gitaar met verschillende level output

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • YellMore
    • Oct 2004
    • 11

    gitaar met verschillende level output

    Dag ervaren mensen,

    Heeft iemand tips voor mij voor een live registratie waarbij de enige gitaar stereo in de mengtafel komt dmv amp simulatie in een bak met effecten? (line6 heeft de neiging schel en knarsend te klinken)

    Compressor er overheen of met de gain en de eq's blijven schuiven?

    [:I]
    Das fijn... 160dB
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

    #2
    tegen de gitarist zeggen dat hij zijn effectlevels moet gelijk afstellen!
    Dit is zowel leuk voor jou als voor de monitortech, als voor de foh tech.

    Comment

    • YellMore
      • Oct 2004
      • 11

      #3
      ja das misschien wel het makkelijkst.

      is het trouwens gebruikelijk om een compressor over de gitaren te halen? ik heb dit nl nog nooit gedaan... behalve dan bij een acoustic guitar.

      Das fijn... 160dB

      Comment

      • lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

        #4
        dat gebeurd. Ik heb het zelf nog niet toegepast, maar ik weet dat het soms wel gedaan wordt.

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Je doet wat nodig is, als blijkt dat iets compressie nodig heeft, dan comprimeer je het, indien mogelijk. akoustische gitaar mag idd wel stevig gecompressed worden. Van elektrische gitaristen zou je mogen verwachten dat ze hun zaakjes op orde hebben en dat ze met een sound aankomen die af is, zodat je hooguit wat laag moet verwijderen ivm proximity, dus niks geen compressie. Dit hangt natuurlijk helemaal van de gitarist af, je komt zowel goede als slechte tegen. En degenen die met een ampsimulator de tafel inkomen zijn wat dat betreft slecht bezig.

          Maar even concreet Lifesound heeft gelijk door te zeggen dat je de problemen bij de bron (de programmeerkunsten van de gitarist) moet aanpakken. Mocht hij weigeren om wat voor reden dan ook, dan kun jij je iig nog redden door tijdens de soundcheck om zijn hardste preset te vragen, die dusdanig in te regelen dat er niets overstuurd en dan op een later tijdstip mix-automatisering toepassen, als dit tot je mogelijkheden behoort, that is.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • YellMore
            • Oct 2004
            • 11

            #6
            thnx voor de info,

            sparky ik ben een newbie

            kan jij me uitleggen wat je bedoelt met proximity...
            en tevens met de mix-automatisering[:I]
            Das fijn... 160dB

            Comment

            • sparky
              • Apr 2002
              • 2104

              #7
              Oh sorry, het proximity-effect treed op als mics dichter bij een geluidsbron wordt geplaatst, hoe dichter bij de bron hoe sterker de basweergave is. Ik heb ooit de natuurkundige achtergrond hiervan gekend, maar dat ben ik helaas kwijt... Het was iets met golflengtes...Het kan voorkomen dat signalen waarbij de mic dicht bij de bron is geplaatst te veel laag bevatten, dit merk ik zelf vooral bij gitaren en ook bij toms, maar daarbij gaat het meer om midlaag eigenlijk.

              Mix-automatisering is precies wat het woord doet vermoeden, in dit geval komt het er op neer dat je het volume van je gitaarkanalen doormiddel van een curve die je zelf in een stuk software invult kunt laten veranderen op welke plek in het nummer dan ook. Op die manier zou je dus kunnen compenseren voor de verschillen tussen de patches.

              Feit blijft natuurlijk dat je het beste de oorzaak kunt bestrijden en niet de gevolgen!!

              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

              Comment

              • YellMore
                • Oct 2004
                • 11

                #8
                juist... got it!

                proximity effect zal hier dus niet van toepassing zijn ivm rechtstreekse aansluiting in de tafel.
                en die mix automatisering klinkt erg interessant maar kdenk niet dat ik dat voor elkaar krijg (althans nu nog niet).

                waar ik nog wel even over heb zitten nadenken is de dynamiek van de verschillende effecten. als de gitarist een distortion gebruikt zal deze een andere klankkleur hebben dan wanneer hij een clean geluid gebruikt, ookal is het output level hetzelfde. dit lijkt me moeilijk te corrigeren (ik vraag mezelf af of het ook nodig is, daar de muzikant zelf gekozen heeft voor deze instelling)

                het beste kan ik dus idd de hardste preset vragen bij de soundcheck

                ....
                same story bij de toetsenist??
                Das fijn... 160dB

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #9
                  Vergeet dat proximity-gedoe, het is gewoon zo'n verschijnsel dat nu niet terzake doet en was gewoon een onderdeel van een van mn zijsprongetjes []...

                  En verder: Je vraagt je af of het nodig is? Je weet dus niet eens zeker of het probleem wel bestaat!? Ga dan toch nog maar eens met de band praten en als er tijd is ga eens langs bij een repetitie, dan kun je horen of er een probleem is of niet! En dan kun je het ook meteen daar aanpakken!
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  Working...