P-Audio TM-8

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakerfreak
    • May 2002
    • 1446

hmmm maar stel dat er 100watt rms opstaat? gaat dat nog of is het nix(vanwege lage gevoeligheid) lijkt me namelijk opzich wel leuk voor thuis
    Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Bedoel je 100W op het mid/hoog? Nou dan wordt je letterlijk uit je stoel geblazen, schatting van de SPL geeft dan: 94 + 10log(100)=114dB

Dat is rijkelijk veel voor thuis gebruik!

Echter in het sub is het anders, daar ligt de gevoeligheid eerder onder de 85dB/1w/1m dan kom je met 100W uit op 105dB nog altijd niet onaardig maar je ziet nu wel duidelijk dat je voor het sub in verhouding ongeveer 10x zoveel vermogen nodig hebt om het klankbeeld in balans te houden. Dit komt overeen met de ervaring die ik nu met dit kastje heb.

Deze monitor is 3-weg aktief, een passief concept met een filterfrequentie van 70Hz is sowieso niet aan te raden vanwege de enorme kosten van zo'n filter. Het filter voor het mid/hoog kan wel passief worden uitgevoerd (zie schema HobbyHifi) zodat je dan op een bi-amp systeem uitkomt. De randappatuur is dus bij elkaar een stuk duurder dan de losse drivers en het kastje en lonend is dit waarschijnlijk alleen als je reeds in het bezit bent van deze apparatuur. Anders zou ik je liever een compleet passief concept willen aanraden.

MVG Contour

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Kleine update:

De boost met de equalizer is nu +7dB bij 35Hz. De responsie op de RTA lijkt nu vlak te lopen tot onder de 30Hz... Bij het bekijken van een DVD hoor je eigenlijk pas echt wat dit betekent... De meeste audio cd's bevatten deze lage tonen op zeer laag opgenomen niveau. Om die 30Hz dan goed hoorbaar te maken moet je het geheel wel erg ver gaan opendraaien waardoor het dus wat hard wordt aan de oortjes. Ja, of je moet alleen naar het sub gaan luisteren

BTW: op 55Hz heb ik een 3/60 oktaaf notch filter geplaatst van -24dB om een enorme room-mode weg te krijgen. Deze onstaat in mijn kamer door de parallele wanden die ongeveer 3.1 meter uit elkaar liggen. Deze kamer resonantie bleek je dus heel exact te kunnen berekeken met de simpele relatie:

f = c/ (L x 2)

Waarin f de frequentie, c de geluidssnelheid en L de halve golflengte:

f = 344 / (3.1 x 2) = 55Hz

Vreemd genoeg is de staande golf tussen vloer en plafond veel minder aanwezig...

MVG Contour

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Laatste update:

Crossover frequentie op het sub is verschoven naar 90Hz, crossover tussen het mid/hoog is verschoven naar 1.74kHz. Eerste verandering laat de bas wat voller klinken, de tweede aanpassing zorgt ervoor dat het hoog minder snel schreuwerig wordt. Natuurlijk daarna wel even de looptijd correctie opnieuw ingesteld, deze is immers frequentie afhankelijk.

De op de foto afgebeelde Rane AC23B crossover is vervangen door een Behringer Ultradrive DCX 2496 processor. Dit vanwege de meer flexibele instelling en de hogere precisie bij het instellen (verschillen van 0.1 dB zijn met draaipotmeters latig voor elk kanaal gelijk te krijgen)

Verder zijn de kastjes afgelakt in een mooie lichtblauw tint.

MVG Contour

Comment

• Jag
            • Nov 2002
            • 319

Heb je wel eens gemeten aan het systeem? Wel leuk concept trouwens om zo'n woofer in een klein doosje te doen in combinatie met een beetje correctie.
            Ik heb zelf ook een 3weg actief systeem, maar dat is niet zo compact

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

Waarom plaats je niet vier van die bassen in een pilaar luidspreker. door het koppeleffect (2 x 1 = 3dB) en (2 x 2 = 3 dB) samen dus 6dB extra kom je al op 4 x minder versterkervermogen uit. Volgens mij is dat ook nog eens kostenbesparend en het lijkt ook wel stoer. Dan moet je er nog een mid en hoog sectie boven bouwen maar dan heb je wel een geweldige pilaar speaker voor hifi. En reken maar dat dat hard kan.
              Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• speakerfreak
                • May 2002
                • 1446

uhm tjah, ten 1ste, niet iedereen heb geld over en ten 2e, minder versterker vermogen nodig, maar wel weer extrat versterkers...

