166 dbx, limiter werkt niet? help!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

166 dbx, limiter werkt niet? help!

Hey
    Ik heb laatst twee dbxjes 166xl aangeschaft en na een dagje testen kwam ik erachter dat de limiters het niet deden. Het ging als volgt:
    Mengpaneel mackie 1604 vlz, via inserts op kanalen 1 en 2 ( waar cd op afspeelde) heb ik de compressor aangesloten. Dit was op de goede manier, de gate en compressor werkten namelijk prima. De limitersectie (ingesteld op limit=0) deed het echter niet: De bypassmode was uitgeschakeld, dus wanneer ik de gainknopjes op mijn 1604 opdraaide (voor de limitertest) had het volume, evenals de sololeds, niet moeten toenemen. Dit was wel het geval, de limiterled van overload (op mijn dbx) brandde wel, dus hij zou het signaal moeten afzwakken. Dit was totaal niet het geval, ik loadde alleen maar mijn mengpaneel over. Als ik nu dus wil limitten dan moet ik de compressorsectie van mijn dbx instellen op ratio oneindig, dus 100 euro teveel (vergeleken met de dbx 266) uitgegeven aan een limitersectie die het niet doet of heb ik twee productiefouten in mijn bezit of doe ik iets verkeerd?
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Dat je 2 nieuwe dbxjes treft met dezelfde fout lijkt mij niet waarschijnlijk.
    Ik zou hem eens uit de insert halen en gewoon tussen de mixer en de versterker plaatsen dat experimenteerd in dit gaval mogelijk wat gemakkelijker.
    Dan heb je een duidelijke indicatie van het ingangs niveau (de mixer output) en een duidelijk resultaat (op elk gewenst volume, bepaald door de versterker volume regelaar.

herman

Comment

• nightline
      • Oct 2002
      • 1001

zit je gain regeling toevallig voor de insert??

En wat gebeurt er als je je limiter bv op -10Db insteld, of nog lager?

Het zijn maar wat opties, maar zoals eerder vermeld, lijkt het ook mij sterk dat beide DBXen defect zijn.

Groeten

Jack
      Powered by AudioMadness....

Comment

• BvE
        • Oct 2004
        • 385

Hey, bedankt voor jullie reacties, ik heb gedaan wat jullie hebben gezegd maar het wil baten. Met de compressorsectie op ratio oneindig en threshold op nul werkt de dbx prima als limiter, er is bovendien een duidelijk volumeverschil te horen wanneer ik de bypass knop aan en uit doe. Dit is niet het geval bij de limitersectie, als deze ook op threshold nul staat. Het overload/limit lampje boven deze knop brandt wel bij volumde boven de nul, maar er is echt geen volumeverschil te horen met de bypass aan en uit.

Comment

• BvE
          • Oct 2004
          • 385

Ik heb de serienummers gechecked, ze verschillen 1 nummer en zijn dus achter elkaar gemaakt. Ik denk dus aan een productiefout, en wel dat op 1 of andere manier ergens in het apparaat het signaal wel bij de limiter komt en de limitled dus wel gewoon alles weergeeft, maar dat de output, met dus het gelimitte signaal niet de output van het apparaat bereikt. Ik stuur de 166 terug en hoop op of reparatie of vervanging.

Comment

• test12
            • Jan 2003
            • 901

Ben t.z.t. benieuwd naar aanvullende informatie, oorzaak en oplossing en denk anderen ook.

Herman

Comment

• Bert
              • Aug 2000
              • 155

Zomaar een ingeving, achterop de signaal-niveau schakelaars goed staan?
              +4 of -10
              It\'s only Rock \'n\' Roll
              But I like it

Grtz,
              Bert.

Comment

• Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

Ik heb hier ook een 166XL liggen...die limit zijn best, alleen moet je het niet vergelijken met een bijv. Dateq SPL limiter of een BSS DPR402 of een of andere 'echte' limiter...Ik heb tot in den treuren lopen experimenteren met de 166XL en heb een standje gevonden, wat voldeed aan mijn eisen.

De eerste 2 knoppen, Expander en gate helemaal naar links, dus niet in gebruik.

Threshold op -10
                Ratio : 1.3:1
                Attack : fast (helemaal naar links dus)
                Release : ook fast (idem als attack)
                Output gain : 0
                Peak stop : +5
                De input op de achterkant op +4

Alle knopjes, SC enable, Contour, OverEasy, Auto en Bypass buiten gebruik.

Ik gebruikte de limiter om mijn opname nivo constant te houden, dus niet voor live gebeuren.
                Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• BvE
                  • Oct 2004
                  • 385

Hee Olaf, ik heb mijn 166 vergeleken met een samson s-com plus (mijn vroegere compressor, ik ging een stap hoger en nam 166). Deze samson werkt gewoon als er wordt gelimit, de 166 van mij niet. De gainreduction lampjes op de 166 branden ook niet eens op als er zogenaamd wordt gelimit. Deze branden alleen op bij gate en compres. Bij de samson branden deze wel op als er wordt gelimit, dus weer een argument dat hij waarschijnlijk gewoon niet werkt zoals het hoort.

