verwacht! Zie foto's van Tobias z'n tourende verleden op 1 van de eerste pagina's van de catalogus maar eens!
                      Naar mijn mening zijn deze rackjes net wel heel slim bedacht.
                      Het concept is dat men met één compact rackje met 4 kanalen, alle systemen uit hun gamma moet kunnen aansluiten, zonder daar veel te hoeven over nadenken.
                      Vandaag kan je het rackje gebruiken voor 4 monitorlijntjes, morgen voor 12 subs, een andere keer voor 6 subs en 6 line array tops en zo verder.
                      In de amps zitten de presets voor alle kasten en combinaties, simpel presetje oproepen, speakon 4 kabel erin en gaan.
                      Je hebt dus nooit zoals bij ons in het verleden racks met amps staan die maar voor één bepaalde set gebruikt worden, en dus meer werkloos staan dan gebruikt te worden (tenzij je maar één setje hebt natuurlijk).
                      Voor verhuurbedrijven is het een heel groot voordeel, je neemt de kasten die je nodig hebt, je neemt het eerste rackje versterkers die je ziet staan, en je bent weg.
                      Voor de grote sets, en touring systemen is een groter rack met meer versterkers in natuurlijk iets handiger, maar daar hebben ze de binnenkort leverbare tourracks dan weer voor.
                      Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                      Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

                      Comment

                      • Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

                        Peter, het ging mij vooral over de manier waarop je de aansluitingen mag maken: 2 stroomkabels, tot 4 lijntjes en UTP achterop en je Speakon voorop. Maak dan de keuze om of alles achter te doen of alles voor waarbij voorop duidelijk de voorkeur heeft! Met een 1He aansluitplaat met 16x D-size was dit goed te realiseren geweest.

                        Wat betreft inzetbaarheid: (merkgebonden) systeemversterkers met ingebouwde processors & presets begint meer & meer de standaard te worden en dus niet zo bijzonder meer. D&B was met de D12 1 van de eerste. Het concept van de D12 is zo goed dat zelfs de uitgangen op de correcte pin-out geschakeld worden. Daar hoort zelfs bi-amp aansturing via 1 v/d 2 uitgangen bij! Kies de preset en de versterker regelt de rest. Inpluggen & klaar!

                        @Sander: Hoe wil jij 30KW trekken over een 32A? Of krijgen we dan weer de discussie over de dynamiek van muziek?
                        Last edited by Outline; 20-07-13, 19:55.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          Originally posted by Peter Vanhove
                          Naar mijn mening zijn deze rackjes net wel heel slim bedacht.
                          Het concept is dat men met één compact rackje met 4 kanalen, alle systemen uit hun gamma moet kunnen aansluiten, zonder daar veel te hoeven over nadenken.
                          Vandaag kan je het rackje gebruiken voor 4 monitorlijntjes, morgen voor 12 subs, een andere keer voor 6 subs en 6 line array tops en zo verder.
                          In de amps zitten de presets voor alle kasten en combinaties, simpel presetje oproepen, speakon 4 kabel erin en gaan.
                          Met die gedachte heb ik ook gewerkt, de aansluitplaat heb ik daar op ontworpen, ieder amp rack bevat dezelfde componenten zodat het niet uitmaakt welke ik pak.
                          Enige uitzondering in dit verhaal is mijn monitor-rack, daar zit een 8080 processor in waar de rest een 4080 processor heeft.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

                            Originally posted by Outline
                            @Sander: Hoe wil jij 30KW trekken over een 32A? Of krijgen we dan weer de discussie over de dynamiek van muziek?
                            Om het antwoord dan maar met behulp van de discussie over de dynamiek van muziek uit te leggen:
                            3*32*230=22.080 VA (laten we voor het gemak even Watt zeggen)

                            Aangenomen dat muziek continu ongeveer 1/8e van het piekvermogen nodig heeft (een dynamisch verschil van 9dB dus) betekent dat 30.000*0,125=3750 Watt continu verbruik, waarbij de pieken tot 8 keer hoger zijn. Aangezien er volgens bovenstaande berekening 22.080 Watt door een 32A 3L+N+PE aansluiting kan is die 30kW zo gek nog niet. Afhankelijk van de karakteristiek van de automaat is 30kW best realistisch.

