Instrument bespelende techneut

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sikkie
    • Sep 2004
    • 126

Instrument bespelende techneut

Beste allemaal,

omdat ik in het topic over die geluidsman van de darkmetalband iets las over een technicus die een instrument bespeeld, en omdat ze ook weleens tegen mij vertelt hebben dat dat belangerijk is, wou ik ff van jullie weten wat jullie daarvan vinden.
    dus:
    Wie van jullie is technicus EN speelt instument, en waarom vind je dat (niet) belangrijk.
    Ik ben heel benieuwd...

Edit: nou mensen, komt er nog wat?

Greetz,
    TOM
    p.s: mod, misschien is dit meer een onderwerp voor de "Lounge" maar dat moet jij maar ff bepalen.
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Ik zou het wel erg prettig vinden als een technicus een instrument bespeeld,kan bespelen of heeft gespeeld...Omdat je naar mijn mening net iets meer inzicht hebt hoe iets hoord te klinken..of hoe dik het er op dat moment op moet liggen...En instrument herkenning gaat dan makkelijker...Het enige nadeel is wel vaak dat zon technicus dan zijn eigen instrument mooier en beter mixed...Ik betrap mezelf daar ook regelmatig op...Ik heb vroeger drums gespeeld, dus de drum ligt er bij mij meestal dikker op...Samen met de bass gitaar...Maar das dan weer smaak...
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Een instrument bespelen is een eenvoudige weg om te leren hoe muzikanten nu eigenlijk (niet)communiceren. Een solo zie je dan bijvoorbeeld ruim van te voren aankomen. En je weet aardig wanneer een muzikant technische problemen heeft terwijl hij/zij "blijft lachen en doorspelen".

Voor veel technici blijkt het moeilijk om te "herkennen" dat er een stukje muziek ontbreekt. Te hard is altijd wel duidelijk, maar andersom mis je niet snel iets als je niet bekend bent met het materiaal. Veel komt het voor dat van een blazerssectie pas bij een solo blijkt dat een van de blazers vrijwel niet aan stond. Of dat van een band met meerdere toetsenisten een instrument niet is versterkt in de mix. Dat een van de twee gitaren onhoorbaar is achter de andere. enz enz. Dit probleem zal met de "in ear" revolutie alleen erger worden omdat je de instrumenten als ze niet versterkt zijn gewoon helemaal niet hoort. Een gitarist die er met een effectpedaal synthesizer bijspeelt zal dan gewoon gitaar blijven doen en de synthesizer staat per ongeluk in jouw zaalmix uit. Als je het niet weet? Zet je hem niet aan...

Er doen zich nog wel meer specifieke problemen op bij de combinatie In-Ear-optreden maar dat zou hier te ver voeren.

Dit zijn trouwens allemaal dingen die een "muzikale" mixer ook zonder instrument kan leren. Er zijn alleen geen cursussen voor en het kost behoorlijk veel tijd om dat in de praktijk op te pikken. Niet muzikale technici zullen het echter nooit leren. Hoe hard dat ook klinkt. (Bij monitormixers zal dat de band het eerste opvallen trouwens) Ik heb wel met technici in mijn kleine homestudiotje gezeten om dit semi cursusmatig door te nemen. Maar ik denk dat er voor een echte 1 dags introductie-cursus weinig belangstellig zal zijn.

Overigens in de klassieke wereld verlangen ze wel vanuit het conservatorium een derdejaars instrumentbeheersing en dat je de score (notenschrift) kan volgen om te weten hoe de balans hoort!
      lekker belangrijk!

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Het is heel handig als techneut als je ook kunt denken als een muziekant. Ik heb er zelf veel voordeel bij dat ik piano en drummen kan en ook zelf vroeger in bands heb gespeeld. Hierdoor weet ik uit eigen ervaring hoe ik het zelf graag zou willen hebben en begrijp ik de muziekanten beter als ze iets vragen. Moet ook toegeven dat net als Olaf Duffhuës ik wel eens te lang kan werken aan de drummix omdat ik het zelf speel.

Comment

• Sikkie
          • Sep 2004
          • 126

maar zijn der ook technici die GEEN instrument bespelen en waar het wel goed mee gaat??

Greetz,
          TOm

Comment

• Mr. Poef
            • Sep 2004
            • 5

Ik ken wel een paar technici die geen instrument bespelen, maar ook goed mixen, deze zijn dan wel (in mijn ogen) meer bezig met compressors en gates, maar voor de rest heb ik er niks op aan te merken. Let wel dat deze al ettelijke jaren in het vak staan.

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Tuurlijk zijn er techneuten die niet zelf spelen. Ik vind niet dat een techneut een instrument moet kunnen spelen. Ik ken er ook een aantal die geen instrument spelen maar hun vak uitermate goed verstaan. Het blijft toch een kwestie van ervaring en weten wat je doet. Ik vind het voor mijzelf een voordeel dat ik ook kan spelen. Het is geen moeten om dit vak uit te kunnen oefenen.

Comment

• Martin-vdB
                • Oct 2003
                • 85

Het heeft z'n voor- en nadelen, denk ik, wanneer je als technicus zelf ook muzikant bent. Iets wat al eerder gezegd werd is het risico dat als je drummer bent je de drums ook vooral beter laat klinken dan de rest. Of welk ander instrument dat diegene ook bespeeld dan.

Aan de andere kant is het misschien juist handiger omdat je objectief naar een geluid kan luisteren en dus een betere mix kan maken van alles wat er op het podium te horen is.

