Gate op de snare?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

    Gate op de snare?

    Elke keer als ik een snaredrum ga versterken vraag ik mij af of ik er een gate op moet zetten of niet. Eventuele ghostnotes, die erg bepalend zijn voor de sfeer in een nummer, kunnen door 'gaten' namelijk wegvallen en dat is zowel jammer voor de drummer, die zijn energie verspild, en voor het publiek die de zachte aanslagen op de snare niet hoort. Ik wilde graag weten waarvoor jullie zouden kiezen? Zit er in jullie keuze ook een verschil tussen mic boven en onder de snare, bijvoorbeeld mic onder wel 'gaten' en bovenop niet, of allebei 'gaten', enz....
  • MSS
    • Dec 2003
    • 78

    #2
    Goede drummers -die meestal deze ghostnotes spelen- zorgen ervoor dat hun snare geluid in orde is, dus dat deze geen lange vervelende sustain heeft en geen vervelende bijgeluiden. Hierbij gebruik ik dan ook geen gate op top noch bottom.
    Maar bij wat mindere snare's dan gebruik ik het zeker, zowel op top en bottom.

    Comment

    • PowerSound
      • Nov 2001
      • 1892

      #3
      En een goede microfoon plaatsing kan je ook al een heleboel verder helpen !

      Tijdens Live acts gate ik bijna nooit de snare (up), snare bottom doe ik niet zo dikwijls, maar die gate ik dan wel bijna elke keer. Evenals de toms en Bassdrum.
      PSL Bvba powered by
      L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
      Yahama LS9-32 / MC7L-48
      Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
      Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

      Comment

      • lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

        #4
        er zijn 3 mogelijkheden:

        1) een drummer die te slecht is om gates op te kunnen gebruiken.
        2) een drummer die goed genoeg is om gates op te kunnen gebruiken.
        3) een drummer die goed genoeg is om geen gates nodig te hebben.

        De eerste zijn de drummers waarvan het drumstel allerlei nare bijgeluiden maakt, meestal door slechte afstelling. Maar dewelke niet regelmatig genoeg slaan om de gates deftig te kunnen afstellen. Gates kan je hier dus eigenlijk niet gebruiken.
        De tweede zijn drummers die wel regelmatig slaan, maar waarvan het drumstel toch niet helemaal getuned is zoals het hoort. Hier kan je de gates dus wel deftig afregelen.
        En de derde zijn de drummers waarvan het drumstel gewoon goed is afgeregeld, en dewelke weten hoe ze op een drumstel moeten slaan. Deze drummers hebben totaal geen gates nodig...

        Als ik techniek doe op festivals gebruik ik de gates meestal niet als ik de groepen niet ken.

        Comment

        • paulheu
          • Oct 2003
          • 156

          #5
          citaat:Geplaatst door PowerSound

          Tijdens Live acts gate ik bijna nooit de snare (up), snare bottom doe ik niet zo dikwijls, maar die gate ik dan wel bijna elke keer. Evenals de toms en Bassdrum.
          Als ik een bottom mic gebruik zet ik er altijd een gate op en die trigger ik met het signaal van de top mic..

          Comment

          • cobi
            • Aug 2002
            • 1083

            #6
            Gates of niet, ik vind het ook altijd een beetje van de muzieksoort afhangen. Bij Jazz of iets anders rustigs zou je gate kunnen bypassen (anders hoor je die gate zo 'open' en 'dicht' gaan). Bij Rock is het wel lekker om te gaten en dan een lekker galmpje op de snare zodat hij toch lekker doorklinkt.

            Je kunt er ook voor kiezen om de gate maar een paar DB te laten dempen ipv dat hij helemaal geen signaal meer door laat. Vind ik vaak veel mooier klinken, ook bij de toms.
            Spelingvouten onder voorbehout...

            Comment

            • dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

              #7
              ja psies, als ik al gate dan max een dB of 20... snare gate ik nooit.
              Om echt heel strak te gaten, voor metal, of rammstein achtige varia kan je ook drumtriggers gebruiken en die naar de sidechain ingang van de gate sturen.
              Het kost wel 2x zoveer kanalen (de triggers haal je nou eenmaal het handigst op mixerkanalen binnen), maar de gate gaat echt alleen open als het vel word aangeraakt. Je hebt dan zelf alles te zeggen over sustain en release.
              Met een transient designer erachter kan je dan zelfs de hele drumsound verbouwen, dat is echt bizar..
              knoppen en waarden :)

              Comment

              • soundshaper
                • Dec 2003
                • 25

                #8
                Ben het met je eens dokter dB.

                Ga alleen eens met die trancient designer aan de slag. Ben benieuwd wat ik dan nog kan doen en horen.

                Ik gebruik meestal nooit een gate op de snare en als ik het doe is het zo tussen de 15 of 20 dB. In kleine zaaltjes wil met herriebendjes wil ik het soms wel eens inzetten. Maar wat ik jammer vindt is dat je hihat minder hoorbaar wordt. Hierdoor moet de hihat zelf weer harder met als gevolg meer overspraak op de hihat mic enz enz....nou ja je begrijpt wel waar ik heen wil.
                Joosten mag het weten...

                Comment

                Working...