Advies gevraagd geluid ijsbaan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kobois
    • Sep 2011
    • 16

Als ik tijd heb zal ik van de week wat foto's maken van de luidsprekers, de plaatsing etc.
    Wat mij een tegenstaat aan bose (buiten de geluidskwaliteit etc om ) is dat veel mensen het als een soort wondermerk beschouwen.
    Een kastje ter grote van een pak melk op 7 meter hoogte is genoeg om een gebied waar ongeveer 50 mensen zitten van voldoende geluid te voorzien, in een hal vol harde geluiden, echo's, machines en gejuich.
    Iedereen met gezond verstand snapt dat dit niet mogelijk is, maar met bose zou het ineens wel mogelijk zijn.

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by Kobois
      Als ik tijd heb zal ik van de week wat foto's maken van de luidsprekers, de plaatsing etc.
      Wat mij een tegenstaat aan bose (buiten de geluidskwaliteit etc om ) is dat veel mensen het als een soort wondermerk beschouwen.
      Een kastje ter grote van een pak melk op 7 meter hoogte is genoeg om een gebied waar ongeveer 50 mensen zitten van voldoende geluid te voorzien, in een hal vol harde geluiden, echo's, machines en gejuich.
      Iedereen met gezond verstand snapt dat dit niet mogelijk is, maar met bose zou het ineens wel mogelijk zijn.
      Tegenwoordig worden steeds grotere vermogens in kleine kastjes gepropt, daar is niets tegen, ook het rendement kan nog behoorlijk zijn. De lage tonenweergave komt vaak wel in het gedrang, maar voor spraak is dat geen enkel probleem. Daar zit hem dus niet de crux. Ik verheerlijk zeker bose niet, want ik vind het persoonlijk gewoon veel te duur voor een plastic kastje.
      Voor een complex als deze ijsbaan, moeten er toch wel een groot aantal hangen. aangezien de directiviteit van een enkele luidspreker tegen valt, als deze niet hoorngeladen is, of opgesteld als array, waardoor bundeling in het horizontale vlak plaatsvindt.
      Het moeten er hier toch wel tientallen zijn.
      Op grote hoogte gemonteerd is zeker niet gunstig. De weg naar de luisteraar is dan te lang en de verhouding direct geluid en reflecties en geluid van de andere luidsprekers is dan slecht en maken het geheel onverstaanbaar.
      Veel installateurs vinden dat ook spraak "vet" moet klinken. Dat heeft weer tot gevolg dat er heel veel laag naar de kastjes moet en dat leidt heel snel tot zware vervorming, doordat ze het niet kunnen weergeven en de versterkers het benodigde vermogen vermoedelijk niet kunnen leveren. Ik weet het, velen zijn het niet met me eens, maar voor spraak kun je alles beneden 200 Hz missen als kiespijn, zeker in een galmende ruimte als een ijsbaan.
      Nu betrap ik me zelf erop, dat ik wat zeg over een installatie die ik helemaal nooit gezien of gehoord heb, beschouw deze bijdrage maar als algemene informatie, die altijd geldt.
      Een voorbeeld met veel kleine Bose luidsprekers vindt je in de aankomst/vertrekhal op Schiphol. Daar zit zowat om de 5 meter een Bose 102 of zoiets en dan vele tientallen. dan werkt het dus. Overigens zie ik na jaren daar heel andere geluidssystemen verschijnen, dus kennelijk kan het toch beter.
      Een "belachelijke oplossing" : hang eens vijftig membraanluidsprekers of de tegenwoordig verkrijgbare hybrides , de zgn muziekhoorns, rond de baan, gericht op het publiek. Op de ijsvloer zelf is het dan nog steeds niet best, maar is dat erg belangrijk?

Speakertech
      Last edited by speakertech; 25-08-12, 11:39.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Kobois
        • Sep 2011
        • 16

Ondanks dat je de installatie niet heb gezien, sla je de spijker aardig op zijn kop, speakertech haha.