maar moet wel toegeven, lijkt me wel geil om te horen... en te zien
                Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:uhm tjah, ten 1ste, niet iedereen heb geld over
                  Ik denk dat het versterkervermogen delen door 4 meer geld opleverd dan die extra 3 speakers kosten. En daarbij haal je ook nog eens een lagere frequentie met 4 stuks. Een voorbeeldje 3 extra tm-8jes kasten 500 euro, wat is het verschil tussen een versterker die 500Wrms levert en die 2000Wrms levert?

Het was helemaal niet mijn idee om hier zo serieus op in te gaan het leek me gewoon een leuk idee.

Comment

• Jag
                    • Nov 2002
                    • 319

Bovendien trek je zoiezo al meer vermogen uit je versterker doordat je op een lagere impedantie draait.

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

citaat:Bovendien trek je zoiezo al meer vermogen uit je versterker doordat je op een lagere impedantie draait.
                      Dat ligt eraan als je ze samen naar 8ohm (2 serie en dat weer parallel) of 2ohm (alles parallel) schakeld.

Bij 4ohm of 8ohm zou ik zeggen: 4ohm maar 2ohm, dan daalt je dempingsfactor wel behoorlijk hoor.

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

Goede suggestie Martin!

Dit concept is door de firma Monacor verder uitgewerkt. Zij hebben een subwoofer gebouwd met daarin 4x Raptor 6 chassis. Dit chassis is qua uitvoering identiek met de TM-6 van P-Audio (de laatste is echter ruim een derde goedkoper) In deze subwoofer is een 250W RMS versterker module ingebouwd, lijkt mij een beetje erg weinig maar de recenties zijn lovend. De TM-8 die ik gebruik kan ongeveer 25mm in 1 richting uitwijken voordat de slag mechnische beperkt wordt. Daarmee verzet deze 8" woofer dus meer lucht dan de meeste 12" drivers...

Grootste voordeel van 4 chassis is dat je kast ook 4x zo groot wordt. Wat is daar nu het voordeel van zul je denken? Nou daardoor krijgt de basreflex tunnen ineens weer normale maten. Een enkele TM-6 heeft zo'n kleine kast nodig dat je een enorme lange tunnel nodig zou hebben om de juiste tuning te bereiken.

Ik heb niet echt gemeten, alleen een RTA maar dat is dus maar op 31 frequenties. Met behulp hiervan heb ik wel de responsie zo vlak mogelijk gemaakt.

MVG Contour

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

citaatit concept is door de firma Monacor verder uitgewerkt. Zij hebben een subwoofer gebouwd met daarin 4x Raptor 6 chassis. Dit chassis is qua uitvoering identiek met de TM-6 van P-Audio (de laatste is echter ruim een derde goedkoper) In deze subwoofer is een 250W RMS versterker module ingebouwd, lijkt mij een beetje erg weinig maar de recenties zijn lovend. De TM-8 die ik gebruik kan ongeveer 25mm in 1 richting uitwijken voordat de slag mechnische beperkt wordt. Daarmee verzet deze 8" woofer dus meer lucht dan de meeste 12" drivers...
                          Dat klopt die P-audio's zijn goedkoper, maar ja monacor moet ze ook van P-audio kopen en er nog aan verdien. Bij monacor zijn ze eiglijk ook bedoeld voor de Car-Audio is dat bij P-Audio ook (ik heb daar namelijk geen catalogus van).

Monacor (Carpower) staat goed aangeschreven in de Car hifi wereld en dan vooral de Raptors. Eigelijk kunnen die mensen dus beter voor P-Audio gaan (Inclusief ik, want ook in de auto moet lawaai genoeg aanwezig zijn als DJ/speakerbouwer).