Ikzelf bespeel helemaal niks en vind dit soms best wel jammer. Met name als ik monitorgeluid doe want als je ook muzikant bent weet je beter wat iemand moet horen of hoe hij/zij zich voelt als het geluid op het podium goed of slecht is. Nu gaat het ook wel altijd goed maar toch voel je soms een verschil in denken tussen een muzikant en een niet muzikant (ik dus).

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

citaat:Geplaatst door Sikkie

maar zijn der ook technici die GEEN instrument bespelen en waar het wel goed mee gaat??

Greetz,
                  TOm
                  yep, maar dat blijken uiteindelijk altijd best muzikale mensen te zijn. (En vaak halve psychologen ook.)
                  lekker belangrijk!

Comment

• Daan Hoffmans
                    • Aug 2000
                    • 1225

Ik speel zelf helemaal niks. Hoe ik als techneut ben wil ik zelf niet over oordelen, maar ik heb in ieder geval wel altijd tevreden muzikanten.

In inderdaad Showband, ik voel me af en toe net een halve psycholoog...
                    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

Zelf ben ik ook wel redelijk met geluidstechniek bezig (vergaat me overigens niet heel slecht) en speel zelf al heel wat jaren piano en kan verder drummen en een beetje bassen.

Zelf ervaar ik het wel als een behoorlijk voordeel, omdat je daardoor iets eerder goed leert luisteren naar de live-muziek. Als je iets mist of juist te hard hoort, weet je snel het juiste instrument te vinden.
                      Verder kun je heel goed de communicatie tussen de techniekgroep en de band/het orkest verzorgen, want dat zijn soms werelden van verschil. Veel muzikanten vinden het fijn als ze bekende termen horen voorbij komen. Ook bladmuziek/partituren kunnen meelezen (om eventueel aantekeningen voor cue's te kunnen maken) is heel handig.

Andere argumenten zijn al genoemd.

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

kheb wel een basgitaartje maar als ik zeg dat ik er tijd voor heb
                        dus ik voel me geen muzikant tenzij je een mengtafel als instrument
                        gaat beoordelen, tom holkenburg zou ik omschijven als een leuke hybride[8D]

en dan vraag ik me nog af of de techie's van grote producties wel tijd hebben om zelf muziek te maken.
                        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• giserke
                          • Nov 2003
                          • 456

Voor mij, wanneer je met een klassiek orkest werkt (waar ik in speel) moet de chef technicus een muzikant zijn.
                          Vb, Gisteren hebben we in openlucht de Bolero van Ravel gespeeld met symfonisch orkest.
                          Daar komen ombeurt solo instrumenten aan bod. je moet weten, wanneer ze spelen, je moet weten hoe een instrument moet klinken, je moet weten welke partijen de bovenhand moeten hebben tov anderen en wanneer ze de bovenhand moeten hebben. Dit kan je maar weten wanneer je als technicus muzikant bent, want bij ons zitten de techniekers gewoon met een partituur mee te volgen, om te weten wat ze exact moeten doen.
                          Want wat ik meestal meemaak met PA-boeren die gewoon zijn van rockbandjes te versterken, dat ze niet van de knopjes kunnen blijven en gewoon geen benul hebben van hoe een orkest moet klinken.

Als bijberoep werk in een klankopnamestudio, enkel en alleen voor de artistieke leiding van de opname. Daarmee bedoel ik advies naar de dirigent toe, en ook naar de technieker die de opname uitvoert.
                          Want meestal loopt het daar fout. Dirigenten weten te weinig af van de technieken, en techniekers weten te weinig af van het orkest werk. Daarom dien ik als tussenbuffer tussen uitvoerders en de opname techniekers. Als professioneel muzikant weet ik perfect hoe een orkest EN DE WERKEN moeten klinken, en weet net voldoende van techniek om te weten wat de mogelijkheden zijn op technisch gebied. Ook weet ik, wanneer we met amateur-muzikanten werken, hoe ik die kan laten beter spelen voor de opname. Daar moet ik me dan weer gaan moeien op muzikaal gebied.

Er moet echt een persoon aanwezig zijn die van beide walletjes gegeten heeft.

Comment

• Barthezz80
                            • Aug 2004
                            • 365

ik heb zelf gitaar, drum gespeeld en gezongen ooit! en ik merk dat ik inderdaad in mijn werk als DJ voordeel heb van mijn muzikaliteit doordat je meer inzicht hebt in plaatkeuze en beter hoort wat voor platen in elkaar (in vaktermen) consonant of dissonant bij elkaar klinken, maar of het ook voor een geluidstechnicus een 'must' is om een instrument te spelen zou ik niet durven zeggen, denk dat technisch inzicht, logisch na kunnen denken en vooral veel praktijkervaring zwaarder wegen!

mvg,

Bart
                            Bart

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3150

citaat:Geplaatst door Barthezz80
                              en ik merk dat ik inderdaad in mijn werk als DJ voordeel heb van mijn muzikaliteit
                              Mee eens dat je idd als DJ er ook veel meer aan kan hebben...
                              Zo zit er bij mij op school ook een "wannabe-DJ" die weet wel iets van de basics, maar telt constant tot 8... Ik tel liever tot 16 (eigenlijk 4x4, omdat 16 toch irritant werkt ) en je merkt ook duidelijk in de muziek dat de meeste motiefjes 4 maten duren (dus 16 tellen) [8D]

Die andere jongen begrijpt mij dan totaal niet (daarnaast weet hij niet eens dat snelheidsregeling in het Engels pitch-control is, dat zegt ook wel wat over z'n niveau [xx(]).

Comment

Working...