amprack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bert
    • Aug 2000
    • 155

Klopt Dave, maar dat geldt alleen voor vast aangsloten toestellen, als er een WCD aangesloten is dan hoort er een aardlek voor te zitten, er zijn uitzonderingen, maar dit staat in een heel dik boek (nen1010).
    citaat:Klopt dat je bij sommige krachtinstallaties geen aardlek hebt omdat hier dan geen aarde aanwezig is (4polig).
    Een aarde hoort altijd in een aansluiting/installatie aanwezig te zijn je bedoelt de "nul".
    De nul wordt ook nooit apart gezekerd, maar afgeschakeld door de automaat als één van de fase's overbelast wordt (alles uit), in het geval van drie zekeringen is de nul vast aangesloten, als alleen de nul zou afschakelen krijg je rare toestanden.
    Wat je in gebouwen ziet met zekeringen zijn meestal verdeelinrichtingen, er komt één hoofdvoeding binnen en die wordt verdeeld over meerdere kabels, aan het eind van zo'n afgaande kabel met zekeringen zitten meestal weer onderverdeelinrichtingen (meterkastje) of machines, vast aangesloten dus.
    Machines, meestal motoren, kunnen wel zonder nul aangesloten worden.
    Al met al, het elektrovak is nog niet zo simpel als het lijkt, dus bezint eer ge begint.

It's only Rock 'n' Roll
    But I like it

Grtz,
    Bert.
    It\'s only Rock \'n\' Roll
    But I like it

Grtz,
    Bert.

Comment

• Bert
      • Aug 2000
      • 155

Oh ja,
      nog even over alle termen en kreten die hier gebruikt worden, een combinatie van een installatie automaat met een aardlek noemen we een alamat, aardlek-automaat, misschien dat ze er ook als 4-polige uitvoering zijn maar ik heb ze nog nooit gezien, de 2-polige uitvoering is veel te vinden in huisinstallaties.
      Een aardlek mag als hoofdschakelaar gebruikt worden (lastscheider), hierop zijn ook weer vele uitzonderingen.
      Installatie automaten gebruiken als hoofdschakelaar is niet de normale gang van zaken, maar ik wil dat wel eens uitzoeken, volgens mij hebben die geen inschakelmoment, er zijn echter zo veel verschillende types dat dat ze vast wel bestaan.

It's only Rock 'n' Roll
      But I like it

Grtz,
      Bert.
      It\'s only Rock \'n\' Roll
      But I like it

Grtz,
      Bert.

Comment

Working...