Dan een leuk hifi kastje naar mijn mening:

Een pilaar met voor het laag 4 x de P-Audio TM-8 want die is 4ohm waardoor je weer op 4ohm terecht komt (2parallel en die weer in serie). en dan voor het mid 2 6inchers van bijvoorbeeld B&C (6PEV13). en als je dan voor het hoog er een 1,4" hoorntje in gooit dan heb je een leuke hifi kast naar mijn mening (1200W rms in een pilaar van 25cm breed ongeveer 40cm diep en ongeveer 130 cm hoog)

Dan kun je ook wel eens een feestje geven.

Kosten: ongeveer 700 euro per pilaar zonder filters, maar wat kost een goede hifi speaker per setje? 2000 euro ben je zo kwijt en die gaan niet zo hard.

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Dat word nou niet echt hifi denk ik... Je moet het wel een beetje reeel houden, hifi is geen pa, en hoeft dat niet te zijn ook. Als je die centen in echte goede hifi componenten steekt kun je klankmatig veel meer uithalen denk ik.

Wat de monitotjes van contour betreft. Ik heb ze een tijdje geleden tussen neus en lippen door even mogen horen. Eigenlijk te kort om er iets zinnigs over te zeggen, maar voldoende voor een eerste indruk.

Je zou serieus denken dat er ergens in de kamer een mooie sub staat mee te spelen. Voor het formaat komt er gewoon VEEL en vooral LAAG laag uit.
                            Klankmatig was het niet verkeerd. Niet helemaal mijn ding, ik blijf gewoon bij m'n grote membramen! Maar ik stond verstelt van wat zo'n klein speakertje teweeg kon brengen.

Groeten, michiel

Comment

• Contour
                              • Feb 2001
                              • 1018

Klopt inderdaad Michiel, en toen stond er echt nog niet zoveel vermogen achter. Volgens mijn simulaties zal de konusuitwijking bij 900W RMS ongeveer 19mm naar 1 kant zijn, dat is behoorlijk extreem maar deze drivers moeten dat kunnen hebben mechanisch. Op dat punt zou de spoel juist de poolplaat verlaten... maar ach bij 900W RMS brandt de spoel toch wel door denk ik...

Maar het kan dus nog stukken harder, geloof me maar!

MVG Contour

Comment

• michiel
                                • May 2001
                                • 1032

citaat:Geplaatst door Contour

Klopt inderdaad Michiel, en toen stond er echt nog niet zoveel vermogen achter. Volgens mijn simulaties zal de konusuitwijking bij 900W RMS ongeveer 19mm naar 1 kant zijn, dat is behoorlijk extreem maar deze drivers moeten dat kunnen hebben mechanisch. Op dat punt zou de spoel juist de poolplaat verlaten... maar ach bij 900W RMS brandt de spoel toch wel door denk ik...

Maar het kan dus nog stukken harder, geloof me maar!

MVG Contour
                                Dat het harder kan geloof ik graag. Maar klank matig heb ik die middag eigenlijk iets heel raars beleeft.
                                Je zou haast zeggen dat geluid gewoon geluid is. Zoals ik al zei klinken die kleine bass drivers goed (lekker strak en lekker laag), maar toch is de "sound" van die dingen compleet anders dan de 15"ers die ik hier heb liggen.
                                Het is dan wel een erg kromme verijking aangezien ik de TM 8 en mijn 15" TC sound in totaal andere ruimtes heb gehoord, maar ik kreeg toch het idee dat er bij de TM 8 iets niet aanwezig was wat ik bij de TC sound wel heb. Ik ga er voor 90% an uit dat het gewoon de liters zijn. De Tc sound heb ik in verschillende kasten gestoken; 150 liter gelsoten, 100 liter gesloten, dipole, 270 liter TL. Stuk voor stuk vele malen groter dan de monitortjes.
                                Alles wat ik tot nu toe ben tegen gekomen ondersteunt mijn mening dat je voor goede laagweergave veel volume nodig hebt volledig. Niet dat de TM 8 slecht klinkt, maar ik heb gewoon liever de ouderwetse bak beesten. (wat ik ten minste na de korte luister sectie bij Contour over zijn speakers kan zeggen)

Contour, misschien leuk om eens wat naast elkaar te zetten?? Ik heb so wie so intresse om eens wat meer tijd te nemen om de Tm 8 goed te beluisteren. Ik heb het gevoel dat ik nog niet genoeg heb gehoord om een goed oordeel over deze kleine bass monsters te geven.
                                Groeten, michiel

Comment

Working...