mixie maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sikkie
    • Sep 2004
    • 126

mixie maken

Beste collega's

Ik heb laatst eens gehoord dat als je een mix gaat maken je alle faders op 0db of dicht daar boven of onder moet uitmixen, en dan met de Gain verder alles afregelen.
    Is dit waar, en waarom is dit de beste/handigste manier?

Greetz

Tom
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

Over dit onderwerp kunnen discussies ontstaan die het gevalletje Irak kunnen laten verbleken vrees ik.
    Het enige wat ik ervan wil zeggen is dat ik het niet zo doe, maar eerst de gain op maximaal, dus net voor clippen afstel, en dan met de fader het te gebruiken volume.
    Mijn faders staan dus niet netjes in één lijn op de nulstreep.
    De toonregeling vergeet ik in dit verband maar eventjes.
    De gain gebruik ik daarna alleen nog maar als die niet meer klopt, dus gitaar harder/zachter? gezet op podium etc.

Comment

• DB
      • Jan 2004
      • 22

Het is idd een truc, maar wat je doet is het volgende zeg maar.

Je begint met de sound check dan zet je al je faders op 0dB. Dan ga je de kanalen af en maak je zeg maar een mix er van. Laat ze met zn allen een nr-tje spelen en maak er een mooi geheel van, zonder dat je dus je verders gebruikt.

Dus je hebt eind van de soundcheck dus een tafel waar alles netjes op 0db staat, ook je master.

Voordelen hier van zijn, als je dus niet gelijk start, bijv. in een theater (waar de meeste forumleden minder zullen komen) dan heb je gelijk een overzicht van jou balans.
      Mocht jij dus terug komen en zien dat er dus een fader niet meer op 0dB staat, dan weet je dus gelijk dat hij niet goed staat en kan je hem zo weer terug zetten. (kan natuurlijk altijd gebeuren dat iemand per ongeluk/expres er aangezeten heeft tegen aangestoten is of wat dan ook). Dus je ziet het gelijk.
      Weet hoe je balans stond etc. etc.

Ga je nou gewoon starten, kijk gebruik dan gewoon je faders, heb je tenslotte ook voor betaald.

Verdere voordelen van het op 0db afregelen van dingen zijn bijv. als je iets in 3sec moet uitfaden of iets dergelijks.

Dit is de manier hoe het op 0dB gebruikt wordt en dus de reden. Maar moet gewoon kijken wat jou voorkeur heeft.

Hoop dat zo je vraag beantwoord is

Groeten
      DB

Comment

• Sikkie
        • Sep 2004
        • 126

Mijn vraag is perfect beantwoord, bedankt!

Comment

• Daan Hoffmans
          • Aug 2000
          • 1225

Ook je master op 0 dB???

Dus als je wat harder wil ga je 32 gains lopen verdraaien???
          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Ook je master op 0 dB???

Dus als je wat harder wil ga je 32 gains lopen verdraaien???

meeste masters gaan tot +6 dB, of gewoon je master op -3 dB inregelen.
            Bijkomend voordeel hiervan vind ik, zeker wanneer je free podiums en dergelijke moet mixen (met meestal maar 10 min change-over voorzien), dat je gewoon alle faders naar 0dB terug kan brengen en hiermee al meteen een halve soundcheck gedaan hebt.
            --- watt ever you want ---

Comment

• Davy Gabriels
              • Aug 2002
              • 819

Enige nadeel als je je gains moet bijstellen, verandert ook de mix die naar de moni's gestuurd wordt (als monitors ook vanaf FOH gedaan worden)

Comment

• Rieske
                • Aug 2002
                • 544

Iemand ooit van headroom gehoord ??? Of signaal/ruis verhouding ??? En als je bang bent dat er iemand aan je faders komt leg je toch een deksel of doek over je tafel. Of ben ik soms gek ?
                Life is what you make it

Comment

• paulheu
                  • Oct 2003
                  • 156

Volgens de regeltjes is gain 'ingangsgevoeligheid', je stelt met de gain knop dus alle kanalen zo af dat wat er daarna gebeurd over de hele tafel op (nagenoeg) hetzefde niveau zit.

Om even het gitaar voorbeeld aan te houden:

Gitarist zet zijn backline harder -&gt; gain terugdraaien

Gitaar heeft extra zetje nodig tijdens de solo -&gt; kanaal fader omhoog

Zelf regel ik gain op -3dB, begin met master op -6dB en maak de mixbalans op de faders.. Geen ijzeren regel natuurlijk, wel mijn algemene werkwijze

Comment

• geluidmoderator
                    • Sep 2002
                    • 152

Graag eerst de zoek funktie gebruiken.

Hier zijn namelijk al diverse topic's over geweest.
                    Geluid moderator J&h Licht en Geluid forums

Comment

Working...