Iemand nog VDosc gebruikt afgelopen weekend?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

V-Docs

Er wordt nu wel zo mooi geroepen of het met minder kon.

Wat je echter vergeet is dat overheden steeds lastiger worden met vergunningen. De arbo ook lastiger wordt en ga zo door.

Sterker nog, het nadeel van deze opstelling is dat de load-out twee keer zo veel tijd in beslag neemt omdat je nu veel "kleine" stack's vliegen en hierdoor mekaar meer en meer in de weg loopt.

En ja ik was erbij en heb mee mogen breken.

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

Originally posted by jadjong
      Lees deze pdf maar eens. http://www.proaudiovideo.info/downlo...nmusichall.pdf

Daarin wordt gesproken over een materiaalprijs van 15.- per vierkante meter en een dempende werking tot 50Hz. Ga nu maar uitrekenen wat de interne oppervlakte van het Gelredome is
      Je hoeft zeker niet het hele Gelredome te bekleden! Uiteindelijk was het in de gashouder mogelijk (financieel dus ook) met een klassiek concert. Ik verwacht dat er in de nabije toekomst bedrijven zullen gaan komen die akoestische aanpassingen kunnen leveren voor lokatieprojecten. Het zou mij niet verbazen als er in die markt hele leuke marges te behalen zijn.

@lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• RenéE
        • Oct 2006
        • 291

Originally posted by DJ_Progrezz
        Ik deed mijn reactie na gezien te hebben hoeveel subs er per delaystack worden meegevlogen. Als het echt is om geluidsdruk tegen te gaan moeten er dat zeker en vast niet zoveel zijn, uit zo'n SB28 komt best wat druk. Mij lijkt het dan logischer om rondom de hal cardioide stacks te plaatsen. Ik vraag me wel af hoe de sub spreiding was met de huidige opstelling. Een subwoofer is een omnidirectionele geluidsbron... geeft dat daar geen problemen met delay??
        Er schijnt per delay ook nog weer een sub in tegenfase gezet te zijn / in tijd gecorrigeerd / fysiek omgedraaid om tot een meer directionele afstraling te komen. Tevens kan ik me heel goed voorstellen dat die directionele opstelling bij een array van 4 gewoon beter werkt dan bij een kleinere.
        Last edited by RenéE; 25-11-09, 15:32.

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

De onderste sub is idd omgedraaid om het geluid te cancellen aan de achterkant (bij de gevlogen delay clusters) . verder krijg je een meer cardioide afstraling als je meer subs op een lijn zet .
          t.a.v. dj progrez (?) Ik vind die opmerking over sub rondom de hal ook wel orgineel . Hoe had je dat gedacht dan ?

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Wat je normaalgesproken in een lijn zet en aan gaat delayen kun je ook fysiek neerzetten. De vraag is echter of de organisatie daar zo blij van word.

Maar kennerlijk heeft men bij deze opstelling hun doel weten te behalen: goed geluid door het hele gelredome en overal stevig sub. Over het aantal kasten: met een aanpak als deze heeft men gewoon meer kasten nodig hebt dan een conventioneele linearraysetup. De array's hoeven dan niet perse op hoog vermogen te draaien. Minder kasten/dvDosc is dan wss geen optie ivm spreiding/klank.

Het zou wel leuk zijn als er nog ooit een keer een forumer of artikel verschijnt over de exacte theorie en vooral berekeningen achter deze setup.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Het inregelen van dit systeem moet aardig wat werk geweest zijn
              En ik vraag me af hoe lang de speakerkabels zijn, aannemende dat de ampracks niet meegevlogen werden.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

Op de foto's zijn echter gevlogen ampracken te zien ...

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

Originally posted by @lex
                  Je hoeft zeker niet het hele Gelredome te bekleden! Uiteindelijk was het in de gashouder mogelijk (financieel dus ook) met een klassiek concert. Ik verwacht dat er in de nabije toekomst bedrijven zullen gaan komen die akoestische aanpassingen kunnen leveren voor lokatieprojecten. Het zou mij niet verbazen als er in die markt hele leuke marges te behalen zijn.

@lex
                  Lijkt mij ook een goed plan!

Nog beter plan: Bij de bouw al zorgen dat de akoestiek enigsinds voor mekaar is. Bij het Gelredome (en de Arena, een hoop theaters...) was het bij de bouw al duidelijk dat er ook andere evenementen dan voetbal zouden plaatsvinden. Een gemeente (die een stadion toch (gedeeltelijk) heeft meegefinancierd en die ook de vergunningen moet afgeven voor evenementen had qua geluidoverlast misschien bij de bouw al die eissen moeten stellen ipv elk evenement het wiel opnieuw uit te vinden.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• qvt
                    • Oct 2009
                    • 721

Originally posted by MusicXtra
                    Het inregelen van dit systeem moet aardig wat werk geweest zijn
                    En ik vraag me af hoe lang de speakerkabels zijn, aannemende dat de ampracks niet meegevlogen werden.
                    In ieder geval waren alle delays uitgerust met een LA-RAK van l-acoustics, hierin zitten 3 la8'en en stroom/signaal distributie. Voor de sidefills lagen er camco's bij. De frontset weet ik niet zeker meer maar hier werd als het goed is ook een LA-RAK meegevlogen.
                    There is no substitute for imagination

Comment

• DJ_Progrezz
                      • Apr 2008
                      • 104

Originally posted by cobi
                      Lijkt mij ook een goed plan!

