aansturing van mijn Cerwin Vega/Boost setje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • binarizer
    • Oct 2004
    • 15

aansturing van mijn Cerwin Vega/Boost setje

Dit nieuwe onderwerp is eigenlijk een reactie op http://www.licht-geluid.nl/forum/top..._ID=10336]deze thread, maar in mijn enthousiasme dwaalde ik volgens Gerard te ver af van het oorspronkelijke onderwerp 'Boost PX-2400' af, waarna hij mijn laatste reactie zonder waarschuwing 'eruitgemieterd' heeft. Aangezien ik 20 minuten typen aan een (in mijn ogen) serieuze reactie toch teveel eer voor de prullebak vind, hier alsnog mijn reactie (gelukkig had ik m vlak voor de submit nog in mijn copypaste-buffer geplaatst, dus hij is voor 95% hetzelfde). En hopelijk nu wel met een relevante titel.
    Kort samengevat: ik heb een systeem van 2 x CV B36 subs ('Earthquake'), 2 x D32 tops, 4 x 15" w-bin, en inmiddels 2 x een Boost PX-2400 versterker. Ik ben tevreden over deze versterker, en denk dat ie juist aangestuurd erg goede waar voor zijn geld levert.
    Ik stuur het systeem aan via een aantal Creamware DSP-kaarten.

citaat:Geplaatst door Freek Fokker
    Maar ik dacht altijd dat de earthquake kasten gewoon een soort w-bin's waren. Hoe diep lopen die dan wel niet door, als ik denk aan "normale" w-bin's die er bij 55-65hz mee ophouden?
    Ik weet alleen dat het geen w-bins zijn Zoek maar s een plaatje op internet, ze zien er behoorlijk anders uit.

Frekwentiebereik, hm moeilijk te zeggen zonder te meten... dus moet even op mijn gevoel en gehoor afgaan. Denk dat een enkele B36 zonder enige processing tot 67-70Hz of zo doorloopt. Met een enorme hoeveelheid subsynth erop plus de nodige EQ (denk dat tijdens het testen op +20dB zat @ 40Hz!) was het dieper, ik schat zo rond de 48Hz zonder al teveel demping en dan tot 40Hz nasleep. Uiteraard gaat er dan wel relatief veel versterkervermogen zitten in de laagste loodjes, maar dat boeit me niet echt.
    Als ik met een 12db/oct hipass filter een sweep maakte gebeurt er weinig meer als ik onder de 38Hz cutoff kwam, van 38-42 is er een duidelijk effect, daarboven gooi ik echt veel geluid weg.
    Ik ga het volgende keer eens proberen met een wat stijler <s>lopass</s> hipass filter (48dB/oct ofzo), dan kan ik de energie wat nauwkeuriger afbakenen.
    Overigens ontstaan er wel een paar dipjes en piekjes wanneer ik het sublaag zo sterk accentueer, al heb ik dat behoorlijk succesvol kunnen compenseren met een aantal agressieve (parametrische EQ, hoge Q) bobbeltjes en kuiltjes tussen 60-30Hz. Handig dat Creamware-systeem [8D]

Overigens ben ik helemaal nieuw op het gebied van het zelf inregelen van PA-systemen en ben ik bezig me in te lezen in de achterliggende principes; op gebied van mastering en studiotechniek heb ik echter een ruime ervaring. (en dus ook met het gebruik van complexe signaalprocessing)
  • binarizer
    • Oct 2004
    • 15

Oeps een typo..... [B)][B)][B)]

[edit]verbeterd: dank Klaaske voor de tip[/edit]

Comment

• Klaaske
      • Jun 2003
      • 571

Je kunt je berichten editten met dit knoppie ...
      <font size=\"1\">
      Groeten,
      Jaap
      <b>
      -[GSXke :)]-
      </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Freek Fokker
        • Aug 2003
        • 495

Dan gaan we in het nieuwe topic maar gewoon weer door heh

Hoe is de situatie nu dan, met de extra w-bin's?

als het enkel 15" ers zijn, dus 8 ohm per kast, dan zou ik 2 w-bin's en 1 earthquake aan een kant hangen, en die toppen apart aansturen.
        Dan hou je het toch iets meer gescheiden van elkaar, ook efficienter versterker-gebruik.

Wat zijn het btw voor toppen, hoorn of frontloaded?
        Misschien optie om die te bi-ampen?
        En wat voor muziek word er over gedraait, is het misschien ook geschikt voor bandjes oid.
        SR20DET

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

kijk, dat bedoelde ik dus. &lt;gerard&gt;

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Kun je een e-mail adres geven? Ik wil wel komen luisteren op 2de kerstdag. (Mijn e-mailadres staat in mijn profiel).

Mac, heb je uberhaupt wel even gekeken?? [V]
            citaat:iedereen heeft een werkend adres in zijn profiel
            Die optie kun je gewoon uitzetten (tenminste, de zichtbaarheid voor andere leden that is). Tss, tss, als moderator nogwel []

Mvg Johan

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

iedereen heeft een werkend adres in zijn profiel, je kunt ook zelf mailen.