Oke even gegoogled dan weten jullie waar ik het over heb:
        In de nok, op ongeveer 25 meter hoogte hangen 8x: http://worldwide.bose.com/pro/en_us/...aker/page.html
        Dan hangen er boven de tribune op 7 á 8 meter boven het publiek 3x: http://worldwide.bose.com/pro/en_us/...aker/page.html (dus per tribune hangen er 3, verdeeld over de breedte van de tribune)
        En dan hangen er nog op de eerste verdieping, op de 400meter baan om de 10 meter kleine zwarte kastjes bose 101.
        Maar deze staan weer los van de ijsbaan in principe.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Heb zo het vermoeden dat het daar bol staat van de reflecties en kamfilters. Een 802 heeft volgens mij ook te weinig worp om 25 meter hoog gehangen te worden en teveel horizontale spreiding om met 8 stuks naast elkaar te hangen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

......................
            Last edited by Timo Beckman; 31-12-12, 13:27.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

802 kan prima, maar idd wel ff goed processen. En laat nou net daar de gehele nl-bose-club compleet door de mand vallen...

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Timo Beckman
                Kom op sander niet zo voorzichtig .
                Jammer dat er geen 'vind ik leuk' button is.

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by speakertech
                  Ik weet het, velen zijn het niet met me eens, maar voor spraak kun je alles beneden 200 Hz missen als kiespijn, zeker in een galmende ruimte als een ijsbaan.
                  Moet je eens een goed galmende kerk proberen. Draai alles onder de 200Hz/250Hz weg en de spraak wordt opeens wel verstaanbaar.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Verbaas mezelf ook bij een goeie akoestiek wel eens hoe ver ik het laag wegdraai uit de vocalen, soms ook wel tot 200 Hz.

Comment

• 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

Kun je die speakers niet weghalen en vervolgens dichter bij het publiek monteren/plaatsen/hangen?

Mvg,

Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Hans van Demen
                        • Oct 2011
                        • 113

Originally posted by 4AC
                        Kun je die speakers niet weghalen en vervolgens dichter bij het publiek monteren/plaatsen/hangen?

Mvg,

Teun
                        Ik denk dat dit een "gelopen "wedstrijd is, met een budget van € 5000,- kun je niet veel. Ja inderdaad als misschien vrijwilgers de speakers willen verhangen, dan heb je het budget over voor de kosten van de bekabeling ! Doe het dan wel nog voor 1 oktober a.s. omdat dan de btw met 2 % omhoog gaat ! Heb je toch nog 2% meer budget........

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

kun je niet gewoon spraakzuilen goed monteren en discotheken ook eens wat feestjes gunnen?

De ijsbaan moet van de gemeente concureren met feestjes tegen het zwembad, die moet concureren met het museum wat evenementen doet om de broek op te houden waarmee ze de strijd aangaan tegen de horeca. die ineens aan zwaardere geluidsoverlastvergunningen moet voldoen.

Bestuurders moeten eens gewoon hun boeken recht breien met een gedegen plan vooraf.
                          Hoe komt het nu dat er tijdens de exploitatie van een ijsbaan waar duidelijk al dik geld in is gestoken ineens blijkt dat er zaken niet voldoen?

ik ken nog een mooie van een nieuw internationaal wedstrijdzwembad van 50meter in rijswijk.
                          waar de dikte van de tegels niet mee was genomen... was het NET geen 50 meterbad en kon de hele wedstrijdexploitatie niet doorgaan.

Deze vraag lijkt erg op de vraag die toen in de gemeenteraad werd gesteld. "of een bouwonderneming niet op een of andere manier die paar centimeters konden regelen voor weinig".
                          lekker belangrijk!

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Originally posted by showband
                            ik ken nog een mooie van een nieuw internationaal wedstrijdzwembad van 50meter in rijswijk.
                            waar de dikte van de tegels niet mee was genomen... was het NET geen 50 meterbad en kon de hele wedstrijdexploitatie niet doorgaan.
                            mmmm,

lijkt verdacht veel op het Dordtse zwembad verhaal ( te kleine zwembad ligt direct naast de ijshal).

@TS: zo deed men dit in London.
                            Kijk eens naar de afstand en de grootte van de arrays.
                            (iets ander budget waarschijnlijk?)

zie topic: rigging arrays Olympisch stadion London.

grtz

Nes
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• sjig
                              • May 2012
                              • 909

Ik denk dat het wel eens zou kunnen kloppen dat er een ander budget was ja

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Niet alleen een iets ander budget, ook een iets andere schaal....

Comment

Working...