Nog beter plan: Bij de bouw al zorgen dat de akoestiek enigsinds voor mekaar is. Bij het Gelredome (en de Arena, een hoop theaters...) was het bij de bouw al duidelijk dat er ook andere evenementen dan voetbal zouden plaatsvinden. Een gemeente (die een stadion toch (gedeeltelijk) heeft meegefinancierd en die ook de vergunningen moet afgeven voor evenementen had qua geluidoverlast misschien bij de bouw al die eissen moeten stellen ipv elk evenement het wiel opnieuw uit te vinden.
                      Bij de bouw worden er altijd architecten bij geroepen, maar die mensen weten praktisch niks van akoestiek. De meeste mensen staan er zelfs niet bij stil dat de zaal bijdraagt tot de klank. Geluid stelt bij de doorsnee mens niets voor, er wordt dan ook zelden iemand bij geroepen die iets van akoestiek kent. Bij veel kleine feestzalen heb je hetzelfde probleem.

Maar je weet het; Achteraf is alles makkelijk... Als jij een slechte zaal bouwt, moet JIJ de miserie dragen die er bij komen kijken en niet de schuld op iemand anders steken als het te hard is. Beetje hetzelfde verhaal als Zaventem; goedkope grond kopen, huis bouwen maar zonder al te veel te dempen en dan achteraf een schadevergoeding vragen voor het nachtlawaai.

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Originally posted by DJ_Progrezz
                        Maar je weet het; Achteraf is alles makkelijk... Als jij een slechte zaal bouwt, moet JIJ de miserie dragen die er bij komen kijken en niet de schuld op iemand anders steken als het te hard is.
                        Het was bij de Arena al voor de bouw bekend, ook tijdens de bouw zijn er metingen geweest die aangaven dat het niet goed kwam. Dit werd door een bekend akoestisch adviesbureau gedaan en geraporteerd.
                        Uiteindelijk is zelfs in de akoestische dempende oplossingen gesneden, puur uit punt van budget overschreidingen in het totale gebeuren. (Bijv. de stoelen met ingebouwd dempingsmateriaal voor het geval er niemand op zit)
                        Het eerste geluidsontwerp voor de huisinstallatie was destijds al (zo rond 1994) gemaakt met line arrays, en werd als akoestisch het beste beoordeelt. Echter werd dit ivm zichtlijnen (architect) etc. niet goedgekeurd.

Het doel van deze installatie was trouwens niet om deze te gebruiken om muziek over af te spelen, de enige belangrijke eis was dat het aan de normen moest voldoen voor ontruiming, anders mocht het gebouw niet open van de brandweer. Op het allerlaatste moment, tijdens de bouw is er toen een ander systeem ontworpen en gebouwd, een systeem dat dus pas vanaf 100 a 200Hz werkt (bassen erbij koste teveel geld) en ook bestand was tegen regen (IP67?) alsook tegen vorst, de speakers worden namelijk verwarmd. Tevens draait alles (behalve de verwarming) op UPS systemen. Maximaal opgenomen vermogen van deze kasten is zo ongeveer 40kW.

Na oplevering bleek het aan alle gestelde (brandweer, STI etc.) eisen te voldoen, je kon er alleen geen fatsoenlijk stuk muziek over draaien... als het niet aangevuld werd.

Comment

• First Impression
                          • Aug 2006
                          • 35

Originally posted by jadjong
                          Valt er dan echt niemand iets op aan deze foto?
                          What about these 3 Dosc's just flying around?!

Comment

• flash-a-new-generation
                            • Nov 2006
                            • 228

Ik denk dat het antwoord op die vraag ligt bij waar deze foto genomen is. op welke plek in het stadion. volgens mij zijn de 3 vdosc speakers een infill van een bepaalde plek. ik zie op de achtergrond sunstrips hangen. misschien kan iemand die de bouw/breek/show mee heeft gemaakt hier iets over vertellen.
                            EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• Zheny
                              • Mar 2009
                              • 42

de plek was vooraan het podium, waarvoor het dient geen idee, iemand anders misschien?
                              http://www.licht-geluid.nl

Comment

• First Impression
                                • Aug 2006
                                • 35

Ik doel eigenlijk op het ontbreken van een bumper?

Comment

Working...