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

Als ik de ratio helemaal naar links zet, gaan de led barretjes bij mij ook niet aan. Alleen het led-je boven de peak limiter begint te knipperen of als je nog harder instuurd blijft ie gewoon aan.. Maar bij mij hield de 166 ook bij hardere input stand...

Mijn ervaring is, dat een 'goedkopere' limiter soieso niet goed werkt. Wel de duurdere, Klark, BSS, TC en voor de horeca ontwikkelde Dateq SPL limiters...Dit is niet om DBX af te zeiken, maar als je een duurdere serie van DBX pakt, zal het wel naar behoren werken...

Maar wat ik mezelf ff afvraag, waar wil je het voor gebruiken? Omdat je standje infinity wil gebruiken...Want dat volg ik ff niet..
                    Olaf Duffhuës

Comment

• BvE
                      • Oct 2004
                      • 385

Nee olaf, wat het is... ik gebruik die ratio op infinite om te testen of de 166 uberhaupt wel werkt en om deze instelling als een soort peaklimiter te vergelijken met de limitsectie die hier eigenlijk voor gebouwd is. Ik ben erachter gekomen dat de limitsectie dus niks uitvoert, als je +15 instuurt (als test) en je threshold van de limiter op nul, dan zou je denken dat de limiter toch enigzins wat signaal afzwakt. Dit is niet het geval. Dezelfde methode bij de scom plus gaf wel een heel duidelijk verschil in volume, dus mijn werkwijze om te testen is niet verkeerd. Wat betreft mijn plannen met de 166: Bass, basgitaar of snare compressen (ratio 4:1), zang (ratio 2:1), en misschien voor over de main (in dit geval dan met lichte ratio, bijv. 1.3:1 of 2:1, bij alle gevallen gebruik ik dan de limiter nog eens om alles binnen de perken te houden, threshold op +5 ofzo.

Comment

• Olaf Duffhuës
                        • Oct 2000
                        • 2477

Mooi..nu wordt je verhaal voor mijn duidelijker... Dan had je misschien beter de 266 kunnen nemen, die is net als zon Samson. Ik heb die Samson ff opgezocht op het net...Een 166 is een ander soort apparaat. Probeer de instellingen eens die ik hierboven al getypd heb....Dan zou die wel moeten werken al limiter...En als je tehard instuurt, zal je merken dat ie iets of wat over zijn nek gaat...
                        Olaf Duffhuës

Comment

• Jag
                          • Nov 2002
                          • 319

Ja ander standje.....als dat ding gewoon niet limit houdt het gewoon een beetje op he? Op zich onwaarschijnlijk dat je twee van die dingen hebt die het allebei niet doen, maar ik zou ze idd toch terug sturen (of misschien beter nog, probleem voorleggen aan de winkel waar je ze gekocht hebt).

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

Pfff...Het heeft een uurtje of wat geduurd, maar nu kan ik eindelijk weer met mijn 166XL overweg .

De Peaklimiter is een softknee limiter en is dus ook eigenlijk niet bedoeld om hoorbaar in te grijpen. Het rond eigenlijk alleen de topjes van te harde pieken lichtjes af.

Zet het knopje achterop op -10 dB, de gain (naast de limiter) op 0 dB en alle andere knoppen helemaal naar links of uit (dus ook de limiter op 0 dB). Als je nu zodoende instuurt dat het limiterlampje continue brandt hoor je geen verschil in geluidsniveau of kwaliteit.
                            Als je nu vervolgens ca. +15 dB extra instuurt (met mijn x-over gedaan), grijpt de limiter (hoorbaar) hardknee in. Geluidskwaliteit is op dat moment ver te zoeken.
                            De reden dat de peaklimiter op dat moment hardknee ingrijpt, is omdat dan de headroom van de 166 is bereikt. Uiteraard kun je ook minder insturen om inplaats daarvan de gain op de 166 te verhogen.

Ik gebruikte in het verleden altijd het compressorgedeelte voor het daadwerkelijk limiten (dat werkt namelijk goed genoeg) en de peaklimiter om aan te geven dat de dj het echt te bont maakte doordat het geluid op dat moment echt compleet vern**kt wordt. Dat kan natuurlijk niet overal, maar het werkt uitstekend tegen hardleerse dj's [].

Of het een goede softknee limiter is, is moeilijk te zeggen. Hoor je het niet omdat het nauwelijks werkt, of omdat de limiter zo goed is, dat de ingreep onhoorbaar is [)]?

Mvg Johan

Comment

Working...