Comment

• binarizer
                • Oct 2004
                • 15

citaat:Geplaatst door Freek Fokker
                Hoe is de situatie nu dan, met de extra w-bin's?
                de 4 w-bins zitten links/rechts op mijn 2e PX-2400 versterker.
                De Earthquakes + CV tops zitten op de andere versterker.
                Ik hoop van de week even tijd te hebben om de juiste filterfrewentie voor de w-bins te vinden en ze nog wat verder te kietelen met wat subsynth, EQ en misschien een beetje dynamisch gegoochel.

Iemand een suggestie voor de stijlheid van het het lopass-filter tbv de subs? Ik heb nu een 24dB/oct filter (vrij stijl dus) voor de versterker staan op 105Hz en de crossover naar de tops klinkt aardig transparant (beter dan met 12dB/oct filters), maar het is vast niet voor niks dat de meeste crossovers een 12dB slope hebben. Dus wellicht is er een goede reden om toch voor 12dB te gaan.

citaat:
                als het enkel 15" ers zijn, dus 8 ohm per kast, dan zou ik 2 w-bin's en 1 earthquake aan een kant hangen, en die toppen apart aansturen.
                Dan hou je het toch iets meer gescheiden van elkaar, ook efficienter versterker-gebruik.
                Ik ga dat zeker proberen (we hebben nu 2 PX-2400's), maar ik vraag me af of het laag niet aan strakheid verliest als beide types sub aan 1 versterker gehangen worden, aangezien de signaalweg bij de w-bins een stukje korter is dan bij de Earthquakes als gevolg van een verschillend kastontwerp.
                Maar het is het proberen waard, we hebben gelukkig een semi-permanente opstelling dus ik kan me een hoedje experimenteren :-)

De w-bins staan in het midden tussen de Cerwin-Vega Earthquake/top setjes. De bins zijn nu nog stereo aangesloten (snelle test), maar aangezien het voor het laag toch niks uitmaak wil ik ze mono op een gebrugde PX-2400 zetten om eens te kijken of dat beter klinkt. En een beetje experimenteren met time-alignment ook.
                Ik vroeg me echter af hoe de w-bins het best gestackt kunnen worden voor de diepste laagweergave: 2 keer 2 w-bins tegen elkaar aan, of 1 stapeltje van 4 stuks (als het plafond hoog genoeg is tenminste).
                En is het belangrijk om de w-bins te laten liggen, of mogen ze ook overeind staan?

citaat:
                Wat zijn het btw voor toppen, hoorn of frontloaded?
                De Cerwin Vega D32 toppen zijn frontloaded bas, hornloaded mid en hoog (als ik me niet vergis). We hebben ook nog anonieme 15" hornloaded tops, maar die heb ik eerlijk gezegd nog niet eens beluisterd [8D] (kregen we gratis bij de w-bins)

citaat:
                En wat voor muziek word er over gedraait, is het misschien ook geschikt voor bandjes oid.
                Geen idee of het voor bandjes geschikt is, maar techno, tekno, elektro en freaky electronische muziek klinkt in ieder geval erg zuiver en strak. []

Comment

• Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

hallo ik las het bericht over decv set. heb zelf ook z'n setje gehad maar inmiddels de toppen verkocht doordat ze tegroot zijn. de B36 moet je niet hoger aansturen als 90/95 hz. 12 daarboven is de bass niet echt strak meer. zelf gebruiken we nu 1 B36 1 dubbel 15bandpass en een dubbele 12, 2inch hoog direct. elke speakerset wordt apart aangestuurd door een D1600 van studiomaster. dus B36 ook apart. de B36 is een halve hoorn, zet 2 naast elkaar met opening na elkaar toe en je hebt een volledige hoorn gaat ie 3db harder.
                  JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

oja de toppen zijn dubbel 12inch hoornloaded. 2 inchmid en bullit hoog.
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• binarizer
                      • Oct 2004
                      • 15

@Tfproductions: bedankt voor de info!

citaat:Geplaatst door Tfproductions
                      de B36 is een halve hoorn, zet 2 naast elkaar met opening na elkaar toe en je hebt een volledige hoorn gaat ie 3db harder.
                      Met de opening naar elkaar toe? Ik heb ze nu "overeind" staan (dus met de opening op de vloer), bedoel je dat ik ze een halve slag moet kantelen (op hun zij) en dan tegen elkaar?

Comment

• Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

juist ja als je deze met de opening naar elkaar toe zet wordt de output vergroot. Doordat de B36 een halve hoorn is en in een hele kleine behuizing zit kan deze extreem grote pieken aan. de amps van ons laten ook rustig 800 watt los op de speakers en daar hebben ze geen enkel probleem mee. een te kleine amp kan echter wel schade toebrengen doordat het een heel zwaar membraam is en de amp deze niet snel genoeg kan terug trekken. Hebben we zels een keer gehad en voordat we een nieuwe speaker hadden. Heb evt de subs wel tekoop staan omdat wij nu 8 directloaded B&c 18 laagkasten hebben gebouwd. deze draaien 1400 watt stuk en bijna 130 db. staat er wel 2000watt op te draaien!! foto van de B36 op www.Tfproductions.nl de site is niet volledig zijn bezig met een nieuwe.

Comment

Working...