                            Overigens doen de ampjes van Sander 4*2100Wrms op 4 ohm (als het inderdaad LAB 10.000Q klonen zijn), en 3*4*2100=25200Wrms. Het opgenomen vermogen zal om voor de hand liggende redenen hoger zijn, maar als dat inderdaad 4800Watt hoger is ben ik wel benieuwd hoe warm je amprackjes worden...


                            Daan
                            Last edited by djspeakertje; 20-07-13, 20:18.
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              Leuke berekening ware het dat ik 30kW over 16A trek.
                              In ieder rackje zit een power distributor met een 32A CEE input en een doorlus, hier vanaf zitten er 3 16A c automaten op welke het rackje van stroom voorzien.
                              Per automaat zit er dus één versterker aangesloten en op één 32A aansluiting kunnen dus twee rackjes van stroom worden voorzien. (vandaar ook dat ik inmiddels de nodige 63A spullen heb aangeschaft)
                              Dat dit goed gaat is vrij makkelijk te verklaren en inderdaad weer de discussie over de dynamiek van de muziek.
                              Om te beginnen is het rendement van de amps rond de 90% waardoor er dus nauwelijks warmte ontwikkeld wordt.
                              Verder kunnen de amps het opgegeven vermogen slechts 30ms leveren waarna het in elkaar zakt tot 1000 Watt per kanaal (wat overigens slechts 3 dB minder geluidsdruk oplevert).
                              Het gemiddelde vermogen dat de amp dus uit het net trekt wanneer deze tegen het clippen speelt ligt ergens rond de 4kW wat op een enkel 230 V groepje iets meer dan 16A is en dus te weinig om het automaatje aan te spreken.
                              Pieken in de muziek worden in de stroomafname sterk afgevlakt door de bufferelco's en de constructie van de voeding.
                              Overigens worden van alle amps niet alle kanalen op vol vermogen belast, meestal heb ik twee kanalen voor het sub, één voor het mid en één voor het hoog per versterker.
                              Daardoor neemt de tijd dat hij op de subkanalen maximaal vermogen kan leveren sterk toe en zal hij gemiddeld een stuk onder de 16A aan stroom gebruiken.
                              Naast de 4*2500 Watt amps heb ik ook nog een amp die 7kW @2 Ohm kan leveren, wanneer ik deze amp inderdaad met 2 Ohm belast ligt een c-automaat er binnen een paar minuten uit.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              • Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

                                Ik ben tegen versterkerracks in het algemeen, processorgestuurde racks in het bijzonder, en merk-systeem-gecontroleerde meuk al helemaal.

                                Het betekent namelijk praktisch dat er iemand in jou systeem kan gaan zitten klungelen. Verkeerd uitgelegde of verkeerd gebouwde NL4 kabels, verkeerde spanningen, verkeerde solderingen naar mooie platen : allemaal gedoe waar je op klus niet o- zit te wachten

                                Selfpowered scheelt niet alleen een enorme boel kubieke meters in je vrachtwagen, een boel handelingen op de vloer en een boel storingsgevoeligheid, maar ook nog eens een boel gewicht in koperkabel en flightcases.

                                En die klasse-D-amps wegen tegenwoordig niks meer. De aloude UPA was maar 1,2 kg lichter dan de selfpowered versie, maar had daarnaast een processor, een stereo-amp, (liefst crest lastrafo , LAB1300 was al een enorme vooruitgang) en een rack daaromheen met patchbay, stroomverdelers en wielen eronder = 40 á 50 kg (???) in het nadeel.

                                Ik ben een gezonde jongen, qua "Amp-Porn", maar met de huidige brandstofprijzen ga ik die kilo's niet meer verhernia-en...

                                Comment

                                Working...