10"top

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • do
    • Oct 2004
    • 1

    10"top

    Ervaringen met 10" toppen

    Ik heb zowel 12" als 15" toppen, te combineren met 15" en 18" subs, al naar gelang ik verwacht nodig te hebben. Om het voor de kleine zaaltjes/kroegjes een beetje compact te houden, denk ik er aan om een stel kleine 10" toppen aan te schaffen zoals de Syrincs MM10, Dynacord LM 10-2 of Zeck FD10.1, om er maar een paar te noemen. In principe zal ik er (bijna) altijd een stel 15"/400W RCF (frontloaded)subs bij gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee. Geven dergelijke 10" toppen veel verlies ten opzichte van kwalitatief gelijkwaardige 12" toppen. Zijn ze minder gevoelig voor eventueel rondzingen in kleine ruimtes ? Ik hoor het wel
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

    #2
    Nee, is normaal geen probleem.
    Ik heb zelf 8 van die topjes, eigen ontwerp met 10" en een bullit.
    Die gebruik ik veel in dit soort omgevingen, en dat bevalt me uitstekend.
    Rondzing gevoeligheid heeft hooguit te maken met de afstraalkarakteristiek, en ik ken geen van de genoemde toppen wat dat betreft. Ik zie niet echt een verschil met 12" of 15" in deze.
    Ik gebruik er 1 per kant met een enkele 15" eronder of 2/3 per kant met een dubbele 18"
    In principe heeft een kleinere speaker wat minder laagmidden, dus wat minder 'ballen' maar daar heb ik nog nooit echt last van gehad. Op dit systeem heb ik al veel bandjes gedaan, en zonder klachten. De bandjes zijn veelal de bekendere blues-, amusement- en jazzbands uit binnen en buitenland, , tape artiesten(b-keuze), toespraken enzovoort.
    Wat mij betreft een goed idee dus. (ga me nu alleen niet teveel beconcureren he?)

    Comment

    Working...